Ζούμε σε μία χώρα όπου παρόλο τον εκλογικό θρίαμβο του 41% της κυβέρνησης, το 70% του πληθυσμού αποδοκιμάζει το κυβερνητικό έργο στους τομείς της διαφθοράς, της ακρίβειας, της δημόσιας ασφάλειας, της φροντίδας για τις δημόσιες υποδομές κ.α.
Πέρα από την πολιτική των εντυπώσεων και τις ατέλειωτες θεατρικές παραστάσεις πολιτικών στα μέσα μαζικής ενημέρωσης υπάρχει και η μάχη της ουσίας που δίνεται καθημερινά στην κοινωνική πραγματικότητα που βιώνουν οι εργαζόμενοι αυτής της χώρας και που οφείλουν να καταγγέλλουν ως ενεργοί πολίτες τις δυσλειτουργίες της, ελπίζοντας ότι κάποιος ακούει η βλέπει.
Ένα από τα παραδείγματα προς αποφυγή, αποτελεί ο προφανέστατα φωτογραφικός διαγωνισμός της ΕΛΑΣ για 2400 κάμερες αστυνομικών και οχημάτων, όπου η κοστολόγηση, οι ελλιπέστατες και ανεπαρκείς προδιαγραφές, η παρεμπόδιση του υγιούς ανταγωνισμού, ο λάθος σχεδιασμός, και η πλήρης απουσία της μεγάλης εικόνας δεν συνάδουν με την ΕΛΛΑΔΑ 2.0
Τα ανωτέρω δε, επιβεβαιώνουν οι περισσότερες παρεμβάσεις στην τρίτη Δημόσια Διαβούλευση για το έργο πριν δύο μήνες, από πολύ σημαντικά και πολύπειρα στελέχη μεγάλων εταιριών τεχνολογίας του ιδιωτικού τομέα της χώρας και του εξωτερικού, που δυστυχώς δεν φαίνεται να ακούει η να βλέπει κανείς υπεύθυνος στην ΕΛΛΑΔΑ 2.0 ( Το έργο σέρνεται τα τελευταία 4 χρόνια).
Ο προϋπολογισμός του έργου μάλιστα ενώ τον Οκτώβριο του 2022, ήτανε 9 εκ. €, τον Δεκέμβριο του 2023 διπλασιάστηκε στα 17,5 εκ. € .
Επίσης έχει εξαφανιστεί από το αντικείμενο του διαγωνισμού από το 2021, το πλέον τεχνολογικά προηγμένο και τελείως απαραίτητο σύστημα αναγνώρισης πινακίδων με χρήση τεχνητής νοημοσύνης για τα 400 περιπολικά.
Οι μάγοι του ΠΡΟ ΠΟ μειώνουν το αντικείμενο, διπλασιάζουν τον προϋπολογισμό και φωτογραφίζουν προμηθευτές μέσω προδιαγραφών χωρίς κανείς να αντιδρά, υποτιμώντας τη νοημοσύνη μας.
Ο δήθεν διαγωνισμός προκηρύχθηκε στις 21 Δεκεμβρίου 2023, αδιαφορώντας πλήρως για την δημόσια διαβούλευση και επιδιώκοντας να αποφύγει Δικαστικές Προσφυγές στην Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων για τις οποίες δίνεται περιθώριο 10 ημερών (Από Χριστούγεννα μέχρι Πρωτοχρονιά δηλαδή) το οποίο και πέτυχε.
Ο πρώτος ελέφαντας είναι η απαίτηση του διαγωνισμού για λειτουργία επι τρία η και περισσότερα χρόνια 2400 ασύρματων συνδέσεων καμερών, που μπορεί να πραγματοποιηθεί μόνο από εταιρείες κινητής τηλεφωνίας και μάλιστα από μία που ελέγχει αποκλειστικά τις επικοινωνίες κινητής του σχετικού υπουργείου και της ΕΛΑΣ, έχοντας στην ιδιοκτησία της και το σχετικό APN (Access Point Network).
Ένας πρόχειρος υπολογισμός καταδεικνύει κόστος περί τα 3 εκ. για οποιαδήποτε άλλη εταιρεία τεχνολογίας πλην εταιρίας κινητής για τον ζητούμενο όγκο δεδομένων για τρία με πέντε χρόνια όπως και για τη διαχείριση 2400 SIM, ενώ είναι ελάχιστο (κάτω του 20%) για μία εταιρεία κινητής, γεγονός που αυτόματα την τοποθετεί σε αθέμιτο ανταγωνισμό με οιαδήποτε άλλη εταιρεία πληροφορικής και δικτύων (αν βέβαια δεν συμμετέχει στο μετοχικό της κεφάλαιο εταιρεία κινητής και δη της συγκεκριμένης που έχει την ΕΛΑΣ ).
Η προφανής λύση είναι να απαλειφθεί το σχετικό μέρος των τεχνικών προδιαγραφών μαζί με το προϋπολογισθέν κόστος και να παρασχεθεί από την ΕΛΑΣ που ήδη έχει μια συμφωνία πλαίσιο για τη λειτουργία της με την συγκεκριμένη εταιρεία κινητής, η να αποτελέσει ξεχωριστή προμήθεια της ΕΛΑΣ με λήψη προσφορών από εταιρείες κινητής.
Ο δεύτερος ελέφαντας αφορά στα συστήματα καμερών επιτήρησης που προδιαγράφονται για 400 περιπολικά, χωρίς καμία αίσθηση της σύγχρονης τεχνολογικής πραγματικότητας που ισχύει για τις αστυνομίες όλου του κόσμου από Ευρώπη έως Αμερική.
Τα σημερινά λοιπόν σύγχρονα συστήματα ενσωματώνουν με τον ίδιο προηγμένο εξοπλισμό και με κατάλληλα λογισμικά μεταξύ των οποίων και τεχνητής νοημοσύνης, τις λειτουργίες της αυτόματης αναγνώρισης πινακίδων, της ζητούμενης επιτήρησης, και της δια λειτουργικότητας με τα τοπικά συστήματα βάσεων δεδομένων πολλαπλών υπηρεσιών του εκάστοτε κράτους.
Το παράδοξο με την ΕΛΑΣ είναι ότι στα 4 χρόνια που σέρνεται το συγκεκριμένο έργο ( Εγινε πιλοτικό το 2020) υπήρξε μία Δημόσια Διαβούλευση τον Ιούνιο του 2021 όπου υπήρχαν και προδιαγραφές για κάμερες αναγνώρισης πινακίδων μαζί με επιτήρησης.
Μετά όμως την αποπομπή Χρυσοχοΐδη και στην επόμενη διαβούλευση του Οκτωβρίου 2021 εξαφανίστηκαν, όπως και στην τελευταία διαβούλευση του Νοεμβρίου 2023, ενώ ο προϋπολογισμός ΔΙΠΛΑΣΙΑΣΤΗΚΕ.
Αντί λοιπόν με ένα σετ εξοπλισμού να αποκτήσουμε ένα ενιαίο σύστημα με πολλαπλές απαραίτητες λειτουργίες (Πινακίδων και Επιτήρησης) , αγοράζουμε μόνο ένα σύστημα επιτήρησης με δικό του εξοπλισμό και μελλοντικά ξεχωριστό σύστημα αναγνώρισης πινακίδων με άλλο εξοπλισμό, δημιουργώντας περιττά έξοδα, περιττές καθυστερήσεις, διπλές εγκαταστάσεις και πολλά θέματα δια λειτουργικότητας.
Κοστολογικά μάλιστα κ Υπουργέ δεν θα χρειασθούν επιπλέον κονδύλια πέραν των ήδη εγκεκριμένων, βέβαια με την προϋπόθεση νέου κανονικού διαγωνισμού με σοβαρές και οχι φωτογραφικές προδιαγραφές.
Οι λειτουργίες δε αναγνώρισης πινακίδων και η αντίστοιχη επιβολή προστίμων, παγκοσμίως λειτουργούν και ως πηγή εσόδων για την αστυνομία, μέρος των οποίων χρησιμοποιείται για την βελτίωση των αποδοχών των αστυνομικών πεδίου.
Ο τρίτος ελέφαντας αφορά το κεντρικό σύστημα διαχείρισης πειστηρίων, που αποτελεί κατά κοινή ομολογία την καρδιά του συνολικού οικοσυστήματος μιας σύγχρονης αστυνομίας, το οποίο θα διαχειρίζεται πολλές μορφές και είδη πειστηρίων από διάφορες πηγές (Υλικό από κάμερες αστυνομικών, οχημάτων, CCTV, αποτυπώματα, μαγνητοφωνήσεις, Αρχεία κειμένων, ΦΩΤΟ, PDF, κινητά κ.α.) Πηγές από το εξωτερικό λένε για 250 είδη αρχείων εισόδου.
Αντί λοιπόν να έχουμε ένταση προδιαγραφών στο κεντρικό σύστημα και μικρότερη στα περιφερειακά (κάμερες σώματος, αυτοκινήτου, ασύρματες συνδέσεις κ.α., που μπορούν να προσφερθούν από πολλούς και ουσιαστικά κάνουν λιγότερα από ένα αξιοπρεπές κινητό) διαπιστώνουμε τα εξής.
Μετρήσαμε μόλις 8 προδιαγραφές για το κεντρικό σύστημα ενώ υπήρχαν 41 για τις τηλεπικοινωνίες (που μόνο μία εταιρία κινητής ελέγχει πλήρως) και 90 για τις κάμερες που είναι περιφερειακής σημασίας (αλλά έπρεπε οι Μάγοι να φωτογραφίσουνε κάτι).
Η στοιχειώδης, αόριστη και ελλειμματική περιγραφή του κεντρικού συστήματος θα δημιουργήσει πέραν του επιπρόσθετου μελλοντικού κόστους και τεράστια θέματα καθυστερήσεων, ελλειμματικής δια λειτουργικότητας με υπάρχοντα συστήματα της ΕΛΑΣ, και ταλαιπωρίας χιλιάδων δημοσίων υπαλλήλων που θα κληθούν να διαχειριστούν ένα σύστημα ελλειμματικό και κακοσχεδιασμένο.
Επίσης κοστολογικά κ Υπουργέ δεν θα χρειασθούν επιπλέον κονδύλια για να αποκτήσετε ένα σοβαρό DEMS ( Digital Evidence Management System) πέραν των ήδη εγκεκριμένων, με την προϋπόθεση νέου κανονικού διαγωνισμού με σοβαρές και ανοικτές προδιαγραφές.
Προτείνουμε επίσης την καινοτομία συν διαμόρφωσης των προδιαγραφών με συμμετοχή και αξιοποίηση των συμμετεχόντων έμπειρων επαγγελματιών της τελευταίας δημόσιας διαβούλευσης και άλλων εξασφαλίζοντας ισότιμη εκπροσώπηση τομέων και κλάδων (Στελέχη Κινητής, Δικτύων, Λογισμικών, DEMS, Body cams, ANPR cams) εισάγοντας νέα ήθη και αντικειμενικότητα στις διαδικασιες.
Κε Χρυσοχοΐδη, ελπίζουμε να λειτουργεί ακόμη η όραση και η ακοή του υπουργείου σας. Αναμένουμε εξελίξεις γιατί πιστεύουμε αντιλαμβάνεσθε ότι δεν πρέπει να χρεωθείτε τα λάθη των προηγουμένων διοικήσεων, αλλά να δημιουργήσετε τη σύγχρονη αστυνομία με όραμα και αποφασιστικότητα.
Το Μ.Μ. ΕΛΛΑΔΑ 2.0 ακούει??
Θωμάς Σιωζόπουλος
Σύμβουλος Επιχειρήσεων
Διαβάστε επίσης:
Επτά ερωτήσεις για την καθημερινότητα του πολίτη
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Ντόναλντ Τραμπ: Διορίζει τον ιδιοκτήτη των Χιούστον Ρόκετς πρεσβευτή των Ηνωμένων Πολιτειών στην Ιταλία
- Καιρός: Με κρύο, βροχές και χιόνια τα Χριστούγεννα
- Θ. Καρποδίνη (ΕΟΠΥΥ): Οι έλεγχοι, οι βιοδείκτες και οι αλλαγές στη συνταγογράφηση
- Αγωγή ύψους 450 εκατ. ευρώ κατά του Δημοσίου για τα δάνεια σε ελβετικό φράγκο