Ο νόμος των ΗΠΑ για τη μείωση του πληθωρισμού (ΙRA) – ο οποίος προσφέρει έως και 369 δισεκατομμύρια δολάρια σε επιδόματα και φορολογικές πιστώσεις κατά την επόμενη δεκαετία για προγράμματα καθαρής ενέργειας – επιχειρεί να ανταγωνιστεί την ΕΕ, η οποία δαπανά σήμερα περισσότερα από 70 δισεκατομμύρια ευρώ (74 δισεκατομμύρια δολάρια) σε επιδοτήσεις ανανεώσιμων πηγών ενέργειας κάθε χρόνο, σύμφωνα με άτομα που γνωρίζουν τις σκέψεις στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και σε ορισμένες πρωτεύουσες.

Τώρα που ορισμένοι αξιωματούχοι της ΕΕ δεν θεωρούν πλέον τον αμερικανικό Νόμο για τη μείωση του Πληθωρισμού (IRA) ως απειλή στην κούρσα για τη στήριξη της φιλικής προς το κλίμα εγχώριας παραγωγής, πολλοί στην Ευρώπη μετατοπίζουν την προσοχή τους στην Κίνα, η οποία πιστεύουν ότι παρουσιάζει πολύ μεγαλύτερο κίνδυνο, δήλωσαν οι άνθρωποι, οι οποίοι μίλησαν υπό τον όρο της ανωνυμίας.

1

“Ο IRA είναι μια ευκαιρία για να πρασινίσουμε την αμερικανική οικονομία, αλλά έχουμε κάποια πλεονεκτήματα έναντι των ΗΠΑ τα οποία πρέπει να τονίσουμε”, δήλωσε ο Φρανς Τίμερμανς, επικεφαλής της πράσινης συμφωνίας της ΕΕ, στους δημοσιογράφους νωρίτερα αυτό το μήνα στο Στρασβούργο της Γαλλίας. Η ΕΕ παρέχει ένα ποσό που “είναι τουλάχιστον συγκρίσιμο με το ποσό των χρημάτων που οι Αμερικανοί βάζουν στο τραπέζι”, είπε.

Επιπλέον, η ΕΕ διαθέτει και ένα δικό της εργαλείο για το πράσινο εμπόριο: τον μηχανισμό προσαρμογής των συνόρων άνθρακα, ο οποίος θα επιβάλει εισφορά στις εισαγωγές προϊόντων έντασης εκπομπών, όπως ο χάλυβας, το τσιμέντο και το υδρογόνο, από χώρες με λιγότερο αυστηρούς κανόνες για το κλίμα. Οι ΗΠΑ, οι οποίες δεν επιβάλλουν τιμή σε ομοσπονδιακό επίπεδο στον άνθρακα, θα μπορούσαν θεωρητικά να υπαχθούν στο μέτρο, το οποίο θα τεθεί σταδιακά σε εφαρμογή αργότερα φέτος.

Όταν ο αμερικανικός νόμος ψηφίστηκε πέρυσι, πολλοί Ευρωπαίοι ηγέτες τον αντιμετώπισαν ως μια προσπάθεια να κλέψουν επενδυτικά δολάρια. Ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν κατηγόρησε την Ουάσινγκτον ότι δημιουργεί “διπλά πρότυπα” με την Ευρώπη και αμφισβήτησε την “ειλικρίνεια του διατλαντικού εμπορίου”. Ο πρωθυπουργός του Βελγίου Αλεξάντερ Ντε Κρου τον Ιανουάριο κατηγόρησε τις ΗΠΑ ότι προσπαθούν να προσελκύσουν πράσινες βιομηχανίες, λέγοντας “Τηλεφωνούν σε βελγικές και γερμανικές επιχειρήσεις με πολύ επιθετικό τρόπο για να πουν: “Μην επενδύετε στην Ευρώπη, έχουμε κάτι καλύτερο””.

Όμως οι αξιωματούχοι έχουν αλλάξει πορεία έκτοτε, επαινώντας τις ΗΠΑ για τα πράσινα χαρακτηριστικά του νόμου και χρησιμοποιώντας το ως ευκαιρία για να τονίσουν τις μαζικές δαπάνες της ΕΕ, συγκεκριμένα μέσω της διευκόλυνσης ανάκαμψης και ανθεκτικότητας της εποχής της πανδημίας ύψους 724 δισεκατομμυρίων ευρώ και του σχεδίου REPowerEU, που αποσκοπεί στον τερματισμό της εξάρτησης της Ευρώπης από τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα.

Ενώ ο IRA θα αποτελέσει ευλογία για τις επενδύσεις στις ΗΠΑ, ο βαθμός στον οποίο αυτό θα γίνει εις βάρος της Ευρώπης θα είναι “απολύτως οριακός”, δήλωσε σε συνέντευξή του ο Γιάκομπ Κίρκεγκάαρντ, ανώτερος συνεργάτης του German Marshall Fund.

“Πολλές ευρωπαϊκές επιχειρήσεις θα επενδύσουν στις ΗΠΑ, αλλά αυτό είναι η ανάπτυξη της αγοράς, αυτό είναι το να πηγαίνεις εκεί όπου υπάρχει ανάπτυξη”, δήλωσε ο Κίρκεγκάαρντ. “Αυτό δεν σημαίνει ότι θα μετεγκατασταθούν από την Ευρώπη – διότι η πραγματικότητα είναι ότι θα επενδύσουν μαζικά και στην Ευρώπη”.

Μία από τις προκλήσεις της ΕΕ δεν είναι το ύψος των διαθέσιμων κεφαλαίων – υπάρχουν πολλά – αλλά το πόσο εύκολα μπορούν να διατεθούν και να προσεγγιστούν. Υπάρχει επίσης μια προσπάθεια να γίνουν οι κανονισμοί του μπλοκ πιο ευέλικτοι σε όλη την αλυσίδα αξίας, από την προμήθεια υλικών και τη χρηματοδότηση των επενδύσεων έως τα κίνητρα για τους κατασκευαστές και τους τελικούς καταναλωτές.

Ηλεκτρικά οχήματα

Ο αμερικανικός νόμος για τη μείωση του πληθωρισμού (IRA) προσφέρει στους καταναλωτές μια έκπτωση φόρου έως και 7.500 δολάρια για ηλεκτρικά οχήματα που συναρμολογούνται στη Βόρεια Αμερική, εφόσον τουλάχιστον το 40% της αξίας των πρώτων υλών των μπαταριών τους προέρχεται από υλικά που εξάγονται ή επεξεργάζονται στις ΗΠΑ ή σε χώρες που έχουν συνάψει συμφωνία ελεύθερου εμπορίου με την Ουάσιγκτον. Μόνο αυτό το κίνητρο αξίζει περίπου 7,5 δισεκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με εκτίμηση κόστους του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κογκρέσου.

Σχεδόν κάθε κράτος μέλος της ΕΕ παρέχει κάποια μορφή στήριξης για την ενίσχυση των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων, συμπεριλαμβανομένων μπόνους αξίας έως και 10.000 ευρώ. Το ταμείο ανάκαμψης του μπλοκ παρέχει επίσης περισσότερα από 11 δισεκατομμύρια ευρώ για πρωτοβουλίες κινητικότητας χαμηλών εκπομπών, όπως ηλεκτρικά οχήματα και σταθμούς ηλεκτροδότησης.

Μια παρατεταμένη ανησυχία, ωστόσο, είναι ότι οι φορολογικές πιστώσεις του IRA θα μπορούσαν να έχουν μακροπρόθεσμες επιπτώσεις στις αλυσίδες εφοδιασμού αυτοκινήτων και ότι οι επενδύσεις θα μπορούσαν να εκτραπούν στις ΗΠΑ, εφόσον τα κίνητρα συνεχίζουν να ευθυγραμμίζονται με τις απαιτήσεις συναρμολόγησης εκεί, δήλωσαν οι άνθρωποι.

Τα στοιχεία του CBO για τις ομοσπονδιακές δαπάνες είναι εκτιμήσεις και ορισμένοι αναμένουν ότι η πραγματική αξία των επιδοτήσεων θα είναι πολύ μεγαλύτερη. Δεδομένου ότι περίπου τα δύο τρίτα των δαπανών του νόμου δεν έχουν ανώτατο όριο, η συνολική αξία θα μπορούσε να φθάσει τα 800 δισεκατομμύρια δολάρια σε μια δεκαετία – περίπου διπλάσια από την πρόβλεψη του CBO – σύμφωνα με τους αναλυτές της Credit Suisse Group AG.

Ανανεώσιμες πηγές ενέργειας

Ο αμερικανικός νόμος για τη μείωση του πληθωρισμού (IRA) έχει διαθέσει περίπου 95,6 δισεκατομμύρια δολάρια για την ενίσχυση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, συμπεριλαμβανομένων του υδρογόνου, της ηλιακής και της αιολικής ενέργειας. Κατά μέσο όρο, η ΕΕ έχει δαπανήσει περίπου 72 δισ. ευρώ για επιδοτήσεις ανανεώσιμων πηγών ενέργειας κάθε χρόνο από το 2015, σύμφωνα με έκθεση της Επιτροπής.

Δεδομένης της υψηλής ζήτησης στην Ευρώπη, η παραγωγική ικανότητα αιολικής ενέργειας της ΕΕ δεν αναμένεται να μεταφερθεί εκτός εάν στερέψει η χρηματοδότηση, ανέφεραν οι άνθρωποι. Η ηλιακή βιομηχανία της ΕΕ, ωστόσο, είναι πιο εκτεθειμένη, καθώς εισάγει τα περισσότερα προϊόντα, ιδίως από την Κίνα.

Η Ευρώπη πρέπει να συνεργαστεί με τις ΗΠΑ για να βρει τη δική της “βέλτιστη περιοχή πράσινου μετασχηματισμού”, δήλωσε η Αλίσια Γκαρσία-Χερέρο, ανώτερη συνεργάτης στο think tank Bruegel με έδρα τις Βρυξέλλες.

“Αν όχι, τι θα συμβεί; Η Ευρώπη θα συνεχίσει να εισάγει τα πάντα από την Κίνα, από μπαταρίες μέχρι ηλιακούς συλλέκτες, και οι ΗΠΑ θα δημιουργήσουν το δικό τους οικοσύστημα”, δήλωσε η ίδια. “Αυτό είναι κάτι που η Ευρώπη δεν μπορεί να αντέξει οικονομικά”.

Υδρογόνο

Οι φοροαπαλλαγές στον ΙΡΑ για την ενίσχυση της παραγωγής υδρογόνου έχουν αξία περίπου 13 δισεκατομμυρίων δολαρίων, σύμφωνα με την ανάλυση του CBO. Αυτό αντιστοιχεί περίπου στα 10,6 δισ. ευρώ σε έργα δημόσιας δαπάνης που έχουν διαθέσει οι χώρες της ΕΕ για την ενίσχυση της αλυσίδας αξίας του υδρογόνου.

Τελικά, ο IRA είναι απίθανο να έχει σημαντικό αντίκτυπο στην ΕΕ, καθώς το επίπεδο των επιδοτήσεων υποδηλώνει ότι το μεγαλύτερο μέρος της εστίασης θα επικεντρωθεί στην εγχώρια αγορά των ΗΠΑ, σύμφωνα με Ευρωπαίους αξιωματούχους. Η ΕΕ στοχεύει επί του παρόντος να παράγει 10 εκατομμύρια τόνους ανανεώσιμου υδρογόνου και να εισάγει την ίδια ποσότητα. Εάν οι ΗΠΑ γίνουν πηγή υδρογόνου, αυτό θα μπορούσε να ωφελήσει την ΕΕ. Το ταμείο ανάκτησης παρέχει σημαντική στήριξη σε ολόκληρη την αλυσίδα αξίας του υδρογόνου, από την παραγωγή έως την τελική χρήση.

Διαβάστε επίσης

Πόλεμος στην Ουκρανία: Ανεπιτυχείς οι ρωσικές επιθέσεις κοντά στο Γιαχίντνε, λέει ο ουκρανικός στρατός

Πούτιν: Η Μόσχα πρέπει να λάβει υπόψη της τις πυρηνικές δυνατότητες του ΝΑΤΟ