Βασίλης Κανέλλης
Εδώ και δύο εβδομάδες τουλάχιστον ένα θέμα που απασχολεί την κοινή γνώμη στα social media είναι το ντοκιμαντέρ του Netflix για τον Μέγα Αλέξανδρο και τη σχέση του με τον Ηφαιστίωνα. Αυτό το ομοφυλοφιλικό φιλί και οι υπόνοιες ότι ο μεγάλος στρατηλάτης είχε σχέσεις με άνδρες, προκάλεσε διχασμό σε κοινό και κριτικούς.
Μέχρι και στη Βουλή ήρθε το θέμα από τους τηλεπωλητές φαρμάκων για τη φαλάκρα και επιστολών του Ιησού οι οποίοι ταυτόχρονα πουλάνε και πατριωτισμό προς άγραν ψήφων.
Βοηθάει βεβαίως και η περιρρέουσα ατμόσφαιρα με το νομοσχέδιο για τον γάμο των ομόφυλων ζευγαριών, ήρθε και το… κακό που μας βρήκε ως Ελληνες με τον Μέγα Αλέξανδρο για να δέσει το γλυκό.
Για την ταινία της πλατφόρμας, αν είναι καλή, αν έχει ιστορικές ανακρίβειες ή αν προσπαθεί να προκαλέσει, θα μιλήσουν οι ιστορικοί και οι ειδικοί.
Οι ειδικοί πρέπει να μιλήσουν και για το αν όντως ο Μέγας Αλέξανδρος είχε ομοφυλοφιλικές σχέσεις και γενικά τι συνέβαινε στην Αρχαία Ελλάδα σχετικά με τις ερωτικές σχέσεις.
Υπάρχουν εξαιρετικά βιβλία για την ομοφυλοφιλία και τον έρωτα στην Αρχαία Ελλάδα, τα οποία έχουν γραφτεί με βάση επίσημες μαρτυρίες. Αλλωστε και ο Πλούταρχος και ο Αριστοτέλης στα γραπτά τους έχουν υπονοήσει ιδιαίτερες, κι όχι μόνο φιλικές, σχέσεις του Μεγάλου Αλεξάνδρου με τον πιστό του φίλου Ηφαιστίωνα.
Γενικότερα, θα πρέπει να κατανοήσουμε ότι η κοινωνική και πολιτισμική πραγματικότητα της Αρχαίας Ελλάδας είναι εντελώς διαφορετική απ’ ότι σήμερα.
Η σεξουαλική ζωή, η ερωτική συμπεριφορά των αρχαίων Ελλήνων και η έννοια της σεξουαλικής ταυτότητας διέφεραν σημαντικά σε σχέση με τη σύγχρονη κοινωνία, οπότε κανείς δεν μπορεί να είναι δογματικός, αλλά να ψάχνει, να διαβάζει, να αναλύει με σύνεση και ανοικτό μυαλό.
Εκεί που προσωπικά με ενοχλεί περισσότερο δεν είναι αν ο Μέγας Αλέξανδρος είχε ιδιαιτερότητες στη σεξουαλική του συμπεριφορά.
Πιο πολύ ενοχλεί ότι μεγάλη μερίδα της ελληνικής κοινωνίας συνδυάζει τη σεξουαλική ταυτότητα του σπουδαιότερου όλων των στρατηγών με το αν είναι ομοφυλόφιλος ή όχι. Λες και αν στο κρεβάτι του είχε γυναίκες κι όχι τον Ηφαιστίωνα αυτό θα μείωνε τα ιστορικά επιτεύγματά του.
Λες και ο μέγας στρατηλάτης, που έφτασε στα βάθη της Ανατολής και ήταν ένας πανέξυπνος και οξυδερκής στρατιωτικός θα είχε… μειωμένη απόδοση αν ήταν ομοφυλόφιλος.
Ξαφνικά εμείς οι σύγχρονοι Ελληνες ακούμε ή βλέπουμε ότι ο Μέγας Αλέξανδρος φιλούσε και άνδρες και αμέσως χάνεται η εικόνα που είχαμε γι’ αυτόν.
«Σχέδιο των ξένων να αποδομήσουν τον Μέγα Αλέξανδρο». «Ανουσιούργημα, οι ανώμαλοι ασελγούν στον μεγάλο στρατηλάτη», και πλήθος άλλων σχολίων από τους «Ελληναράδες» που δεν μπορούν να δεχθούν ότι οι μεγάλοι Ελληνες μπορεί να ήταν και γκέι.
Μας θίξανε τα ιερά και τα όσια της φυλής…
Βρε τι κακό μου μας βρήκε. Μπορεί να είναι οι ήρωες ομοφυλόφιλοι; Ειδικά οι Ελληνες ήρωες;
Αδύνατον. Το ελληνικό DNA δεν επιτρέπει τέτοιες παρεκτροπές, λένε οι πατριώτες της φακής.
Υπάρχουν στην Εκκλησία ομοφυλόφιλοι; Μα πως είναι δυνατόν; Αδύνατον, απαντούν οι ιεράρχες μας.
Πόση υποκρισία και πόση διάθεση να πιστέψουμε όλοι ότι ο ελληνικός λαός από αρχαιοτάτων χρόνων είναι τέλειος.
Ότι δεν μπορεί να υπάρχουν «γυναικωτοί». Όπως δεν μπορούν να υπάρχουν προδότες, δοσίλογοι, ψευτοπατριώτες που πουλάνε και τη μάνα τους για λίγη προβολή ή για λίγη, παροδική εξουσία.
Ναι, είναι αδιάφορο αν ο Μέγας Αλέξανδρος έδινε φιλιά στο στόμα σε άνδρες ή αν στο κρεβάτι του κοιμόταν με όποιον ή όποια ήθελε.
Δεν μειώνονται τα επιτεύγματά του από την σεξουαλική του προτίμηση.
Όπως δεν μειώνονται οι ηρωϊσμοί π.χ. του Κολοκοτρώνη αν είχε αλβανικές ρίζες.
Για σκεφτείτε πόσος χρόνος πέρασε για να αναγνωριστεί το ποιητικό μεγαλείο του Κωνσταντίνου Καβάφη, διότι… ήταν διαφορετικός.
Και πόσο ντροπή νιώσαμε όλοι όταν την περίοδο 1987-1988, την εποχή του ακραίου Αυριανισμού που «προσκυνούσε» μεγάλο μέρος της πολιτικής, επιτίθεντο με άθλιους χαρακτηρισμούς κατά του Μάνου Χατζιδάκι.
Διότι δεν είναι δυνατόν να είναι μεγάλος Ελληνας ένας… γκέι.
Η «καθαρότητα» της φυλής δεν υπάρχει, είναι μόνο στη φαντασία των εθνικιστών, των ρατσιστών, των υποστηρικτών της θεωρίας ότι η Ελλάδα είναι το κέντρο του κόσμου και όλοι οι άλλοι ήταν και παραμένουν βάρβαροι.
Αλλωστε, ο πατριωτισμός είναι το τελευταίο καταφύγιο παλιανθρώπων.
Οσο για τον αν ο Μέγας Αλέξανδρος ήταν «διαφορετικός» η απάντηση είναι μία.
Γούστο του και περικεφαλαία του.
Διαβάστε επίσης:
Στα ίχνη του Μεγάλου Αλεξάνδρου: Η Ελληνίδα αρχαιολόγος που σκάβει στην Αλεξάνδρεια
Αγγελική Κοτταρίδη: Σε ποιο Γυμνάσιο εκπαιδεύτηκε ο Μέγας Αλέξανδρος
Αιγές: Το ανάκτορο του Φιλίππου ξαναβρίσκει τη λάμψη του – Εγκαίνια από τον Κυριάκο Μητσοτάκη