
Όταν τα ληξιπρόθεσμα χρέη του ΕΦΚΑ παρουσιάζουν έντονη ανοδική πορεία, οι αρμόδιοι (υπουργοί, διευθυντές, κλπ.) θα όφειλαν να προβληματιστούν.
Εκ πρώτης όψεως δείχνουν δυσπραγία της αγοράς – αδυναμία εκπλήρωσης υποχρεώσεων λόγω ανεπάρκειας εσόδων. Γνωρίζω ότι ο κ. Χατζηδάκης θα δηλώσει πως οι ασφαλιστικές εισφορές έχουν μειωθεί, αυτό δεν σημαίνει όμως ότι με τις οριακές αλλαγές βελτιώθηκε ξαφνικά η ικανότητα των μικρομεσαίων να πληρώνουν. Γνωρίζω, επίσης, ότι η αυτόματη αντίδραση των ανευθυνοϋπεύθυνων του ΕΦΚΑ θα είναι να μιλήσουν για κακοπληρωτές. Έχουν την διάθεση, όμως, και πολύ περισσότερο το κουράγιο να μελετήσουν το θέμα σε βάθος, να επισημάνουν τα αίτια του και να προτείνουν λύσεις;
Θα είχαν την ευγένεια να πουν σ’ εμάς τους ταλαίπωρους πολίτες τι σκέπτονται να κάνουν γι’ αυτό το πρόβλημα ο κ. Αλέξανδρος Βαρβέρης και οι τρεις (να ζήσουν) υποδιοικητές Παναγιώτης Κοκκόρης, Νικόλαος Χουρδάκης και Γεώργιος-Εμμανουήλ Παπαδημητρίου; Πέρα από την ηλεκτρονική κάρτα εργασίας τι λέει η Κα Νίκη Κεραμέως;
Όταν το μισό ληξιπρόθεσμο χρέος των 50 δισ. ευρώ προέρχεται από περίπου 1,6 εκατ. μικρό-οφειλέτες, τότε το πρόβλημα είναι ακόμη πιο σοβαρό – αυτή είναι η περίφημη ραχοκοκαλιά της οικονομίας. Προσθέστε τώρα και το γεγονός ότι το 1/3 των 50 δισ. οφείλεται σε προσαυξήσεις, και εύλογα καταλήγει κανείς στο συμπέρασμα ότι με τα σημερινά δεδομένα το πρόβλημα δεν έχει εύκολη λύση. Είναι, δε, ταυτόχρονα μικροοικονομικό και μακροοικονομικό.
Το ερώτημα είναι τι ακριβώς έχει γίνει για να μεταβεί ο ΕΦΚΑ στην σύγχρονη εποχή; Κι ας μην είναι η απάντηση πως ψηφιοποιήθηκαν τα αρχεία και η επικοινωνία με τους πολίτες γίνεται με e-mail, διότι αυτό ακριβώς θα αποδείξει πως ο ΕΦΚΑ εξακολουθεί να ζει σε άλλη εποχή. Μπορεί να κάνω λάθος, αλλά τα τελευταία ευχάριστα νέα που είχα ακούσει για τον ΕΦΚΑ ήταν η πετυχημένη προσπάθεια του Κωστή Χατζηδάκη να μειώσει σημαντικά τον μεγάλο όγκο των εκκρεμών συντάξεων.
Ως οργανισμός ο ΕΦΚΑ εξακολουθεί να είναι κατακερματισμένος σε διάφορα κτήρια (τα περισσότερα παλιά) διασκορπισμένα (τουλάχιστον στην Αθήνα) σε διάφορες περιοχές χωρίς να υπάρχει κάποιο χωροταξικό σχέδιο –πολύ περισσότερο που να συνδυάζεται με κάποια έννοια λειτουργικότητας και τοπικότητας—και με δεκάδες υπαλλήλους που κάθονται σαν τσαμπιά σε δωμάτια και γραφεία, χωρίς καν να υπάρχει κάποια ταμπέλα που να δίνει ένδειξη για την λειτουργία και την αρμοδιότητα.
Η μερική ψηφιοποίηση έχει δημιουργήσει έναν απρόσωπο γραφειοκρατικό οργανισμό όπου τα μεν ραντεβού χρησιμοποιούνται για να δηλώσει τελικά ο αρμόδιος πως είναι αναρμόδιος, η δε ηλεκτρονική αλληλογραφία για να στέλνεται το αίτημα ή το ερώτημα του πολίτη από τη μία ηλεκτρονική διεύθυνση στην άλλη—δικαίως ο πολίτης αισθάνεται ότι ο Κάφκα σωστά τα έγραφε.
Η λειτουργία του ΚΕΑΟ, εξάλλου, δεν διευκολύνει την κατάσταση. Ουσιαστικά επιχειρεί να εξελιχθεί σε μία μορφή ΑΑΔΕ, χωρίς να έχει ούτε την οργάνωση, ούτε τις γνώσεις, ούτε το προσωπικό. Ο Γιώργος Πιτσιλής έφερε τα πάνω-κάτω στην φορολογία εισοδήματος και ΦΠΑ, με βάση χρονοπρόγραμμα, συγκεκριμένους στόχους και με αυστηρή επιλογή προσωπικού ικανού να υλοποιήσει το σχέδιο. Ποιο είναι το αντίστοιχο σχέδιο για το ΚΕΑΟ εκτός από το κάνει κατασχέσεις;
Βασική αρχή της ΑΑΕΔΕ είναι η σωστή επικοινωνία με τον πολίτη. Είχα την προσωπική εμπειρία όπου σε μήνυμα της Αρχής ανταποκρίθηκα με e-mail θέτοντας ένα ερώτημα και την επομένη με πήραν τηλέφωνο για να διευκρινίσουν και να απαντήσουν. Παρόμοια εμπειρία πολίτη με το ΕΦΚΑ και το ΚΕΑΟ έχει να δείξει καμία δεκαριά e-mails, όπου το ερώτημα του πολίτη απλά «διεκπεραιώνεται» με την δήλωση αναρμοδιότητας. Μετά από 5 μήνες πλήρους απραξίας ο πολίτης τα παράτησε. Απάντηση δεν έχει πάρει. Οι δε διατυπώσεις των υπηρεσιακών εγγράφων αποτελούν κυριολεκτικά μνημείο στην γραφειοκρατία.
Κανείς δεν περίμενε ότι ξαφνικά ο ΕΦΚΑ και το ΚΕΑΟ θα μετατρέπονταν μέσα σε μερικούς μήνες σε σύγχρονούς οργανισμούς που να σέβονται το λειτούργημα τους και τους πολίτες. Όλοι νομίζαμε ότι η ψηφιοποίηση θα βοηθούσε. Βρισκόμαστε ήδη στην εποχή της ΤΝ και το διδυμάκι ΕΦΚΑ-ΚΕΑΟ έχει ήδη ξεμείνει στην εποχή της μηχανογράφησης και μηχανοργάνωσης. Όσο για την σχέση με τον πολίτη—άλλα λόγια να αγαπιόμαστε.
Ο ΕΦΚΑ χρειάζεται ριζική αλλαγή σε οργάνωση, κτήρια, προσωπικό, τρόπο λειτουργίας, επαφής με τον πολίτη. Χρειάζεται νέο σχέδιο διαχείρισης των οφειλών, νέα φιλοσοφία αξιοποίησης των περιουσιακών του στοιχείων, νέο όραμα για την ταυτότητα του και την αποστολή του.
Θα θέσω ξανά το ερώτημα: Η Κα Κεραμέως, οι κκ. Βαρβέρης, Κοκκόρης, Χουρδάκης Παπαδημητρίου έχουν να πουν κάτι;
Διαβάστε επίσης
Η ιστορία μας διδάσκει πως θα τρέξει αίμα
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- My Story: Ο Οδυσσέας Αθανασίου μας ξεναγεί στο Ελληνικό – «Ζω και αναπνέω για να το δω να κατοικείται το 2027»
- Μαρινάκης: Τα κόμματα της αντιπολίτευσης ρίχνουν νερό στο μύλο της τοξικότητας
- Έφυγε από τη ζωή ο Παύλος Πασχαλίδης
- Γλυφάδα: Πολλά τα ερωτηματικά για την εξαφάνιση του 62χρονου εισοδηματία – Για απαγωγήμιλάει ο αδελφός του
