Πολύ σωστά γίνεται η συζήτηση για την επένδυση της LeonidsPort στον ΟΛΘ—λιμάνι της χώρας είναι οπότε το θέμα δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί σαν να μιλάμε για μία οποιαδήποτε επιχειρηματική επένδυση.
Λιμάνι της Βόρειας Ελλάδας, μάλιστα, με σημαντική (αν όχι κρίσιμη) θέση στις εμπορικές ροές. Κοντά, δε, στην Αλεξανδρούπολη, όπου η στρατηγική της σημασία δεν χρειάζεται πλέον ούτε καν να εξηγηθεί.
Στο πλαίσιο αυτό, είναι εξαιρετικά αμφίβολο αν η καταιγίδα ιδιωτικοποιήσεων που χτύπησε την χώρα μας εξακολουθεί να είναι η κατάλληλη πολιτική. Το 2019 ήταν, ίσως, μία θεμιτή πρακτική—ιδιαίτερα λαμβάνοντας υπόψη την τραγική πορεία των ιδιωτικοποιήσεων στο προηγούμενο τέταρτο του αιώνα.
Ποια είναι η πραγματική κατάσταση στον ΟΛΘ σήμερα, όμως; Το σημαντικό λιμάνι της Θεσσαλονίκη είναι σε ιδιωτικά χέρια. Επειδή έχει δημιουργηθεί ένα πλέγμα εταιρειών, η εικόνα δεν είναι πάντα σαφής στους μη επαΐοντες. Ο πολυσυζητημένος Ιβάν Σαββίδης άμεσα μέσω της Beltera Investments (με έδρα μία απλή διεύθυνση στην Κύπρο, και μάλιστα στο 4ο πάτωμα του κτιρίου, στο διαμέρισμα 405!) το 4,85%. Η Beltera κατέχει το 67% της South Europe Gateway Thessaloniki (μέσω της εταιρείας Mellberry Investments Ltd.) και επειδή η SEGT κατέχει το 67% του ΟΛΘ, το μερίδιο του Σαββίδη ανέρχεται στο 44,88% των μετοχών. Επομένως, ο Σαββίδης ελέγχει το 49,7 του ΟΛΘ.
Η Γαλλικών συμφερόντων CMA-CGM (μέσω της εταιρείας Terminal Link) κατέχει το 33% της SEGT – οπότε το 22,1 του ΟΛΘ. Το ΕΕΣΥΠ έχει ένα 7,3% και διάφοροι μικρομέτοχοι το υπόλοιπο 20%.
Η γαλλική CMA-CGM είναι ιδιωτική εταιρεία της οικογένειας Saade—με πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο τον Rodolphe Saade. Ως ιδιωτική δεν δημοσιεύει στοιχεία αλλά στους μετόχους τους περιλαμβάνονται η εταιρεία YILDIRIM (Τουρκική εταιρεία, ιδιωτικών συμφερόντων επίσης που διοικείται από τα αδέλφια Ali Riza & Robert Yuksel Yildirim) και η BriFrance Investissement. H τελευταία ανήκει στον γαλλικό δημόσιο τομέα, έχει ιδρυθεί από τις Caisse des Depots et Consignations και EPIC Bpfinance. Η BriFrance είναι επίσης γνωστή ως Banque Publique d’ Investissement (Δημόσια Τράπεζα Επενδύσεων).
Στην βάση αυτή, ο ΟΛΘ ελέγχεται κατά 72% από ιδιώτες. Προσέξατε όμως: ειδική στην διαχείριση λιμανιών είναι μόνο η CMA-CGM. Εμπειρία έχει και η YΙLDIRIM, αλλά είναι πρωταρχικά βιομηχανικό γκρουπ.
Στην εικόνα μπαίνει τώρα η Louis Dreyfus, με εξειδίκευση στην επεξεργασία και εμπορία γεωργικών προϊόντων και με επέκταση στις τηλεπικοινωνίες, τη ναυτιλία και τις χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες με έμφαση, όπως αναφέρεται, σε hedge funds και με αρκετές προσφυγές σε ευρωπαϊκά δικαστήρια. Πρόκειται για πολυεθνική με έδρα την Ολλανδία. Στην περίπτωση του ΟΛΘ διαμεσολαβεί η LoenidsPort P.V. η οποία είναι επενδυτική εταιρεία. Σε αναζήτηση πληροφοριών στο διαδίκτυο η εταιρεία δεν φαίνεται να έχει κάνει άλλες επενδύσεις. Η προτεινόμενη στον ΟΛΘ είναι η πρώτη της.
Το ερώτημα που τίθεται, λοιπόν, είναι αν αυτή η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΘ – είναι άλλο το ερώτημα αν έπρεπε να είχε γίνει αρχικά—εξακολουθεί να είναι συμφέρουσα για την χώρα και μάλιστα όταν (α) οι γεωπολιτικές συνθήκες, με ιδιαίτερη έμφαση στην περιοχή μας, έχουν αλλάξει και, (β) η νέος επενδυτής δεν φέρνει κάποια τεχνογνωσία ή τεχνολογία; Οι προθέσεις του είναι άγνωστες.
Βεβαίως, ο Ιβάν Σαββίδης είναι ελεύθερος να πουλήσει. Απ’ ότι φαίνεται, ίσως να βρίσκεται σε διαδικασία αποεπένδυσης μάλιστα. Η LeonidsPort είναι επίσης ελεύθερη να αγοράσει. Η κυβέρνηση, όμως, είναι κι αυτή ελεύθερη να επανεξετάσει το καθεστώς του ΟΛΘ, να διερευνήσει τις προθέσεις του αγοραστή, να ζυγιάσει τις στρατηγικές επιταγές της χώρας με την ανάγκη για ρευστό και να αποφασίσει πως θα αντιδράσει. Επιλογές έχει πολλές. Ένα όμως, είναι σίγουρο: το δημόσιο δεν πρέπει να πουλήσει το ποσοστό του, ούτε στον ΟΛΘ ούτε στον ΟΛΒ, όπου κατέχει το 67%.
Αν η κυβέρνηση θέλει να περάσουν όλα τα μεγάλα λιμάνια σε ιδιωτικά χέρια, τότε ας φροντίσει τουλάχιστον να ιδρύσει έναν ισχυρότατο, τελείως ανεξάρτητο, και με αυστηρές προδιαγραφές εποπτικό μηχανισμό. Οι μεταφορές είναι δημόσιο αγαθό για τον πολίτη και το ιδιωτικό κέρδος σίγουρα δεν τον σέβεται– διαβάζω ότι αυξήθηκαν οι τιμές των εισιτήριων κατά 48%. Η …ανά λιμάνι εποπτεία από τους τοπικούς οργανισμούς και η από μακριά εποπτεία του υπουργείου είναι για την συζήτηση: άλλα λόγια ν’ αγαπιόμαστε.
Διαβάστε επίσης
Κίνδυνος για την Ελλάδα η σύγκρουση Ισραήλ-Τουρκίας