ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Περιεχόμενα
Απαντήσεις σε ό,τι αφορά το νομοσχέδιο για την τροποποίηση των πέντε μεγάλων μουσείων σε ΝΠΔΔ, έπειτα από εισηγήσεις βουλευτών της αντιπολίτευσης έδωσε από το βήμα της Βουλής η κα. Μενδώνη στη συζήτηση που ολοκληρώνεται σε λίγη ώρα.
Οι αντιδράσεις μέσω επιστολών εναντίον του νομοσχεδίου
Σε ό,τι αφορά τις αντιδράσεις μέσω επιστολών εναντίον του νομοσχεδίου, η υπουργός πολιτισμούς ανέφερε:
«Το σχέδιο νόμου κατατέθηκε σε διαβούλευση στις 14/1/2023. Η επιστολή των 487 «αρίστων», όπως τους αποκαλείτε, φέρει ημερομηνία του Απριλίου του 2021. Σε ποιο σχέδιο νόμου αντιτέθησαν αυτοί οι συγκεκριμένοι άνθρωποι, όταν δεν γνώριζαν το σχέδιο νόμου; Δεν μπορώ να ξέρω ούτε τι τους δείξανε ούτε τι ειπώθηκε. Το βέβαιο είναι ότι με την επιστολή τους στον Πρωθυπουργό οι συγκεκριμένοι επιστήμονες ζητούν να μην κατατεθεί προς ψήφιση ένα νομοσχέδιο που θα επιτρέπει διαφορετική διαχείριση των μνημείων των πέντε μουσείων από τη διαχείριση των υπολοίπων αρχαιοτήτων της χώρας. Αυτό που τους είπαν ότι «θα λέει» το νομοσχέδιο, που «θα καταταθεί» και εναντίον του οποίου υπέγραψαν. Λέει κάτι τέτοιο το νομοσχέδιο; Πουθενά. Επομένως από τον Απρίλη του 2021 κάποιοι έχουν ενημερώσει 487 ανθρώπους και στέλνουν μια επιστολή στον Πρωθυπουργό.
Το ίδιο επιχείρημα ισχύει για τις αντιδράσεις των εργαζομένων στα πέντε μουσεία. Και αυτή η επιστολή στον Πρωθυπουργό χρονολογείται τον Ιανουάριο του 2021. Επαναλαμβάνω ότι σήμερα η απεργία έχει συμμετοχή 15% στο σύνολο των εργαζομένων του Υπουργείου Πολιτισμού. Για να βάλουμε τα πράγματα στη θέση τους.
Αναφερθήκατε στους 119 αφυπηρετήσαντες υπαλλήλους, οι οποίοι και αυτοί εναντιώνονται στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Πολιτισμού. Ξέρετε πότε είναι η συγκεκριμένη επιστολή αυτών των 119 ανθρώπων; Τον Φεβρουάριο του 2021. Επομένως, μπορεί κανείς πολύ εύκολα να βγάλει συμπέρασμα, όταν δύο χρόνια πριν κάποιοι έχουν πληροφορήσει ορισμένες ομάδες για ένα επικίνδυνο νομοσχέδιο που θα έρθει. Και ποιοι είναι αυτοί; Είναι οι επαγγελματίες της οργής που δουλεύουν από πολύ νωρίς με πολύ μεθοδικό τρόπο και αξιοποιούν τις εύλογες και αυθεντικές ανησυχίες των εργαζομένων υπέρ διαφόρων άλλων συμφερόντων», ανέφερε η κα. Μενδώνη.
Απάντηση σε πρώην υπουργούς Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ
Στη συνέχεια η υπουργός Πολιτισμού προχώρησε στην απάντηση του σχολιασμού πρώην Υπουργών Πολιτισμού της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ για το καθεστώς λειτουργίας των μουσείων και τη μετατροπή τους σε ΝΠΔΔ, η Λίνα Μενδώνη είπε:
«Ας δούμε τι μας δίδαξε η συζήτηση και στις επιτροπές της Βουλής αλλά και σήμερα στην ολομέλεια για την αξιοπιστία της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης.
Νίκος Ξυδάκης, Υπουργός Πολιτισμού (20/06/2015): «Θα υπάρξει νομοθετική ρύθμιση ανάλογη με το Μουσείο Ακρόπολης και για το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο ώστε να αποκτήσει διοικητική αυτοτέλεια, να έχει διοικητικό συμβούλιο, να βρίσκει πόρους και χορηγούς, να έχει διευθυντή που θα μπορεί να διαχειριστεί τον προϋπολογισμό του Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου, θα μπορεί να σχεδιάσει τα δικά του εκπαιδευτικά προγράμματα. Αυτό το μοντέλο θα μπορούσε να επεκταθεί και σε 4-5 μεγάλα μουσεία και ο διευθυντής του μουσείου πρέπει να μπορεί να σχεδιάζει ακόμα και τα δικά του πωλητέα αντικείμενα».
Μυρσίνη Ζορμπά (20/06/2019, Γενέθλια Μουσείου Ακροπόλεως: «Το Μουσείο Ακρόπολης αποτελεί δημόσιο θεσμό». Οι ίδιοι οι εκπρόσωποι σας μας είπαν ότι τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου δεν εξασφαλίζουν ευελιξία. Ακούσαμε ότι το Μουσείο της Ακρόπολης είναι επιτυχημένο λόγω του brand name και όχι λόγω της λειτουργίας του ως ΝΠΔΔ. Διαβάζω, λοιπόν, Μυρσίνη Ζορμπά στην ίδια εκδήλωση: «Το ότι το Μουσείο Ακρόπολης πρωταγωνιστεί στο διεθνές περιβάλλον, το ότι γίνεται αντικείμενο προσοχής, το ότι αναγνωρίζεται ευρύτερα και βραβεύεται οφείλεται στην ευελιξία του Οργανισμού του».
Όπως είπαμε, το Σχέδιο Νόμου περιλαμβάνει ανάμεσα στους πόρους των πέντε μουσείων και πόρους από χορηγίες. Λίγο πολύ μας είπατε ότι θα ξεπλένουν βρώμικο χρήμα των χορηγών. Ν. Ξυδάκης: «Είναι βασική θέση του ΣΥΡΙΖΑ ότι το χορηγικό χρήμα είναι αυτομάτως δημόσιο χρήμα και τα ΔΣ των μουσείων πρέπει να εγκρίνουν τις χορηγίες».
Οι εκπρόσωποι του ΣΥΡΙΖΑ μάς είπαν ότι σκοπεύουμε να χρησιμοποιήσουμε τα αναψυκτήρια για ασύμβατες με τη μουσειακή χρήση, εκδηλώσεις. Ξέρετε ποια ήταν η μοναδική φορά που ο χώρος χρησιμοποιήθηκε για εκδήλωση απολύτως άσχετη με τον επιστημονικό και εκπαιδευτικό χαρακτήρα του μουσείου; Ήταν τον Ιούνιο του 2016 που ο τότε Πρωθυπουργός παρουσίασε στο Μουσείο της Ακρόπολης το κυβερνητικό του σχέδιο για τη δίκαιη ανάπτυξη. Μήπως αυτή η εκδήλωση είχε άμεση σχέση με τους σκοπούς του μουσείου; Πάντως ως προς τις λειτουργίες αυτές του πωλητηρίου και του αναψυκτηρίου και πάλι έρχεστε σε αντίθεση με τους Υπουργούς σας.
Μυρσίνη Ζορμπά (29/11/2018, Εκδήλωση στο Μουσείο Μπενάκη): «Είναι κρίσιμο να απενοχοποιηθεί η συζήτηση για την οικονομική παράμετρο στη λειτουργία των μουσείων, στη βιωσιμότητα και στην ανάπτυξη. Είναι συντηρητικές οι αντιλήψεις που τοποθετούν τα μουσεία σε βάθρο ιερότητας και πρέπει να κατέβουν απ’ αυτό. Ο ΣΥΡΙΖΑ το βλέπει θετικά. Το θεωρεί εξέλιξη το να έρχονται στα μουσεία οι επισκέπτες τόσο για να μάθουν όσο και για να περάσουν ένα χαλαρό απόγευμα με φίλους, να αγοράσουν ένα δώρο, να πραγματοποιήσουν ένα γεύμα εργασίας. Αυτό δεν σημαίνει ότι η κουλτούρα μαζικοποιείται. Σημαίνει ότι ο πολιτισμός έγινε περισσότερο δημοκρατικός.
Ξυδάκης (07/04/2015): «Η Αριστερά πρέπει να αποδείξει ότι ο πολιτισμός είναι πηγή πλούτου».
ΟΔΑΠ: Το Υπουργείο Πολιτισμού χρηματοδοτεί, όχι ο ΟΔΑΠ
Σχετικά με το επιχείρημα ότι ο ΟΔΑΠ θα στερηθεί τα έσοδα με τα οποία στήριζε οικονομικά τα μικρότερα περιφερειακά μουσεία, η κυρία Μενδώνη το χαρακτήρισε απολύτως αβάσιμο, καθώς «ο ΟΔΑΠ εισπράττει έσοδα από το σύνολο πηγών του χώρου του πολιτισμού. Αφαιρεί τα ποσά που αντιστοιχούν στις δικές του υποχρεώσεις, δηλαδή τα ποσά αποζημίωσης για απαλλοτριώσεις πολιτιστικού σκοπού καθώς και τη μισθοδοσία και τις λειτουργικές του δαπάνες και αποδίδει ποσοστό 40% των καθαρών εσόδων του στο ΥΠΠΟ. Αυτό το 40% το Υπουργείο Πολιτισμού το διανέμει για την κάλυψη όλων των αναγκών του πολιτισμού, σύγχρονου και πολιτιστικής κληρονομιάς, ανάμεσα στις οποίες ανάγκες περιλαμβάνεται και η χρηματοδότηση των περιφερειακών μουσείων και εφορειών. Το Υπουργείο Πολιτισμού χρηματοδοτεί, όχι ο ΟΔΑΠ.
Τα πέντε μουσεία συμμετέχουν με ποσοστό 6% στα ακαθάριστα έσοδα, δηλαδή σχηματικά και χονδρικά, αν σήμερα ο ΟΔΑΠ έχει ακαθάριστα έσοδα 100 ευρώ συνολικά, αύριο με την ψήφιση του νομοσχεδίου θα πάρει 94 ευρώ ακαθάριστα. Με δεδομένο ότι τα περιφερειακά αυτά μουσεία είναι περίπου 200, κάντε μια διαίρεση για να διαπιστώσετε τι ποσό μείωσης θα υποστεί το καθένα. Γι’ αυτό το ποσό μας είπατε ότι τα περιφερειακά μουσεία της χώρας θα οδηγηθούν σε λουκέτο.
Αυτό όμως το οποίο αποκρύπτετε ή σας διαφεύγει ενδεχομένως, είναι ότι πριν από δύο χρόνια, αυτή η κυβέρνηση, αυτό το Υπουργείο Πολιτισμού, ενεργοποίησε το πρόγραμμα Πιστοποίησης των δημοσίων μουσείων του Υπουργείου ώστε να ανεβάσουμε την ποιότητα τους και τις παρεχόμενες υπηρεσίες τους στους επισκέπτες τους. Ήδη έχει ξεκινήσει η διαδικασία αναβάθμισης προκειμένου να πιστοποιηθούν τα μουσεία της Ηπείρου και της Δυτικής Μακεδονίας με προϋπολογισμό 1.100.000 ευρώ από τους εθνικούς πόρους του Υπουργείου και όχι από τον ΟΔΑΠ».
Η προσωρινή εξαγωγή μνημείων και το άρθρο 34
Μιλώντας για το θέμα της προσωρινής εξαγωγής μνημείων, η υπουργός Πολιτισμού υπογράμμισε ότι «η εξαγωγή των μνημείων είτε βραχύχρονη είτε μακρόχρονη δεν εισάγεται με το νομοσχέδιο, αλλά έχει ρυθμιστεί 21 χρόνια πριν με το Άρθρο 34 του ισχύοντος από το 2002 αρχαιολογικού νόμου. Τι λέει το άρθρο; Με απόφαση του Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού ύστερα από γνώμη του συμβουλίου, μπορεί να επιτραπεί η προσωρινή εξαγωγή μνημείων με σκοπό την έκθεσή τους σε μουσειακούς ή παρεμφερείς χώρους εφόσον παρέχονται επαρκείς εγγυήσεις για την ασφαλή μεταφορά, έκθεση και επιστροφή τους και αφού σταθμιστεί η σημασία της έκθεσης για την προβολή της πολιτιστικής κληρονομιάς της χώρας.
Στην απόφαση αυτή προσδιορίζονται οι όροι της προσωρινής εξαγωγής και ιδίως η διάρκεια της. Μας λέει, δηλαδή, ο Αρχαιολογικός Νόμος, ότι η μόνιμη εξαγωγή των μνημείων απαγορεύεται, ότι επιτρέπεται μόνο η προσωρινή εξαγωγή, ο χρόνος της οποίας προσδιορίζεται κατά περίπτωση με απόφαση του Υπουργού Πολιτισμού αφού προηγουμένως γνωμοδοτήσει το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο. Αυτά δεν τα λέει το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου που συζητάμε σήμερα, τα λέει το Άρθρο 34 του αρχαιολογικού νόμου από το 2002. τι λέει το σημερινό νομοσχέδιο; Άρθρο 13 παρ. 2Ζ, σας διαβάζω: «Η εξαγωγή αντικειμένων των συλλογών των μουσείων θα γίνεται σύμφωνα με τα άρθρα 34 του αρχαιολογικού νόμου». Πού είναι, λοιπόν, το ύποπτο; Πού προβλέπεται η μόνιμη εξαγωγή των αρχαιοτήτων;», κατέληξε η Υπουργός Πολιτισμού.
Διαβάστε επίσης: