Στην πιο νευραλγική θέση βρίσκεται επισήμως εδώ και μερικές ώρες ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, ο οποίος με τον τελευταίο ανασχηματισμό της Κυβέρνησης ανέλαβε τη θέση του αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών.

Ο νέος αναπληρωτής υπουργός θα κληθεί να διαχειριστεί πολλά κρίσιμα ζητήματα στην κορυφή των οποίων, σαφώς τίθενται οι σιδηροδρομικές μεταφορές και τα ζητήματα ασφάλειας, που συνεχίζουν να βρίσκονται στο προσκήνιο, λόγω της πολύνεκρης τραγωδίας των Τεμπών.

1

Οι σιδηροδρομικές μεταφορές, η αστική συγκοινωνία, η ασφάλεια, ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση είναι μόλις μερικά από τα θέματα στη φαρέτρα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Οι προκλήσεις του αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών

Η μεγαλύτερη πρόκληση που θα κληθεί να αντιμετωπίσει ο κ. Κυρανάκης δεν είναι άλλη από την ασφάλεια στους σιδηρόδρομους, αλλά και την αναμόρφωση και αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου, σύμφωνα με το νομοσχέδιο που ψηφίστηκε τον περασμένο Δεκέμβριο, αλλά και το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ.

Οι συστάσεις ασφαλείας και η αναδιάρθωση του σιδηρόδρομου

Ειδικότερα, η ασφάλεια στους σιδηρόδρομους ήρθε εκ νέου στο φως της δημοσιότητας, μετά τη δημοσίευση του πορίσματος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ για το δυστύχημα στα Τέμπη, όπου αποτυπώνονται οι 17 συστάσεις ασφαλείας. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, ο αναπληρωτής υπουργός ίσως αποφασίσει να ενεργοποιήσει κάποιο από τα δύο μνημόνια συνεργασίας για τις σιδηροδρομικές μεταφορές που έχει συνάψει η χώρα μας με τη Γαλλία και τη Γερμανία, στα οποία προβλέπονται μεταξύ άλλων η αναμόρφωση της οργανωτικής δομής του ΟΣΕ, η πρόληψη σιδηροδρομικών ατυχημάτων, η εκπαίδευση και η επιμόρφωση του προσωπικού, η ρύθμιση ζητημάτων ευθύνης των σιδηροδρομικών φορέων, ζητήματα διαχείρισης της σιδηροδρομικής υποδομής, η οργάνωση και επίβλεψη σιδηροδρομικών μεταφορών στον τομέα της ασφάλειας, η οργάνωση κέντρων ελέγχου σιδηροδρομικής κυκλοφορίας, η οργάνωση επιτροπών και την καθιέρωση διαδικασιών για τη διερεύνηση σιδηροδρομικών δυστυχημάτων.

Ωστόσο, κανείς δε μπορεί να αποκλείσει το γεγονός της σύναψης μίας νέας συνεργασίας με στόχο την αναδιάρθρωση του σιδηροδρομικού τομέα και την ενίσχυση ρυθμιστικών φορέων μεταφορών, όπως προβλέπεται και από το σχέδιο νόμου.

Η ανανέωση του στόλου των λεωφορείων

Ένα επιπλέον στοίχημα που καλείται να κερδίσει η κυβέρνηση είναι και αυτό της ανανέωσης του στόλου των αστικών λεωφορείων. Με βάση τον σχεδιασμό του υπουργείου για τη δημιουργία του νέου συγκοινωνιακού χάρτη δίνεται βαρύτητα στις δημόσιες συγκοινωνίες.

Ως επί το πλείστον, στόχος είναι μέχρι το καλοκαίρι του 2025 να κυκλοφορούν 950 νέα λεωφορεία και να προσληφθούν 600 οδηγοί, μέσω των οποίων θα ενδυναμωθεί το δυναμικό των οδηγών της ΟΣΥ. Να σημειωθεί δε, ότι πρόσφατα προκηρύχθηκε νέος διαγωνισμός διεθνής διαγωνισμός για την αγορά πρόσθετων 125 νέων, ηλεκτρικών λεωφορείων, 12 μέτρων, για τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας, στο πλαίσιο του κυβερνητικού προγράμματος ανανέωσης του στόλου των αστικών συγκοινωνιών, το οποίο βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη.

Τι θα γίνει με τους νέους συρμούς;

Και ενώ τα έργα για το Μετρό της Θεσσαλονίκης προχωρούν, όπως επίσης και για τη Γραμμή 4 στην Αθήνα, ο νέος αναπληρωτής υπουργός καλείται να αναζητήσει τους απαραίτητους χρηματοδοτικούς πόρους, με τους οποίους θα καλυφθεί η αγορά νέων συρμών για τις γραμμές 2 και 3 του μετρό, ύψους άνω των 300 εκατομμυρίων ευρώ με σκοπό τη βελτίωση της επιβατικής εμπειρίας και συνάμα της συχνότητας των δρομολογίων και ειδικά σε ώρες αιχμής. Να σημειωθεί, ότι οι ήδη υπάρχοντες συρμοί είναι πεπαλαιωμένοι και σε πολλούς από αυτούς εκλείπει ο κλιματισμός.

Παράλληλα, σε εξέλιξη βρίσκεται και η αναβάθμιση των συρμών της Γραμμής 1 με 14 νέους συρμούς. Το πρότυπο βαγόνι είναι ήδη έτοιμο στην Ισπανία, όπου εδρεύει η NK trailers, ενώ στο εργοστάσιο της εταιρείας στον Βόλο κατασκευάζονται και ανασκευάζονται τα υπόλοιπα βαγόνια αυτού του συρμού. Υπενθυμίζουμε τη δέσμευση του υπουργείου μέχρι το τέλος του 2026, να έχουμε 14 νέους συρμούς στην Αθήνα, εκ των οποίων οι 8 ήταν εκτός λειτουργίας.

Την ίδια ώρα, ο αναπληρωτής υπουργός θα αναλάβει την επίβλεψη και τον συντονισμό των φορέων που εμπλέκονται στον τομέα των μεταφορών, καθώς και την προώθηση νομοθετικών πρωτοβουλιών για την αναβάθμιση του τομέα.

Στην ατζέντα του υπουργείου είναι και η ψήφιση του νέου ΚΟΚ, που αναμένεται να πραγματοποιηθεί τον επόμενο μήνα, όπως επίσης η βιωσιμότητα στις αστικές μεταφορές, η ενίσχυση της ποδηλασίας και η ηλεκτροκίνηση.

Περισσότερες λεπτομέρειες για τις αρμοδιότητες του αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών θα δημοσιοποιηθούν στο αντίστοιχο ΦΕΚ.

Διαβάστε επίσης:
ΕΟΔΑΣΑΑΜ: Τα 6 προβλήματα που αντιμετώπισε ο οργανισμός το 2024

Σιδηρόδρομος: Η «καυτή πατάτα» του νέου υπουργού Μεταφορών – Ποιοι θα αναλάβουν τα τρένα

Σιδηρόδρομος: Τα ζητήματα ασφαλείας, οι 17 συστάσεις και η πρόοδος του σχεδίου δράσης