Άκουσα με προσοχή σήμερα τον πρωθυπουργό να αναλύει το σχέδιο για μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, ένα σχέδιο ολιστικό και μελετημένο.

Παγκόσμια μέρα περιβάλλοντος σήμερα, οπότε εύλογα επιλέχθηκε για τις σχετικές ανακοινώσεις του σχεδίου προώθησης της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας. Στην Τεχνόπολη στο Γκάζι ο πρωθυπουργός έχοντας δίπλα του το Enfield 8000 το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο που κατασκευάζονταν στο Νεώριο της Σύρου από την οικογένεια Γουλανδρή ανέλυσε το σχέδιο «Κινούμαστε ηλεκτρικά, μειώνουμε τους ρύπους». Ψυχή αυτού του σχεδίου είναι η γενική γραμματέας του Υπουργείου Ενέργειας και Περιβάλλοντος, Αλεξάνδρα Σδούκου, η οποία έκανε και τον πρόλογο. Το σχέδιο για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης είναι καλά μελετημένο και έχει αξιοποιηθεί η Ευρωπαϊκή εμπειρία άλλων χωρών και περιλαμβάνει 20 φορείς που εμπλέκονται με τον ένα ή τον άλλο τρόπο: Από το ΣΕΑΑ, τους ιδιοκτήτες ακινήτων, τα συναρμόδια Υπουργεία, το ΔΕΔΗΕ, την ΚΕΔΕ, τις Περιφέρειες και άλλους.

Φιλοδοξεί να δώσει λύσεις σε τρία δομικά προβλήματα που πρέπει ν’ αντιμετωπιστούν για να περπατήσει η ηλεκτροκίνηση στη χώρα μας.

Πρώτον στο κόστος αγοράς ηλεκτρικού οχήματος. Σύμφωνα με όσα είπε ο πρωθυπουργός το κράτος θα επιδοτήσει με 15% επί της λιανικής τιμής την αγορά ηλεκτρικού οχήματος με το όφελος ανεξαρτήτως τιμής να μην ξεπερνά τα 5500 ευρώ. Δηλαδή ένα ηλεκτρικό όχημα αξίας 20χ. ευρώ θα επιδοτείται με 3000 ευρώ. Το φθηνότερο ηλεκτρικό όχημα της αγοράς σήμερα είναι το Skoda Citigo η τιμή του από τα 22.300 θα κατέβει στα 19 χιλιάδες ευρώ. Επίσης θα επιδοτηθεί κατά 20% η αγορά ηλεκτρικής μοτοσυκλέτας ποδηλάτου (έως 800 ευρώ) και κατά 40% η αγορά του ηλεκτρικού ποδηλάτου (έως 800 ευρώ). Δυστυχώς έμειναν έξω από την επιδότηση τα ηλεκτρικά πατίνια. Για να έχετε μια τάξη μεγέθους ένα καλό ηλεκτρικό ποδήλατο κοστίζει 2-4χιλιάδες ευρώ.

Είναι αλήθεια πως περίμενα κάτι παραπάνω ειδικά για τα ηλεκτρικά οχήματα. Το συμβατικό Citigo (δεν παράγεται πλέον) κόστιζε 10χ. Ο πρωθυπουργός είπε και έχει δίκιο πως ο χρήστης θα εξοικονομεί 2000 ευρώ ετησίως από ανεφοδιασμό, συντήρηση. Δηλαδή θες 4.5 χρόνια για να αποσβέσεις την επένδυση σε σχέση με το συμβατικό και ν’ αρχίσεις να κάνεις οικονομία.

Πραγματικό όφελος έχει αυτός που θέλει ν’ αγοράσει ένα μεγάλο SUV. Αν πάει σε ηλεκτροκίνητο ή plug in hybrid είναι κερδισμένος από τους φόρους αλλά και τα 5.500 ευρώ. Επιπλέον των παραπάνω προσφέρονται, 500 ευρώ για την αγορά έξυπνου οικιακού φορτιστή και σε περίπτωση απόσυρσης επιπλέον 1.000 ευρώ. Στα ταξί, το όφελος της απόσυρσης είναι 2.500 ευρώ και η συνολική επιδότηση υπερβαίνει τα 10χ. Αν ήμουν ταξιτζής θα το σκεφτόμουν σοβαρά καθότι το ηλεκτρικό όχημα καταναλώνει και 80% λιγότερο. Για τα εταιρικά αυτοκίνητα θα ισχύει έκπτωση έως 5.500 ευρώ για τα ηλεκτρικά, 4.000 ευρώ για plug-in υβριδικά, έως 800 ευρώ για escooter, ενώ θα προσφέρονται επιπλέον 1.000 ευρώ για απόσυρση παλαιού οχήματος.

Δεύτερον την έλλειψη υποδομών φόρτισης. Κομβικής σημασίας η προώθηση δημιουργίας πρατηρίων ενέργειας. Σημαντική η απόφαση ότι όλες οι νέες οικοδομές πρέπει να έχουν υποδομή φόρτισης ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Ακόμη σημαντικότερο να υπάρξει νομικό πλαίσιο ώστε οι ιδιοκτήτες χώρου στάθμευσης σε πολυκατοικία να μπορούν να ηλεκτροδοτήσουν με χρέωση από το δικό τους ρολόι το χώρο στάθμευσης χωρίς να απαιτείται η έγκριση των υπολοίπων για την διέλευση καλωδίων από τους κοινόχρηστους χώρους.

Επίσης χρειάζεται νομικό πλαίσιο για την δυνατότητα λιανικής πώλησης ρεύματος από μικροπαραγωγούς. Να μπορώ να βάλω ένα φωτοβολταϊκό στο χωράφι μου και να απλώσω τρία καλώδια και να πουλάω 15 λεπτά την kwh, για φόρτιση. Ζωηρώς αμφιβάλλω ότι οι Δήμοι και οι Περιφέρειες είναι σε θέση να χωροθετήσουν σημεία στάθμευσης με υποδομή φόρτισης. Δεν αναφέρομαι στην πολιτική βούληση αλλά στην έλλειψη κουλτούρας και σε πρακτικά ζητήματα. Με στοιχειώνει ακόμη η προσπάθεια πέρυσι το καλοκαίρι να φορτίσω το Mitsubishi Outlander, έξω από τα γραφεία της Περιφέρειας στην Τρίπολη. Μόνιμα ήταν παρκαρισμένο εκεί ένα συμβατικό αυτοκίνητο, ε ναι του Περιφερειάρχη.

 

Τρίτον την αλλαγή κουλτούρας όσον αφορά τις μετακινήσεις ειδικά τις αστικές. Αναφέρθηκε σ’ αυτό ο πρωθυπουργός πολύ εύστοχα: «Να τελειώνουμε με το βαρύγδουπο μοντέλο του παλιού τζιπ (SUV εννοούσε, η Jeep είναι μάρκα). Το Ι.Χ. της φιγούρας πρέπει να αντικατασταθεί με ένα σύγχρονο τρόπο μετακίνησης, φιλικό προς το περιβάλλον». Για να το πετύχουμε αυτό πρέπει να καταστεί η ηλεκτροκίνηση και ειδικά η μικροκινητικότητα (πατίνια, σκούτερ, ποδήλατα), ασύγκριτα πιο γρήγορη και οικονομική λύση για την πρόσβαση στο κέντρο της πόλης.

Στις Βρυξέλλες αλλά και στην Ουάσιγκτον περιορίζεται η ταχύτητα των οχημάτων στο κέντρο στα 30km/h. Δίνεται προτεραιότητα σε ποδηλάτες, πεζούς έναντι των Ι.Χ. Ναι θα πρέπει να σταματήσει το αυτοκίνητο και να περιμένει να περάσει το ποδήλατο. Πρέπει οπωσδήποτε να αποθαρρυνθεί η χρήση των συμβατικών Ι.Χ. στο κέντρο της πόλης. Δεν άκουσα πολλά προς αυτή την κατεύθυνση σήμερα, σίγουρα όμως ο μεγάλος Περίπατος της Αθήνας και οι δυο ποδηλατόδρομοι που εξαγγέλθηκαν τις προηγούμενες μέρες είναι μικρά βήματα προς την σωστή κατεύθυνση. Είναι πολύ σημαντική η κυκλοφορία ηλεκτρικών λεωφορείων, είναι θετικό μήνυμα το ηλεκτρικό βουλευτικό αυτοκίνητο και κρίσιμο ότι θα είναι το 25% των αγορών οχημάτων του Δημοσίου Τομέα, ηλεκτρικά.

Θα πρέπει να συνειδητοποιήσουμε όλοι πως η ηλεκτροκίνηση δεν είναι επιλογή. Είναι μονόδρομος και πιθανόν η τελευταία μας ευκαιρία αν θέλουμε να βελτιώσουμε την ποιότητα ζωής στις μεγαλουπόλεις. Εκεί όπου το 2030 θα ζουν 7 στους 10 όπως δείχνει η παγκόσμια τάση.