ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Οι αλλαγές αυτές, οι οποίες είναι μείζονος σημασίας τόσο για τις ελληνικές όσο και για τις διεθνείς φαρμακευτικές εταιρείες, αλλά και για το σύστημα Υγείας και τους ασθενείς, είναι οι πρώτες που έρχονται στη μεταμνημονιακή περίοδο και αποτελούν μέρος ενός νομοσχεδίου-«σκούπα» για την υγεία, το οποίο βρίσκεται υπό επεξεργασία εδώ και αρκετούς μήνες, με τη συμμετοχή και της φαρμακοβιομηχανίας και αναμένεται να κατατεθεί σύντομα στη Βουλή.
Αφορούν κατά κύριο λόγο δύο συστήματα, τα οποία οι εκπρόσωποι της φαρμακοβιομηχανίας έχουν επανειλημμένως επισημάνει ως «στρεβλά»: το σύστημα τιμολόγησης και το σύστημα υπολογισμού των αυτόματων επιστροφών (clawback).
Αναφορικά με το σύστημα τιμολόγησης, αλλαγές αναμένεται να έρθουν στο «καλάθι» των χωρών αναφοράς, με το βάρος να μετατοπίζεται από την Ευρώπη στην Ευρωζώνη. Σύμφωνα με αυτές, για να καθοριστεί η τιμή ενός νέου φαρμακευτικού προϊόντος, δεν θα λαμβάνεται υπόψη η μέση τιμή από τις τρεις φθηνότερες των 26 χωρών της Ευρώπης, όπως σήμερα, αλλά η μέση τιμή των δύο φθηνότερων στην Ευρωζώνη ή, σύμφωνα με ένα άλλο σενάριο, η χαμηλότερη τιμή στην Ευρωζώνη.
Το νέο σύστημα εκτιμάται ότι θα οδηγήσει στην αύξηση της τιμής αρκετών πρωτότυπων φαρμάκων, ικανοποιώντας τις διεθνείς εταιρείες, αφενός γιατί θα δώσει ένα περιθώριο στοιχειώδους κέρδους τη στιγμή που βρίσκονται υπό τον ασφυκτικό κλοιό των υποχρεωτικών επιστροφών (clawback, rebates), αφετέρου γιατί οι τιμές στη χώρα μας επηρεάζουν τις τιμές των φαρμάκων σε περισσότερες από 30 χώρες του εξωτερικού.
Το μέτρο αποκτά ιδιαίτερη βαρύτητα εφόσον η Ελλάδα θα περιληφθεί μεταξύ των 14 χωρών αναφοράς για την τιμολόγηση φαρμάκων στις ΗΠΑ. Αυτό σημαίνει ότι μια χαμηλή τιμή ενός φαρμάκου στην Ελλάδα μπορεί αυτόματα να «ρίξει» την τιμή του στην τεράστια αγορά των ΗΠΑ, με ό,τι απώλειες συνεπάγεται αυτό για την εκάστοτε φαρμακευτική εταιρεία.
Όσον αφορά στα γενόσημα φάρμακα, που αποτελούν «φλέγον» ζήτημα για την ελληνική φαρμακοβιομηχανία, το σύστημα τιμολόγησης αναμένεται να επικεντρωθεί στην προστασία της τιμής τους, ενώ εξετάζεται το ενδεχόμενο η τιμή αυτή να παίρνει το 65% της τιμής του πρωτότυπου φαρμάκου που χάνει την πατέντα προστασίας αντί για το 50% που ισχύει σήμερα.
Σε ότι αφορά τις αλλαγές που προωθούνται στον υπολογισμό του clawback, φαίνεται να προκαλούν έντονη δυσφορία στις φαρμακευτικές εταιρίες, καθώς η ηγεσία του υπουργείου Υγείας φέρεται να υιοθετεί την πρόταση για σταθεροποίηση του σημερινού υπολογισμού στο 70% και χρέωση του υπολοίπου 30% σε κάθε εταιρεία ανάλογα με το μερίδιο ανάπτυξης που κατέγραψε στην αγορά, με τους φαρμακευτικούς κύκλους να κάνουν λόγο για «αντιαναπτυξιακή πολιτική».
Ειδικά όσον αφορά στο clawback, θεωρείται βέβαιο ότι η νέα τιμολόγηση θα αυξήσει εκτός από τις τιμές των φαρμάκων και τα ποσά που θα πρέπει να επιστρέψει η φαρμακοβιομηχανία στο κράτος, λόγω υπέρβασης της κλειστής φαρμακευτικής δαπάνης του ΕΟΠΥΥ.
Ενδεικτικό του μεγέθους της συνολικής επιβάρυνσης είναι πως ο νοσοκομειακός «κλειστός» προϋπολογισμός για φάρμακα αναμένεται φέτος να ξεπεραστεί κατά 40% (από 530 εκατ. ευρώ, στα 750 εκατ.) ανεβάζοντας το σύνολο των υποχρεωτικών επιστροφών της φαρμακοβιομηχανίας από rebate και clawback στο 1,4 δισ. ευρώ.