ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Χλιδάτοι γάμοι, ταξίδια, ακριβά εστιατόρια, clubs και μπουζούκια, ακριβά αυτοκίνητα έως και διαφημίσεις προϊόντων από influencers μέσα από τα social media έχουν μπει εδώ και λίγους μήνες στο στόχαστρο της ΑΑΔΕ.
Ο φοροελεγκτικός μηχανισμός έχει μπει για τα καλά στους ρυθμούς της νέας τεχνολογίας και εκμεταλλεύεται την προβολή της προσωπικής ή επαγγελματικής ζωής των χρηστών του διαδικτύου, με αποδείξεις τις… ίδιες τους τις αναρτήσεις. Φωτογραφίες και βίντεο ανεβαίνουν καθημερινά στις δημοφιλείς πλατφόρμες, όπως Facebook, Instagram ή Tik Tok και εκεί «διαφημίζουν» μια μεγάλη και πολυτελή ζωή, με τα στελέχη της ΑΑΔΕ να «τσεκάρουν» αν όλα αυτά συνάδουν με τα εισοδήματά τους.
Ειδική ομάδα εφοριακών για… social media
Εδώ και σχεδόν έναν χρόνο η ΑΑΔΕ έχει συστήσει μια ειδική ομάδα ελέγχου, που ασχολείται αποκλειστικά με τη φοροδιαφυγή του ηλεκτρονικού εμπορίου και των social media. Πρόκειται για ελεγκτές που έχουν στα χέρια τους μια τεράστια «δεξαμενή» πληροφοριών που προέρχεται από τους ίδιους τους φορολογούμενους.
Αυτό τους επιτρέπει να συγκεντρώνουν όλα τα απαραίτητα στοιχεία από το γραφείο τους, εντοπίζοντας τη φοροδιαφυγή. Ρόλο «κλειδί» όμως, έχει ένας ειδικός αλγόριθμος που έχει στα χέρια της ΑΑΔΕ, που κάθε φορά που εντοπίζεται ένας «ύποπτος» φορολογούμενος, τότε χτυπά «καμπανάκι» και ξεκινά ο έλεγχος.
Ο ειδικός αλγόριθμος
Ο αλγόριθμος εστιάζει στους λογαριασμούς που διατηρούνται στα social media. Κάθε φορά που «ανεβαίνει» μια φωτογραφία ή ένα βίντεο, το οποίο έχει «ταγκάρει» πολλούς λογαριασμούς εταιρειών και επαγγελματιών, τότε ανεβαίνει αυτόματα πολύ ψηλά στη λίστα ελέγχου, για να εξακριβωθεί αν πρόκειται για επαγγελματική δραστηριότητα και διαφήμιση και συνεπώς αν υπάρχουν τα ανάλογα παραστατικά. Αυτό συνέβη, όπως λένε πληροφορίες από την ΑΑΔΕ, στην περίπτωση του πολυτελούς γάμου του γνωστού ζευγαριού, που είχαν γίνει «tag» στις φωτογραφίες του γάμου όλες οι εταιρείες και οι επαγγελματίες. «Είναι όλα ανταποδοτικά, από τις γνωριμίες που έχω. Όλοι όταν έμαθαν για τον γάμο μου ήθελαν να συνεργαστούν μαζί μου για διαφημιστικούς λόγους. Θα φαίνονταν και αυτοί μέσα από τον γάμο», ισχυρίστηκε σε δηλώσεις της η νύφη.
Το ίδιο συμβαίνει και με όσους παρουσιάζονται να κάνουν ταξίδια, δειπνούν σε ακριβά εστιατόρια ή διασκεδάζουν σε club και μπουζούκια, οι οποίοι από μόνοι τους αναφέρουν το σημείο που βρίσκονται. Όσοι ακολουθούν πολύ τακτικά αυτή την «πρακτική», μπαίνουν στο στόχαστρο των ελεγκτών, για να διαπιστωθεί αν τα εισοδήματά τους δικαιολογούν αυτές τις πολυτέλειες.
Όταν εντοπιστεί μια ύποπτη περίπτωση, τότε οι ελεγκτές της ΑΑΔΕ βάζουν όλα τα στοιχεία που έχουν στη διάθεσή τους στη βάση δεδομένων της Ανεξάρτητης Αρχής και λαμβάνουν άμεσα όλες τις πληροφορίες για τον συγκεκριμένο φορολογούμενο, από τα εισοδήματα που δηλώνει στην εφορία, τα έξοδά του, έως και τα παραστατικά που παρουσιάζει στις φορολογικές αρχές αν είναι επαγγελματίας. Από τη διασταύρωση των στοιχείων, φαίνεται αν φοροδιαφεύγει ή αν η ζωή που δηλώνει πως κάνει μέσα από τα social media είναι απλά «εικονική» για τα likes. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι μέχρι στιγμής έλεγχοι έχουν αποκαλύψει και περιπτώσεις φορολογούμενων, οι οποίοι δεν έχουν κάνει ούτε έναρξη εργασιών στην εφορία.
Ο πολυδιαφημισμένος γάμος
Ο γάμος του γνωστού ζευγαριού της Ελίζαμπεθ Ελέτσι με τον Νεκτάριο Λεμονίδη οργανώθηκε με κάθε πολυτέλεια και γέμισε με αναρτήσεις το διαδίκτυο. Με τη βοήθεια του ειδικού αλγορίθμου, οι ελεγκτές άρχισαν να εντοπίζουν έναν – έναν τους συντελεστές του γάμου και της δεξίωσης, που ακολούθησε.
Μάλιστα, οι έλεγχοι δεν περιορίστηκαν μόνο στο κτήμα ή το catering, αλλά επεκτάθηκαν στον τραγουδιστή της βραδιάς, τον wedding planner, έως το ανθοπωλείο! Συνολικά, στη «φάκα» της ΑΑΔΕ έπεσαν 15 επαγγελματίες και φυσικά πρόσωπα που «δούλεψαν» για τον συγκεκριμένο γάμο, με την Ανεξάρτητη Αρχή να τους στέλνει ευχετήριες κάρτες με… ραβασάκια ελέγχου.
Μετά τις ψηφιακές διασταυρώσεις, η φορολογική εικόνα όλων των συντελεστών ήταν πάνω κάτω η ίδια: σχεδόν όλοι έχουν πολλές αναρτήσεις από τις κάθε είδους πολυτελείς δεξιώσεις στις οποίες έχουν συμμετάσχει επαγγελματικά, αλλά είτε εμφανίζουν πολύ χαμηλά ετήσια εισοδήματα, είτε εμφανίζουν μεγάλες ζημιές. Σχεδόν για κανέναν από τους συντελεστές δεν προέκυψε η έκδοση παραστατικού για τις υπηρεσίες του στο γάμο, ενώ η υπόθεση όπως φαίνεται δεν έχει κλείσει, καθώς έπονται και επιπλέον έλεγχοι.
Influencers και παρουσιαστές
Στο «δόκανο» των ελεγκτών της εφορίας βρίσκονται και γνωστοί influencers του διαδικτύου, αλλά και τηλεπαρουσιαστές, οι οποίοι στις περισσότερες περιπτώσεις διαφημίζουν προϊόντα, αποκομίζοντας τεράστια κέρδη, χωρίς να εκδίδουν τα απαραίτητα παραστατικά. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, ήταν ο πρόσφατος εντοπισμός γνωστού μοντέλου και influencer που απέκρυψε τζίρο εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ
Αξιοποιώντας τις έμμεσες τεχνικές ελέγχου, η εφορία εντόπισε “κενά” στις δηλώσεις και στα εισοδήματα της γνωστής influencer και ενός τηλεπαρουσιαστή που έπεσαν στα δίχτυα της ΑΑΔΕ πριν από σχεδόν 6 μήνες. Στην ουσία, χτύπησαν “καμπανάκι” στην εφορία τα όσα δήλωναν στην εφορία ως έσοδα από πωλήσεις προϊόντων που προωθούσαν μέσα από τα social media και την τηλεόραση.
Στη συνέχεια δόθηκε εντολή ελέγχου, ώστε οι εφοριακοί να ξεκινήσουν ελέγχους και με φυσική παρουσία. Έτσι, πήγαν και στις εταιρείες courier που συνεργάζονται με τους ελεγχόμενους και ζήτησαν να λάβουν τον αριθμό των παραγγελιών και των ποσών για τα πακέτα που έστελναν τόσο η influencer όσο και η εταιρεία του τηλεπαρουσιαστή (οι δυο υποθέσεις δεν συνδέονται μεταξύ τους) και στη συνέχεια έκαναν αντιπαραβολή με τις αποδείξεις που είχαν κόψει οι επιχειρήσεις τους. Εκεί διαπιστώθηκε πως οι παραγγελίες που είχαν σταλεί προς τους διαδικτυακούς πελάτες ήταν περισσότερες από τα παραστατικά που είχαν κοπεί, με αποτέλεσμα να χτυπήσει καμπανάκι τρανταχτής φοροδιαφυγής.
Οι «χρυσές» αναρτήσεις
Στο στόχαστρο της ΑΑΔΕ βρίσκονται οι «πληρωμένες» αναρτήσεις των celebrities και των influencers στη χώρα μας, καθώς εκτιμάται ότι σε ορισμένες περιπτώσεις οι συναλλαγές γίνονται… κάτω από το τραπέζι. Μάλιστα, η ΑΑΔΕ έχει εστιάσει το τελευταίο χρονικό διάστημα στις διαδικτυακές πωλήσεις και κυρίως εκείνων που πραγματοποιούνται μέσω των social media.
Άλλωστε, οι ελεγκτές έχουν στα χέρια τους και τον τιμοκατάλογο των influencers, τον οποίο και αποστέλλουν στους πελάτες τους με στάνταρ τιμές και προσφορές, ανάλογα με το αν πρόκειται για ανάρτηση, στόρι ή συνδυασμό και των δυο για άπαξ ή επαναλαμβανόμενες διαφημίσεις. Με αυτά ως «μπούσουλα» και με βάση τους χιλιάδες ακόλουθους και τη συχνότητα των πληρωμένων αναρτήσεων, δημιουργείται μια πρώτη εικόνα για τα εκτιμώμενα έσοδα.
Άλλωστε, υπάρχουν «χρυσές» αναρτήσεις, δηλαδή celebrities που διαφημίζουν προϊόντα και υπηρεσίες έναντι πολλών χιλιάδων ευρώ για κάθε ανάρτηση. Αν διαπιστωθεί πως ένας influencer κάνει μια ανάρτηση ή ένα story διαφημίζοντας ένα προϊόν και διαπιστωθεί ότι η διαφημιζόμενη εταιρεία και ο/η ίδιος/ίδια έχουν κόψει κανονικά τιμολόγια, ο έλεγχος σταματά, καθώς πρόκειται για μια νόμιμη συναλλαγή.
Δυσκολίες εντοπισμού της φοροδιαφυγής αποτελούν οι έμμεσες διαφημίσεις, δηλαδή σε όσους κρατούν πχ ένα προϊόν και δεν το διαφημίζουν άμεσα, ενώ στο μυαλό των followers μένει η εικόνα του προϊόντος. Φυσικά, στην πλειοψηφία τους αυτές οι διαφημίσεις γίνονται με τα νόμιμα παραστατικά και δεν αποτελούν προϊόν φοροδιαφυγής.
Επίσης, μια ακόμα τακτική που βρίσκεται στο στόχαστρο των ελεγκτών είναι τα προϊόντα που διαφημίζονται διαδικτυακά και πωλούνται μέσω e-shop, τα οποία έχουν αποκτηθεί χωρίς τιμολόγια και στη συνέχεια πωλούνται με αντικαταβολή στους διαδικτυακούς πελάτες, δηλαδή πληρώνουν το προϊόν σε μετρητά όταν φτάσει το πακέτο στο σπίτι τους.
Διαβάστε επίσης:
Ελέτσι – Λεμονίδης: Ο γάμος της χρονιάς και το πάρτι φοροδιαφυγής που αποκάλυψε η ΑΑΔΕ
Γάμος Ελέτσι – Λεμονίδη: Τι απαντά ο τραγουδιστής Τριαντάφυλλος για τη φοροδιαφυγή
Γάμος Ελίζαμπεθ Ελέτσι – Νεκτάριου Λεμονίδη: Ποιοι έδωσαν αντί για δώρα άδειους φακέλους;
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Ρωσία: Στρατηγικά βομβαρδιστικά πραγματοποίησαν πτήσεις περιπολίας στην Αρκτική
- Κωτσόβολος: Στηρίζει τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, συμμετέχοντας στο πρόγραμμα «Ψηφιακά Εργαλεία για ΜΜΕ Β’»
- Κεραμέως: Πάνω από 13% οι αυξήσεις στις συντάξεις τα δύο τελευταία χρόνια
- Οι νικητές των Greek Accounting and Finance Awards 2024 powered by SOFTONE