Εκπλήξεις και νέα στοιχεία έκρυβε ο μπλε φάκελος, που παρέλαβε το υπουργείο Πολιτισμού και προσωπικά η κυρία Λίνα Μενδώνη από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη.

Όπως είναι γνωστό, όλοι οι μετέχοντες στο κυβερνητικό σχήμα πήραν, κατά τη συνεδρίαση του πρώτου υπουργικού συμβουλίου έναν μπλε φάκελο προτεραιοτήτων και στόχων, το υπουργείο Πολιτισμού όμως, πήρε και το ΕΚΟΜΕ.

1

Για την ακρίβεια το Εθνικό Κέντρο Οπτικoακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας, το οποίο βρισκόταν στο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης από το 2017.

Ήδη όμως, από τα τέλη του περασμένου χρόνου είχε ληφθεί η απόφαση της μεταφοράς του στο υπουργείο Πολιτισμού, κάτι που τελικά αναμένεται να γίνει τώρα. Μάλιστα δεν θα είναι μόνο του αλλά στον ενιαίο πλέον φορέα, που θα δημιουργηθεί, πρόκειται να περιληφθεί επίσης το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, καθώς και ο Οργανισμός Πνευματικής Ιδιοκτησίας.

Θυμίζουμε, ότι το  ΕΚΟΜΕ είναι ο βασικός επενδυτής της οπτικοακουστικής παραγωγής στην Ελλάδα, διαχειριζόμενος ένα εντυπωσιακό κονδύλι –για τα μέτρα του πολιτισμού πάντα – και έχοντας στο ενεργητικό του τα τελευταία χρόνια, την εντυπωσιακή προσέλκυση μεγάλων ξένων παραγωγών –κινηματογραφικών και τηλεοπτικών- καθώς και την χρηματοδότηση ελληνικών τηλεοπτικών παραγωγών, κυρίως σήριαλ.

Παράλληλα, και σύμφωνα με τον ιδρυτικό του νόμο, στους στόχους του είναι η διατήρηση της εθνικής οπτικοακουστικής κληρονομιάς και η ανάπτυξη οπτικοακουστικής και ψηφιακής παιδείας.

Η μεταφορά του ΕΚΟΜΕ στο ΥΠΠΟ βρίσκει σύμφωνες πάντως και τις Ενώσεις, Σκηνοθετών-Παραγωγών Ελληνικού Κινηματογράφου και Ελληνικού Ντοκιμαντέρ.

Νέες υποδομές και αναβαθμίσεις 

Η επέκταση και αναβάθμιση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείο, η αξιοποίηση και ανάδειξη  του κτήματος  Τατοΐου και η προώθηση της δημιουργίας του νέου Μουσείου Εναλίων Αρχαιοτήτων στον Πειραιά είναι τα τρία γνωστά και μεγάλα στοιχήματα εξάλλου, του υπουργείου Πολιτισμού για την επόμενη τετραετία (κι αυτά στον μπλε φάκελο). Και τα τρία έργα πάντως βρίσκονται σε τροχιά υλοποίησης αν και σε εντελώς διαφορετική φάση το καθένα.

Σχέδιο αναβάθμισης- επέκτασης του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου
Σχέδιο αναβάθμισης- επέκτασης του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου

Προτεραιότητα βασική είναι όμως, και η απόλυτη προσβασιμότητα σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους σε όλη την επικράτεια. Κάτι που σημαίνει, ότι θα πρέπει να υλοποιηθούν τα κατάλληλα έργα, ώστε η επίσκεψή τους να είναι δυνατή και από άτομα με κινητικά προβλήματα. Γιατί, παρά το γεγονός, ότι τα τελευταία χρόνια έγινε μεγάλη προσπάθεια προς αυτή την κατεύθυνση, με παράδειγμα την Ακρόπολη,  εν τούτοις στην Ελλάδα με το μέγα πλήθος των αρχαιολογικών χώρων και των μουσείων, οι ελλείψεις είναι υπαρκτές.

Ένα ακόμη ζήτημα, συναφές με το προηγούμενο είναι η αναβάθμιση των παρεχομένων υπηρεσιών και της ποιότητάς τους στους αρχαιολογικούς. Και εδώ υπάρχουν ελλείψεις, σε μερικές περιπτώσεις από τις πλέον βασικές, που δημιουργούν προβλήματα στον επισκέπτη, υποβαθμίζοντας την αξία της επίσκεψής του και μειώνοντας ασφαλώς τη σημασία της πολιτιστικής κληρονομιάς.

Έργα και ορόσημα

Καθώς το υπουργείο Πολιτισμού εξάλλου, υλοποιεί μεγάλο αριθμό έργων, κάποιες φάσεις των οποίων συνδέονται άμεσα με το Ταμείο Ανάκαμψης είναι επιβεβλημένη η παρακολούθηση και ολοκλήρωσή τους εντός του χρονοδιαγράμματος, εντός  των οροσήμων δηλαδή, που έχουν τεθεί. Διαφορετικά η καθυστέρηση ή και μείωση της εκροής των πόρων είναι δεδομένη.

Η προσβασιμότητα της Ακρόπολης από όλους
Η προσβασιμότητα της Ακρόπολης από όλους

Η πλήρης λειτουργία των πέντε μεγάλων μουσείων της χώρας ως Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου βρίσκεται επίσης στις προτεραιότητες του ΥΠΠΟ. Πρόκειται για το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, το Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου, το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο και το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, τα οποία παραμένουν εποπτευόμενα από το υπουργείο Πολιτισμού, έχουν αποκτήσει όμως δική τους διοίκηση, η οποία και έχει ορισθεί σε καθένα από αυτά.

Στόχος είναι ο εκσυγχρονισμός τους με μία αυτόνομη πολιτική και με διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια. Παρ΄όλα αυτά στους λίγους, πρώτους μήνες της εφαρμογής του νόμου έχουν υπάρξει αντιδράσεις από μερίδα συνδικαλιστικών φορέων.

Στον τομέα τέλος του σύγχρονου πολιτισμού, αιτήματα των καλλιτεχνών, όπως είχαν εκφραστεί τα τελευταία χρόνια, πλέον ικανοποιούνται. Πρόκειται για τις ασφαλιστικές και φορολογικές μεταρρυθμίσεις των καλλιτεχνών αλλά και για την ανωτατοποίηση σπουδών παραστατικών τεχνών.

Διαβάστε επίσης:

Λίνα Μενδώνη: Ο πολιτισμός είναι δημόσιο κοινωνικό αγαθό, συνυφασμένομε την ανάπτυξη

Γιατί ο Μητσοτάκης επέλεξε δεύτερη φορά τη Λίνα Μενδώνη στο υπουργείο Πολιτισμού

Άνοιγμα του Πάπα Φραγκίσκου στους σύγχρονους καλλιτέχνες – Μια ιστορική συνάντηση