ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Περιεχόμενα
Ευκρινέστερος γίνεται πλέον ο χρόνος διεξαγωγής των εκλογών, τα διλήμματα που θα θέσει ο Κυριάκος Μητσοτάκης στους πολίτες, τα μηνύματα της ίδιας της πρώτης και ενδεχομένως της δεύτερης κάλπης προς τους πολιτικούς αρχηγούς για πιθανές συνεργασίες, αλλά, κυρίως, το περιεχόμενο της σύγκρουσης με το «βαθύ κράτος», στο πλαίσιο της οποίας εντάσσονται, όχι μόνο η αναδιάρθρωση των σιδηροδρόμων, αλλά και ξεχασμένες δομικές μεταρρυθμίσεις, όπως η αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος, προκειμένου η χώρα να αποκτήσει το πραγματικό ευρωπαϊκό πρόσημο που αρμόζει σε μια κοινωνία που θέλει και μπορεί, να αντιμετωπίζει τις προκλήσεις του 21ου αιώνα, απέναντι σε κάθε λογής «πολακισμούς», αλλά και «κρατισμούς» που συντηρούσε στο εσωτερικό της.
Οι εκλογές, η αυτοδυναμία και… οι συνεργασίες
Συγκεκριμένα, με τη συνέντευξή του στον ALPHA και την εκπομπή «Πρωταγωνιστές» του Σταύρου Θεοδωράκη, την πρώτη μετά την τραγωδία στα Τέμπη, ο Πρωθυπουργός, έδειξε τον Μάιο ως τον εκλογικό χρόνο, και παρά το γεγονός ότι δεν προσδιόρισε επ’ ακριβώς, όπως είναι φυσικό, την Κυριακή κατά την οποία θα στηθεί η κάλπη, ενίσχυσε τα σενάρια περί προσφυγής στη λαϊκή ετυμηγορία την 21η ή την 28η Μαΐου.
Το εκλογικό «αζιμούθιο», στην περίπτωση αυτή και εφόσον χρειαστεί προσφυγή και σε δεύτερη κάλπη, δείχνει τον Ιούλιο -και ειδικότερα τις δύο πρώτες Κυριακές, 2 και 9 του μηνός- ως τον μήνα «κλειδί» για τον σχηματισμό είτε αυτοδύναμης κυβέρνησης είτε κυβέρνησης συνεργασίας.
«Δεν θα κάνουμε εκλογές τον Αύγουστο», ξεκαθάρισε ο κ. Μητσοτάκης, ακυρώνοντας με τον τρόπο αυτό και τα σενάρια που ήθελαν τον Πρωθυπουργό να «σπρώχνει» προς τα πίσω τις εκλογές, προκειμένου να κερδίσει πολιτικό χρόνο στην προοπτική της αντιστροφής του κλίματος.
Ο Πρόεδρος της ΝΔ, επανέλαβε την πεποίθησή του ότι η χώρα χρειάζεται αυτοδύναμες κυβερνήσεις, δεν συμφώνησε με τις εκτιμήσεις ότι είναι πλέον αδύνατος ο σχηματισμός μιας τέτοιας κυβέρνησης από τον ίδιο, και υπερασπίστηκε την ανάγκη για δεύτερη κάλπη, διότι «είναι αυτή η οποία μπορεί να δώσει αυτοδυναμία, αυτή είναι η σωστή λύση για τη χώρα».
Μάλιστα, ο κ. Μητσοτάκης προσδιόρισε και το μήνυμα της κάθε εκλογικής Κυριακής, λέγοντας ότι «η πρώτη κάλπη πρέπει να μας πει «ποιος» πρέπει να κυβερνήσει τη χώρα και η δεύτερη, εφόσον χρειαστεί, «που το θεωρώ πάρα πολύ πιθανό να χρειαστεί», είπε, θα μας υποδείξει και «πώς» θα κυβερνηθεί η χώρα. Από ποια κοινοβουλευτική πλειοψηφία. Κι εκεί, προφανώς και θα σεβαστώ και θα σεβαστούμε την ετυμηγορία του Ελληνικού λαού».
Με την αποστροφή του αυτή, ο Πρωθυπουργός, παρά το πρόταγμα της αυτοδυναμίας, άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο σχηματισμού κυβέρνησης συνεργασίας, «φωτογραφίζοντας» αφενός ως πιθανό κυβερνητικό εταίρο τον κ. Νίκο Ανδρουλάκη, αφετέρου τις ευθύνες του Προέδρου του ΠΑΣΟΚ, προκειμένου ο τόπος να μην μείνει ακυβέρνητος ή να μην συρθεί σε τρίτες κάλπες.
«Δεν μπορώ να μην επισημάνω ότι όταν παραδείγματος χάρη ζήτησα από τον κ. Ανδρουλάκη αφότου εκλέχτηκε να συναντηθούμε, να γνωριστούμε, αρνήθηκε τη συνάντηση, αρνήθηκε να με συναντήσει δύο φορές. Του ζήτησα να συναντηθούμε και αρνήθηκε να με δει. Μπορείτε να βγάλετε τα συμπεράσματά σας για το πόσο εύκολη ή δύσκολη μπορεί είναι η συνεννόηση με αυτούς τους όρους. Αλλά…»
Ταυτοχρόνως, ο κ. Μητσοτάκης έθεσε προ των ευθυνών τους και τους αρχηγούς των υπολοίπων κομμάτων, πρωτίστως τον Αλέξη Τσίπρα, ζητώντας να ανοίξουν τα «χαρτιά» τους προεκλογικά όσον αφορά το θέμα των κυβερνήσεων συνεργασίας
«Οι κυβερνήσεις συνεργασίας -ναι ωραία η κουλτούρα τη ευρύτερης συναίνεσης- αλλά όταν πρέπει να πάρουμε κάποιες αποφάσεις πιο γρήγορα, όταν πρέπει να δώσουμε έμφαση στην αποτελεσματικότητα δεν δουλεύουν τόσο καλά. Και εν πάση περιπτώσει αυτοί οι οποίοι υπερασπίζονται την κάλπη της απλής αναλογικής, να μας πουν από τώρα με ποιους θέλουν να κυβερνήσουν. Διότι, εγώ δεν την υπερασπίζομαι, άρα δεν έχω αυτή την υποχρέωση. Το θεωρώ απολύτως λογικό ότι αυτοί οι οποίοι ισχυρίζονται ότι θέλουν να κάνουν προοδευτική διακυβέρνηση στη χώρα, στην πρώτη κάλπη πρέπει να καθίσουν και να τα βρουν πριν τις εκλογές. Όχι μετά τις εκλογές»
Η σύγκρουση με το βαθύ κράτος, η αξιολόγηση και τα ιδιωτικά Πανεπιστήμια
Ο Πρωθυπουργός σκιαγράφησε επίσης το πως εννοεί τη σύγκρουση με το λεγόμενο «βαθύ κράτος», κάνοντας λόγο για εξορθολογισμό του ΑΣΕΠ, ψηφιακή κάρτα εργασίας παντού στο Δημόσιο, αυτόνομο Υπουργείο Μεταφορών κλπ.
Αυτό το οποίο κυβερνητικά στελέχη θεωρούν ως το νέο στοιχείο μείζονος σημασίας, που ο κ. Μητσοτάκης επαναφέρει στην προθήκη της πολιτικής αντιπαράθεσης, είναι το ζήτημα της επικείμενης συνταγματικής αναθεώρησης, (στην επόμενη Βουλή, η οποία θα είναι προτείνουσα Βουλή) με επίκεντρο το άρθρο 16 του Συντάγματος για την δυνατότητα ιδιωτικής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Με τον τρόπο αυτό, τονίζεται, ο Πρόεδρος της ΝΔ προσδίδει ένα βαθύτερα ιδεολογικό χαρακτήρα στην επικείμενη εκλογική αναμέτρηση, καθώς είναι γνωστές οι θέσεις που διαχρονικά, έχουν εκφράσει επί του συγκεκριμένου ζητήματος τα κόμματα της αντιπολίτευσης.
Όπως όλα δείχνουν, το άρθρο 16 θα αποτελέσει τη νέα διαχωριστική γραμμή ανάμεσα στην πραγματική πρόοδο και τη συντήρηση, την οποία ο κ. Μητσοτάκης φιλοδοξεί να εκπροσωπήσει, προσωποποιώντας αυτό που ο ίδιος αποκαλεί «προοδευτισμό του 21ου αιώνα»
Στην ίδια κατεύθυνση, ο Πρωθυπουργός προανήγγειλε αλλαγές και στον εκλογικό νόμο και «στην διάρθρωση της εξουσίας».
Οι ευθύνες για τα Τέμπη, ο σιδηρόδρομος και η διαβούλευση με την Hellenic Train
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης δεν δίστασε να αναλάβει τις ευθύνες που αναλογούν στην κυβέρνηση για την τραγωδία στα Τέμπη.
«Είναι βέβαιο ότι το έργο δεν πρόφτασε να ολοκληρωθεί επί των ημερών μας. Τώρα αυτό το οποίο νομίζω ότι ενοχλεί και θυμώνει τους πολίτες σε αυτήν την -άχαρη τελείως- αντιπαράθεση είναι να προσπαθούν κάποιοι όχι απλά να επιμερίσουν ευθύνες, αλλά να λένε περίπου ότι τα τρένα λειτουργούσαν μια χαρά μέχρι τον Ιούλιο του ‘19 και ήρθαμε εμείς και τα διαλύσαμε. Εμείς και εγώ προσωπικά ανέλαβα με θάρρος την ευθύνη που μου αναλογεί και είπα μία κουβέντα. «Φταίμε όλοι». Γιατί είναι τόσο δύσκολο αυτή τη κουβέντα να την πούμε επιτέλους όλοι; Γιατί δεν την έχουν πει όλοι. Δεν την έχουν πει όλοι. Δε μπορούμε επιτέλους να συμφωνήσουμε ότι όλοι έχουμε ένα μερίδιο ευθύνης; Το μερίδιο που μας αναλογεί για τα χρόνια που κυβερνήσαμε. Τόσο δύσκολο είναι αυτό; Και πρέπει να προκαλούμε την νοημοσύνη των πολιτών. Και θα έλεγα και την οργή των θυμάτων της τραγωδίας με το να λέμε «εμείς δεν φταίμε και φταίνε οι άλλοι». Μα θα κερδίσει κανείς πολιτικά από αυτό; Πολύ αμφιβάλλω αλλά σε βαθιά, ανθρώπινο επίπεδο…».
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης δεν δίστασε να αναφερθεί ειδικά στις ευθύνες του κ. Τσίπρα.
«Πρέπει να αφήσουμε τη Δικαιοσύνη να τις βρει. Είναι μεγάλο λάθος σε μία μεγάλη στιγμή εθνικής τραγωδίας -γιατί περί τούτου πρόκειται- η κοινωνία θέλει να είναι ενωμένη και πιστεύω ότι ενοχλείται βαθύτατα από την πολιτικοποίηση του συμβάντος αυτού, από επικοινωνιακά σόου και αυτό το οποίο έγινε από τον κ. Τσίπρα στη Λάρισα ήταν επικοινωνιακό σόου. Πήγε σε έναν άλλο χώρο. Δεν πήγε καν στο χώρο του σταθμού της Λάρισας να δει ότι ο πίνακας δουλεύει. Δε νομίζω ότι χρειαζόμαστε αυτό. Νομίζω ότι προσβάλουμε όχι τη νοημοσύνη, τις απαιτήσεις των πολιτών από τα πολιτικά κόμματα για το τι πρέπει να γίνει».
Διαβεβαίωσε επίσης ότι, στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσης του σιδηροδρομικού δικτύου- «τα τρένα έμειναν πίσω. Αυτή είναι η πραγματικότητα», «ο ΟΣΕ ήταν ένα πάρα πολύ βολικό «μαγαζί» για να στήνονται εργολαβίες από διάφορους για έργα, τα οποία ήταν υπερκοστολογημένα, για έργα τα οποία δεν ολοκληρώνονταν», παραδέχθηκε- θα επιταχύνει τη διαβούλευση με την ιταλική πλευρά.
«Έχω μία συζήτηση επ’ αυτού με την Ιταλίδα Πρωθυπουργό -η οποία είναι δρομολογημένη για τις επόμενες μέρες- θα ξαναμιλήσουμε ανοιχτά με την Hellenic Train και να βρούμε ένα νέο πλαίσιο όπου και τα δύο μέρη θα επενδύσουν στο σιδηρόδρομο αυτά που του αξίζουν. Εμείς λοιπόν πρέπει να κάνουμε για το τρένο, αυτά τα οποία πρέπει να κάνουμε ως ιδιοκτήτες της δημόσιας υποδομής. Και πρέπει η Hellenic Train και αυτή να επενδύσει στα Ελληνικά τρένα με καλύτερα τρένα -δε θα πω πιο γρήγορα τρένα, ούτε πιο ασφαλή τρένα- γιατί τα τρένα πρέπει να είναι απολύτως ασφαλή. Αλλά μόνο αν καταφέρουμε και ολοκληρώσουμε με ασφάλεια όλη τη σηματοδότηση του κυρίως δικτύου μπορούμε να περιμένουμε και καλύτερες ταχύτητες στα τρένα μας».
Τι θα γίνει με τον Κώστα Αχ. Καραμανλή
Ο Πρωθυπουργός, για ακόμα μια φορά, αναγνώρισε το πολιτικό θάρρος του παραιτηθέντος Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Καραμανλή, επαναλαμβάνοντας ότι έθεσε αμέσως στην διάθεσή του την παραίτησή του, όχι με τυπικό τρόπο. «Αμέσως και αυτό τον τιμά. Θα μου πείτε «αυτονόητο»; Ναι. Αλλά πόσες φορές το έχουμε δει;», αναρωτήθηκε με νόημα.
Ωστόσο, αναφορικά με το εκλογικό μέλλον του βουλευτή Σερρών, ο Κυριάκος Μητσοτάκης αρνήθηκε να ανοίξει τα χαρτιά του. «Το ζήτημα των ψηφοδελτίων επιτρέψτε μου να το συζητήσω μαζί του, όταν έρθει η ώρα», δήλωσε.
Διαβάστε επίσης:
Το αλώβητο βαθύ κράτος, ο άτολμος πολιτικός κόσμος, η απαίτηση των πολιτών
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- «Μπλόκο» Στουρνάρα στο σχέδιο των τραπεζών για το νέο IRIS
- Άμεση ανάλυση: Τι συμβαίνει με τις μετοχές των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Eurobank, τον χρυσό και το πετρέλαιο
- O Σαμαράς, οι μετοχές, το ΜΜ και ο Ηλιάδης, ο «Τρελαντώνης» και οι 6, η BSB στο ΧΑ, ο Κούστας και η ηθοποιός της βιντεοκασέτας, η απαίτηση του pirouetter, τι λέει η EDISON για τα media και η συγκίνηση του Χατζηδάκη
- Έξι ναυτιλιακές εταιρείες έχουν ρευστότητα 2, 5 δισ. δολάρια και πέντε εξασφαλισμένα έσοδα 14,65 δισ. δολάρια!