ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Περιεχόμενα
Πλαφόν στο περιθώριο μεικτού κέρδους στο βρεφικό γάλα ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, για την αναχαίτιση της ακρίβειας.
Σημείωσε πως «είναι παντελώς αδικαιολόγητο το γεγονός ότι οι τιμές στο βρεφικό γάλα είναι πολύ υψηλότερες σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη», και σημείωσε πως προτεραιότητα της κυβέρνησης είναι η προστασία των καταναλωτών.
Σε δήλωση κατά την διάρκεια σύσκεψης μίλησε για «διαρκή μάχη για εντονότερο ανταγωνισμό και θα συνεχιστεί μέχρι να καταλάβουν οι πολυεθνικές ότι η Ελλάδα δεν είναι μπανανία και ο πληθωρισμός της απιστίας δεν μπορεί να είναι ανεκτός».
Συγκεκριμένα ανέφερε ότι «Θα μπει πλαφόν στο μεικτό περιθώριο κέρδους στο βρεφικό γάλα. Ένας μαθηματικός τύπος που θα νομοθετηθεί και πάνω σε αυτό θα μπαίνει εμπορικό κέρδος του 7%.
Σκοπός είναι η προστασία του καταναλωτή και η εύρυθμη λειτουργία της αγοράς. Μας απασχολεί η οικονομική επιβάρυνση των νέων οικογενειών».
Σύμφωνα με τον πρωθυπουργό, προϊόντα που έχουν ανατιμηθεί δεν θα μπορούν για διαστημα 3 μηνών να μπαίνουν σε καθεστώς προσφορών ενώ δήλωσε πως «θα μπει τάξη στο χάος με τα εκπτωτικά κουπόνια προς τα σούπερ μάρκετ». Aνακοίνωσε επίσης μέτρα για προϊόντα καθημερινής χρήσης όπως καθαριστικά, οδοντόκρεμες, βρεφικές πάνες και οπωροκηπευτικά.
Εκπτωση 30%
Οπως είπε ο πρωθυπουργός: Οι παρεμβάσεις μας, συνέχισε στοχεύουν πρωτίστως σε καθαρές τιμές τιμοκαταλόγου περιορίζοντας τις συνολικές εκπτώσεις των προμηθευτών κατά 30% και μεταφέροντας αντίστοιχα το όφελος στον καταναλωτή.
Αφορούν προϊόντα ευρείας χρήσης όπως καθαριστικά σπιτιού, οδοντόκρεμες, αφρόλουτρα, σαμπουάν, βρεφικές πάνες οπωροκηπευτικά και ειδική πρόνοια θα υπάρχει για το βρεφικό γαλα. Είναι παντελώς αδικαιολογητο γιατί οι τιμές στην Ελλάδα είναι τόσο ακριβότερες από τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Εκει, θα εξιδικεύσει ο υπουργός ανάπτυξης και θα μπει ένα πλαφόν στο περιθώριο μεικτού
Αναλυτικά η δήλωση του κ. Μητσοτάκη:
«Η μάχη για να τιθασεύσουμε την ακρίβεια και για να επιβάλουμε κανόνες εντονότερου ανταγωνισμού υπέρ του καταναλωτή, όπως γνωρίζετε, είναι μια μάχη διαρκής. Και στη μάχη αυτή αξιοποιούμε διαρκώς νέα εργαλεία πολιτικής μέχρι να καταλάβουν όλοι, και θα έλεγα ειδικά οι πολυεθνικές εταιρείες, ότι η Ελλάδα δεν είναι “μπανανία” και ότι ο πληθωρισμός της απληστίας δεν μπορεί να είναι ανεκτός.
Η ενδυνάμωση της ΔΙ.Μ.Ε.Α. και οι εντατικοί έλεγχοι οι οποίοι έγιναν τους τελευταίους μήνες στην αγορά, κυρίως δύσκολοι έλεγχοι που αφορούν τους παράγοντες κόστους και κερδοφορίας των βασικών προϊόντων που αποτελούν και το Καλάθι του Νοικοκυριού, μας έχουν βοηθήσει να κατανοήσουμε πολύ καλύτερα τους μηχανισμούς λειτουργίας της αγοράς.
Τα νέα μέτρα τα οποία θα εξειδικεύσει στη συνέχεια ο Υπουργός Ανάπτυξης έχουν ακριβώς ως στόχο να αντιμετωπίσουν χρόνιες στρεβλώσεις οι οποίες έχουν συσσωρευθεί επί πολλά χρόνια στην ελληνική αγορά και οι οποίες, δυστυχώς, έχουν γίνει εντονότερες ως αποτέλεσμα της εισαγόμενης πληθωριστικής κρίσης. Και έχουν οδηγήσει στο απαράδεκτο φαινόμενο αντίστοιχα προϊόντα πολυεθνικών εταιρειών να πωλούνται πολύ ακριβότερα στην Ελλάδα από ό,τι σε άλλες χώρες της Ευρώπης. Αυτό προφανώς είναι κάτι το οποίο δεν μπορεί να συνεχίσει να γίνεται ανεκτό.
Οι παρεμβάσεις μας στοχεύουν πρωτίστως σε καθαρές τιμές τιμοκαταλόγου, περιορίζοντας τις συνολικές εκπτώσεις των προμηθευτών κατά 30% και μεταφέροντας αντίστοιχα το όφελος στον καταναλωτή. Αφορούν προϊόντα ευρείας χρήσης, όπως καθαριστικά σπιτιού, οδοντόκρεμες, αφρόλουτρα, σαμπουάν, βρεφικές πάνες, οπωροκηπευτικά.
Ειδική πρόνοια θα υπάρχει και για το ζήτημα του βρεφικού γάλακτος, όπου πράγματι είναι παντελώς αδικαιολόγητο γιατί οι τιμές στην Ελλάδα είναι τόσο ακριβότερες από τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Εκεί, όπως θα εξειδικεύσει αργότερα και ο αρμόδιος Υπουργός, θα μπει ένα πλαφόν στο περιθώριο του μεικτού κέρδους, έτσι ώστε οι τιμές να προσαρμοστούν σε λογικά για την Ευρώπη επίπεδα.
Με τα μέτρα αυτά σκοπός μας είναι να διορθώσουμε κατεστημένες στρεβλές εμπορικές πρακτικές και βασική μας προτεραιότητα παραμένει η προστασία του καταναλωτή και η εύρυθμη λειτουργία της αγοράς.
Θα ήθελα, τέλος, να προσθέσω ότι μας απασχολεί πολύ ως κυβέρνηση η οικονομική επιβάρυνση για τις νέες οικογένειες. Είναι κάτι το οποίο έχουμε αντιμετωπίσει ήδη μέσα από μια σειρά από μέτρα υποστήριξης των οικογενειών και θέλω να θυμίσω ότι η κυβέρνηση αυτή θέσπισε από το 2019 εφάπαξ βοήθημα, το οποίο καταβάλλεται σε δύο δόσεις, ύψους 2.000 ευρώ για κάθε παιδί το οποίο γεννιέται στην πατρίδα μας.
Αυτό βοηθάει πολύ μία νέα οικογένεια με τα πρώτα έξοδα τα οποία συνοδεύουν τη γέννηση ενός παιδιού, αλλά προφανώς υποστηρίζουν και την οικογένεια τους πρώτους μήνες με τις αυξημένες δαπάνες, είτε αφορούν σε βρεφικό γάλα, είτε αφορούν σε πάνες, είτε αφορούν σε μωρομάντηλα.
Και φυσικά έχουμε δρομολογήσει και μια σειρά από άλλες πρωτοβουλίες, όπως η αύξηση του αφορολόγητου κατά 1.000 ευρώ για οικογένειες με παιδιά, η αύξηση του επιδόματος παιδιού για τους δημόσιους υπαλλήλους, η επέκταση του επιδόματος μητρότητας στις ελεύθερες επαγγελματίες και στις αγρότισσες.
‘Αρα, και τα μέτρα τα οποία θα εξαγγελθούν στη συνέχεια ας τα δούμε και στα πλαίσια μιας συνολικής πολιτικής στήριξης της οικογένειας και ειδικά των νέων οικογενειών, αντιλαμβανόμενοι πλήρως το μεγάλο οικονομικό βάρος που η απόκτηση ενός παιδιού συνεπάγεται για μία νέα οικογένεια».
Το μεσημέρι θα ακολουθήσει συνέντευξη Τύπου του υπουργού Ανάπτυξης Κώστα Σκρέκα για την αναλυτική παρουσίαση των παρεμβάσεων.
H Επιτροπή Ανταγωνισμού
Η βόμβα για το βρεφικό γάλα «έσκασε» στις αρχές Ιανουαρίου όταν ο απελθών πρόεδρος της Επιτροπής Ανταγωνισμού, Γιάννης Λιανός, δημοσιοποίησε έρευνα για το βρεφικό γάλα και πώς στην Ελλάδα πωλείται έως και 213% σε σύγκριση με άλλες χώρες.
Συγκεκριμένα, όπως ανέφερε η Επιτροπή Ανταγωνισμού:
Τα αποτελέσματα της τιμοληψίας δείχνουν την Ελλάδα να είναι η χώρα με τις πιο υψηλές τιμές (συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ) στα εξεταζόμενα είδη φόρμουλας στην ΕΕ.
Στο Frisolac 0-6 και Frisomel 6-12 οι τιμές στην Ελλάδα είναι από 32% έως 53% υψηλότερα σε σχέση με τη χαμηλότερη τιμή που εντοπίζεται στη Λετονία.
Στην Ελλάδα, η χαμηλότερη τιμή για το Frisolac 0-6 εντοπίζεται σε φαρμακείο με ηλεκτρονικό κατάστημα ενώ περίπου η ίδια τιμή εντοπίζεται σε σουπερμάρκετ της Λιθουανίας.
Η έρευνα για το Almiron 0-6 (Danone- Nutricia) έδειξε ότι οι τιμές στην Ελλάδα είναι από 144% έως 171% πάνω από τη χαμηλότερη τιμή που εντοπίζεται στο Βέλγιο.
Το Almiron 6-12 (Danone- Nutricia) στην Ελλάδα πωλείται από 78% έως 136% υψηλότερα από την χαμηλότερη τιμή για το προϊόν που εντοπίζεται στο Βέλγιο και την Ολλανδία.
Τα γάλατα Milupa 0-6 και 6-12 (Danone – Nutricia) στην Ελλάδα αποκλίνουν από 102%-114% από την Αυστρία που αποτελεί και τη μοναδική χώρα που εντοπίζεται η ετικέτα.
Το βρεφικό γάλα ΝΑΝ 0-6 (Nestlé), στην Ελλάδα, αποκλίνει από 167% έως 213% από την χαμηλότερη τιμή που εντοπίζεται σε Φινλανδία και Σουηδία. Κατ’ αντιστοιχία, η τιμή για το ΝΑΝ 6-12 (Nestlé) στην Ελλάδα είναι από 146% έως 197% πιο υψηλή από την χαμηλότερη τιμή που εντοπίζεται στη Γαλλία.
Τέλος, στην Ελλάδα, το Novalac 0-6 και 6-12 για το οποίο έχουμε συγκρίσιμα στοιχεία από τα φαρμακεία πέντε χωρών (Αυστρία, Γαλλία, Γερμανία, Ελλάδα, Ιταλία), είναι ακριβότερο από 140% έως 173% σε σχέση με την χαμηλότερη τιμή η οποία εντοπίζεται στην Ιταλία.
Οι χώρες για τις οποίες πραγματοποιείται η σύγκριση τιμών, αφενός είχαν διαθέσιμο στην αγορά το αντίστοιχο προϊόν, αφετέρου υπήρχε διαθέσιμος από τον ΟΟΣΑ ο αντίστοιχος δείκτης στάθμισης. Αυτό συνεπάγεται ότι, ενώ έχει γίνει λήψη τιμών, δεν συμπεριλήφθηκαν στην τελική σύγκριση η Βουλγαρία, η Κροατία, η Κύπρος, η Μάλτα και η Ρουμανία. Για κάθε μια από τις δύο κατηγορίες βρεφικού γάλακτος πραγματοποιήθηκαν τρεις τιμοληψίες εντός του Νοεμβρίου 2023, ήτοι την 1η Νοεμβρίου, στις 20 Νοεμβρίου και στις 30 Νοεμβρίου, στα ίδια σουπερμάρκετ και φαρμακεία. Η ανάλυση έδειξε ότι δεν υπάρχει ομοιογένεια στην παρουσία των ετικετών στις χώρες μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Για συγκεκριμένες ετικέτες έχουμε περισσότερα διαθέσιμα στοιχεία σε σύγκριση με άλλες.
Πιο συγκεκριμένα, για την εταιρεία Friesland-Campina και το γάλα Frisolac 0-6 και Frisomel 6-12 έχουμε συγκρίσιμες τιμές μόνο από τρεις χώρες (Ελλάδα, Λετονία, Λιθουανία).
Για τα βρεφικά γάλατα φόρμουλα Almiron 0-6 και 6-12 μηνών της Danone- Nutricia έχουμε συγκρίσιμα στοιχεία από 17 χώρες μέλη της ΕΕ, ενώ για το Milupa 0-6 και 6-12 μηνών της ίδιας εταιρείας, έχουμε συγκρίσιμα στοιχεία μόνο από δύο χώρες. Για το NAN 0-6 και 6-12 μηνών της Nestlé έχουμε τιμές από 15 χώρες μέλη της ΕΕ ενώ για το Novalac 0-6 και 6-12 έχουμε στοιχεία μόνο από πέντε χώρες.
Η τιμοληψία και σύγκριση εστιάζει στο προϊόν «βρεφικό γάλα» και καταγράφει τις τιμές που πωλούνται τα προϊόντα αυτά στα ηλεκτρονικά καταστήματα των δύο μεγαλύτερων σουπερμάρκετ ανά κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Διαβάστε επίσης
ΕΒΕΑ: Απονεμήθηκαν τα ετήσια βραβεία – Οι 11 επιχειρήσεις και επιχειρηματίες που βραβεύτηκαν
Τι συμβαίνει με το Bitcoin: Η παραβίαση του λογαριασμού X της SEC και οι τρελές διακυμάνσεις
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Παρουσίαση του νέου Skoda Elroq
- Αριστείδης Πίττας: Η EuroDry ενισχύει τον στόλο της με δύο σύγχρονα ultramax
- Θεοδωρικάκος, ενόψει Black Friday: Ελέγχονται πάνω από 100 μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων – Αφορούν πάνω από 10.000 κωδικούς»
- Ερώτηση στη Βουλή για την αύξηση 10% στα δημοτικά τέλη στο Δήμο Αθηναίων