Οι Γερμανοί έμποροι γεωργικών προϊόντων ζητούν συντονισμένη δράση από πολιτικούς και επιχειρήσεις για την οργάνωση των εξαγωγών σιτηρών από την Ουκρανία κατά την έναρξη της περιόδου συγκομιδής και για την εξασφάλιση της παραγωγής τροφίμων για τα επόμενα χρόνια, σύμφωνα με την Handelsblatt.

Πολλές εταιρείες-μέλη βρίσκονται ήδη σε επαφή με γεωργικές εκμεταλλεύσεις και εμπορικές εταιρείες στην Ουκρανία “και προσπαθούν να οργανώσουν τις μεταφορές, να διαχειριστούν την εκφόρτωση των διαφόρων τύπων φορτηγών, σιδηροδρομικών βαγονιών ή εμπορευματοκιβωτίων και να χειριστούν τους τρόπους πληρωμής”, αναφέρει ο Γερμανικός Σύνδεσμος Αγροτικού Εμπορίου μαζί με την Ένωση Εμπόρων Σιτηρών του Χρηματιστηρίου του Αμβούργου. Έγραψαν επιστολή προς τους ομοσπονδιακούς υπουργούς Volker Wissing (Μεταφορές), Robert Habeck (Οικονομία), Christian Lindner (Οικονομικών) και Cem Özdemir (Γεωργίας).

1

“Δυστυχώς, οι εταιρείες της αλυσίδας αξίας, ξεκινώντας από τις γεωργικές εκμεταλλεύσεις στην Ουκρανία και καταλήγοντας στον διαχειριστή των λιμενικών τερματικών σταθμών, αντιμετωπίζουν προβλήματα που δεν μπορούν να λύσουν μόνες τους”, συνεχίζει. Ως εκ τούτου, η ομοσπονδιακή κυβέρνηση θα πρέπει να συστήσει ένα “εθνικό όργανο συντονισμού”, όπως συνιστά η Επιτροπή της ΕΕ.

Η Ουκρανία θεωρείται το αρτοποιείο του κόσμου. Ωστόσο, λόγω του ρωσικού επιθετικού πολέμου, ο ουκρανικός γεωργικός τομέας δεν μπορεί πλέον να χρησιμοποιεί τα σημαντικά λιμάνια της Μεσογείου για εξαγωγές. Πρέπει να ανοίξουν νέες χερσαίες διαδρομές, αλλά και να οργανωθούν φορτηγά και βαγόνια σιτηρών για τα τρένα.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ήδη ξεκινήσει μια πρωτοβουλία. Αυτό περιλαμβάνει μια πλατφόρμα που θα φέρει σε επαφή τους Ουκρανούς πωλητές σιτηρών με εταιρείες εφοδιαστικής και εμπόρους. Η γερμανική κυβέρνηση θέλει να δημιουργήσει μια “γέφυρα σιτηρών”.

Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση θέλει να δώσει εγγυήσεις στην Hermes για τις μεταφορές

“Εργαζόμαστε με πλήρη ταχύτητα για να διασφαλίσουμε ότι τα σιτηρά από την Ουκρανία μπορούν να μεταφερθούν σιδηροδρομικώς, προκειμένου να αποτραπεί ο παγκόσμιος λιμός”, δήλωσε ο επίτροπος Σιδηροδρόμων της ομοσπονδιακής κυβέρνησης, Michael Theurer (FDP).

Συζητείται “ένα ταμείο για βαγόνια”. Θα πρέπει επίσης να υπάρχουν εγγυήσεις Hermes για τους μεταφορείς. Θα μπορούσε επίσης να υπάρξει βοήθεια για την κατασκευή τερματικών σταθμών μεταφόρτωσης στα σύνορα με την Ουκρανία, καθώς οι σιδηρόδρομοι εκεί χρησιμοποιούν ευρύτερες γραμμές. Οι σιδηρόδρομοι αναμένεται να μεταφέρουν με αυτόν τον τρόπο έως και δέκα εκατομμύρια τόνους.

Σύμφωνα με την Επίτροπο Μεταφορών της ΕΕ Adina Valean, η εφοδιαστική αποτελεί μεγάλη πρόκληση: για παράδειγμα, ένα τρένο μήκους 600 μέτρων μπορεί να μεταφέρει περίπου 1900 τόνους σιτηρών, ενώ μια φορτηγίδα περίπου 3000 τόνους. Στόχος είναι να μεταφερθούν 20 εκατομμύρια τόνοι σιτηρών από την Ουκρανία για να απελευθερωθούν οι αποθήκες για τη νέα συγκομιδή.

Κατά την άποψη του Συνδέσμου Γεωργικών Εμπόρων, το συντονιστικό όργανο θα πρέπει να ενεργοποιήσει τα βαγόνια σιτηρών. Θα πρέπει επίσης να διασφαλίσει ότι τα βαγόνια θα τύχουν προνομιακής μεταχείρισης στις εγκαταστάσεις συντήρησης του σιδηροδρόμου.

Η Ομοσπονδιακή Αρχή Σιδηροδρόμων θα πρέπει να ζητήσει από τις εταιρείες να αναφέρουν τις ελεύθερες χωρητικότητες, είπε. “Εάν ο πόρος των βαγονιών σιτηρών είναι το σημείο συμφόρησης, όλοι οι ενδιαφερόμενοι φορείς πρέπει να παρέχουν χωρίς καθυστέρηση μηχανές κύριας γραμμής, μηχανές ελιγμών και θέσεις εκφόρτωσης”. Τα παλαιότερα βαγόνια που δεν είναι εξοπλισμένα με νέου τύπου φρένο ψιθύρου θα πρέπει επίσης να επιτρέπεται να κυκλοφορούν. “Σύμφωνα με τις πληροφορίες μας, αυτά είναι διαθέσιμα σε μεγάλους αριθμούς σε άλλα μέρη της Ευρώπης”.

Η ένωση τάσσεται υπέρ της επιτάχυνσης της εκκαθάρισης στα εξωτερικά σύνορα της ΕΕ. Εκεί θα πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στα φορτηγά με σιτηρά. Επί του παρόντος, οι χρόνοι αναμονής στα σύνορα φτάνουν τις τρεις ημέρες, αναφέρει ο πρόεδρος της ένωσης Rainer Schuler.

Δεδομένου ότι το καλοκαίρι τα φορτηγά είναι απασχολημένα με τη μεταφορά σιτηρών από τα χωράφια στις αποθήκες, η ομοσπονδιακή κυβέρνηση θα πρέπει να αυξήσει το επιτρεπόμενο συνολικό βάρος των φορτηγών από 40 σε 44 τόνους. Σύμφωνα με την ομοσπονδιακή κυβέρνηση, εξετάζει την πρόταση με τα ομόσπονδα κράτη.

“Αυτό θα μπορούσε να αμβλύνει τις επικείμενες συμφορήσεις στις δυνατότητες εφοδιαστικής κατά τη διάρκεια της γερμανικής και ευρωπαϊκής συγκομιδής σιτηρών, καθώς με καθαρά αριθμητικούς όρους θα εξοικονομηθεί κάθε έβδομη διαδρομή”, εξήγησε η ένωση. Επιπλέον, τα φορτηγά με το πρότυπο εκπομπών Euro II, τα οποία εξακολουθούν να χρησιμοποιούνται ευρέως στην Ουκρανία, θα πρέπει να επιτρέπεται να κυκλοφορούν στην ΕΕ για περιορισμένο χρονικό διάστημα. “Με μια χρονικά περιορισμένη εξαίρεση, τα ουκρανικά φορτηγά θα μπορούσαν να κατευθυνθούν απευθείας προς τα λιμάνια της Βαλτικής Θάλασσας”.

Πολλά εργοτάξια στη σιδηροδρομική διαδρομή

Όσον αφορά τους σιδηροδρόμους, με δεδομένο το χάος των εργοταξίων τους τελευταίους μήνες, είναι αμφίβολο πόσοι επιπλέον συρμοί μπορούν να κυκλοφορήσουν στο δίκτυο. Η κρατική Deutsche Bahn AG προσπαθεί να βοηθήσει μέσω της θυγατρικής της εταιρείας εμπορευματικών μεταφορών: “Κάνουμε ό,τι μπορούμε ως εταιρεία από κοινωνική ευθύνη”, εξήγησε ένας εκπρόσωπος.

“Ήδη δρομολογούμε πολλά τρένα την ημέρα με σιτηρά μέσω της Ευρώπης προς διάφορα λιμάνια με τις ευρωπαϊκές θυγατρικές μας DB Cargo στην Πολωνία και τη Ρουμανία. Τώρα ο στόχος είναι να επεκτείνουμε αυτές τις γεωργικές εξαγωγές”. Στόχος είναι η σταθερή σύνδεση με τα λιμάνια της Βόρειας Θάλασσας και της Μαύρης και της Μεσογείου Θάλασσας.

Ο διευθύνων σύμβουλος του Δικτύου Ευρωπαϊκών Σιδηροδρόμων (NEE), Peter Westenberger, τόνισε: “Όλοι οι σιδηρόδρομοι και όλα τα μέσα μεταφοράς πρέπει να αναλάβουν αυτό το έργο”. Είπε ότι ο όμιλος σιδηροδρόμων από μόνος του δεν ήταν σε θέση να το πράξει.

Πάνω απ’ όλα, η DB Netz, ως φορέας εκμετάλλευσης του σιδηροδρομικού δικτύου, καλείται: Σύμφωνα με την NEE, τρένα με σιτηρά με περίπου 2.500 τόνους φορτίου ταξιδεύουν κανονικά από την Ουγγαρία, τη Ρουμανία και την Ουκρανία μέσω του Bad Schandau στη Σαξονία προς τη βόρεια και δυτική Γερμανία και προς τις Κάτω Χώρες και το Βέλγιο.

Ωστόσο, οι κατασκευαστικές εργασίες στον σιδηροδρομικό διάδρομο σήμαιναν ότι τα τρένα δεν μπορούσαν σχεδόν καθόλου να κινηθούν με ευελιξία. Η μόνη εναλλακτική λύση μέσω του Passau στην Κάτω Βαυαρία ήταν επίσης κλειστή λόγω κατασκευαστικών εργασιών κοντά στο Würzburg.

“Στην ειδική αυτή κατάσταση, τα κατασκευαστικά έργα πρέπει να εξεταστούν ακόμη πιο ευσυνείδητα και ίσως πρέπει να εξεταστεί το ενδεχόμενο να αναβληθούν εκ νέου τα προγραμματισμένα κατασκευαστικά μέτρα ή να τροποποιηθούν με στόχο τη χωρητικότητα, για παράδειγμα μέσω προσωρινών γεφυρών ή με την εγκατάσταση σημείων κατασκευής”, ζήτησε ο Westenberger.

Διαβάστε επίσης

Ουκρανία: Επίθεση με πυραύλους στη Χόρτκιβ – 22 τραυματίες