Είναι πολύ καλό το όριο ταχύτητας των 20 χιλιομέτρων έξω από τα σχολεία και μπράβο στον υφυπουργό αρμόδιο για θέματα Μεταφορών.
Θα μπορούσε να κάνει λαμπρή καριέρα στη Νορβηγία ή σε άλλο μέρος του πλανήτη με φυσιολογικούς οδηγούς. Στην απόληξη των Βαλκανίων, εκεί όπου ο οδηγός σταματά σε διάβαση πεζών και βλέπει φάσκελα να έρχονται από όλες τις κατευθύνσεις, εκεί όπου ο πληθυσμός σκοτώνεται στην άσφαλτο σαν να πέφτουν οβίδες, ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας κινδυνεύει να γίνει κουρελόχαρτο των παραβατών.
Σκοπός, λένε από το υπουργείο, δεν είναι οι «τιμωρητικές ποινές», αλλά να μπει μια τάξη στο χάος που επικρατεί με το κυκλοφοριακό και να σταματήσει η αιματοχυσία στους δρόμους. Κάπως έτσι το βλέπει ο υφυπουργός Βασίλης Οικονόμου σε μια σχεδόν απολογητική παρουσίαση των νέων κανόνων.
Προσπαθεί να δικαιολογηθεί που έχει την υποχρέωση να φτιάξει ένα πιο αυστηρό πλαίσιο ώστε να μην σκοτώνεται ο κόσμος σε τροχαία. Για να δούμε όμως λίγα στοιχεία για να ξέρουμε για τι πράγμα μιλάμε. Τον Νοέμβριο στην Αττική υπήρξαν 14 νεκροί, 554 ελαφρά τραυματίες και 15 σοβαρά τραυματίες.
Στους σοβαρά τραυματίες, ας το κάνουμε εικόνα. Σκεφτόμαστε αγαπημένο μας πρόσωπο σε αναπηρικό καροτσάκι. Οι ελαφρά τραυματίες είναι εκείνοι που χάνουν ένα μάτι, δύο δάχτυλα, κάτι τέτοιο.
Γιατί όμως να μείνει σε καροτσάκι ο σύντροφός μας, το παιδί μας, ο φίλος μας; Επειδή ένα δίποδο ήπιε μια φιάλη ουίσκι και έπιασε τιμόνι. Ας είναι λοιπόν τιμωρητικές οι ποινές και ας αναγερθούν μπουντρούμια για όσους παραβιάζουν το κόκκινο. Όταν κάποιον γκαζώνει στο κόκκινο είναι υποψήφιος δολοφόνος αλλά δυστυχώς δεν προβλέπεται ούτε μπουντρούμι ούτε εξορία. Μόνο πρόστιμο με sms, από τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
Διαβάζουμε λοιπόν ότι θα τοποθετηθούν 388 κάμερες που θα στέλνουν το πρόστιμο απευθείας στο κινητό του οδηγού. Του χρόνου θα τοποθετηθούν ακόμα 1.000 για να καταγράφουν τα πάντα. Είχα κάνει σχετικό ρεπορτάζ ως νεαρή ρεπόρτερ, τον προηγούμενο αιώνα: μετρούσα τις παραβιάσεις στο φανάρι της γωνίας Σταδίου με Χρήστου Λαδά. Εξήντα την ώρα ήταν ο μέσος όρος. Εν ολίγοις, αν δεν συνετιστούν οι οδηγοί, αν δεν σκεπάσουν τις πινακίδες κυκλοφορίας, τα αυτόματα ηλεκτρονικά πρόστιμα θα μπορούσαν να φέρνουν εκατό, διακόσια εκατομμύρια ευρώ τη μέρα, από τις 388 κάμερες του 2025. Όταν μπουν και οι άλλες χίλιες, λύνουμε και το δημοσιονομικό.
Πάμε πίσω στις παραβάσεις που βεβαιώθηκαν το Νοέμβριο στην Αττική: 1.032 οδηγούσαν ντίρλα στο μεθύσι, 1.894 τερμάτισαν το γκάζι, 374 πέρασαν με κόκκινο, 494 μιλούσαν στο κινητό και 3.247 δεν φορούσαν κράνος. Ακυρώνεται η ιδέα για τα μπουντρούμια, είναι υπερβολικά πολλοί οι παραβάτες.
Το πρόβλημα είναι βαθύ, πολιτισμικό, ηθικό με συνοδοιπόρο τα συμπλέγματα του νεοέλληνα, την οργή του και την ατιμωρησία μέσα στην οποία μεγάλωσε.