Μέτρα στήριξης με το… ζόρι δεν υπάρχουν. Η ακρίβεια έχει χτυπήσει την πόρτα πολλών νοικοκυριών, αλλά και επιχειρήσεων, με τεράστια σφοδρότητα που κανονικά θα απαιτούνταν δεκάδες δισ. ευρώ για να καλύψουν το κύμα των ανατιμήσεων.
Τα ποσά είναι τεράστια, που μόνο για τον Απρίλιο ανέρχονται στα 1,12 δισ. ευρώ, σε μια οικονομία που μέτρα ήδη ελλείμματα άνω των 30 δισ. ευρώ τα τελευταία δύο χρόνια.
Τι σημαίνει αυτό; Ότι τα διαθέσιμα κονδύλια είναι από ελάχιστα έως ανύπαρκτα, αφού ο,τι χρήματα υπάρχουν ως «μαξιλάρι» στα κρατικά ταμεία, δεν είναι τίποτα άλλο παρά δανεικά από τις αγορές που έχουν προστεθεί στο ελληνικό χρέος.
Από την άλλη, θα πρέπει να είμαστε και ρεαλιστές με την πραγματικότητα. Η επιδότηση στα καύσιμα, διαφημίστηκε αρκετά από την κυβέρνηση, συζητήθηκε (και συζητείται) από τους πολίτες για το αν μπορούν να λάβουν έστω ένα ποσό, που θα καλύψει το τεράστιο κόστος των μετακινήσεών τους. Δεν είναι μόνο το μότο «20 ευρώ έβαζα, 20 ευρώ βάζω», αλλά ότι για το ίδιο ποσό, τα λίτρα βενζίνης είναι κατά πολύ λιγότερα.
Με άλλα λόγια, μια επιδότηση… 13 ευρώ το μήνα είναι σαν να πετάς στον κόσμο ένα κομμάτι ψωμί για να φάει. Δεν είναι θέμα αντιπολίτευσης ή αντίδρασης, αλλά η ωμή πραγματικότητα. Τα 13 ευρώ (ιδίως σε μεγάλες πόλεις) δεν είναι κάτι παραπάνω από 2-3 μέρες πήγαινε έλα στη δουλειά. Ο κόσμος αντιλαμβάνεται, γνωρίζει και κρίνει για το αν ένα επίδομα είναι βοήθημα ή κοροϊδία μπροστά στα μάτια του.
Για να είμαστε όμως δίκαιοι, οποίος αντιλαμβάνεται τι συμβαίνει στα οικονομικά της χώρας, μπορεί να καταλάβει ότι ακόμα και αυτά τα 130 εκατ. ευρώ για το συγκεκριμένο επίδομα βρέθηκε με «αίμα» από το οικονομικό επιτελείο, αφού όπως επαναλαμβάνει συνεχώς ο Χρήστος Σταϊκούρας «λεφτόδεντρα» δεν υπάρχουν.
Αντιλαμβάνεται επίσης, πως η μείωση των φόρων όπως ο ΕΦΚ και ο ΦΠΑ στα καύσιμα θα κόστιζε τεράστια ποσά στα κρατικά ταμεία, που θα δημιουργούσαν μια τεράστια τρύπα στον προϋπολογισμό. Και όποιος υποστηρίζει μια τέτοια επιλογή, θα έπρεπε να έχει στο μυαλό του ότι οι πιέσεις των θεσμών (ακόμα λογοδοτούμε σε αυτούς) για να καλυφθεί η τρύπα, θα ήταν κάτι παραπάνω από ασφυκτικές.
Μάλιστα, πληροφορίες λένε πως το Eurogroup της περασμένης Δευτέρας δεν είναι διόλου εύκολο για τον Έλληνα Υπουργό Οικονομικών, αφού όχι μόνο δεν πήρε τη στήριξη των θεσμών, αλλά τους είδε και ιδιαίτερα προβληματισμένους με το ελληνικό σχέδιο. Γι’ αυτό ίσως και οι αναφορές του πρωθυπουργού και των αρμοδίων Υπουργών ότι τα μέτρα δεν θα εκτροχιάσουν τον προϋπολογισμό και ότι δεν καλύπτουν τις ανάγκες του κόσμου.
Το ίδιο ισχύει και το έκτακτο επίδομα για το Πάσχα. Δίνεται όπως το κοινωνικό μέρισμα των Χριστουγέννων, με σχεδόν τους ίδιους δικαιούχους, αν και εξαιρούνται οι άνεργοι. Τα ποσά δεν είναι σημαντικά, δεδομένων των νέων συνθηκών και της ακρίβειας στα ράφια των σούπερ μάρκετ, της βενζίνης, έως και τους λογαριασμούς ρεύματος που δημιουργούν “εγκεφαλικά” σε όποιον επιχειρήσει να τους ανοίξει.
Ωστόσο, το συγκεκριμένο ποσό θα αποτελέσει μια μικρή ανάσα στους δικαιούχους, αν και θα καλύψει μέρος ενός λογαριασμού ρεύματος και τίποτα παραπάνω…
Κι αυτό γιατί οι τιμές στο ρεύμα και το φυσικό αέριο, είναι στα ύψη, λόγω των διεθνών τιμών. Ο Υπουργός Ενέργειας Κώστας Σκρέκας θα πρέπει να μην περνά τις καλύτερες μέρες. Όχι γιατί κάνει κάτι λάθος, αλλά γιατί κάθε μήνα θα πρέπει να αναζητά σχεδόν το 0,5% του ΑΕΠ για να καλύψει ένα μικρό μέρος των ανατιμήσεων σε ρεύμα και αέριο. Και μέχρι στιγμής τα χρήματα προέρχονται από το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης.
Σύντομα όμως (αφού οι τιμές παραμένουν στα ύψη) θα κληθεί να ζητήσει χρήματα από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους. Κάτι που γνωρίζει ο “κλειδοκράτορας” του κρατικού Ταμείου Θεόδωρος Σκυλακάκης.
Διαβάστε επίσης
Επιδότηση έως 50 ευρώ για τη βενζίνη – Ποιοι οδηγοί θα πάρουν… διπλή επιδότηση τον Απρίλιο
ΕΒΕΘ: Ικανοποίηση για τα νέα μέτρα στήριξης που ανακοίνωσε η κυβέρνηση
ΕΣΕΕ: Ενεργειακή «ανάσα» για τις πολύ μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Δ. Καλαντώνη: Η ιστορία πίσω από την «Εξέλιξη Ζωής», οι δράσεις και οι στόχοι
- Attica Bank: Ανοίγει το παιχνίδι του ανταγωνισμού στις χρεώσεις
- Οι Έλληνες εφοπλιστές παρήγγειλαν εφέτος 230 πλοία – Ποιοι ναυπηγούν και ποιοι πούλησαν και αγόρασαν πλοία
- Άμεση Ανάλυση: Τι συμβαίνει με Optima Bank, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΟΠΑΠ, Profile, JP Morgan, MicroStrategy, Nike