Στην αξιολόγηση των υπαλλήλων του σιδηροδρόμου, αναφέρθηκε κατά τη διάρκεια συνέντευξής του στο OPEN, ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης, όπως θα αποτυπωθούν στο νέο νομοσχέδιο που θα κατατεθεί στη Βουλή μέσα στις επόμενες ημέρες.

«Αποστολή μου είναι να μηδενίσω τις πιθανότητες οποιασδήποτε νέας σύγκρουσης», ανέφερε και απαντώντας σε ερώτηση των δημοσιογράφων, προτρέποντας τον Χρήστο Παπαδημητρίου, πρόεδρο του Σιδηροδρομικού Τομέα, αν έχει δεχθεί απειλές, όπως ο ίδιος ανέφερε, να απευθυνθεί στον εισαγγελέα.

1

Ακολούθως ο κ. Κυρανάκης εξήγησε ότι η νέα ΑΕ των σιδηροδρόμων θα λειτουργήσει με σύγχρονη δομή και θα προσλαμβάνει άμεσα υπαλλήλους με σύμβαση ιδιωτικού δικαίου.

Παράλληλα, ο κ. Κυρανάκης ανέφερε ότι «Μετά από 3 λάθη, οι υπάλληλοι θα απολύονται», υπογραμμίζοντας ότι θα ακολουθηθεί στρατιωτική πειθαρχεία για την ασφάλεια των πολιτών στο σιδηρόδρομο. «Οι καλοί υπάλληλοι θα επιβραβεύονται». Μάλιστα, σύμφωνα με το νέο πειθαρχικό δόγμα μέσα από το επερχόμενο νομοσχέδιο για τον ΟΣΕ, στο πρώτο σοβαρό σφάλμα, ο υπάλληλος θα απομακρύνεται από τη θέση για επανεκπαίδευση. Στην περίπτωση δεύτερου σφάλματος, ο εργαζόμενος θα δέχεται αυστηρή προειδοποίηση και επανάληψη της επανεκπαίδευσης με ακόμη αυστηρότερους όρους, ενώ σε περίπτωση που θα πραγματοποιεί τρίτο σφάλμα, η απόλυση θα είναι μονόδρομος.

Έμφαση στην εκπαίδευση

Όπως εξήγησε ο κ. Κυρανάκης εδώ και αρκετά χρόνια, περί τους 800 υπαλλήλους στο ΟΣΕ εργάζονται με σύμβαση παροχής υπηρεσιών. «Θέλουμε να αυστηριοποιήσουμε την αξιολόγηση», είπε και πρόσθεσε ότι θα φτιαχτεί υπερσύγχρονο κέντρο εκπαίδευσης με προσομοιωτές, ώστε να μη χρειάζεται να το μαθαίνουν οι υπάλληλοι πάνω στη δουλειά.

Στη συνέχεια ανακοίνωσε ότι σε τρεις μήνες θα είναι σε λειτουργία σύστημα ακριβούς εντοπισμού των τρένων, το οποίο θα βλέπει σε επίπεδο ακρίβειας 5 εκατοστών τα τρένα σε όλο το δίκτυο. Ο κ. Κυρανάκης επεσήμανε ότι αυτή η πληροφορία θα είναι προσβάσιμη σε όλους μέσω της εφαρμογής.

Όσον αφορά το Ενιαίο Κέντρο Κυκλοφορίας, δήλωσε ότι θα δώσει τη δυνατότητα να διορθώνονται τα λάθη που εντοπίζονται απευθείας χωρίς χρονοτριβές.

Στόχος και οι νέοι επενδυτές

Σχετικά με του πυλώνες του νέου νομοσχεδίου που θα κατατεθεί στη Βουλή, ο κ. Κυρανάκης ανέφερε ότι είναι δύο: το προσωπικό και τα συστήματα ασφαλείας. Και οι δύο πυλώνες σύμφωνα με τον αναπληρωτή υπουργό είναι αλληλένδετοι. Επιπλέον, τόνισε ότι «όταν διαχειρίζεσαι ανθρώπινες ζωές πρέπει να έχει στρατιωτικού επίπεδου συμπεριφορά», αναφερόμενος στη σύμβαση της νέας εταιρείας με το ΓΕΑ. «Η αξιολόγηση θα γίνεται με πρότυπα στρατιωτικής εκπαίδευσης. Γι’ αυτό θα συνεργαστούμε με το ΓΕΑ. Να μην ξανά υπάρξουν οι διάλογοι της ντροπής που ακούσαμε τις προηγούμενες ημέρες στα ηχητικά. Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε όλοι πως όταν διαχειρίζεσαι ανθρώπινες ζωές, χρειάζεται πειθαρχία και απόλυτη ετοιμότητα».

«Πρώτα θα φτιάξουμε το δίκτυο για να έχει ευρωπαϊκές προδιαγραφές» και μέσα σε 15 μήνες, χρονικό διάστημα που θα ολοκληρωθούν τα έργα, «όποιος λειτουργεί στο σιδηροδρομικό δίκτυο να φέρει νέα τρένα…Ζητάμε από την Hellenic Train να φέρει νέα τρένα», είπε και συνέχισε ότι η εταιρεία θα φέρει νέα τρένα μόλις φτιαχτεί το δίκτυο. Παράλληλα, ο κ. Κυρανάκης εξέφρασε την πεποίθηση, να εμπλακούν και νέες εταιρείες στο δίκτυο εκτός από την Hellenic Train, όπως συμβαίνει και στις εμπορευματικές μεταφορές. «Η Hellenic Train δεν είναι η μόνη εταιρεία που λειτουργεί στο ελληνικό δίκτυο. Κάθε επενδυτής που πληροί τις προϋποθέσεις μπορεί να φέρει δικά του τρένα. Εμείς θέλουμε να λειτουργούν στο δίκτυο μας καινούργια τρένα. Αυτό είναι κάτι που το ζητάμε ήδη από την Hellenic Train».

Τέλος, ερωτηθείς για τα δημοσιεύματα περί πυρόσφαιρας και πορίσματος των Τεμπών, ο κ. Κυρανάκης τόνισε ότι αποστολή του είναι να εξασφαλίζει την ανεξαρτησία της επιτροπής του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, υπογραμμίζοντας μεταξύ άλλων ότι «Ο σιδηρόδρομος πρέπει να λειτουργήσει με μεγαλύτερη ασφάλεια. Να έχουμε μια συνεχή βελτίωση ώστε να μπορέσει να αποκατασταθεί το κενό εμπιστοσύνης μεταξύ κοινωνίας και σιδηροδρόμου, αυτή η ανοιχτή πληγή».

Οι συστάσεις του ΕΟΔΑΣΑΑΜ και της ERA στο νέο νομοσχέδιο

Σύμφωνα με τον κ. Κυρανάκη, στο νέο νομοσχέδιο αναμένεται να συμπεριληφθούν οι συστάσεις του ΕΟΔΑΣΑΑΜ αλλά και του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για το Σιδηρόδρομο.

Υπενθυμίζουμε ότι με βάση το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, πολλές από τις συστάσεις ασφαλείας μπορούν να εφαρμοστούν έχοντας ως προϋπόθεση την υποστήριξη της κυβέρνησης, συνιστώντας στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών τη βελτίωση του Σχεδίου Δράσης, το οποίο αποτυπώνεται μέσω του νομοσχεδίου με τίτλο «Αναδιάρθρωση σιδηροδρομικού τομέα και ενίσχυση ρυθμιστικών φορέων μεταφορών και άλλες διατάξεις», το οποίο ψηφίστηκε στις 19 Δεκεμβρίου 2024 στην Ολομέλεια της Βουλής.

Συστάσεις στον ΟΣΕ

Όπως υπογραμμίζεται στο πόρισμα, όσον αφορά στον Οργανισμό Σιδηροδρόμων Ελλάδας (ΟΣΕ), πρέπει να κατανοήσει καλύτερα τους κινδύνους που σχετίζονται με την πραγματικότητα της λειτουργίας του τρέχοντος σιδηροδρομικού συστήματος στην Ελλάδα, βελτιώνοντας τον τρόπο ελέγχου αυτών των κινδύνων. Την ίδια ώρα ο οργανισμός οφείλει να βελτιστοποιήσει την απόδοση και την αξιοπιστία των στοιχείων της υποδομής και να διαχειρίζεται τους κινδύνους ασφάλειας που συνδέονται με αυτά, καθ’ όλη τη διάρκεια του κύκλου ζωής τους.

Παράλληλα, σημαντικό ρόλο παίζει και η τακτική αξιολόγηση των ικανοτήτων του προσωπικού, που εκτελεί καθήκοντα που σχετίζονται με την ασφάλεια και να εξασφαλίζεται η διατήρησή τους.  Όπως επισημαίνεται και στο πόρισμα, το σύνολο των ικανοτήτων αφορά μη-τεχνικές δεξιότητες αλλά και τη σωματική και ψυχολογική ικανότητα, όχι μόνο κατά την πρόσληψη νέου προσωπικού αλλά και κατά τη διάρκεια ολόκληρης της σταδιοδρομίας του.

Συλλήβδην, ο ΟΣΕ θα πρέπει να αναπτύξει ένα σύστημα παρακολούθησης της απόδοσης του προσωπικού, στοχεύοντας στην έγκαιρη αντίληψη της οποιασδήποτε επιδείνωσης της εκτέλεσης εργασιών που σχετίζονται με την ασφάλεια από τους Σταθμάρχες ή άλλο προσωπικό που εκτελεί καθήκοντα κρίσιμα για την ασφάλεια. Συν τοις άλλοις, θα πρέπει να δημιουργηθεί η δυνατότητα του ΟΣΕ να εξάγει διδάγματα από περιστατικά και ατυχήματα, με σκοπό στην εφαρμογή μέτρων διαρθρωτικής βελτίωσης που μπορούν να δημιουργήσουν ένα περιβάλλον που θα υποστηρίζει το έργο του επιχειρησιακού προσωπικού.

Βέβαια, σημείο κλειδί στη διερεύνηση τυχόν λαθών ή ατυχημάτων, θα είναι η μεγιστοποίηση της διαθεσιμότητας καταγεγραμμένων δεδομένων που θα μπορούν να βοηθήσουν στην ανάλυση ατυχημάτων και συμβάντων και η δυνατότητα χρήσης αυτών των τεχνολογιών για τη συνεχή παρακολούθηση των επιδόσεων ασφαλείας.

Συστάσεις στην Hellenic Train

Η Hellenic Train δε μένει εκτός απυρόβλητου στο πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, με τον οργανισμό να καλεί την εταιρεία να ενισχύσει το σύστημα διαχείρισης των ικανοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού της, προκειμένου να διασφαλίσει ότι οι μηχανοδηγοί, και το λοιπό προσωπικό της, όποτε χρειάζεται, που εκτελούν εργασίες που σχετίζονται με την ασφάλεια, αφενός είναι ανάλογα προετοιμασμένοι, η ικανότητά τους αξιολογείται και διατηρείται τακτικά και τα καθήκοντά τους εκτελούνται αναλόγως.

Επιπλέον, ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ συνιστά την ανάπτυξη ενός συστήματος παρακολούθησης της απόδοσης των μηχανοδηγών, με σκοπό τη δημιουργία της ικανότητας βάσει της οποίας γίνεται αντιληπτή οποιαδήποτε επιδείνωση στην εκτέλεση των εργασιών που σχετίζονται με την ασφάλεια.

Συστάσεις στη ΡΑΣ

Την ανάπτυξη ενός συστήματος αναφοράς περιστατικών με στόχο την ενίσχυση της δυνατότητας του ελληνικού σιδηροδρομικού τομέα να διδαχθεί από ανεπιθύμητα συμβάντα συστήνει μεταξύ άλλων ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ στην Εθνική Αρχή Ασφάλειας (ΡΑΣ). Το εν λόγω σύστημα θα πρέπει να παρέχει την απαραίτητη δομή και ταξινόμηση για την υποχρεωτική αναφορά περιστατικών που σχετίζονται με την ασφάλεια από τον διαχειριστή υποδομής και όλες τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις που λειτουργούν στο ελληνικό δίκτυο.

Ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ επισημαίνει επίσης ότι εξίσου σημαντική και ακόμη πιο επείγουσα είναι η ανάγκη της ΡΑΣ να ενισχύσει την ικανότητά της για εποπτεία, στοχεύοντας στη δημιουργία άποψης για το επίπεδο επιδόσεων ασφάλειας του ελληνικού σιδηροδρομικού συστήματος.

Συστάσεις στον Οργανισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τους Σιδηροδρόμους και την ΕΕ

Τη λήψη μέτρων για την ταχύτερη εφαρμογή των σχεδίων δράσης συνιστά ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ στον Οργανισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τους Σιδηροδρόμους, αφενός για τα Ενιαία Πιστοποιητικά Ασφαλείας και, αφετέρου, για τις εντοπισμένες ελλείψεις που εμποδίζουν την Εθνική Αρχής Ασφάλειας να παρακολουθήσει αποτελεσματικά τα Συστήματα Διαχείρισης Ασφάλειας των σιδηροδρομικών εταιρειών.

Παράλληλα, ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ καλεί την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να εφαρμόσει ένα πλαίσιο που θα επιβάλλει στα κράτη μέλη να ικανοποιούν επαρκώς και έγκαιρα τις απαιτήσεις της ΕΕ σχετικά με τη χάραξη πολιτικής ασφάλειας, τη λειτουργία των Εθνικών Αρχών Ασφάλειας και των Εθνικών Οργανισμών Διερεύνησης και το σύστημα εθνικών κανόνων.

Την ίδια ώρα, συνίσταται και η δημιουργία εικόνας για την καταλληλότητα της εφαρμογής των κανόνων επιχειρησιακής ασφάλειας που καθορίζονται από την ΕΕ στο εθνικό πλαίσιο των κρατών μελών, σε όλα τα επίπεδα.

Συστάσεις στο υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας

Μία εξίσου σημαντική σύσταση του ΕΟΔΑΣΑΑΜ αφορά και το υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, το οποίο σε συνεργασία με τις διάφορες υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης (Πυροσβεστική, Ιατρική και Ψυχοκοινωνική Υποστήριξη, Αστυνομία, Πολιτική Προστασία) και βάσει διεθνώς αναγνωρισμένων ορθών πρακτικών, οφείλει να συντάξει λεπτομερείς οδηγίες για ένα Σχέδιο Αντιμετώπισης Έκτακτης Ανάγκης και Διαχείρισης Κρίσεων που θα επιτρέψει ταχεία, συντονισμένη βοήθεια κατά τη διάρκεια μιας έκτακτης ανάγκης.

Όπως επισημαίνεται στο πόρισμα, το προαναφερθέν σχέδιο θα πρέπει να περιλαμβάνει σαφείς οδηγίες για το συντονισμό καταστάσεων έκτακτης ανάγκης σε επιχειρησιακό και στρατηγικό επίπεδο διαχείρισης, για τον καθορισμό των περιμέτρων, για την επαρκή χαρτογράφηση του τόπου του ατυχήματος και για την πρόληψη και τη μείωση των κινδύνων της Διαταραχής Μετατραυματικού Στρες.

 

Διαβάστε επίσης:

Διατροφή μετά το διαζύγιο: Τι ισχύει για πρώην σύζυγο και παιδιά και πώς σχετίζεται με την επιμέλεια

Τι θα αλλάξει στις συλλογικές διαπραγματεύσεις για περισσότερες κλαδικές συμβάσεις – Τι εξετάζει το υπουργείο Εργασίας

Τσουνάμι πωλήσεων σε Bitcoin και πετρέλαιο – Βουτιά σχεδόν 4% σημειώνει το brent