Μια από τις βασικότερες και ουσιαστικότερες δουλειές του υπουργείου Ανάπτυξης είναι να ελέγχει την αγορά. Μαζί βεβαίως με όλους τους ελεγκτικούς μηχανισμούς που διαθέτει και την Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Η προστασία των καταναλωτών από περιπτώσεις αθέμιτων πρακτικών επιχειρηματιών, δημιουργίας καρτέλ ή παραπλανητικών διαφημίσεων και προσπάθειας εξαπάτησης, θα πρέπει να είναι καθημερινό έργο για τον υπουργό, Τάκη Θεοδωρικάκο και όσους έχουν θέσεις ευθύνης.
Η μάχη με την ακρίβεια είναι καθημερινή, όπως διαρκής είναι και ο αγώνας ώστε να μην υπάρχουν σκιές στην αγορά.
Ως εκ τούτου, η ανακοίνωση την Παρασκευή προστίμων και των εταιρειών που τα δέχθηκαν είναι εντός των καθηκόντων του υπουργού Ανάπτυξης.
Είναι εντός των θεσμικών ορίων που έχει χαράξει ο νόμος. Και μπράβο στον Θεοδωρικάκο διότι στο κάτω – κάτω, όποιος παρανομεί πρέπει και να τιμωρείται. Η προστασία του καταναλωτή πρέπει να είναι θέσφατο.
Ωστόσο, και οι κριτές κρίνονται, και οι ελεγκτές πρέπει να ελέγχονται για τις αποφάσεις τους.
Ευτυχώς υπάρχει η Δικαιοσύνη για να βγάλει την τελική απόφαση.
Και στους δικαστές ανακοίνωσαν ότι θα προσφύγουν κάποιες από τις εταιρείες, μεταξύ των οποίων και τα Attica Πολυκαταστήματα, η γνωστή επιχειρηματίας Δήμητρα Κατσαφάδου, η Κόσμος Σπόρ κ.λπ.
Διότι το είπαμε: Οι αποφάσεις που λαμβάνουν οι αρχές πρέπει να τεκμηριώνονται με απόλυτο τρόπο, χωρίς να υπάρχουν σκιές, χωρίς να τεκμαίρεται αμφισβήτηση, χωρίς να μπορεί να πει οποιοσδήποτε επιχειρηματίας ότι «κάτι σάπιο υπάρχει…»
Το τονίζω και πάλι: Ο υπουργός Θεοδωρικάκος και οι ελεγκτικοί μηχανισμοί πρέπει να κάνουν τη δουλειά τους, αλλά και οι επιχειρηματίες μπορούν –και πρέπει- να ασκήσουν τα νόμιμα δικαιώματά τους εφόσον κρίνουν ότι οι αποφάσεις είναι άδικες.
Δεν θα μπω στην ουσία της πρόσφατης απόφασης για τα βαριά πρόστιμα που επιβλήθηκαν. Μάλλον θα υπάρχουν και οι αποδείξεις για να «εκτεθεί» έτσι και το υπουργείο Ανάπτυξης και να… κρεμάσει στα μανταλάκια μεγάλες εταιρείες.
Όμως, διαβάζοντας τις αντιδράσεις κάποιων επιχειρηματιών, μου φαίνονται κάπως «τραβηγμένα» ορισμένα σημεία της απόφασης.
Για παράδειγμα η εταιρεία Attica Πολυκαταστήματα, η οποία θα προσφύγει στη Δικαιοσύνη, τονίζει ότι το πρόστιμο είναι άδικο διότι ο έλεγχος έγινε πριν από 4 μήνες, αφορούσε μόνο έναν κωδικό σε σύνολο 30.000 κωδικών. Πρόκειται επίσης για ένα καλλυντικό που η διάθεσή του ήταν στην τιμή των 34,93 ευρώ με τιμή αναφοράς 49,90 ευρώ αντί της χαμηλότερης τιμής των προηγούμενων τελευταίων 30 ημερών (δηλ. 32,97 ευρώ με τιμή αναφοράς 47,10 ευρώ).
Και το εξίσου… παράξενο και ίσως εξωφρενικό; Επιβάλλεται πρόστιμο 400.000 ευρώ για μηδέν πωλήσεις.
Εδώ έχουμε πράγματι μια εξωπραγματική… τιμωρία για μια αμφισβητούμενη υπόθεση με μηδενική ζημιά για τον καταναλωτή.
Η Δήμητρα Κατσαφάδου λέει επίσης ότι έφαγε 300 χιλ. πρόστιμο διότι είχε ένα λάδι μαλλιών αντί για ένα μήνα στα 37 ευρώ το καλοκαίρι το διέθετε στα 22 ευρώ.
Από την πλευρά της η Κόσμος Σπορ καταγγέλλει ότι το πρόστιμο των 500.000 ευρώ επιβλήθηκε για ένα και μόνο προϊόν που πουλήθηκε στο ηλεκτρονικό της κατάστημα.
Είναι προφανές ότι dura lex sed lex. Οι σκληροί νόμοι είναι νόμοι και πρέπει να εφαρμόζονται. Αλλά μήπως στη συγκεκριμένη περίπτωση υπάρχει μια υπερβολή που στιγματίζει τις εταιρείες;
Μήπως οι ελεγκτικοί μηχανισμοί πρέπει να βλέπουν τη μεγάλη εικόνα προτού επιβάλλουν βαριά πρόστιμα για έναν κωδικό ή για αμφισβητούμενες πωλήσεις.
Ετσι, κι αλλιώς το επαναλαμβάνω: Η Δικαιοσύνη έχει τον τελικό λόγο.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Μελίνα Τραυλού: «Η ελληνική ναυτιλία, αντέχει και εξελίσσεται – Κρίσιμος ο ρόλος των νέων στη ναυτιλία»
- Φον ντερ Λάιεν: Αναρρώνει από την πνευμονία – Προς το παρόν δεν προβλέπεται η αντικατάστασή της
- FED: Παραιτείται ο αντιπρόεδρος υπεύθυνος για την εποπτεία των τραπεζών, Μάικλ Μπαρ
- Ηλεία: Νέος σεισμός 3,5 Ρίχτερ ταρακούνησαν την περιοχή