Σε μια αποστροφή του λόγου του, ο πρωθυπουργός την προηγούμενη εβδομάδα στην Κρήτη μιλώντας σχετικά, είπε σωστά: «Δεν είναι ζήτημα τιμωρητικό. Δεν είναι ζήτημα να αυξήσουμε το πρόστιμο ή να πάρουμε το μηχανάκι. Δεν γίνεται αυτό το πράγμα».
Το πρόβλημα είναι σημαντικό, το 2023 σύμφωνα με τα στοιχεία της Τροχαίας είχαμε 196 νεκρούς και 5184 τραυματίες από δίκυκλα.Οι περισσότεροι εξ’ αυτών εντός αστικού ιστού. Προφανώς το κράνος μειώνει τις συνέπειες της σύγκρουσης.
Η διαφορά ανάμεσα στη ζωή και στο θάνατο δε χρειάζεται επιθετικό προσδιορισμό. Υπάρχει όμως τεράστια διαφορά και στο πως θα ζήσεις μετά το τροχαίο, με ποιους περιορισμούς στην κινητικότητά σου και στη λειτουργικότητά σου.
Βασικοί παράμετροι στην προσπάθεια να πείσουμε τους αναβάτες να φορούν κράνος είναι:
1. Παιδεία
2. Συνήθεια
3. Καιρικές συνθήκες
4. Αστυνόμευση
5. Υποδομές – νομοθεσία
6. Επικοινωνία
Όσον αφορά στην παιδεία ξεκινά από τη νηπιακή ηλικία: Κράνος στο ποδήλατο, στο σκι, στα ρόλερ, την ιππασία, σε οιαδήποτε δραστηριότητα. Τα παιδιά μας τα διδάσκουμε κυρίως εμπράκτως. Αν ως γονείς ή δάσκαλοι φοράμε κράνος και ζώνη πάντα και παντού χωρίς εξαιρέσεις, το ίδιο θα κάνουν και τα παιδιά μας. Ναι και στο νησί και στο χωριό.
Παρά πολλοί αναβάτες έχουν συνηθίσει να μην φορούν κράνος. Αν μιλήσεις μαζί τους, θα σου πουν ευθαρσώς ότι το κράνος είναι απαραίτητο και πρέπει να χρησιμοποιείται. Αν τους ρωτήσεις γιατί δεν το φορούν θα ακούσεις: Καλά εδώ μέσα στο χωριό δεν τρέχω, μέχρι το σχολείο πήγα, ζεσταίνομαι, χαλάει το μαλλί και άλλα θεάρεστα. Η αλήθεια είναι πως αυτοί οι άνθρωποι έχουν πείσει τον εαυτό τους, ότι δε θα πέσουν και δεν χρειάζονται κράνος. Συνειδητοποιούν το λάθος τους με το δύσκολο τρόπο. Η καταστροφική δύναμη της συνήθειας αποτυπώνεται σε δυο ακόμη θλιβερά στατιστικά: Το 31% των αναβατών που χάνουν τη ζωή τους είναι από 50 ετών και άνω (57 στους 175). Στους πεζούς το ποσοστό ανεβαίνει στο 68% και αφορά σε άτομα αυτής της ηλικιακής ομάδας που χάνουν τη ζωή τους (65 στους 95) (στοιχεία Τροχαίας για το 2023).
Για 6-8 μήνες το χρόνο η θερμοκρασία περιβάλλοντος ειδικά τις μεσημβρινές ώρες είναι αρκετά υψηλή και η χρήση του κράνους προκαλεί εφίδρωση και δυσφορία. Όσοι έχουν πολλά μαλλιά επιβαρύνονται περισσότερο.
Προφανώς η συνεχή παρουσία της Τροχαίας μπορεί να λειτουργήσει αποτρεπτικά. Εδώ ζητούμενο δεν πρέπει να είναι η επιβολή προστίμου αλλά η επιβολή του κράνους. Προτείνουμε λοιπόν, ο παραβάτης να υποχρεώνεται να κατέβει από το δίκυκλο, να το σταθμεύσει νόμιμα πλησίον του ελέγχου και να υποχρεώνεται να φέρει το κράνος του για να συνεχίσει στον προορισμό του με το μηχανάκι. Αυτό θα γίνεται είτε πηγαίνοντας με άλλο μέσο να το πάρει, είτε ζητώντας από κάποιον γνωστό να του το φέρει. Πάντως θα μπορεί να συνεχίσει με το μηχανάκι, αφού φορέσει το κράνος. Προφανώς αν φορά το κράνος στον αγκώνα θα τον υποχρεώνουν να το φορέσει. Επιπλέον να καταγράφετε το συμβάν και σε περίπτωση υποτροπής/ υποτροπών να υπάρχει κλιμάκωση της ποινής, που οπωσδήποτε θα ενέχει και ταλαιπωρία. Σ’ αυτό το πνεύμα βρίσκεται και η πρόταση για την πλήρωση του ντεπόζιτου μόνο αν ο αναβάτης φορά κράνος. Εδώ υπάρχουν σημαντικά προβλήματα με την νομοθεσία και το πλαίσιο λειτουργίας των πρατηρίων, ενώ δεν επηρεάζονται οι αναβάτες των ηλεκτρικών δίκυκλων που αυξάνονται συνεχώς.
Ο νέος ΚΟΚ προβλέπει μείωση του ορίου ταχύτητας εντός αστικού ιστού στα 30km/h για δρόμους με μια λωρίδα ανά κατεύθυνση. Επιπλέον επιτρέπει τους ελιγμούς ανάμεσα στα αυτοκίνητα που βραδύνουν μποτιλιαρισμένα, σε ταχύτητες μέχρι 25km/h. Πρέπει όμως να φτιαχτεί και μια ζώνη για δίκυκλα στα φανάρι, μπροστά από τα αυτοκίνητα ώστε να διευκολύνεται έτσι η εκκίνησή τους.
Θα ήταν ευχής έργο να υποχρεωθούν σε χρήση κράνους οι αναβάτες πατινιών και ποδηλάτων. Για να επιτευχθεί όμως αυτό απαιτούνται δυο αποφάσεις που ενέχουν πολιτικό κόστος:
1. Οι αναβάτες να είναι πιστοποιημένοι χρήστες της οδού
2. Τα πατίνια και τα ποδήλατα να φέρουν πινακίδες κυκλοφορίας
Όσον αφορά στην επικοινωνία είναι απαραίτητο να τροποποιηθεί το νομικό πλαίσιο ώστε να επιτρέπεται στην Τροχαία σε κάθε ατύχημα/δυστύχημα να δημοσιοποιεί την έλλειψη κράνους, ή τη μη σωστή χρήση του (λυτό) ή τη μη συμμόρφωση με τις προδιαγραφές (ληγμένο).
Διαβάστε επίσης:
Δημήτρης Παπαστεργίου: 1000 κάμερες μέχρι το καλοκαίρι του 2025 – Οι κλήσεις στο κινητό του παραβάτη
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Σειρήνες ήχησαν στο Ισραήλ – Εκρήξεις ακούγονται στην Ιερουσαλήμ
- Γάζα: Σε ισχύ η εκεχειρία από αύριο στις 08:30 το πρωί, λέει το Κατάρ
- Κορυδαλλός: Άγνωστοι πέταξαν πέτρες σε λεωφορείο
- Παπαθανάσης: Στις 45.000 οι αιτήσεις για το «Σπίτι μου ΙΙ» – Στα τέλη Ιανουαρίου νέο πρόγραμμα για την ενεργειακή αναβάθμιση