Ο κατάλογος των εταιρειών που επέλεξαν να δανειστούν από το Ταμείο Ανάκαμψης για να χρηματοδοτήσουν τα επενδυτικά τους σχέδια, παρουσιάζει ενδιαφέρον ως προς τον αντικείμενο του δανείου αλλά και την ταυτότητα των εταιρειών.
Καταρχάς, για να είμαστε ακριβείς δεν είναι 41 οι εταιρείες, όπως επιφανειακά φαίνεται στον κατάλογο που έστειλε στην Βουλή το υπουργείο οικονομικών, αλλά 36. Κι αυτό για τον απλούστατο λόγο ότι ορισμένες εταιρείες συμμετέχουν με περισσότερα από ένα δάνεια. Η Metro, π.χ., έχει τρία επενδυτικά έργα που εγκρίθηκαν, ο Σκλαβενίτης και η Sunlight από δύο κοκ.
Στην κορυφή της λίστας φιγουράρει η Olympic Εμπορικές και Τουριστικές Επιχειρήσεις με 400 εκατ. ευρώ ο ΟΤΕ, με σχεδόν 190 εκατ. , η Sunlight με 145 και η Demo με 160.
Πέρα, όμως, από την ονοματολογία και την όποια σημασία μπορεί αυτή να έχει, το ενδιαφέρον ερώτημα είναι τι αφορούν οι επενδύσεις αυτές;
Η επεξήγηση που προσφέρει ο κατάλογος για την κάθε επένδυση είναι περιορισμένη. Σε μία περίπτωση μάλιστα είναι τόσο αόριστη ώστε να μην είναι εφικτός ο οποιοσδήποτε χαρακτηρισμός. Διαβάζοντας, όμως, προσεκτικά τις σύντομες σημειώσεις προκύπτει μία συγκεκριμένη μορφή κατανομής. Ειδικότερα, οι βασικές κατηγορίες είναι οι εξής – με σειρά συνολικής δανειακής αξίας (σε εκατομμύρια ευρώ):
Απόκτηση στόλου ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων 581
Επέκταση και εκσυγχρονισμός παραγωγής 527
Τηλεπικοινωνίες- οπτικές ίνες 220
Εκσυγχρονισμός κτιρίων (ενεργειακός κατά βάση) 154
Ψηφιακός μετασχηματισμός 120
ΑΠΕ 74
Τουρισμός 55
Logistics 20
Το σύνολο είναι μικρότερο από το 1,8 δισ. διότι υπάρχουν διάφορες μικρές επενδύσεις που δεν κατηγοριοποιούνται εύκολα, καθώς και ορισμένες επίσης μικρού μεγέθους που δεν ανήκουν σε καμία από τις ανωτέρω κατηγορίες.
Το ενθαρρυντικό σημείο είναι ότι ο εκσυγχρονισμός και η επέκταση της παραγωγής – που σε 2-3 περιπτώσεις έχει την μορφή παραγωγής που δεν υπήρχε πριν—βρίσκεται στην δεύτερη θέση. Δείχνει πίστη στην χώρα, προσπάθεια να αυξηθεί η ανταγωνιστικότητα, διάθεση να διαφοροποιηθεί το μοντέλο παραγωγής.
Υπερβολική πρέπει να κριθεί η έμφαση που έχει δοθεί στην απόκτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Η συγκεκριμένη δραστηριότητα μπορεί να εντάσσεται στην πράσινη μετάβαση αλλά συνεπάγεται μία μεγάλη δαπάνη σε εισαγωγές. Κι αυτό είναι το πρώτο σε μέγεθος ποσό.
Μολονότι το συνολικό ποσό είναι σχετικά μεγάλο (1,8 δισ.), είναι σαφές, τουλάχιστον με αναφορά στο στάδιο που βρισκόμαστε σήμερα, ότι:
- Είναι λίγες οι μικρές επιχειρήσεις που τόλμησαν να κάνουν το βήμα,
- Η προσπάθεια επικεντρώνεται κυρίως στην βελτίωση της υπάρχουσας παραγωγικής δομής
- Είναι αναλογικά μικρά τα ποσά για τον ψηφιακό μετασχηματισμό και τις τηλεπικοινωνίες.
Αυτές είναι σύντομες και πρόχειρες διαπιστώσεις που προκύπτουν αβίαστα από τα σχετικά μεγέθη και την μορφή της επένδυσης.
Θα ήταν εξαιρετικά ενδιαφέρον να μάθουμε, σε μεταγενέστερο χρόνο έστω, πως χειρίστηκαν το θέμα οι τράπεζες. Προς το παρόν βλέπουμε ότι οι Eurobank και η ΕΤΕ ήταν οι πιο δραστήριες με την Άλφα στην 3η θέση και την Πειραιώς να δείχνει πολύ συντηρητική.
Διαβάστε επίσης
Εδώ ο κόσμος χάνεται κι εμείς τον χαβά μας
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Αναστάσιος Αλβανίας – Ευχές Χριστουγέννων: Η κορυφαία αυτή δεσποτική εορτή φωτίζει την καρδιά με γαλήνη
- ΟΗΕ: Οι ερευνητές ζητούν εξουσιοδότηση για να ξεκινήσουν το έργο τους επί του πεδίου στη Συρία
- Συρία-Τουρκία: Όλα τα όπλα της χώρας θα τεθούν υπό κρατικό έλεγχο, δήλωσε ο νέος ηγέτης της Συρίας
- Σερβία: Μεγάλη διαδήλωση των φοιτητών στο Βελιγράδι κατά της διαφθοράς στον κρατικό μηχανισμό