ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος, εισηγούμενος την διαδικασία του «επείγοντος», ανέφερε πως κατανοεί τις ενστάσεις ορισμένων κομμάτων για τη διαδικασία, προσθέτοντας πως και ο ίδιος θα ήθελε να υπήρχε περισσότερος χρόνος για την συζήτηση του νομοσχεδίου. Πρόσθεσε ωστόσο, πως “νομίζω ότι είναι από όλους κατανοητοί οι εθνικοί λόγοι που επιβάλλουν να έχουμε μια τέτοια ταχύτητα για θέματα που αφορούν την αποτρεπτική μας δύναμη”. Ο υπουργός σημείωσε ότι μέσα σε 4 μήνες, η πολιτική και στρατιωτική ηγεσία καταφέραμε και έχουμε έτοιμες στην τελική τους διαμόρφωση αυτές τις περίπλοκες συμβάσεις. Θεωρώ είπε, ότι υπάρχουν οι προϋποθέσεις για να συζητήσουμε το νομοσχέδιο αυτό με την διαδικασία του επείγοντος, και όχι με την διαδικασία του «κατεπείγοντος», παρέχοντας μια ακόμα μεγαλύτερη ευχέρεια για να συζητηθούν ακόμα πιο διεξοδικά ορισμένα θέματα .
Με την θέση του υπουργού, συμφώνησε και ο εισηγητής της ΝΔ, Μακάριος Λαζαρίδης, λέγοντας πως μέχρι την εισαγωγή του νομοσχεδίου στην ολομέλεια για ψήφιση, θα υπάρξουν σίγουρα στην επιτροπή και άλλες δύο συνεδριάσεις, που θα μας δώσουν την δυνατότητα να αναλύσουμε πλήρως την προμήθεια των 18 Rafale και των όπλων τους και να αναδειχθεί η ταχύτητα που πρέπει να κινηθούμε σε σχέση και με τις εξελίξεις την περιοχή.
Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Θεόδωρος Δρίτσας, έκρινε ως «μη πειστικές» τις εξηγήσεις που έδωσε ο υπουργός, υποστηρίζοντας ότι «δεν υπάρχει κανένας προφανής λόγος από όσα ανέφερε ο κ. Παναγιωτόπουλος, που να αιτιολογεί αυτή την διαδικασία, εκτός και αν υπάρχει κάποιος άλλος λόγος, που ο υπουργός μπορεί να μας τον εξηγήσει, έστω και κεκλεισμένων των θυρών». Τόνισε πως όσο κι εάν είναι κρίσιμες οι στιγμές, δεν μπορεί να λέμε πως δεν μπορούμε να καθυστερήσουμε μια εβδομάδα, όταν πρόκειται για θέματα στρατηγικού σχεδιασμού και ανάπτυξης των εξοπλιστικών προγραμμάτων. Υπογράμμισε ότι όλοι οι βουλευτές θα πρέπει να έχουν δυνατότητα να ενημερωθούν για όλες τις πτυχές των συμβάσεων αυτών, και όχι μόνο ένας βουλευτής από κάθε κόμμα, ενώ πρόσθεσε πως δεν έγινε ποτέ η δεύτερη συνεδρίαση της επιτροπής Εξοπλιστικών Προγραμμάτων της Βουλής, προκειμένου να εκφράσει γνωμοδότηση επί των συμβάσεων – και αυτή η διαδικασία μας γυρίζει πίσω στην δεκαετία του ΄80 και ’90.
Ο υπουργός Εθνικής ‘Αμυνας απάντησε πως από τον Δεκέμβριο είχε περιγράψει στην Βουλή τον οδικό χάρτη και δεν είχε προαναγγείλει δεύτερη συνεδρίαση της επιτροπής Εξοπλιστικών, γιατί είχαμε πει ότι οι συμβάσεις αυτές θα έρθουν με νόμο και δεν θα αποτελέσουν εξοπλιστικό υποπρόγραμμα. Ξεκαθάρισε πως «δεν υπάρχει κάποιος άλλος εμπιστευτικός λόγος. Το απόρρητο μέρος αυτής της συμφωνίας θα μπορέσουμε να το συζητήσουμε αύριο σε μια από τις δύο επόμενες συνεδριάσεις, ώστε να δοθούν όλες οι εξηγήσεις για κάποια ειδικά τεχνικά σημεία της προμήθειας που αφορούν τα όπλα και τις τιμές…».
Σε κάθε περίπτωση, ο υπουργός υπογράμμισε ότι «εδώ οι καιροί δεν είναι για αναβολές, αλλά για επισπεύσεις. Πρόσβαση ενημέρωσης στα στοιχεία υπάρχει για όλους, όπως έγινε εκτενώς και τον Δεκέμβριο, έτσι θα γίνει εκτενώς και σήμερα και αύριο και μεθαύριο στην ολομέλεια. Όλα γίνονται για να τρέχουμε και να ολοκληρώσουμε και αυτό το εξοπλιστικό πρόγραμμα, με όρους βέβαια διαφάνειας και όχι συσκότισης. Δεν κρύβουμε τίποτα από κανένα και όλες οι εξηγήσεις θα παρασχεθούν επί όλων». Θα μπορούσαμε, πρόσθεσε ο κ. Παναγιωτόπουλος, να φέρναμε ένα νόμο με δύο άρθρα και να έχουμε 4.000 σελίδες παραρτήματα, αλλά εμείς επιλέγουμε μια διαφορετική οδό: να φέρουμε ένα νόμο που περιέχει σε κάθε άρθρο τις εγκριτικές συμβάσεις, τουλάχιστον στο μη απόρρητο μέρος τους, προκειμένου να υπάρχει και το στοιχείο της διαφάνειας. Πρόσθεσε δε, πως ο προσυμβατικός έλεγχος ξεκινάει από το Ελεγκτικό Συνέδριο την Πέμπτη με την ψήφιση του νόμου, και μόλις αυτός ολοκληρωθεί, θα γίνει η υπογραφή με την κατασκευάστρια εταιρεία σε μια εκδήλωση που μπορεί να έρθει και να παραστεί και η γαλλίδα υπουργός ‘Αμυνας.
Ο ειδικός αγορητής του ΚΙΝΑΛ Βασίλης Κεγκέρογλου, είπε ότι για τα κοινοβουλευτικά διαδικαστικά θέματα συζήτησης και ψήφισης του νομοσχεδίου, δεν πρέπει να χάνουμε χρόνο, «για αυτό βάλτε ‘κατά πλειοψηφία’ για να μην χάνεται χρόνος από την συζήτηση των πολιτικών ζητημάτων που αφορούν την ουσία των συμβάσεων, όσο και για την γενικότερη διαδικασία σχεδιασμού της αμυντικής θωράκισης της χώρας – αλλά αυτά θα τα πούμε αναλυτικά στις τοποθετήσεις μας.
Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Θανάσης Παφίλης, από την δική του πλευρά συμφώνησε πως η κοινοβουλευτική αυτή διαδικασία είναι απαράδεκτη, καθώς, ειδικά για τις μικρές κοινοβουλευτικές ομάδες υπάρχει ασφυξία νομοθετικού έργου. Πρόσθεσε πως εάν αυτό το νομοσχέδιο ερχόταν μια εβδομάδα αργότερα δεν θα υπήρχε κάποια καταστροφή – «άλλο» τόνισε υπαινικτικά, «εάν υπάρχουν άλλοι λόγοι, οι οποίοι διαψεύδονται για να υπάρχουν… και όλοι αυτούς τους λόγους τους αντιλαμβανόμαστε, ασχέτως εάν ο καθένας μας συμφωνεί ή διαφωνεί με αυτούς και απλά δεν τους λέμε λόγω δημόσιας συζήτησης, αλλά τι κάνει νιάου – νιάου στα κεραμίδια… ». Η ουσία είπε ο βουλευτής του ΚΚΕ, είναι εάν υπάρχουν, όχι διαφωνίες για τις διαδικασίες, αλλά για την ουσία των συμφωνιών αυτών, και τόνισε πως «εμείς λέμε ότι είμαστε υπέρ της στήριξης της εθνικής άμυνας και όχι της ΝΑΤΟϊκής».
Ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης, Γιώργος Μυλωνάκης, ανέφερε ότι «το νομοσχέδιο αυτό θα έπρεπε να είχε έρθει πριν τα Χριστούγεννα, καθώς η κατάσταση είναι απελπιστική, μια και ο Τούρκος τρέχει και εμείς αργοπορούμε …». Έχουμε είπε «χρόνο στις δύο επόμενες συνεδριάσεις στην επιτροπή και στην ολομέλεια, για να εκφράσει κανείς την άποψή του. Πρέπει να προχωρήσουμε την διαδικασία, να υπογραφούν οι συμβάσεις, γιατί ο χρόνος στενεύει, θα μας πιάσει ο Αύγουστος και το πρώτο αεροσκάφος θα έρθει Σεπτέμβριο με Οκτώβριο αν καθυστερήσουμε και άλλο».
Η ειδική αγορήτρια του ΜέΡΑ 25 Σοφία Σακοράφα ανέφερε πως «το νομοσχέδιο είναι εδώ και πρέπει να το αντιμετωπίσουμε ως κατεπείγον, αλλά δεν με πείσατε κ. υπουργέ πως δεν υπάρχει άλλος λόγος, γιατί εάν δεν υπήρχε, ας το πηγαίναμε για τη Δευτέρα, ώστε οι βουλευτές να έχουν τον χρόνο να ενημερωθούν, καθώς ο όγκος των απορρήτων στοιχείων είναι τεράστιος».
Ο υπουργός Εθνικής ‘Αμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος, επέμεινε να οριστεί μία από τις επόμενες συνεδριάσεις της επιτροπής, τμήμα της τουλάχιστον να είναι κεκλεισμένων των θυρών, ώστε να αναλυθούν στους βουλευτές και στα κόμματα απόρρητα θέματα επί των συμβάσεων.
Ο πρόεδρος της επιτροπής, Κώστας Γκιουλέκας, πρότεινε αυτή η συνεδρίαση να γίνει κατά την έναρξη της τρίτης συνεδρίασης, αύριο το απόγευμα, αλλά εξήγησε ότι σε αυτό το τμήμα της κλειστής συνεδρίασης δεν θα μπορεί να συμμετέχουν βουλευτές με τηλεδιάσκεψη, καθώς αυτό θα έθετε σε κίνδυνο το απόρρητο της συνεδρίασης. Στον αποκλεισμό αυτό αντέδρασε έντονα ο βουλευτής της ΝΔ και πρόεδρος της επιτροπής Εξοπλιστικών Προγραμμάτων της Βουλής, Αθανάσιος Δαβάκης, λέγοντας ότι δεν μπορεί να λέμε ότι οι βουλευτές θα ενημερωθούν από συναδέλφους τους για όσα θα ειπωθούν σε αυτή την κλειστή συνεδρίαση.
Οι τόνοι της αντιπαράθεσης μεταξύ των δύο προέδρων ανέβηκαν και ο Κώστας Γκιουλέκας διέκοψε για 10 λεπτά την συνεδρίαση, ώστε να βρεθεί μία κοινά αποδεκτή πρόταση από την πλειοψηφία της επιτροπής.
Τελικά, αυτό που αποφασίστηκε, ήταν αύριο το πρωί, η δεύτερη συνεδρίαση να πραγματοποιηθεί στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας, όπου όσοι βουλευτές θέλουν θα μπορούν να μετάσχουν για να ενημερωθούν και να τους αναλυθούν όλα τα τεχνικά και απόρρητα θέματα των συμβάσεων και στις 4 το απόγευμα να πραγματοποιηθεί στην Βουλή, η τρίτη και τελευταία συνεδρίαση της επιτροπής.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Κυβέρνηση σε Κομισιόν για ηλεκτρικό ρεύμα: Δώστε λύση τώρα ή θα το λύσουμε μόνοι μας -Επιτρέψτε Μηχανισμό Υπερεσόδων
- Καραβίας (Eurobank): Ζητάμε πολιτική σταθερότητα, κίνητρα για επενδύσεις, περισσότερες μεταρρυθμίσεις
- Ελλάκτωρ: Με ακίνητα αξίας 80 εκατ. του Χόλτερμαν εξασφαλίζει ρευστότητα η Reds
- Μάχη για το έργο κυβερνοασφάλειας των συστημάτων του δημοσίου αξίας €100 εκατ. – Ποιοι το διεκδικούν