ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Οι αλλαγές στις χρεώσεις των τραπεζών, η παραίτηση του Αλέξη Πατέλη αλλά και οι εξελίξεις στη Συρία αναφέρθηκαν στη συνέντευξη του κυβερνητικού εκπροσώπου, Παύλου Μαρινάκη, στον ANT1.
Σχετικά με την παραίτηση του Προϊστάμενου του Οικονομικού Γραφείου του Πρωθυπουργού, Αλέξη Πατέλη ανέφερε ότι «είναι κάτι το οποίο δεν μας χαροποιεί. Είχαμε μια πολύ καλή συνεργασία. Ήταν ένα πολύ καλός συνεργάτης και έτρεχε να ενημερώσει πριν από κάθε εμφάνιση και επειδή δεν είναι πολιτικός ο κ. Πατέλης θεώρησε ότι αυτά τα 5,5 χρόνια είναι πολλά».
Ερωτηθείς για τις αλλαγές που σκοπεύει να κάνει η κυβέρνηση σχετικά με τις τράπεζες, που θα αφορούν μεταξύ άλλων μειώσεις στις προμήθειες ο κ. Μαρινάκης ανέφερε ότι «αρχικά περιμένουμε την ομιλία του Πρωθυπουργού» και επιπλέον τόνισε «ότι υπάρχει μια ιδιαιτερότητα στο τραπεζικό σύστημα της Ελλάδας. Είχε κλειστές τράπεζες η Ελλάδα, είχαμε capital controls, βρέθηκε το τραπεζικό σύστημα στο χείλος του γκρεμού. Γι’ αυτό λέω εδώ που έχουμε φτάσει τώρα δεν είναι απλό».
Επίσης, τόνισε ότι «στο τραπέζι βρίσκεται η μείωση έως 50% των προμηθειών τραπεζών. Οι τράπεζες μπορούν να κάνουν περισσότερα για να διευκολύνουν τους πολίτες που έκαναν και αυτοί τόσα για να τις σώσουν».
Σχετικά με τις εξελίξεις στην Συρία και την πτώση του καθεστώτος Άσαντ ανέφερε ότι «εμείς χαιρετήσαμε την πτώση ενός καθεστώτος. Δεν προεξοφλήσαμε ότι θα είναι θετική η επόμενη μέρα. Προσδοκούμε στην επιστροφή κατατρεγμένων ανθρώπων στην Συρία. Δεν είπαμε ότι η επόμενη μέρα θα είναι de facto καλή».
Ολόκληρη η συνέντευξη του Π. Μαρινάκη
Να ξεκινήσουμε με το θέμα της αποχώρησης του Αλέξη Πατέλη. Όλοι αναρωτιούνται αν είναι μια οικειοθελής αποχώρηση ή πιέστηκε για να αποχωρήσει;
Μου δίνετε τη δυνατότητα να πω ότι είναι κάτι που σίγουρα δεν μας χαροποιεί. Γιατί τα τελευταία χρόνια είχαμε μια πολύ καλή συνεργασία, τον τελευταίο 1,5 χρόνο που είμαι εγώ στο Μέγαρο Μαξίμου. Ενας άνθρωπος που προσπάθησε να μεταφέρει τις γνώσεις του από τον οικονομικό τομέα στο οικονομικό επιτελείο του Πρωθυπουργού, ένας πολύ καλός συνεργάτης, ένας άνθρωπος που έτρεχε να ενημερώσει πριν από κάθε εμφάνιση και εμένα και το επικοινωνιακό επιτελείο αλλά επειδή δεν είναι πολιτικός ο κ. Πατέλης, θεώρησε ότι αυτά τα 5,5 χρόνια είναι πολλά για να μην είναι στον ιδιωτικό τομέα. Αυτό το οποίο μου είπε και εμένα ο ίδιος. Είναι απολύτως οικειοθελής και επειδή γνωρίζω θα συνεχίσει να συνδράμει με τις γνώσεις του.
Άρα δεν υπάρχει θέμα;
Όχι, ίσα – ίσα θα θέλαμε να συνεχίσουμε η ομάδα να είμαστε όλοι μαζί, αλλά είναι κάποιες θέσεις που για έναν άνθρωπο υπάρχει ένα χρονικό διάστημα που θέλει να κάνει και κάτι διαφορετικό.
Ο κ. Αργυρού θα αντικαταστήσει;
Θα δούμε. Είναι απόφαση του Πρωθυπουργού. Όταν ληφθεί θα την ανακοινώσουμε.
Ο Κώστας Καραμανλής στα 80 χρόνια για την Κάρπαθο μίλησε και αναφέρθηκε ιδιαίτερα στο ελληνοτουρκικό. Ενόχλησαν την Κυβέρνηση οι τοποθετήσεις του πρώην Πρωθυπουργού;
Όχι, σε καμία περίπτωση. Εμείς δεν σχολιάζουμε τις τοποθετήσεις του πρώην Πρωθυπουργού. Τις ακούμε με σεβασμό και αυτό που θέλουμε είναι να γίνεται ξεκάθαρη η πολιτική μας. Και νομίζω ότι ακόμη και οι σκληροί επικριτές της Κυβέρνησης, όχι συκοφάντες, δέχονται ότι ειδικά σε ζητήματα εξωτερικής πολιτικής, άμυνας, διπλωματίας, η Ελλάδα είναι μια άλλη χώρα από το 2019 έως το 2024. Ήταν μια χώρα επαίτης και τώρα είναι μια χώρα που πρωταγωνιστεί, προσπαθεί να συνδιαμορφώσει εξελίξεις και όχι μόνο σε διπλωματικό επίπεδο, δεν έχει υποχωρήσει και ούτε πρόκειται να υποχωρήσει σπιθαμή σε ζητήματα κυριαρχίας και, ναι, επιδιώκει τον διάλογο με την Τουρκία. Διάλογος σημαίνει διεκδίκηση δεν σημαίνει υποχώρηση.
Είναι τοποθέτηση του κ. Καραμανλή ή κριτική;
Είναι μια ομιλία του κ. Καραμανλή. Εξέφρασε γνωστές θέσεις του και βέβαια δεδομένου του γεγονότος ότι και ο κ. Καραμανλής, αποδέχεται- βασικά δεν αμφισβητεί – τις πατριωτικές διαθέσεις της Κυβέρνησης, αλίμονο σε καμία περίπτωση και ποτέ δεν το έχει κάνει. Συνεχίζουμε και εμείς και ακολουθούμε την εθνική γραμμή. Αυτήν που μάλιστα που υπηρέτησαν όλες οι κυβερνήσεις, συμπεριλαμβανομένου του διαλόγου με την Τουρκία. Και μάλιστα εμείς έχουμε καταφέρει στα πολύ δύσκολα χρόνια γεωπολιτικά, αν δει κανείς το επίπεδο της δυσκολίας, τους δύο πολέμους, τα όσα συμβαίνουν στη Συρία, την αστάθεια σε μια σειρά από κραταιές δυνάμεις της Ευρώπης σε πολιτικό επίπεδο. Αυτή τη στιγμή πολλά κράτη της Ευρώπης αναζητούν έναν μήνα πολιτική σταθερότητα, ψάχνουν να βρουν λίγους μήνες συνέχειας ως προς την πολιτική τους κατάσταση. Στην Ελλάδα αυτό το έχουμε καταφέρει και το έχουμε βρει. Δεν είναι όμως αυτονόητο, δεδομένο. Και όλες αυτές οι κατακτήσεις δεν είναι κατακτήσεις μόνο μίας Κυβέρνησης ή ενός Πρωθυπουργού. Είναι κατακτήσεις με πολλές θυσίες και υποχωρήσεις συνολικά των Ελλήνων πολιτών. Άρα, πάνω σε αυτό εμείς θέλουμε να επενδύσουμε, να μην το γκρεμίσουμε και το ξαναλέω δεν έχουμε καμία διάθεση, το λέμε, το τονίζουμε, το δείχνουμε στην πράξη, να υποχωρήσουμε σε οτιδήποτε από όλα αυτά που διαχρονικά διεκδικούσαν όλες οι κυβερνήσεις.
Πάμε στο «σκληρό παζάρι» που γράφουν οι εφημερίδες, της Κυβέρνησης με τις τράπεζες. «Ανέξοδους λεονταρισμούς» χαρακτηρίζει άλλη εφημερίδα αυτά που εξαγγέλλετε. Αλλά και εσείς συναλλάσσεστε με τράπεζες και θα έχετε διαπιστώσει ότι όλες αυτές οι πρόσθετες επιβαρύνσεις που επιβάλλεται σε οποιαδήποτε μορφή συναλλαγής του πολίτη είναι εξωφρενικές. Εχει ξεκινήσει μια κουβέντα από τον κ. Σταϊκούρα και δεν έγινε τίποτα. Και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός ομολόγησε ότι δεν είμαστε ικανοποιημένοι από την αντιμετώπιση των τραπεζών. Σκέφτεστε να το αλλάξετε; Και δεύτερον μήπως θα ήταν λύση το 5% φορολόγηση στα υπερκέρδη που προτείνει η Αξιωματική Αντιπολίτευση;
Δύο πολύ γρήγορες επισημάνσεις για να απαντήσω και με το τι πιστεύω ότι θα κάνουμε, γιατί περιμένουμε λίγες ημέρες την ομιλία του Πρωθυπουργού στον Προϋπολογισμό και συγκριτικά με αυτό το οποίο προτείνει η αντιπολίτευση. Η μια επισήμανση έχει να κάνει με το ότι υπάρχει μια ιδιαιτερότητα στο τραπεζικό σύστημα της Ελλάδας που δεν ισχύει για καμία άλλη ευρωπαϊκή χώρα. Η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα στην οποία, για συγκεκριμένα πράγματα που έγιναν πριν από 10 χρόνια ασχέτως αν έχουν ονομαστεί plan B, C. Aυτά είναι νομίζω άνευ σημασίας πλέον, είχαμε κλειστές τράπεζες. Στην Ελλάδα είχαμε capital controls. Στην Ελλάδα το τραπεζικό σύστημα βρέθηκε στο χείλος του γκρεμού.
Βέβαια, εμείς το σώσαμε.
Βεβαίως. Αυτό σώθηκε με θυσίες πολιτών, με πολύ δύσκολα χρόνια, με πολλές δύσκολες στιγμές. Και είναι αυτό το οποίο έλεγα πριν, ότι εδώ που έχουμε φτάσει τώρα δεν είναι απλό και θα σας πω και άλλα στοιχεία ενόψει του Προϋπολογισμού. Η δεύτερη αλήθεια, όμως, είναι αυτή που είπατε. Ότι αυτή τη στιγμή, θεωρώ ότι οι τράπεζες μπορούν να κάνουν πολλά περισσότερα για να ανακουφίσουν τους πολίτες οι οποίοι έκαναν θυσίες για να σώσουν τις τράπεζες.
Και μάλιστα, υπάρχει και ευρωπαϊκή οδηγία, η οποία δίνει τη δυνατότητα και για τις χρεώσεις, αλλά και για τα επιτόκια…
Για να μιλάμε, λοιπόν, με απλά παραδείγματα. Συμφωνούμε, λοιπόν, ότι υπάρχει ένα ζήτημα το οποίο πρέπει να αντιμετωπιστεί και σας λέω εγώ, με όσα γνωρίζω, ότι αυτά τα οποία θα ακούσουμε θα είναι σημαντικά. Πάντοτε, όμως, πατώντας τα πόδια μας στη γη. Είναι σαν να πηγαίνεις στο γιατρό και να σου λέει ότι έχεις αυξημένη πίεση. Αυτό που προτείνει η αντιπολίτευση για τις τράπεζες, ουσιαστικά έτσι για να το πούμε με παράδειγμα, θα αυξήσει το πρόβλημα της πίεσης. Δηλαδή, τι λέει η αντιπολίτευση; Το ΠΑΣΟΚ συγκεκριμένα. Συμφωνούμε ότι πρέπει να γίνουν περισσότερα για τις τράπεζες. Δεν είναι αληθές ότι δεν έχει γίνει τίποτα, αλλά χρειάζεται να γίνουν περισσότερα. Θα τα δούμε στον Προϋπολογισμό. Δεν μπορώ να πω κάτι περισσότερο τώρα. Λέει να φορολογήσουμε εκτάκτως με κάποια εκατομμύρια τα υπερκέρδη. Μάλιστα. Πρώτον, αυτό δεν δίνει τη δυνατότητα στην Κυβέρνηση, λόγω των οροφών δαπανών με το νέο δημοσιονομικό πλαίσιο της Ε.Ε., αλλά και του γεγονότος ότι δεν μπορούν να δοθούν σε μόνιμες δαπάνες, αυτά τα λεφτά να τα πάρει και να τα δώσει με σταθερό τρόπο στους πολίτες. Αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό. Το δεύτερο είναι, ότι ουσιαστικά θα πετυχαίναμε με αυτόν τον τρόπο το εντελώς ανάποδο. Όταν σε κάποιον ζητάς να μειώσει τις προμήθειες, να δώσει ανάσες στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, να συμβάλει στην αντιμετώπιση του στεγαστικού προβλήματος, δεν το λύνεις με το να τον φορολογείς παραπάνω. Το αντίθετο. Αυτό το οποίο κάνεις, αυτό το οποίο θεωρώ ότι πρέπει να γίνει…
Παράλληλα δεν μπορούσαν να γίνουν αυτά; Δηλαδή, και η φορολόγηση – γιατί αυτό λένε από την πλευρά της αντιπολίτευσης – αλλά και οι παρεμβάσεις για τις μειώσεις;
Εγώ θεωρώ ότι αυτό που χρειάζεται, είναι οι τράπεζες να πάρουν μια σειρά από αποφάσεις. Θα δούμε σε ποιο επίπεδο θα λυθεί, αν θα είναι με πρωτοβουλία. Θα το δούμε αυτό, είναι λίγες οι μέρες, μην προαναγγέλλουμε αποφάσεις.
Γιατί νομοθέτηση, αν δεν κάνω λάθος, δεν μπορεί να γίνει.
Θα δούμε πως θα γίνει.
Δηλαδή, μόνο μετά από συνεννόηση, αν δεν κάνω λάθος. Αν και δίνει η Ε.Ε. την οδηγία και για τις χρεώσεις, αλλά και για το επιτόκιο. Γιατί και εκεί έχουμε πρόβλημα.
Αυτό το οποίο πρέπει να γίνει είναι προς όφελος των πολιτών, των καταναλωτών, των καταθετών. Και έχει να κάνει με τις προμήθειες, έχει να κάνει με τα δάνεια, έχει να κάνει με τα επιτόκια καταθέσεων. Είναι μια σειρά από θέματα, τα οποία έχουν μπει όλα σ’ ένα μενού επιλογών για την Κυβέρνηση και θα έχουμε πολύ εξαντλητική συζήτηση και ανακοινώσεις από τον Πρωθυπουργό. Αυτό που προτείνει η αντιπολίτευση είναι η λογική την οποία, δυστυχώς, βλέπω τους τελευταίους μήνες από το ΠΑΣΟΚ και θεωρώ ότι δεν πρέπει να συνεχιστεί. Τι κάνει το ΠΑΣΟΚ; «Τι συζητάει ο κόσμος; Σε τι έχει πρόβλημα ο κόσμος;» Παράδειγμα, με τις τράπεζες. Πράγματι, υπάρχει πρόβλημα με τις τράπεζες. «Τι να πούμε για να είμαστε ωραίοι, αρεστοί, ευχάριστοι; Φορολογούμε τις τράπεζες.» Μα, ρε παιδιά, αυτό δεν μπορεί να δοθεί με μόνιμα χαρακτηριστικά στους πολίτες. Δεν έχει σημασία για την αντιπολίτευση. Σημασία έχει να ακούγεται ωραία. Εμείς δεν θέλουμε να λέμε κάτι για να ακούγεται ωραία. Εμείς θέλουμε να κάνουμε κάτι το οποίο να είναι αποτελεσματικό.
Γιατί δεν μπορεί να γίνει αυτό; Όπως έγινε με τα διυλιστήρια, για παράδειγμα.
Ακριβώς. Είναι πολύ ωραία ερώτηση. Με βάση τους δημοσιονομικούς κανόνες, δεν μπορείς να πάρεις μια έκτακτη εισφορά, δηλαδή να κάνεις μια έκτακτη φορολόγηση και αυτό να το μετατρέψεις σε μια μόνιμη δαπάνη. Δεν μπορείς. Στα διυλιστήρια ήταν μια άλλη περίπτωση. Ήταν μια έκτακτη φορολόγηση, για να δώσεις μια έκτακτη δαπάνη.
Δεν θα μπορούσε να δοθεί το επίδομα σε χαμηλοσυνταξιούχους κάτω από τα 700 ευρώ. Την έπαιρναν την επιταγή ακρίβειας. Με αυτά τα χρήματα θα μπορούσατε να καλύψετε (διακοπή).
Κατ’ αρχάς, να πούμε ότι θα δοθεί η επιταγή ακρίβειας στους δικαιούχους του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος, των αναπηρικών επιδομάτων, των επιδομάτων και το επίδομα προσωπικής διαφοράς, για ακόμη μία φορά.
Είναι, όμως, και το άλλο το οποίο είναι από 700 και κάτω, οι χαμηλοσυνταξιούχοι. Κύριε Υπουργέ, τα χρήματα αυτά θα επιστρέψουν στο Κράτος.
Συμφωνώ.
Γιατί στην κατανάλωση θα πέσουν, το έχετε εξαντλήσει; Είναι αρνητική η απάντηση;
Κανείς δεν διαφωνεί ότι όσα περισσότερα μπορεί να δώσει το κράτος σ’ ένα λαό ο οποίος δοκιμάστηκε από μία πολυετή κρίση, πρέπει να τα δώσει. Υπάρχουν, όμως, πέντε δεδομένα, πολύ γρήγορα θα σας τα πω. Για εμένα υπάρχουν δύο μεγάλη κίνδυνοι όταν μιλάς ειδικά για την οικονομία και εκπροσωπείς την κυβέρνηση. Ο ένας κίνδυνος είναι να πανηγυρίζεις τη στιγμή που ακόμα πολλοί συμπολίτες μας έχουν σημαντικές δυσκολίες. Ο δεύτερος, όμως, κίνδυνος είναι να μηδενίσεις μια σειρά από επιτυχίες οι οποίες είναι αποτέλεσμα θυσιών και μιας πολιτικής την οποία κάναν πολύ υπομονή οι πολίτες. Πέντε δεδομένα πολύ γρήγορα. Μέσα σε πέντε χρόνια, τα διαβάζαμε ενόψει της συζήτησης για τον Προϋπολογισμό από πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία που μας έδωσε το Υπουργείο Οικονομικών. Μέσα σε πέντε χρόνια η Ελλάδα είναι η πρώτη χώρα σε μείωση της ανεργίας στην Ευρώπη. 500.000 συμπολίτες μας που ήταν άνεργοι, άρα τους πλήρωνε το κράτος με επίδομα ανεργίας, βρήκαν δουλειά και πληρώνουν φόρους και εισφορές, όχι αυξημένους. Δεύτερον, η Ελλάδα είναι η πρώτη χώρα στην Ευρώπη, σε πέντε χρονιές, σε ποσοστό, ως προς το ΑΕΠ, μείωσης φόρων. Χωρίς να έχει αυξήσει κανέναν φορολογικό συντελεστή, είναι πρώτη σε μείωση φόρων, έχει αυξήσει τα έσοδά της και χρηματοδοτεί…
Παραμένουν, βέβαια, άδικοι έμμεσοι φόροι.
Βεβαίως. Έχουμε μειώσει έμμεσους φόρους; Έχουμε μειώσει 23 έμμεσους φόρους. Είναι μύθος ότι ο Μητσοτάκης δεν έχει μειώσει ΦΠΑ. Έχει μειώσει 73 φόρους συνολικά από το ΄19 μέχρι σήμερα, 23 εκ των οποίων έμμεσοι φόροι. Τρίτον, η Ελλάδα είναι πρώτη σε αύξηση των επενδύσεων. Έχουν αυξηθεί οι επενδύσεις κατά 64%. Αυτό τι σημαίνει; Αυτό σημαίνει ότι μεγαλώνει η πίτα. Είναι πρώτη σε ρυθμούς αύξησης των εξαγωγών.
Ο ίδιος ο πρωθυπουργός είπε, ξέρετε κάτι; Παρά τα θετικά αυτά αποτελέσματα, ενδεχομένως αυτά να μην περνάνε πού; Στο κομμάτι το ευάλωτο της κοινωνίας.
Εδώ, λοιπόν, είναι και το μεγάλο ζητούμενο. Ο μεγαλύτερος κίνδυνος, πριν σας πω τα θετικά, είναι να πανηγυρίζουμε. Πολλά από αυτά που δεν είναι λίγα. Δεν είναι λίγο να βρούνε δουλειά μισό εκατομμύριο συμπολίτες μας; Πολλά από αυτά ακόμα δεν έχουν φανεί όσο θα έπρεπε στους συμπολίτες μας. Τι προσπαθούμε να κάνουμε; Προσπαθούμε χωρίς να εκτροχιάσουμε τα δημόσια οικονομικά, γι’ αυτό και σας είπα ότι είναι σημαντικό ότι έχουμε μειώσει το χρέος μας, ν’ αρχίσουμε να επιστρέφουμε στους συμπολίτες μας αυτά τα οποία στερήθηκαν. Πώς το κάνουμε αυτό; Οι αυξήσεις και για το ΄25, δώδεκα μειώσεις φόρων επιπλέον και δώδεκα παροχές, θέλουμε να είναι και θα είναι, με βάση την έγκριση που έχουμε πάρει για τον Προϋπολογισμό μας από την Ευρώπη, μεγαλύτερες απ’ ό,τι οι αυξήσεις των τιμών για ακόμα μία χρονιά. Αυτό για να το δούμε σχηματικά, τα τελευταία πέντε χρόνια το πραγματικό κατά κεφαλήν ΑΕΠ, δηλαδή εάν αφαιρέσουμε την επίδραση του πληθωρισμού στην Ελλάδα έχει αυξηθεί κατά 8,8%, ενώ στην Ευρώπη κατά 3%.
Εδώ έχουμε μία παρατήρηση την οποία πρέπει να λάβετε σοβαρά υπόψη σας.
Αυτή είναι η δουλειά μας για ν’ ανακουφίσουμε τους πολίτες. Δεν γίνεται, κύριε Παπαδάκη, ξέρετε, έχει αξία να το πούμε αυτό. Αν θέλει να το δει κανείς σχηματικά, η Ελλάδα βρέθηκε στο υπόγειο, όχι στο ισόγειο μιας οικοδομής και θέλει ν’ ανέβει έναν πολύ δύσκολο, ανηφορικό δρόμο. Εμείς, λέμε στον κόσμο ότι δεν έχουμε φθάσει εκεί που θέλουμε. Δεν έχουμε φθάσει στον ευρωπαϊκό μέσο όρο, αλλά έχουμε διανύσει το μέσο μιας σημαντικής διαδρομής. Προφανώς, δεν έχουμε φθάσει ακόμα στην κορυφή ή στον ευρωπαϊκό μέσο όρο, εννοείται, υπάρχουν ακόμα δυσκολίες, αλλά το να σου λέει κάποιος ότι θα βάλεις φτερά και θα πετάξεις ψηλά, είδαμε, κύριε Παπαδάκη, τσακιστήκαμε. Γκρεμίστηκε η χώρα με αυτούς οι οποίοι, τα λεφτά δεν φυτρώνουν από κάπου.
Μια παρατήρηση για τις αυξήσεις τώρα που θα τις δούνε και οι συνταξιούχοι στις συντάξεις τους. Εδώ υπάρχει και ένας κίνδυνος. Ξέρετε πρέπει να αλλάξουν και οι φορολογικοί συντελεστές, γιατί παραμένουν οι ίδιοι. Δηλαδή, μέχρι δέκα χιλιάδες ευρώ, ο συντελεστής είναι 9%, υπερβαίνοντας τις δέκα χιλιάδες ευρώ, στο υπερβάλλων είναι 20%. Άρα λοιπόν, εγώ ως συνταξιούχος, που υπερβαίνω τις δέκα χιλιάδες, με την αύξηση που θα πάρω, λόγω της αύξησης της φορολογίας μου, επειδή περνάω σε άλλη φορολογική κλίμακα, μου μηδενίζει ουσιαστικά ή μου αφαιρεί ένα μεγάλο ποσοστό και ενώ θα περίμενα να δω την αύξηση….
Είναι ένα ζήτημα το οποίο το είδαμε και με την κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης
Αυτό πρέπει να το δείτε.
Είναι σε μια συνεννόηση τα δύο Υπουργεία, το Υπουργείο Εργασίας και το Υπουργείο Οικονομικών, επειδή μιλάμε για τους φόρους. Οι φόροι είναι ίσως η πιο πονεμένη ιστορία στην Ελλάδα και αν μας ακούνε και έμπειροι ελεύθεροι επαγγελματίες, ιδιωτικοί υπάλληλοι, αλλά και δημόσιοι υπάλληλοι, να σκεφτούμε ότι και οι δημόσιοι υπάλληλοι ήτανε οι αδικημένοι των τελευταίων ετών, γιατί η κάθε αύξηση του κατώτατου μισθού, μέχρι και την νέα νομοθέτηση που κάναμε δεν τους έπιανε. Τώρα θα τους πιάνει, παράδειγμα, γιατί είναι και κάποιοι μύθοι στην Ελλάδα. Είναι πονεμένη ιστορία οι φόροι. Ξέρετε, για μένα, κάθε φορά που ανακοινώνουμε μια περαιτέρω μείωση φόρου, είναι απλά μια εκκρεμότητα, μια υποχρέωση στον κόσμο που πρέπει να λύσουμε. Παράδειγμα, το γεγονός ότι καταργείται το τέλος επιτηδεύματος, νωρίτερα από ότι είχαμε πει. Το γεγονός ότι μηδενίζεται ο φόρος ασφαλίστρων υγείας, για όλα τα παιδιά μέχρι 18 ετών. Άλλη μια μονάδα κάτω οι ασφαλιστικές εισφορές, φτάνουμε επιτέλους τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Δεν ανακαλύψαμε την Αμερική, αλλά φτάσαμε μετά από πέντε χρόνια, μειώσαμε 6 μονάδες τις ασφαλιστικές εισφορές.
Η ακρίβεια όμως καλά κρατεί και ροκανίζει.
Βεβαίως, δεν το συζητώ. Κύριε Παπαδάκη αν δεν υπήρχε το ζήτημα αυτό, όλα αυτά Θα φαινόντουσαν και παραπάνω, εννοείται…
Το κόστος ζωής.
Ακριβώς, ένα πολύ μεγάλο μέρος αυτών των αυξήσεων, που κανείς δεν τις αμφισβητεί, το έχει απορροφήσει η ακρίβεια και είναι και το μεγαλύτερο ζήτημα. Όμως ξέρετε και στην ακρίβεια δεν υπάρχουν μαγικές συνταγές. Έβλεπα την έρευνα του ΙΕΛΚΑ, τους τελευταίους βασικά 6 μήνες, τους 5 από τους τελευταίους 6 μήνες, έχει παρατηρηθεί μείωση τιμών στα σούπερ-μάρκετ.
Ναι, πόσες έχουν προηγηθεί αυξήσεις όμως κ. Υπουργέ.
Ακριβώς. Επειδή όμως οι μήνες με αύξηση ήταν πολλοί και φτάσαμε σωρευτικά ο πληθωρισμός τροφίμων να είναι κοντά στο 30%.
Δεν το έχει καταλάβει ο κόσμος και μάλιστα εκνευρίζεται όταν του λέμε
Εμείς δεν λέμε ότι οι μειώσεις των τελευταίων μηνών ισοσκέλισαν τις αυξήσεις των προηγούμενων μηνών. Αλλά δεν μπορούμε να μην εντοπίσουμε ότι η πολιτική που εφαρμόζουμε….
Αρκεί να μην τραβήξουμε πολύ χρόνο για να φτάσουμε σε επίπεδα…..
Κοιτάξτε να δείτε, άμεσα αποπληθωρισμό δεν θα δούμε. Θα δούμε όμως αυτό που σας είπα. Όλο και περισσότερη αύξηση των εισοδημάτων και σταδιακή αποκλιμάκωση των τιμών. Αυτός είναι ο στόχος μας.
Επειδή δεν έχουμε πολύ χρόνο, μια ερώτηση παιδιά. Γιάννης θέλεις να κάνεις μια ερώτηση;
Εγώ θέλω να σας ρωτήσω πιο συγκεκριμένα με τις τράπεζες, διότι γίνεται μια κουβέντα. Δεν άκουσα μια πειστική απάντηση κ. Μαρινάκη. Εντάξει δεν είναι το θέμα… χρόνια τώρα, οι υπερβολικές χρεώσεις, όλα αυτά τα οποία λέγαμε νωρίτερα, έχουν οδηγήσει σε μια κατάσταση και υπάρχει μεγάλη δυσαρέσκεια. Γιατί δεν κάνετε μια πολύ συγκεκριμένη ενέργεια, ώστε για παράδειγμα, να καλυφθούν, να εξοικονομηθούν χρήματα, να καλυφθούν και άλλες κατηγορίες με το επίδομα αυτό, της φτώχειας. Για παράδειγμα, δεν είναι λίγο άτολμο αυτό;
Απάντησα σε αυτό. Υπάρχουν νέοι δημοσιονομικοί κανόνες στην Ευρώπη, όπου δεν επιτρέπουν σε μια Κυβέρνηση να πάρει μέτρα τα οποία θα έχουν μόνιμα χαρακτηριστικά και προτιμούμε, αυτές τις 12 μειώσεις φόρων, προτιμούμε να δίνουμε παράδειγμα 73% παραπάνω στην υγεία.
Συγνώμη έκτακτη φορολογία λέει το ΠΑΣΟΚ, όχι αυτό θέλω να σας πω, δεν είναι μόνιμο, είναι έκτακτη φορολογία.
Το ΠΑΣΟΚ λέει έκτακτη φορολογία… ναι αλλά δεν μπορείς από έκτακτη φορολογία να δώσεις κάτι που έχει μόνιμα χαρακτηριστικά, στους πολίτες. Εμείς θεωρούμε ότι το πρόβλημα των τραπεζών δεν λύνεται με αυτόν τον τρόπο. Ίσα-ίσα μπορεί να διογκωθεί το πρόβλημα. Το πρόβλημα των τραπεζών, θα μειωθεί η ένταση του προβλήματος, μην λέμε υπερβολές στους πολίτες, με αυτά τα οποία θα ανακοινώσει ο Πρωθυπουργός την Κυριακή στον Προϋπολογισμό.
Για τη Συρία. Ο κ. Καλεντερίδης έθεσε ένα πολύ καίριο ερώτημα. Η Ελλάδα ναι συντάχθηκε με την υπόλοιπη Ευρώπη και με τη Δύση, καταδικάζοντας την πτώση του καθεστώτος Άσαντ. Όταν, όμως, βλέπουμε ότι κυρίως οι κερδισμένοι είναι το Ισραήλ και φυσικά η Τουρκία, η οποία έχει πολλά συμφέροντα στην περιοχή, μήπως η χώρα μας θα έπρεπε να περιμένουμε να δούμε, σε έναν βαθμό, τι σημαίνει η πτώση του Άσαντ, για να επικροτήσουμε την πτώση του;
Κοιτάξτε να δείτε, κ. Μιχαηλίδη. Ήμασταν πολύ σαφείς σε αυτό το οποίο είπαμε και το Υπουργείο Εξωτερικών και επανέλαβα κι εγώ τη διατύπωση. Εμείς χαιρετίσαμε την πτώση ενός καθεστώτος. Όταν πέφτει ένα καθεστώς το χαιρετίζεις. Δεν προεξοφλήσαμε την επόμενη μέρα ότι η επόμενη μέρα θα είναι θετική. Ευχηθήκαμε να έχουμε μία μετάβαση στην ομαλότητα και σε μία κατάσταση η οποία θα παραπέμπει σε μία δημοκρατία και όχι σε ένα καθεστώς. Επίσης, είπαμε ότι προσδοκούμε στην επιστροφή ταλαιπωρημένων ανθρώπων, κατατρεγμένων ανθρώπων στην πατρίδα τους, στη Συρία. Δεν είπαμε ότι η επόμενη μέρα θα είναι de facto κάτι διαφορετικό. Και γι’ αυτό και προσέχουμε τι λέμε. Επίσης, δεν υπάρχει κάποια ακόμα απόφαση. Έχουμε ΚΥΣΕΑ την Παρασκευή. Υπάρχει μία σοβαρή συζήτηση…
Για τους μετανάστες.
Επειδή χθες έγινε μία παρανόηση.
Πολλά θα μπορούσαμε να πούμε. Φεύγοντας, να μεταφέρετε την πίεση η οποία ασκείται μέσω ημών για το επίδομα στους χαμηλοσυνταξιούχους. Εμείς περιμένουμε έστω και την τελευταία στιγμή και δεν χρειάζεται νομοθέτηση ειδική, με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου – σας προτείνουμε και τη λύση – μπορείτε να αποφασίσετε.
Μια λέξη να σας πω, γιατί είναι οι άνθρωποι οι οποίοι μας έχουν μεγαλώσει. Οι άνθρωποι οι οποίοι βρέθηκαν στις ουρές, οι άνθρωποι οι οποίοι κυνηγήθηκαν και μάλιστα από αυτούς οι οποίοι θα τους καταργούσαν όλα με έναν νόμο και ένα άρθρο. Εμείς αυτούς τους ανθρώπους δεν θα τους κοροϊδέψουμε. Τους χρωστάμε ως Κράτος, εννοείται, πολλά, αλλά επειδή ξέρουν οι άνθρωποι αυτοί ότι με τις πολιτικές του μαξιμαλισμού – από τα δανεικά δηλαδή – τα εγγόνια τους, τα παιδιά τους έφυγαν για τη χώρα αυτή.
Η κυβέρνηση Καραμανλή τα έκανε αυτά.
Μην την ανοίξουμε τη συζήτηση αυτή. Γιατί το 2010 μία άλλη κυβέρνηση, το «λεφτά υπάρχουν», αύξανε τις δαπάνες στον Προϋπολογισμό το 2009 και το 2010 …
Το αποκλείετε πάντως για το επίδομα; Το αποκλείετε ή να αφήσουμε και μία χαραμάδα ελπίδας;
Δεν μπορώ, κ. Παπαδάκη, να πω κάτι περισσότερο από αυτά τα οποία έχουμε ήδη πει. Δεν υπάρχει κάτι περισσότερο, δεν γνωρίζω κάτι περισσότερο. Δεν θέλω να παίζω με την αγωνία των ανθρώπων. Τους κοιτάω στα μάτια και τους λέω ότι, ό,τι λέει το πρόγραμμά μας και ίσως και περισσότερα μέσα στα επόμενα χρόνια…
Άρα, το εξετάζετε.
Δεν γνωρίζω τίποτα. Πραγματικά, δεν αφήνω τίποτα ανοιχτό. Δεν γνωρίζω κάτι. Δεν ξέρω αν υπάρχει κάτι. Ούτε υπάρχει κάτι. Δεν θέλω να δημιουργώ προσδοκίες. Σίγουρα, όμως, ό,τι έχουμε πει, ίσως και περισσότερο, τα επόμενα δυόμισι χρόνια, από τα έσοδα, όμως, από τη φοροδιαφυγή, όχι με αυξημένους φόρους, θα επιστρέψουν στην κοινωνία με δίκαιο τρόπο.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Θ. Καρποδίνη (ΕΟΠΥΥ): Οι έλεγχοι, οι βιοδείκτες και οι αλλαγές στη συνταγογράφηση
- Αγωγή ύψους 450 εκατ. ευρώ κατά του Δημοσίου για τα δάνεια σε ελβετικό φράγκο
- Επενδύσεις 2 δισ. σε ακίνητα πριν την εκπνοή του 2024 – Έσοδα 4,2 δισ. από τις ιδιωτικοποιήσεις
- Αφοι Βρισιμτζή – Champion ΑΕΒΕ: Πλειστηριασμός για την εταιρεία των 90 ετών