ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Μια εμφανή προσπάθεια να δείξει ότι έλαβε το μήνυμα των Τεμπών και να αλλάξει πρόσωπα και πράγματα στη δομή της κυβέρνησης, επιχειρεί ο Κυριάκος Μητσοτάκης με τον ανασχηματισμό που ανακοινώθηκε.
Επίσης, το μήνυμα που ο ίδιος στέλνει είναι ότι πρέπει να αλλάξουν πολλά, τόσο στο κυβερνητικό στρατόπεδο όσο και στο επιτελικό κράτος, στο Μέγαρο Μαξίμου προκειμένου η ΝΔ να επανακτήσει την πολιτική κυριαρχία και στην κοινωνία.
Ο πρωθυπουργός βάζει μπροστά τη γενιά των 40άρηδων, διατηρώντας στην κυβέρνηση νέους ανθρώπους αλλά και βάζοντας από τον βουλευτικό «πάγκο», κι άλλους που βρίσκονται στην ηλικία των 35-45 ετών.
Θέλει να δείξει αφενός ότι και «πάγκος» υπάρχει, και «ανακύκλωση» προσώπων δεν γίνεται, αλλά και ότι η Νέα Δημοκρατία και η κυβέρνηση έχουν μέλλον.
Κι αυτά φαίνονται για παράδειγμα αναβαθμίζοντας τον Γιάννη Κεφαλογιάννη, επαναφέροντας την 37χρονη Δόμνα Μιχαηλίδου, δίνοντας ενεργό ρόλο στα φορολογικά τον Γιώργο Κώτσηρα, επιβεβαιώνοντας την εμπιστοσύνη του στον 37χρονο Παύλο Μαρινάκη.
Επίσης, δίνοντας τον τίτλο του «τσάρου» στον 42χρονο Κυριάκο Πιερρακάκη, κάνοντας υπουργό αρμόδιο για τις Μεταφορές τον 37χρονο Κωνσταντίνο Κυρανάκη, κ.λπ..
Αλλά ο ανασχηματισμός έχει και πρόσωπα – κλειδιά.
Θα έλεγε κανείς ότι πρόκειται για έναν ανασχηματισμό… Χατζηδάκη – Πιερρακάκη, στους οποίους δίνει ισχυρό ρόλο σε Μαξίμου και κυβέρνηση.
Ο μεν πρώτος αναλαμβάνει να συντονίζει το κυβερνητικό έργο και να έρχεται σε επαφή με την Κ.Ο. Αλλά ταυτόχρονα να έχει τον πρώτο λόγο στις επαφές με τους επιχειρηματίες, εντός κι εκτός Ελλάδας, στις συζητήσεις για μεγάλες επενδύσεις που πρέπει να γίνουν στη χώρα και «μπλοκάρουν» στη γραφειοκρατία.
Ο Κωστής Χατζηδάκης, πολύπειρος στα οικονομικά θέματα, αλλά και με άριστες σχέσεις με τους περισσότερους βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας, και ταυτόχρονα με πολλές συμπάθειες που κέρδισε λόγω της σκληρής δουλειάς του, με την επιχειρηματική ελίτ της χώρας. Ταυτόχρονα, διαθέτει το εκτόπισμα για τις διεθνείς επαφές σε οικονομικό επίπεδο.
Δεύτερο πρωταγωνιστικό πρόσωπο στον ανασχηματισμό ασφαλώς είναι ο Κυριάκος Πιερρακάκης. Ο πρώην υπουργός Παιδείας, με σημαντικό έργο και στο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, αναλαμβάνει ένα υπουργείο «στρωμένο» από τον κ. Χατζηδάκη, αλλά εξαιρετικά κρίσιμο στο δρόμο προς τις εκλογές.
Η οικονομία βρίσκεται σε καλό τέμπο, είναι αναβαθμισμένη, τα έσοδα πηγαίνουν καλά και έστω και φειδωλά δίνεται κοινωνικό μέρισμα στους μη έχοντες. Ωστόσο, εν μέσω παγκόσμιας οικονομικής θύελλας ο νέος υπουργός καλείται με τις αποφάσεις του να κρατήσει γερά το τιμόνι της οικονομίας και ταυτόχρονα να βρει χρήματα για να κάνει κοινωνική πολιτική, όσο πλησιάζουμε προς τις εκλογές.
Το αίτημα για επαναφορά 13ου και 14ου μισθού θα το βρει μπροστά του ο νέος υπουργός, ο οποίος πάντως έχει πολύ καλό επικοινωνιακό προφίλ και είναι ιδιαίτερα προσιτός στους πολίτες.
Πέρα των Χατζηδάκη – Πιερρακάκη, διακρίνουμε δύο συν ένα ακόμη πρόσωπα «κλειδιά» του ανασχηματισμού.
Ο πρώτος είναι Σταύρος Παπασταύρου, ο οποίος επανέρχεται στην κυβέρνηση αναλαμβάνοντας ένα πολύ κρίσιμο υπουργείο, με πολλά ανοικτά μέτωπα. Αυτό του Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Τα ενεργειακά θέματα «καίνε», ειδικά τα τιμολόγια ρεύματος, τα παράπονα των βιομηχάνων για το υψηλό κόστος ενέργειας αλλά και οι μεγάλες επενδύσεις που πρέπει να γίνουν, οι εξορύξεις κ.λπ..
Ως άριστος νομικός ο κ. Παπασταύρου καλείται να λύσει και τα δύσκολα θέματα της Πολεοδομίας καθώς ο Νέος Οικοδομικός Κανονισμός έχει προκαλέσει τεράστια προβλήματα στην αγορά.
Τα άλλα δύο πρόσωπα – πρωταγωνιστές είναι ασφαλώς το δίδυμο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Ως έκπληξη θα μπορούσε να χαρακτηριστεί η επιλογή του Χρίστου Δήμα στη θέση του υπουργού Υποδομών, ο οποίος έχει ένα χαρτοφυλάκιο που περιλαμβάνει μεγάλα έργα και επομένως κρίσιμες συζητήσεις με κατασκευαστές.
Οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, οι «πρότυπες προτάσεις» για την Αττική, που αναζητούν χρηματοδότηση, τα έργα του μετρό που είναι σε εξέλιξη, η ολοκλήρωση του Πάτρα – Πύργος το ταχύτερο, ο ΒΟΑΚ, αλλά και τα έργα στη Θεσσαλονίκη (Fly Over) είναι τα στοιχήματα του νέου υπουργού.
Αναπληρωτής υπουργός, αρμόδιος για τις Μεταφορές, ουσιαστικά για την ανάταξη του σιδηροδρομικού δικτύου, αναλαμβάνει ο Κωνσταντίνος Κυρανάκης. Θα έλεγε κανείς ότι έχει την πιο «καυτή» καρέκλα, δεδομένων των όσων έχουν συμβεί μετά την τραγωδία στα Τέμπη αλλά και τις αβελτηρίες ως προς τα έργα που πρέπει να γίνουν για να αναβαθμιστούν τα τρένα.
Επομένως, ο κ. Κυρανάκης θα βρίσκεται συνεχώς στο μικροσκόπιο, ειδικά της κοινωνίας, κι αν καταφέρει να πετύχει την ταχύτατη υλοποίηση των έργων για τον σιδηρόδρομο θα κριθεί στο τέλος και ως πετυχημένος.
Αναβάθμιση ασφαλώς για τη Σοφία Ζαχαράκη η οποία αναλαμβάνει το υπουργείο Παιδείας ενώ θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και έκπληξη η επιστροφή της Δόμνας Μιχαηλίδου. Όμως, το γεγονός ότι σύντομα θα φέρει στον κόσμο το πρώτο της παιδί και η θητεία της προηγουμένως στην κυβέρνηση, μέτρησαν ώστε να αναλάβει το υπουργείο Οικογένειας.
Ενδιαφέρουσα η αναβάθμιση του Κρητικού Γιάννη Κεφαλογιάννη, ο οποίος θα κληθεί να αντιμετωπίσει πολύ δύσκολα στοιχήματα που έχει μπροστά του. Η κλιματική κρίση δείχνει τα δόντια της, η αντιπυρική περίοδος ξεκινά νωρίτερα κάθε χρόνο και οι πυρκαγιές μπορούν εκτός από δάση να «κάψουν» και πολιτικές καριέρες, γι’ αυτό και είναι δύσκολο στοίχημα για τον νέο υπουργό, ο οποίος θα έχει μαζί του ένα νέο πρόσωπο, τον Κώστα Κατσαφάδο αλλά και τον πολύπειρο, Ευάγγελο Τουρνά.
Ο Μάκης Βορίδης, από τη στιγμή που έπρεπε να φύγει από το Μαξίμου (μετά την έλευση Χατζηδάκη) έπρεπε να βρει και υπουργείο. Το Μεταναστευτικής Πολιτικής είναι ιδιαίτερα κρίσιμο και ο κ. Βορίδης καλείται να λύσει πολλά προβλήματα που ενδεχομένως θα προκύψουν το επόμενο διάστημα.
Θα έλεγε κανείς ότι είναι ένας ταιριαστός ρόλος στο πλαίσιο των αλλαγών που γίνονται σε παγκόσμιο επίπεδο, με τον Ντόναλντ Τραμπ να θέτει νέους κανόνες για το μεταναστευτικό και τον Μάκη Βορίδη να μπορεί (και με τις νομικές του γνώσεις) να βρίσκεται σε μια κοινή γραμμή.
Ιδιαίτερη σημασία και κομβικό σημείο του ανασχηματισμού είναι και η παραμονή του Άκη Σκέρτσου, ο οποίος αναλαμβάνει τον συντονισμό και την παρακολούθηση των κοινωνικών υπουργείων, σε αντίθεση με τον Κωστή Χατζηδάκη που θα έχει τα οικονομικά – παραγωγικά υπουργεία.
Οι εκπλήξεις
Υπάρχουν αρκετές εκπλήξεις στο νέο κυβερνητικό σχήμα. Και να ξεκινήσουμε από το γεγονός ότι δεν μπήκαν πρώην υπουργοί που το όνομά τους ακουγόταν εντόνως τις τελευταίες ημέρες.
Εκτός έμειναν δηλαδή οι Κώστας Σκρέκας, Θάνος Πλεύρης, Νότης Μηταράκης, Δημήτρης Καιρίδης, αν και όλες αυτές τις ημέρες ήταν μεταξύ των υποψηφίων για υπουργοποίηση.
Βεβαίως, σημαντικό για τον Νότη Μηταράκη ότι αναλαμβάνει γραμματέας της Νέας Δημοκρατίας στη θέση της Μαρίας Συρεγγέλα, και θα έχει τον κρίσιμο ρόλο της ανάταξης των οργανώσεων σε όλη την Ελλάδα και της προετοιμασίας του κόμματος για τις εκλογές του 2027.
Επίσης, στις εκπλήξεις θα έμπαινε και η αποχώρηση της Αλεξάνδρας Σδούκου από το υπουργείο Ενέργειας, αν και είχε ακουστεί ακόμη και για αναβάθμισή της.
Στους κερδισμένους είναι ο Γιώργος Κώτσηρας που από το υπ. Εξωτερικών αναλαμβάνει τα φορολογικά στο υπ. Οικονομικών. Επίσης ο παλαιός δημοσιογράφος Γιάννης Λοβέρδος γίνεται υφυπουργός Εξωτερικών αρμόδιος για τον απόδημο ελληνισμό.
Ο Θανάσης Δαβάκης, παλαιό στέλεχος της ΝΔ, πάει δίπλα στον Νίκο Δένδια στο υπουργείο Άμυνας, μια υπουργοποίηση με «γαλάζιο» άρωμα.
Η Σέβη Βολουδάκη, που πάει στο Μεταναστευτικής Πολιτικής, ο Αρίστος Δοξιάδης που αναλαμβάνει την έρευνα και καινοτομία, ο πρώην πρύτανης Ν. Παπαϊωάννου στο Παιδείας, η Άννα Καραμανλή στο Τουρισμού, ο Λάζαρος Τσαβδαρίδσης και ο Γιάννης Λαμπρόπουλος, σηματοδοτούν την ανανέωση, αλλά και την «διασπορά» που θέλει να κάνει ο κ. Μητσοτάκης στην Κ.Ο., σε ό,τι αφορά τις εκλογικές περιφέρειες.
Ενδιαφέρουσα η υπουργοποίηση του κ. Λαμπρόπουλου, βουλευτή Μεσσηνίας, κι όχι του ακραιφνούς «σαμαρικού» Μίλτου Χρυσομάλλη, που ακούστηκε ότι θα έπαιρνε θέση. Ο κ. Λαμπρόπουλος είναι κι αυτός της επιρροής Σαμαρά ενώ η διατήρηση του «σαμαρικού» Σταμενίτη δείχνει ότι «κλέβει» στελέχη από τον πρώην πρωθυπουργό.
Βεβαίως, μήνυμα από τον πρωθυπουργό είναι και η διατήρηση τη θέση τους, των Άδωνι Γεωργιάδη, Γιώργου Φλωρίδη, οι οποίοι έχουν δεχθεί σφοδρή κριτική κυρίως για το θέμα των Τεμπών. Προφανώς ο κ. Μητσοτάκης δεν θέλησε να δώσει την εντύπωση ότι εκβιάζεται και διώχνει υπουργούς.
Διαφορετική η περίπτωση του Χρήστου Σταϊκούρα ο οποίος έπειτα από χρόνια μένει εκτός κυβέρνησης και «πληρώνει» τρόπον τινά τα θέματα που αφορούν τον σιδηρόδρομο, αν και δεν ήταν αυτός υπουργός όταν έγινε το τραγικό δυστύχημα.
Διαβάστε επίσης:
Ανασχηματισμός: Οι γυναίκες υπουργοί και υφυπουργοί στο νέο κυβερνητικό σχήμα
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- O Αλέξανδρος Εξάρχου στο My Story με την Μάριον Μιχελιδάκη
- AEGEAN: Επενδύει περαιτέρω στον στόλο της – Προσθήκη 8 επιπλέον νέων αεροσκαφών Airbus A321 neo
- KPMG – 28th HR Symposium: Έρχεται την Τρίτη 18 Μαρτίου με κεντρικό μήνυμα “Lead the HR Revolution”
- Συνήγορος του Καταναλωτή: Καταναλωτικά αγαθά και χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες οι κύριες υποθέσεις του 2024
