Στις αρχές Οκτωβρίου, και για ακόμη μια φορά, ο ΟΟΣΑ συνέστηνε στην Ελλάδα να προχωρήσει σε γενναίες μεταρρυθμίσεις, ειδικά στους τομείς της βελτίωσης του επιχειρηματικού περιβάλλοντος.
Μεταξύ άλλων ο ΟΟΣΑ ανέφερε: «Βελτιώστε την αποτελεσματικότητα του νομικού συστήματος απλοποιώντας τις διοικητικές διαδικασίες και κοινοποιώντας τα οφέλη των εναλλακτικών μηχανισμών επίλυσης διαφορών».
Ο Οργανισμός έγραφε το αυτονόητο, αναφέροντας ότι οι επενδύσεις στην Ελλάδα «βαλτώνουν» και επειδή στα δικαστήρια υπάρχει τεράστιο πρόβλημα γραφειοκρατίας.
Σύμφωνα με έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας το 2020, η επίλυση μιας συγκεκριμένου τύπου δικαστικής διαφοράς για μια επιχείρηση στη χώρα μας χρειάζεται κατά μέσο όρο 1.580 ημέρες.
Το αντιλαμβανόμαστε; Μια επιχείρηση πρέπει να περιμένει κατά μέσο όρο 4,5 χρόνια για να έχει στα χέρια του μια δικαστική απόφαση.
Στην έρευνα Doing Business της Παγκόσμιας Τράπεζας, η Ελλάδα κατατάσσεται στην 79η θέση σε 190 χώρες ως προς τη φιλικότητα του επιχειρηματικού περιβάλλοντος.
Ακόμη χειρότερα; Βρίσκεται στην 146η θέση ως προς το χρόνο και το χρήμα που απαιτείται για την επίλυση μιας εμπορικής διαφοράς σε… πρώτο βαθμό, στο πρώτο δικαστήριο δηλαδή. Είμαστε πίσω και από τη Λιβύη και την Μποτσουάνα!
Είναι ξεκάθαρο: Βασικό ανταγωνιστικό μειονέκτημα της Ελλάδας είναι αργή απονομή της Δικαιοσύνης. Ποιος ξένος, κι όχι μόνο, επιχειρηματίας, να θεωρήσει τη χώρα μας σοβαρή και να έρθει να επενδύσει τα ωραία του λεφτά, προσφέροντας νέες θέσεις εργασίας, ανάπτυξη, πολλαπλασιαστικά οφέλη στο ελληνικό επιχειρείν;
Κι όταν όλοι οι σοβαροί οργανισμοί συνδέουν την επιχειρηματικότητα και το καλό οικονομικό περιβάλλον με την κατάσταση που επικρατεί στα δικαστήρια, κάτι θα ξέρουν.
Όπως σίγουρα κάτι θα έχει ψυλλιαστεί και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή που έχει συνδέσει τη λήψη πόρων από το Ταμείο Ανάκαμψης με σειρά μεταρρυθμίσεων στην ελληνική Δικαιοσύνη. Στις υποδομές, στην αναβάθμιση της εκπαίδευσης δικαστών και δικαστικών υπαλλήλων, στην ψηφιοποίηση διαδικασιών.
Για όλα τα παραπάνω, και γιατί η Ελλάδα έχει ανάγκη από μεγάλες επενδύσεις που θα συμβάλλουν στην ανάπτυξη μιας βιώσιμης οικονομίας, το σχέδιο του υπουργού Δικαιοσύνης, Γιώργου Φλωρίδη, μπορεί να φέρει την «επανάσταση» που περιμένουμε επί δεκαετίες.
Η δέσμευση του υπουργού ότι θα καταθέσει νομοθετική ρύθμιση προκειμένου να επιταχυνθούν οι διαδικασίες έκδοσης αποφάσεων στο Συμβούλιο Επικρατείας, είναι ένα μεγάλο άλμα προς τη σωστή κατεύθυνση.
Ο κ. Φλωρίδης το είπε ξεκάθαρα:
«Τον επιχειρηματικό κόσμο τον ενδιαφέρει παρά πολύ είτε πρόκειται για επενδύσεις από το εξωτερικό είτε από το εσωτερικό, να προχωρούν τα πράγματα γρήγορα, για τις επενδύσεις ή όταν πρόκειται για υποθέσεις που σχετίζονται με οικονομική δραστηριότητα καθώς δεν πρέπει για αυτές τις υποθέσεις να συναντώνται πολλά εμπόδια», ανέφερε και αποκάλυψε ότι 11.000 υποθέσεις, κυρίως οικονομικού και επενδυτικού ενδιαφέροντος είναι σε εκκρεμότητα στο ΣτΕ.
Είναι τρομακτικό, αλλά μια χώρα που βγήκε από υπερδεκαετή κρίση, που προσπαθεί να σταθεί στα πόδια της, να βελτιώσει τις συνθήκες διαβίωσης των πολιτών, να προσελκύσει επενδύσεις που θα αυξήσουν τις θέσεις εργασίας και θα φέρουν πίσω τα παιδιά που μετανάστευσαν στο εξωτερικό, να… αναστενάζει στις δικαστικές αίθουσες.
Ο κ. Φλωρίδης πρέπει να τολμήσει και να βάλει το μαχαίρι στην χαίνουσα πληγή της Δικαιοσύνης. Με δυναμικές παρεμβάσεις που θα κάνουν ταχύτερη την έκδοση αποφάσεων.
Και γιατί όχι; Με τη δημιουργία ειδικού δικαστηρίου για τις επενδύσεις, δικαστικής Αστυνομίας που θα χειρίζεται ειδικές αποστολές και με δικαστές κατάλληλα εκπαιδευμένους ώστε να αντιμετωπίζουν με αποφασιστικότητα, ταχύτητα και βεβαίως σεβασμό στους νόμους και το Σύνταγμα, όλες τις οικονομικές υποθέσεις.
Ασφαλώς ο σεβασμός στο περιβάλλον πρέπει να μπαίνει σε πρώτη προτεραιότητα, μαζί με την τήρηση της νομιμότητας.
Αλλά για να υπάρξει αυτός ο σεβασμός πρέπει η Δικαιοσύνης να εκσυγχρονιστεί και να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα. Κι ευτυχώς ο κ. Φλωρίδης και η ομάδα του έχουν αντιληφθεί τη σημασία μιας γενικευμένης μεταρρύθμισης.
Διαβάστε επίσης:
Έρχεται ο παγκόσμιος ψηφιακός φόρος;
Κυβέρνηση: Το μήνυμα που «διαβάστηκε» και τα σενάρια ανασχηματισμού μετά τις ήττες στην κάλπη
Γεωργιάδης: Δεν έπρεπε να κάνει το ντιμπέιτ ο Κώστας Μπακογιάννης