array(0) {
}
        
    
Menu
-0.08%
Τζίρος: 54.12 εκατ.

Snap: Ξεπέρασαν τα έσοδα τις εκτιμήσεις των αναλυτών στο τρίμηνο – Δεν έδωσε προβλέψεις λόγω της αβεβαιότητας στην αγορά

Comments

Όταν τον Απρίλιο, ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών, Wolfgang Schaeuble, άσκησε σκληρή κριτική στις πολιτικές της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, εξέφραζε μια ξεχωριστή μακροοικονομική προσέγγιση που διαμορφώνει τις απόψεις των Γερμανών οικονομικών και πολιτικών.

Βασίζεται στην ισχυρή πεποίθηση ότι τα προβλήματα της συνολικής ζήτησης είναι δευτερεύουσας σημασίας από την στιγμή που οι τιμές είναι αρκούντως ευέλικτες.

Με τον τρόπο αυτό εξηγείται η γερμανική επιμονή στις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις ως λύση σε όλα σχεδόν τα οικονομικά προβλήματα και η σχεδόν θρησκευτική προσήλωση στους ισοσκελισμένους προϋπολογισμούς.

Εκ πρώτης όψεως, η γερμανική αυτή ιδιαιτερότητα στα μακροοικονομικά είναι δύσκολο να εξηγηθεί. Οι φοιτητές στη Γερμανία διαβάζουν τα ίδια εγχειρίδια με τους φοιτητές σε άλλες χώρες και στις σπουδές υψηλότερες βαθμίδας χρησιμοποιούνται τα ίδια οικονομικά μοντέλα. Αλλά πίσω από τα εγχειρίδια και τα μοντέλα βρίσκεται μια οικονομική φιλοσοφία που ονομάζεται «πολιτική των κανόνων» (ordnungspolitik) η οποία δεν υπάρχει εκτός Γερμανίας.

iolcus - logoΟ εμπνευστής της είναι ο Βάλτερ Όικεν, ο οποίος δίδαξε στο πανεπιστήμιο του Φράιμπουργκ ως το θάνατο του, το 1950.

Σε μια πρόσφατη ομιλία για τα 125 χρόνια από την γέννηση του Όικεν, η καγκελάριος Angela Merkel επέμεινε ότι οι αρχές της «σχολής του Φράιμπουργκ» παραμένουν επίκαιρες.

Υπάρχουν δύο πτυχές στην οικονομική φιλοσοφία του Όικεν, η μία θετική, η άλλη αρνητική.

Η θετική έχει να κάνει με τη δέσμευση στην ελευθερία της σύναψης συμβολαίων, τις ανοικτές αγορές, την ιδιωτική οικονομία και την σκληρή αντιμονοπωλιακή πολιτική. Η αρνητική με την απόρριψη του κεϊνσιανισμού.

Από την εμπειρία της Μεγάλης Ύφεσης, ο Τζον Μέιναρντ Κέινς έβγαλε το συμπέρασμα πως χρειάζεται μια ενεργητική διαχείριση της ζήτησης. Ο Όικεν αντίθετα, πίστευε ότι η πολιτική «πλήρους απασχόλησης» που ενστερνιζόταν ο Κέινς θα οδηγούσε σε μια κεντρικά σχεδιασμένη οικονομία. Και ενώ ο Κέινς είδε την Μεγάλη Ύφεση ως το αποτέλεσμα της εγγενούς αστάθειας της οικονομίας της αγοράς, ο Όικεν την απέδωσε στην ανεπαρκή ευελιξία στους μισθούς και στην ακατάλληλη νομισματική τάξη. Κατά την εκτίμηση του, η ευελιξία στις τιμές και τους μισθούς είναι μαζί με μια κατάλληλη νομισματική τάξη ένα αξιόπιστο αντίδοτο στην αστάθεια των αγορών.

Με την αποστροφή που επιδεικνύει για την επιδίωξη της πλήρους απασχόλησης μέσω της δημοσιονομικής πολιτικής, ο κ. Schaeuble είναι ξεκάθαρα ένας απόγονος του Όικεν.

Αυτό ισχύει και για επιφανείς Γερμανούς οικονομολόγους οι οποίοι κατά την διάρκεια της κρίσης της ευρωζώνης, έχουν αγνοήσει τις επιπτώσεις της λιτότητας στην ζήτηση, λόγω της βαθιά εδραιωμένης πεποίθησης ότι οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις μπορούν να λύσουν όλα τα προβλήματα.

Πως επιβίωσε για τόσο καιρό στην Γερμανία ένα τόσο στενό οικονομικό παράδειγμα; Η απάντηση είναι απλή: η γερμανική οικονομική πολιτική που βασίστηκε σε αυτή την προσέγγιση υπήρξε σχετικά επιτυχημένη. Αλλά αυτό συνέβη μόνο γιατί η οικονομία της Γερμανίας, παρά το μέγεθος της, είναι εξαιρετικά ανοικτή. Ο λόγος των εξαγωγών προς το ΑΕΠ είναι 46%. Στην Ιαπωνία το αντίστοιχο νούμερο είναι 18% και 13% στις ΗΠΑ.

Η ανοικτή οικονομία επέτρεψε στην Γερμανία να ακολουθήσει μια παθητική μακροοικονομική πολιτική στο εσωτερικό και να ωφεληθεί από τις ενεργητικές πολιτικές στήριξης της ζήτησης σε άλλες χώρες. Περίπου το 60% του γερμανικού πλεονάσματος στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών είναι με τις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Γαλλία και την Ιταλία, χώρες που έχουν όλες υψηλά δημοσιονομικά ελλείμματα. Εν ολίγοις, η οικονομία της Γερμανίας στηρίζεται από τις πολιτικές διαχείρισης της ζήτησης σε χώρες που έχουν δεχθεί σκληρή κριτική από Γερμανούς ακαδημαϊκούς και φορείς άσκησης πολιτικής.

Από μια παγκόσμια σκοπιά, αυτή η τακτική του «λαθρεπιβάτη» στις πολιτικές ζήτησης των άλλων χωρών είναι εξαιρετικά αμφιλεγόμενη.

Αλλά η γερμανική προσέγγιση γίνεται πραγματικά επικίνδυνη όταν πολιτικοί προσπαθούν να εφαρμόσουν πολιτικές που μπορούν να λειτουργήσουν μόνο σε μια ανοικτή οικονομία σε μια μεγάλη και όχι και πολύ ανοικτή νομισματική περιοχή όπως η ευρωζώνη.

Στην παρούσα κατάσταση χρόνιου ελλείμματος στην ζήτηση, η επιμονή στους ισοσκελισμένους προϋπολογισμούς για μεγάλες νομισματικές περιοχές ή ακόμα και σε παγκόσμιο επίπεδο, θα δημιουργούσε μια μαύρη τρύπα στην παγκόσμια οικονομία.

Γράφει ο Peter Bofinger (Ο Peter Bofinger είναι ένα από τα πέντε μέλη του Συμβουλίου Οικονομικών Συμβούλων της Γερμανίδας καγκελάριου Angela Merkel).

Powered by  IOLCUS INVESTMENT ΑΕΠΕΥ

iolcus - logo

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟMH:

http://www.mononews.gr/aftes-ine-pente-idisis-pou-prepi-na-xerete-prin-anixoun-agores-8/51345

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

http://www.mononews.gr/o-vretanos-pou-fovounte-ellines-epichirimaties/51332

 

Comments
Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News και ενημερωθείτε πρώτοι.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μέρκελ: Παραδέχεται αποτυχίες στην πολιτική της απέναντι στην Ρωσία
Ουκρανία: Το Κίεβο δεν πείστηκε από τις εξηγήσεις της Μέρκελ για την σχέση Γερμανίας-Ρωσίας
Ένας στους δύο Γερμανούς ζητούν από την Μέρκελ διαμεσολάβηση στην ουκρανική κρίση

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Snap: Ξεπέρασαν τα έσοδα τις εκτιμήσεις των αναλυτών στο τρίμηνο – Δεν έδωσε προβλέψεις λόγω της αβεβαιότητας στην αγορά
Λούτνικ: Έχουμε ολοκληρώσει μια εμπορική συμφωνία
Wall Street: Έκτη ημέρα κερδών για τον S&P 500 μετά τις δηλώσεις Λούτνικ για την πρώτη εμπορική συμφωνία της κυβέρνησης Τραμπ
Πετρέλαιο: Νέα κατρακύλα λόγω πιέσεων για ταχύτερη μείωση των εθελοντικών περικοπών από τον OPEC+
ΗΠΑ: Ζητούν «συγκεκριμένες προτάσεις» από Ρωσία και Ουκρανία, αλλιώς αποχωρούν από τις διαπραγματεύσεις
Φάρσα για βόμβα στη Βουλή: Κάτοικος Θεσσαλονίκης ο φαρσέρ, έχει απασχολήσει ξανά τις Αρχές
Βουλή: Συζητήθηκε στις επιτροπές το σχέδιο προμήθειας 8 νέων πυροσβεστικών ελικοπτέρων
Βρετανία: Συντριβή μικρού αεροπλάνου στο αεροδρόμιο Μπράντον του Μάντσεστερ
CarGarantie: Στα 718 ευρώ το μέσο κόστος επισκευής ενός αυτοκινήτου στην Ευρώπη
Η Γαλλία προτείνει να επιβληθεί «τέλος διαχείρισης» για κάθε μικρό δέμα που εισέρχεται στην Ευρώπη