ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Νέα κόντρα, όπως όλα δείχνουν, έχει ξεσπάσει μεταξύ ERA και ΕΟΔΑΣΑΑΜ, με τον φορέα να ζητά από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων να προβεί σε επίσημη ενημέρωση για τις συμβάσεις που ανατέθηκαν στο πλαίσιο της διερεύνησης του δυστυχήματος και για τα παραδοτέα τους.
Νωρίτερα την Τετάρτη ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ προχώρησε σε νέες ανακοινώσεις σχετικά με τη σύγχυση που προκλήθηκε τις τελευταίες ημέρες όσον αφορά στην αφαίρεση της πιθανολόγησης των αιτιών της πυρόσφαιρας από το πόρισμα για τα Τέμπη.
Όπως αναφέρεται στα πρακτικά της έκτακτης συνεδρίασης του ΕΟΔΑΣΑΑΜ «Ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ ζητάει από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων (ERA) επίσημη ενημέρωση τόσο για τις συμβάσεις που ανατέθηκαν στο πλαίσιο της διερεύνησης του δυστυχήματος, όσο και για τα παραδοτέα των συμβάσεων, εφόσον υπάρχουν, από τα ακαδημαϊκά ιδρύματα, Gent University και Universita Di Pisa.
Η Ελλάδα διαθέτει πλέον ένα λειτουργικό οργανισμό διερεύνησης αεροπορικών και σιδηροδρομικών ατυχημάτων. Ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ θα ενισχυθεί με επιπλέον επιστημονικό προσωπικό και θα συνεχίσει με ανεξαρτησία και προσήλωση το έργο του, με στόχο την πρόληψη σοβαρών ατυχημάτων».
Η ανακοίνωση του ΕΟΔΑΣΑΑΜ έρχεται μόλις λίγες ώρες από την παραίτηση του Προέδρου του Σιδηροδρομικού Τομέα Χρήστου Παπαδημητρίου. Όπως αναγράφει η επίσημη ανακοίνωση του φορέα «Οι δημόσιες τοποθετήσεις σε μέσα μαζικής ενημέρωσης μετά την παρουσίαση του πορίσματος για το δυστύχημα των Τεμπών, δημιουργούν εντυπώσεις που όχι μόνο πλήττουν το κύρος του Οργανισμού, αλλά αδικούν την αξιόλογη δουλειά 18 μηνών της Επιτροπής Διερεύνησης, όπως αποτυπώνεται στο πόρισμα για τη τραγωδία των Τεμπών.
Είναι σημαντικό να υπενθυμίσουμε ότι το πόρισμα αφορά κατά κύριο λόγο την τεκμηρίωση, την ανάλυση και διερεύνηση των αιτίων που οδήγησαν στη σύγκρουση των τρένων και την έκδοση 17 ιδιαίτερα σημαντικών επειγουσών συστάσεων ασφαλείας προς όλους τους εμπλεκόμενους αρμόδιους φορείς. Η εφαρμογή των οποίων θα συμβάλλει καθοριστικά στη βελτίωση της ασφάλειας του σιδηροδρομικού συστήματος της χώρας.
Το κεφάλαιο για την πυρόσφαιρα στις σελίδες 95-108 του πορίσματος, αναφέρει ευθύς εξαρχής ότι η διερεύνηση δεν είναι οριστική και πως θα επιδιωχθεί περαιτέρω πιστοποίηση από ακαδημαϊκό ίδρυμα εγνωσμένου κύρους, καθώς τα στοιχεία των πραγματογνωμόνων δεν ήταν επαρκή για να καταλήξουν σε τεκμηριωμένο και ασφαλές συμπέρασμα».
Χ.Παπαδημητρίου: «Ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ έχει εκπονήσει ένα άρτιο πόρισμα, πολύτιμο για το μέλλον των σιδηροδρομικών μεταφορών στην Ελλάδα»
Το πρωί της Τετάρτης, ο κ. Παπαδημητρίου υπέβαλε την παραίτησή του στον αναπληρωτή υπουργό Μεταφορών Κωνσταντίνο Κυρανάκη, με την ακόλουθη έγγραφη δήλωση:
Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,
Aπό τις 18/9/2023 προσπάθησα να υπηρετήσω το κοινό συμφέρον με υπευθυνότητα και επιστημονικότητα, σε μια δύσκολη συγκυρία. Ανέλαβα να δημιουργήσω έναν ανύπαρκτο σιδηροδρομικό φορέα διερεύνησης ατυχημάτων και πιστεύω μέσα σε 18 μήνες κατόρθωσα να δημιουργήσω για πρώτη φορά στην Ελλάδα έναν ικανό φορέα διερεύνησης ατυχημάτων, απαρνούμενος κάθε άλλη επαγγελματική ενασχόληση και αφιερωμένος νυχθημερόν και 365 μέρες τον χρόνο στο τιτάνιο έργο της δημιουργίας του ΕΟΔΑΣΑΑΜ
Πιστεύω ότι ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ έχει εκπονήσει ένα άρτιο όρισμα, πολύτιμο για το μέλλον των σιδηροδρομικών μεταφορών στην Ελλάδα. Μόνη εξαίρεση αποτελεί το ζήτημα της πυρόσφαιρας, το οποίο κατά τη γνώμη σύσσωμου του Συμβουλίου, όπως εκφράστηκε στο Πρακτικό της 26/2/2025 χρήζει περαιτέρω διερεύνησης. Αυτό δήλωνα άλλωστε και από την ημέρα παρουσίασης του πορίσματος.
Με ενσυνείδηση και ευθύνη σας υποβάλλω την παραίτησή μου για προσωπικούς και οικογενειακούς λόγους.
Ερωτήματα περί αξιοπιστίας
Τα προηγούμενα εικοσιτετράωρα η είδηση της αφαίρεσης σελίδων από το πόρισμα των Τεμπών, που δημοσιοποιήθηκε τον περασμένο Φεβρουάριο από τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ προκάλεσε περαιτέρω σύγχυση, δημιουργώντας παράλληλα ερωτήματα για την αξιοπιστία και το κύρος του ίδιου του ΕΟΔΑΣΑΑΜ.
Η είδηση ότι τα Πανεπιστήμια της Γάνδης και της Πίζας αμφισβητούν τις αναφορές του οργανισμού για το πώς προκλήθηκε η πυρόσφαιρα, έσκασε σαν βόμβα που έφερε την πανωλεθρία, με αποτέλεσμα να αμφισβητείται η αξιοπιστία του οργανισμού. Παράλληλα, ενισχύθηκαν και τα ερωτήματα για τον ύποπτο ρόλο του τεχνικού συμβούλου Κώστα Λακαφώση και της ΕΔΑΠΟ, καθώς σύμφωνα με όσα προκύπτουν φέρεται να ήταν οι δικές του μετρήσεις, στις οποίες βασίστηκε το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ για την πυρόσφαιρα.
Την ίδια ώρα, ερωτηματικά προέκυψαν και για τον ρόλο του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων και συγκεκριμένα του Νο2 του Οργανισμού κ. Μπαρτ Άκου, ο οποίος συμμετείχε στη σύνταξη του πορίσματος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ. Από εσωτερική αλληλογραφία μεταξύ του κ. Άκου και του Προέδρου του Σιδηροδρομικού Τομέα κ. Χρήστου Παπαδημητρίου, που ήρθε στο φως της δημοσιότητας τη Δευτέρα, ο Βέλγος ειδικός ήταν αυτός που επέμενε ότι η ανάφλεξη των στοιχείων του τρένου δεν έχει παίξει ρόλο στην ενεργοποίηση της πυρόσφαιρας.
Συν τοις άλλοις, στα πρακτικά της συνεδρίασης της 7ης Απριλίου, αναφερόταν ότι «Ο αναπληρωτής πρόεδρος ενημέρωσε ότι το θέμα είναι εξόχως σοβαρό και εισηγήθηκε να προχωρήσει οπωσδήποτε μετά από αυτήν την εξέλιξη και την στην ουσία ακύρωση της επίκλησης του πανεπιστημίου της Πιζα από το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ αλλά και τις δηλώσεις του ερευνητή κου Μαραγκού, όπως αυτές αποτυπώθηκαν σε δημοσίευμα του Πρώτου Θέματος, παρά το ότι δεν υπήρξε επίσημη τέτοια ενημέρωση από το πανεπιστήμιο της Γάνδης, η άμεση και επείγουσα ισχυροποίηση και επιβεβαίωση του ανοικτού σημείου του πορίσματος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ αναφορικά με τα αίτια της πυρόσφαιρας με κάθε δυνατό τρόπο ώστε η εξήγηση που θα δοθεί να είναι επιστημονικά ορθή και αν είναι δυνατόν μη αμφισβητήσιμη».
Πηγές που γνωρίζουν καλά το θέμα ανέφεραν στο mononews ότι ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ είχε τη νομική υποχρέωση να αφαιρέσει αυτές τις σελίδες από το πόρισμα, όπως και συνέβη, και θεωρεί «συγκλονιστικό λάθος» αυτό που έχει γίνει, με αποκορύφωμα μεταξύ άλλων το γεγονός ότι ο καθηγητής δεν είχε δει το προσχέδιο του πορίσματος για το πώς θα αποτυπωνόταν το θέμα της πυρόσφαιρας.
Να σημειωθεί δε ότι όπως προκύπτει από τα πρακτικά των συνεδριάσεων του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, ο κ. Παπαδημητρίου υπενθύμισε ότι με το πρακτικό της 26ης Φεβρουαρίου 2025 το συμβούλιο μετά από ομόφωνη απόφαση του, είχε επιμόνως ζητήσει από τον κύριο Accou την μη συμπερίληψη του κεφαλαίου με το οποίο γίνεται πιθανολόγηση για τα αίτια της πυρόσφαιρας χωρίς να υπάρχει πιστοποίηση αυτών από ανώτατο επιστημονικό ίδρυμα. Ο κος Αccou αρνήθηκε το αίτημα αυτό και αποφάσισε να προχωρήσει χωρίς να αναβάλει την σχετική απόφαση.
Ο ERA άδειασε τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ και τον Παπαδημητρίου
Σύμφωνα με πηγές από τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ, «ο Πρόεδρος του Σιδηροδρομικού Τομέα δεν ήξερε γιατί η επιτροπή επέλεξε τις προσομοιώσεις της ΕΔΑΠΟ μέχρι που ολοκληρώθηκε η έρευνα. Σίγουρα έπαιξε ρόλο στην έρευνα. Χωρίς να σημαίνει ότι επηρέασε την τελική κρίση της επιτροπής», συμπληρώνοντας ότι «ο Μπαρτ Άκου θεωρούσε επαρκώς τεκμηριωμένο» το επίμαχο σημείο στο πόρισμα.
Το mononews.gr προσπάθησε να έρθει σε επαφή με τον Bart Accu και τον Fabrizio Carpinelli, μέλη της επιτροπής διερεύνησης από τον ERA, για να σχολιάσουν όσα αναφέρθηκαν στα πρακτικά του ΕΟΔΑΣΑΑΜ για τον κ. Accu, όπου καταγράφηκε ότι ο κ. Παπαδημητρίου υπενθύμισε ότι με το πρακτικό της 26ης Φεβρουαρίου 2025 το συμβούλιο μετά από ομόφωνη απόφαση του, είχε επιμόνως ζητήσει από τον κύριο Accou την μη συμπερίληψη του κεφαλαίου με το οποίο γίνεται πιθανολόγηση για τα αίτια της πυρόσφαιρας χωρίς να υπάρχει πιστοποίηση αυτών από ανώτατο επιστημονικό ίδρυμα, με τον ίδιο τον κ. Accu να αρνείται το αίτημα, αποφασίζοντας να προχωρήσει χωρίς να αναβάλει την σχετική απόφαση, με την «απειλή» της παρεμπόδισης του έργου της ERA.
Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Σιδηροδρόμων αρνήθηκε να κάνει την όποια δήλωση, αναγράφοντας ότι «Ο Οργανισμός δεν θα σχολιάσει τις δηλώσεις του κ. Παπαδημητρίου, οι οποίες δεν απηχούν τις απόψεις του ERA», γεγονός που σηματοδοτεί νέα κόντρα ανάμεσα στους δύο φορείς.
Διαβάστε επίσης:
Θανάσης Κοντογεώργης: Έχουν δαπανηθεί 200 δισ. στην περιφερειακή ανάπτυξη – Τα αποτελέσματα θα μπορούσαν να είναι καλύτερα
Καναδάς: Απαντά με ανταποδοτικούς δασμούς 25% στα εισαγόμενα οχήματα από τις ΗΠΑ
Τσιάρας: Πρόκληση για την Ελλάδα οι δασμοί – Διάλογος με ΗΠΑ, ίσως δούμε συνεργασίες με άλλα κράτη
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Ιρανός ΥΠΕΞ: Τεχεράνη και Ουάσινγκτον δεν θέλουν διαπραγματεύσεις που διαιωνίζονται
- Η Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών καταδικάζει την επίθεση στα γραφεία της Hellenic Train: «Η Δικαιοσύνη δεν θα έρθει μέσα από τη βία»
- Κικίλιας για επεισόδιο στη Λέσβο: Η παράνομη εγκληματική δράση των διακινητών δεν θα γίνεται ανεκτή
- Βόρεια Μακεδονία: Νέο κύμα συλλήψεων για την πυρκαγιά σε νυχτερινό κλαμπ στο Κότσανι με 61 θύματα
