ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Εν αρχή, «πρέπει όλοι να κοιταχτούμε στο συλλογικό μας καθρέπτη και να αναλάβουμε όλοι ευθύνες που μας αναλογούν», ανέφερε ο Α. Σκέρτσος και αναγνώρισε τη «διαχρονική υστέρηση» των ελληνικών σιδηροδρόμων. Η οποία ξεκίνησε, όπως είπε, τα χρόνια πριν ακόμη τη δημοσιονομική κρίση χρέους. Και προσέθεσε: «Ο ΟΣΕ ήταν ο μεγάλος ασθενής, υπήρξε σημαντική αποεπένδυση, περικοπή δαπανών στα χρόνια των Μνημονίων».
Όμως, συνέχισε, «τα τελευταία χρόνια υπήρξε μια προσπάθεια να αναταχθεί το δίκτυο, να επιταχυνθούν οι επενδύσεις που έπρεπε να γίνουν στα συστήματα ασφαλείας και τους ανθρώπους. Υπήρξε μία βελτίωση, η οποία δυστυχώς δεν έφερε τα αποτελέσματα και χάθηκαν τόσες ζωές άδικα. Ειδικά οι ζωές των νέων ανθρώπων είναι κάτι που μας συγκλονίζει όλους. Βλέπουμε όλοι στα πρόσωπά τους και τα παιδιά μας και τους φίλους μας και τα αδέλφια μας». Για αυτό και, συμπλήρωσε, έρχεται μπροστά η ευθύνη «να δράσουμε πλέον συλλογικά, διαφορετικά από όσο και ό,τι έχουμε κάνει ως τώρα».
Ερωτηθείς για τις επισημάνσεις – καταγγελίες των εργαζομένων, απάντησε ότι «υπάρχουν διαχρονικές ευθύνες για τον τρόπο με τον οποίο καταρτίζονται οι συμβάσεις μεγάλων έργων στη χώρα μας. Έχουμε να κάνουμε με προβληματικές προδιαγραφές στα τεύχη των προκηρύξεων, που οδηγούν μετά σε καθυστερήσεις, ενστάσεις. Κάτι τέτοιο συνέβη και στη συγκεκριμένη σύμβαση για το σύστημα ασφάλειας, τη σηματοδότηση και την τηλεδιοίκηση. Γι’ αυτό καθυστέρησε τόσα πολλά χρόνια», εξήγησε εν προκειμένω.
Υπάρχουν, εν τέλει, «ζητήματα συστημικά, τα οποία έχουν να κάνουν με το πιο κρίσιμο χώρο, το ανθρώπινο δυναμικό. Οι άνθρωποι είναι ο πυρήνας κάθε υπηρεσίας που παρέχει το ελληνικό κράτος προς τους πολίτες. ‘Αρα, χρειάζεται μια διαρκής επένδυση εκεί και μια διαρκής μέριμνα για την εκπαίδευσή τους στα νέα συστήματα. Στους ελληνικούς σιδηροδρόμους είχαμε και έχουμε μια ημιτελή μεταρρύθμιση και μετάβαση σε μια νέα εποχή και πραγματικότητα, που δεν υποστηρίχθηκε, όσο έπρεπε, με τα κατάλληλα εργαλεία».
Και, εν συνεχεία, «έγιναν σημαντικές προσπάθειες από την ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Δυστυχώς, όμως, παραμελήσαμε τον ανθρώπινο παράγοντα. Από το 2015 και μετά, ο ΟΣΕ είχε πολύ σημαντικό αριθμό αποχωρήσεων, έγιναν μόλις 24-25 προσλήψεις την περίοδο 2015-19. Υπήρξε δηλαδή μια διαρροή σταθμαρχών σε κρίσιμους ρόλους για τη λειτουργία του συστήματος Κατά τη δική μας διακυβέρνηση δρομολογήσαμε προσλήψεις 214 ανθρώπων».
Κληθείς να σχολιάσει την επιχειρηματολογία του βουλευτή και τομεάρχη του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, Χρήστου Σπίρτζη, για το έργο που, όπως υποστήριξε, άφησε πίσω της στον ΟΣΕ η προηγούμενη κυβέρνηση, ο υπουργός Επικρατείας σημείωσε: «Θα κριθεί (σ. σ. ο κ. Σπίρτζης) για το γεγονός ότι δεν αναλαμβάνει καμία ευθύνη για τη διαχρονική παραμέληση των ελληνικών σιδηροδρόμων. Αυτά είναι ζητήματα που θα κρίνει η δικαιοσύνη, η έρευνα έχει ανατεθεί στον ανώτατο δυνατό βαθμό, έχει φέρει ήδη αποτελέσματα και ποινικές διώξεις σε τέσσερα στελέχη του ΟΣΕ. Όσον αφορά το συγκεκριμένο σύστημα η αλήθεια είναι – και αυτό πιστοποιείται από τα πρωτόκολλα παράδοσης/παραλαβής – ότι πάγωσε το 2017. Έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί το 2016, σταμάτησε το 2017 και ουσιαστικά παραδόθηκε στην κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας μόλις το 18% του συστήματος. Και λέω 18%, γιατί ένα μέρος του συστήματος το οποίο είχε ολοκληρωθεί, χρειάστηκε με απόφαση της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ να ανακατασκευασθεί. Ήταν φτιαγμένο με λάθος υλικά».
Επιπλέον, δήλωσε, «από το 2019 ως το 2021 υπήρξε μια προσπάθεια, επιτυχημένη μάλιστα, ως προς την απεμπλοκή όλων των ενστάσεων. Έγινε αναθεώρηση της σύμβασης, ξεκίνησε το έργο το 2021 και αυτή τη στιγμή έχουμε τους 36 από τους 52 σταθμούς παραδομένους με πρωτόκολλα παράδοσης/παραλαβής. Αυτά θα τεθούν υπ’ όψιν της δικαιοσύνης, θα τεθούν και στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής όταν γίνει η συζήτηση και θα μπορέσει να γίνει αντιπαραβολή».
Το ζητούμενο, κατά τον ‘Α. Σκέρτσο, είναι «να δούμε την επόμενη ημέρα». Όπου «επόμενη ημέρα» είναι τα εξής: «Να αποδοθεί δικαιοσύνη, να μην υπάρξει καμία σκιά στον τρόπο με τον οποίο θα διερευνηθούν ευθύνες σε όσους έχουν. Κανείς δεν πρέπει να αισθάνεται ήρεμος με τη συνείδησή του εάν έχει συμβάλει σε αυτό το έγκλημα. Θα πρέπει να σταθούμε δίπλα σε αυτές τις πονεμένες οικογένειες, σήμερα ανακοινώσαμε το απολύτως αυτονόητο. Να νιώσουν ότι έχουν την Πολιτεία δίπλα τους. Θα είμαστε δίπλα τους σε κάθε βήμα για να μπορέσουμε να τους υποστηρίξουμε σε αυτό το Γολγοθά που έχουν. Και ταυτόχρονα θα πρέπει να προχωρήσουμε σε μέτρα ανάταξης της εμπιστοσύνης του κοινού στους ελληνικούς σιδηροδρόμους» είπε παραπέμποντας στις ανακοινώσεις που έχουν ήδη γίνει.
Σχετικώς, τέλος, με το χρόνο διεξαγωγής των εκλογών, ο υπουργός Επικρατείας παρατήρησε: «Ο πόνος που νιώθουμε συλλογικά, δεν συνάδει με προεκλογικό κλίμα έντασης, ο πρωθυπουργός στο Υπουργικό Συμβούλιο έδωσε τον τόνο και είπε ουσιαστικά ότι θα έχουμε τη λειτουργία της Βουλής ως το Πάσχα. Από εκεί και πέρα θα ανακοινωθούν από τον ίδιο, οι πρωτοβουλίες της κυβέρνησης για τις εκλογές. Όλοι πρέπει να κατανοήσουμε αυτή τη στιγμή ότι παλεύουμε με πολύ έντονα συναισθήματα, και θυμού και οργής και σοκ. Και αυτά τα συναισθήματα είναι πολύ κακός σύμβουλος για την υλοποίηση του πιο σημαντικού δικαιώματος που έχουμε: του να προσέλθουμε στην κάλπη και να αποφασίσουμε ποιες θα είναι οι δυνάμεις που θα εκπροσωπήσουν τη χώρα».
Εν κατακλείδι, «πρέπει να δώσουμε χώρο και χρόνο στα συναισθήματά μας να πενθήσουμε συλλογικά, να σεβαστούμε τον πόνο των ανθρώπων. Είναι οι οικογένειες αλλά και όλοι οι Έλληνες που πενθούν αυτή τη στιγμή. Να προσπαθήσουμε να εστιάσουμε στο πώς θα επιταχυνθεί η δικαστική διερεύνηση, στο πώς θα σταθούμε δίπλα στις οικογένειες, στο πώς θα ανακτήσουμε την εμπιστοσύνη στη λειτουργία του ελληνικού σιδηροδρόμου. Είναι πολύ κρίσιμο κεφάλαιο και πρέπει να γίνουν βήματα, τα οποία ήδη ανακοινώθηκαν. Έχουμε δεσμευθεί και έχουμε λάβει τεχνική βοήθεια από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και από τη γερμανική κυβέρνηση. Έχουν γίνει συνεννοήσεις με τη γαλλική εταιρεία για την παράδοση του συστήματος. Θα έχουμε περισσότερη και καλύτερη παρουσία σταθμαρχών σε όλους τους σταθμούς ώστε να επαναλειτουργήσει ο σιδηρόδρομος ως το τέλος του μήνα ή τις αρχές Απριλίου», επεσήμανε κλείνοντας.
Διαβάστε επίσης
Επίθεση με πέτρες στα γραφεία της Hellenic Train
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Χρήστος Μεγάλου (Τράπεζα Πειραιώς): Εξετάζουμε το ενδεχόμενο να επενδύσουμε εκτός Ελλάδας – Η χώρα χρειάζεται ισχυρότερες τράπεζες
- Kristina Blahnik: Από την αρχιτεκτονική στην κυριαρχία του Manolo Blahnik και η μυστική συνταγή της επιτυχίας
- Επιτροπή Ανταγωνισμού: Εγκρίθηκε η απόκτηση της Αττικής Οδού από ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
- Μύκονος: Ο μεγαλοκατασκευαστής και η καταδίκη