ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Ο Βρετανός πρωθυπουργός Μπόρις Τζόνσον παρουσίασε σήμερα τα φιλόδοξα σχέδιά του για μια πράσινη επανάσταση η οποία θα αναγκάσει τις δυτικές οικονομίες να εγκαταλείψουν τον επί αιώνες εθισμό τους στα ορυκτά καύσιμα.
Ο Τζόνσον, που είχε εκφράσει κάποτε τον σκεπτικισμό του για την κλιματική αλλαγή, παρουσίασε τη στρατηγική του για καθαρές μηδενικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα σε ένα έγγραφο 368 σελίδων που θα θέσει το Ηνωμένο Βασίλειο στην εμπροσθοφυλακή των πράσινων οικονομιών, αναγκάζοντας ανταγωνιστές όπως η Κίνα και η Ρωσία να ακολουθήσουν το προβάδισμα του Λονδίνου.
«Το ΗΒ ηγείται του κόσμου στην κούρσα για καθαρές μηδενικές εκπομπές», δήλωσε ο Μπόρις Τζόνσον προλογίζοντας το «Net Zero Strategy: Bulid Back Greener».
«Η Κίνα και η Ρωσία ακολουθούν το προβάδισμά μας με τους δικούς τους στόχους καθαρών μηδενικών εκπομπών, καθώς οι τιμές (θα) κατρακυλούν και η πράσινη τεχνολογία (θα) γίνεται ο παγκόσμιος κανόνας», πρόσθεσε.
Το έγγραφο είναι ουσιαστικά μια σειρά μακροπρόθεσμων υποσχέσεων για τη στροφή της πέμπτης μεγαλύτερης οικονομίας στον κόσμο προς πράσινες τεχνολογίες — από τη στροφή προς τον καθαρό ηλεκτρισμό «υποκείμενο στην ασφάλεια και την προσφορά» στη «δημιουργία ενός μονοπατιού» προς τη θέρμανση με χαμηλές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα στα βρετανικά σπίτια.
Η κυβέρνηση δήλωσε ότι θα εξασφαλίσει μια τελική επενδυτική απόφαση για ένα μεγάλης κλίμακας εργοστάσιο πυρηνικής ενέργειας έως το τέλος αυτής της κοινοβουλευτικής συνόδου ενώ παράλληλα θα επιδιώκει την παραγωγή 40 γιγαβάτ από την αιολική ενέργεια έως το 2030 καθώς και ένα γιγαβάτ από πλωτή αιολική ενέργεια.
Η Βρετανία θα έχει ικανότητα παραγωγής υδρογόνου πέντε γιγαβάτ παράλληλα με τη μείωση στο μισό των εκπομπών από το πετρέλαιο και το αέριο. Η κυβέρνηση φιλοδοξεί να παράγει τουλάχιστον πέντε μετρικούς τόνους διοξειδίου του άνθρακα τον χρόνο από απομάκρυνση αερίων του θερμοκηπίου που προέρχονται από κινητήρες έως το 2030.
Στο μεταξύ, το υπουργείο Οικονομικών ανέφερε σήμερα ότι η Βρετανία θα χρειαστεί πιθανόν να εισαγάγει νέους φόρους προκειμένου να αντισταθμίσει την απώλεια εσόδων από την εγκατάλειψη των ορυκτών καυσίμων.
«Ο μεγαλύτερος αντίκτυπος της μετάβασης στα δημόσια οικονομικά θα προέλθει από μόνιμες αλλαγές στη συμπεριφορά που τροφοδοτούν το φορολογικό σύστημα», ανέφερε το υπουργείο. «Πρωταρχικό μεταξύ αυτών είναι η απώλεια σημαντικών ποσών από φορολογικά έσοδα καθώς η οικονομικά απομακρύνει από τη χρήση ορυκτών καυσίμων».
Τα έσοδα από τον φόρο στα καύσιμα και τον ειδικό φόρο στα οχήματα ανέρχονταν σε 37 δισεκ. στερλίνες το οικονομικό έτος 2019-2020, ποσό που ισοδυναμεί με το 1,7% του οικονομικού προϊόντος, ανέφερε.
Νωρίτερα ο πρωθυπουργός Μπόρις Τζόνσον δημοσιοποίησε τα σχέδιά του για την επιβράδυνση της κλιματικής αλλαγής με την εξεύρεση εναλλακτικών στον άνθρακα σε κάθε τομέα της οικονομίας, από τη θέρμανση μέχρι τις μεταφορές και τη βιομηχανία.
Σύμφωνα με τις προβλέψεις για τον κρατικό προϋπολογισμό τον Ιούλιο, το δημόσιο χρέος της Βρετανίας ύψους 2 τρισεκ. στερλινών θα αυξηθεί καθώς η χώρα επενδύει στο να καταστήσει την οικονομία της μηδενικών εκπομπών άνθρακα έως το 2050.
Αν όμως υπάρξει γρήγορη παγκόσμια δράση προκειμένου να περιοριστεί η κλιματική αλλαγή, οι επιπτώσεις θα μπορούσαν να είναι λιγότερο σοβαρές από εκείνες της πανδημίας του κορονοϊού, είπαν.
Το υπουργείο Οικονομικών ανέφερε πως οποιαδήποτε προσωρινά έσοδα από αύξηση των τιμών άνθρακα δεν είναι πιθανόν να επαρκούν προκειμένου να αντισταθμίσουν τη γενική πτώση των φορολογικών εσόδων, αν και θα βοηθήσουν στη διάρκεια της μεταβατικής περιόδου.
«Αν δεν υπάρξουν επιπλέον δημόσιες δαπάνες, η κυβέρνηση μπορεί να χρειαστεί να σκεφθεί αλλαγές σε υφιστάμενους φόρους και νέες πηγές εισοδήματος σε όλη τη διάρκεια της μεταβατικής περιόδου προκειμένου να επιτύχει βιώσιμες μηδενικές εκπομπές, και σε συνέπεια με τις κυβερνητικές δημοσιονομικές αρχές», ανέφερε.
Διαβάστε επίσης:
Ρωσία: Παραμένει πιστή στον καταστατικό χάρτη των Ηνωμένων Εθνών
Κομισιόν: Συνεργασία με την UEFA για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Δ. Καλαντώνη: Η ιστορία πίσω από την «Εξέλιξη Ζωής», οι δράσεις και οι στόχοι
- Attica Bank: Ανοίγει το παιχνίδι του ανταγωνισμού στις χρεώσεις
- Οι Έλληνες εφοπλιστές παρήγγειλαν εφέτος 230 πλοία – Ποιοι ναυπηγούν και ποιοι πούλησαν και αγόρασαν πλοία
- Άμεση Ανάλυση: Τι συμβαίνει με Optima Bank, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΟΠΑΠ, Profile, JP Morgan, MicroStrategy, Nike