ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Εικονικές εταιρείες, άνοιγμα τραπεζικών λογαριασμών και αποστολή χρημάτων σε τρίτες χώρες εντός ολίγων ωρών. Αυτή είναι η νέα μέθοδος που εντόπισε η Α’ Μονάδα της Αρχής Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες, μετά από δεκάδες έρευνες που διεξήγαγε, με «πρωταγωνιστές» ξένους πολίτες που εμφανίστηκαν στην Ελλάδα ως… επιχειρηματίες.
Πίσω από αυτή τη «βιτρίνα», όμως, κρύβεται ένα τεράστιο δίκτυο με ξέπλυμα χρήματος τεράστιων ποσών. Σε έκθεση της ομάδας του έμπειρου εισαγγελέα Χαράλαμπου Βουρλιώτη που ολοκληρώθηκε πριν από ελάχιστο χρονικό διάστημα, περιγράφεται αναλυτικά ο τρόπος δράσης, ενώ η έρευνα αποκαλύπτει πως «εντοπίζονται και καταγράφονται ορισμένες αδυναμίες του υπάρχοντος συστήματος, που μπορούν να αποτελέσουν ένα εφαλτήριο για την περαιτέρω θωράκιση του χρηματοπιστωτικού τομέα, καθώς επίσης και τον αποτελεσματικότερο συντονισμό των συναρμόδιων φορέων για την αντιμετώπιση του φαινομένου».
Τα πέντε στάδια της δράσης
Οι ξένοι υπήκοοι έρχονται στην Ελλάδα και λαμβάνουν ελληνικό ΑΦΜ. Στη συνέχεια συστήνουν εταιρείες (στην πλειοψηφία του ΙΚΕ) και ανοίγουν στο όνομα των εταιρειών τους, τραπεζικούς λογαριασμούς με έδρα εκεί όπου βρίσκεται ο φορολογικός τους εκπρόσωπος, δηλαδή ο λογιστής στην Ελλάδα, χωρίς να δηλώνουν κανένα άλλο προσωπικό στοιχείο.
Στη συνέχεια ξεκινούν μεταφορές ποσών από εταιρείες του εξωτερικού προς την Ελλάδα και αυθημερόν από την Ελλάδα στο εξωτερικό και κυρίως σε χώρες της Ασίας, ώστε να χάνονται τα «ίχνη» τους.
Συγκεκριμένα, η νέα τύπου απάτης, σύμφωνα με την Αρχή για το Ξέπλυμα, εκτυλίσσεται σε πέντε στάδια:
- Αλλοδαπό φυσικό πρόσωπο εκδίδει ελληνικό αριθμό φορολογικού μητρώου (Α.Φ.Μ.).
- Προβαίνει στη σύσταση εταιρίας (μέσω καταχώρησης στο ΓΕΜΗ και λήψης εταιρικού Α.Φ.Μ.), σε έδρα που συνήθως χρησιμοποιείται από πολλές εταιρίες και μπορεί να Απόκτηση προσωπικού Α.Φ.Μ. χαρακτηριστεί ως «φορολογική», αναλαμβάνοντας συνήθως και τον ρόλο του ασκούντα την διοίκησή της (διαχειριστή).
- Η εταιρία, μέσω του πραγματικού δικαιούχου – διαχειριστή της, του αρμόδιου για τις φορολογικές υποθέσεις της (λογιστή) ή του φορολογικού εκπροσώπου του ιδιοκτήτη – διαχειριστή, προβαίνει σε άνοιγμα τραπεζικού λογαριασμού, δηλώνοντας ότι αυτός θα χρησιμοποιηθεί κυρίως για την εμπορική δραστηριότητα, όπως αυτή περιγράφεται στις δραστηριότητές της.
- Ο λογαριασμός ξεκινά να πιστώνεται με ποσά από λογαριασμούς με δικαιούχους διάφορα φυσικά και νομικά πρόσωπα, οι οποίοι τηρούνται σε ιδρύματα που εδρεύουν εκτός Ελλάδος. Ακολούθως τα εν λόγω ποσά αποστέλλονται άμεσα (αυθημερόν ή τις αμέσως επόμενες ημέρες) σε λογαριασμούς τρίτων -αλλοδαπών- εταιριών, οι οποίοι τηρούνται και αυτοί σε ιδρύματα που εδρεύουν στο εξωτερικό, με ένα μικρό μέρος αυτών, σε ορισμένες περιπτώσεις, να αναλαμβάνεται σε μετρητά.
- Η παραπάνω συμπεριφορά μπορεί να συνεχιστεί μέχρι τον ενδελεχέστερο έλεγχο δέουσας επιμέλειας που θα ασκήσει το ίδρυμα τήρησης και τη λήψη σχετικών μέτρων, ή την ανίχνευση / εντοπισμό των ύποπτων συναλλαγών από την Α’ Μονάδα της «Αρχής» ή άλλες αρμόδιες Υπηρεσίες, έπειτα από καταγγελίες θυμάτων της απάτης, ή λήψης σχετικών πληροφοριών.
Το «προφίλ» των εικονικών επιχειρήσεων και της απάτης με το «μαύρο» χρήμα
Αυτές οι «εικονικές» εταιρείες που μπήκαν στο «στόχαστρο» της Αρχής για το Ξέπλυμα είχαν όλες τους πολλά κοινά χαρακτηριστικά. Για παράδειγμα, τα φυσικά πρόσωπα – ιδρυτές δεν προέβησαν σε άνοιγμα κάποιου προσωπικού λογαριασμού και γενικότερα δεν εκδηλώνουν οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα στην ελληνική επικράτεια (διαμονή, εργασία, απόκτηση άλλων περιουσιακών στοιχείων, υποβολή φορολογικών δηλώσεων κλπ). Αυτός ήταν και ο λόγος για τον οποίον οι περισσότεροι δήλωσαν ως διεύθυνση κατοικίας τον τόπο διαμονής του φορολογικού εκπροσώπου τους.
Μεγάλη… πέραση φαίνεται πως είχαν οι μονοπρόσωπες ιδιωτικές κεφαλαιουχικές εταιρείες (Ι.Κ.Ε.), καθώς απαιτείται χαμηλό κεφάλαιο ίδρυσης, ενώ ο χρόνος σύστασης είναι πολύ μικρός. Σε ορισμένες περιπτώσεις, προκύπτει ότι ένα φυσικό πρόσωπο προέβη στη σύσταση πλέον της μίας εταιρίας, σε διαφορετικά Κράτη – Μέλη της Ένωσης και σε κοντινές ημερομηνίες.
Οι δραστηριότητες που δηλώνονται ως αντικείμενο των εταιριών, αφορούν κυρίως στην παροχή υπηρεσιών που μπορούν να εκτελεστούν και χωρίς την φυσική παρουσία εργαζομένων σε συγκεκριμένο χώρο (π.χ. υπηρεσίες υποστήριξης ή συμβουλών σε θέματα πληροφοριακών συστημάτων).
Φυσικά, οι συγκεκριμένες εταιρίες δεν απασχολούν καθόλου εργαζομένους, οι φορολογικές δηλώσεις τους (ετήσιες ή μικρότερου διαστήματος π.χ. Φ.Π.Α.) δεν ανταποκρίνονται στα διακινούμενα ποσά ή δεν υποβάλλονται καθόλου.
Μάλιστα, εκμεταλλεύονταν και το πλαίσιο στο ΓΕΜΗ, καθώς σε μεταγενέστερο χρόνο, η εταιρική καταχώρηση στο ΓΕΜΗ αναστέλλεται λόγω μη εκπλήρωσης των αντίστοιχων υποχρεώσεων.
Τα εμβάσματα και οι τραπεζικοί λογαριασμοί
Οι εντολείς των εισερχόμενων εμβασμάτων μπορούν να χωριστούν σε τρεις επιμέρους κατηγορίες:
i.Φυσικά πρόσωπα για τα οποία προέκυψε ότι εξαπατήθηκαν. Συνήθως, τα εισρέοντα κεφάλαια είναι κάτω των 50.000 € ανά κίνηση.
ii.Εταιρίες για τις οποίες προέκυψε ότι εξαπατήθηκαν. Τα εισρέοντα κεφάλαια, στις περισσότερες περιπτώσεις, είναι συγκριτικά μεγαλύτερα σε σχέση με τις περιπτώσεις των εμβασμάτων που προέρχονται από εξαπατηθέντα φυσικά πρόσωπα, ενώ οι επιμέρους κινήσεις μπορεί να ανέρχονται και σε εκατοντάδες χιλιάδες ή εκατομμύρια ευρώ.
iii. Εταιρίες που παρουσιάζουν παρόμοιο προφίλ με την διερευνώμενη οντότητα, στους λογαριασμούς των οποίων διαπιστώνεται παρόμοια συμπεριφορά, με το ύψος των επιμέρους κινήσεων να είναι συνήθως κάτω των 100.000 €.
Σύμφωνα με την έρευνα της Αρχής για το Ξέπλυμα:
- Τα εξερχόμενα εμβάσματα κατευθύνονται σε αλλοδαπές εταιρίες οι οποίες, σε ορισμένες περιπτώσεις, εδρεύουν εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης και ειδικά σε χώρες της Ασίας, με τους λογαριασμούς λήψης να τηρούνται και αυτοί σε ιδρύματα εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης.
- Σε ορισμένες περιπτώσεις, διαπιστώθηκαν περισσότερα του ενός εμβάσματα από την ίδια οντότητα – θύμα εξαπάτησης.
- Συνήθως τα φυσικά πρόσωπα – παθόντες είναι κάτοικοι Κρατών – Μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
- Οι λογαριασμοί μεταξύ των οποίων γίνονται οι συναλλαγές (είτε πρόκειται για λήψεις, είτε για αποστολές ποσών) αλλά και οι δικαιούχοι αυτών (φυσικά πρόσωπα, εταιρίες) δεν βρίσκονται στην ίδια χώρα.
- Ο έλεγχος που διενεργείται από το ίδρυμα τήρησης του επίμαχου λογαριασμού στα πλαίσια της δέουσας επιμέλειας, εντείνεται είτε κατόπιν ενημέρωσης της τράπεζας περί λήψης ποσού που αποκομίσθηκε με απάτη (με απευθείας ενημέρωση από τον παθόντα ή κατόπιν ειδοποίησης από την τράπεζα του λογαριασμού προέλευσης), είτε κατόπιν διαπίστωσης ασυμβατότητας της τραπεζικής δραστηριότητας με την εν γένει οικονομική εικόνα της εταιρίας – δικαιούχου.
- Ο αρμόδιος εκ μέρους της εταιρίας – δικαιούχου, είτε επιδεικνύει απροθυμία δικαιολόγησης των επίμαχων συναλλαγών, είτε προσκομίζει πλαστά ή αμφιβόλου γνησιότητας δικαιολογητικά και έγγραφα (τιμολόγια, ιδιωτικά συμφωνητικά κλπ.), επιμένοντας σε κάθε περίπτωση για την έγκριση διενέργειάς τους.
Βάσει του χρόνου που μεσολαβεί μεταξύ των διαφόρων σταδίων των κατά περίπτωση πράξεων, διαπιστώνεται ότι πρόκειται για μία οργανωμένη δραστηριότητα, με τις «προπαρασκευαστικές ενέργειες» (απόκτηση προσωπικού Α.Φ.Μ., σύσταση εταιρίας και άνοιγμα λογαριασμού στο όνομά της) να μην συμπίπτουν πολλές φορές χρονικά με την κατ’ ουσίαν τέλεση των αδικημάτων της απάτης και της νομιμοποίησης των εσόδων που αποκομίσθηκαν (λήψη και αποστολή κεφαλαίων).
Τα «τρωτά» σημεία του ελληνικού συστήματος
Η Αρχή για το Ξέπλυμα έχει εντοπίσει μια σειρά από «τρωτά» σημεία, στα οποία «πατούν» οι επιτήδειοι και προχωρούν σε παράνομες δραστηριότητες. Αυτά τα σημεία είναι:
- Η αδυναμία εξακρίβωσης της γνησιότητας του εγγράφου που προσκομίστηκε από το -αλλοδαπό- φυσικό πρόσωπο κατά την διενέργεια των επιμέρους πράξεων (απόδοση Α.Φ.Μ., άνοιγμα εταιρικού λογαριασμού κλπ.).
- Η έλλειψη στοιχείων που είναι αναγκαία για την διασταύρωση του προφίλ του φυσικού προσώπου (π.χ. προηγούμενη εργασία στον κλάδο που εντάσσεται η εταιρία, βάσει των δηλωθεισών δραστηριοτήτων της).
- Οι περιορισμένες δυνατότητες εξέτασης και διακρίβωσης της αυθεντικότητας των παραστατικών που προσκομίστηκαν για την δικαιολόγηση των επίμαχων συναλλαγών από τα υπόχρεα πρόσωπα.
- Η καθυστέρηση στην επικοινωνία μεταξύ τραπεζών, ώστε να εξακριβωθεί υπό ποια πλαίσια διενεργείται μία συναλλαγή.
- Η, μεταξύ των αρμόδιων Αρχών, καθυστερημένη και χρονοβόρα ανταλλαγή πληροφοριών, συγκριτικά πάντα με τον χρόνο ολοκλήρωσης των επίμαχων συναλλαγών και την χρονική διάρκεια της εγκληματικής δραστηριότητας.
- Η μεγάλη ανομοιογένεια των μητρώων επιχειρηματικών δεδομένων (π.χ. ΓΕΜΗ) των Κρατών – Μελών της ΕΕ σε ότι αφορά τις πληροφορίες που είναι διαθέσιμες και, σε πολλές περιπτώσεις, η έλλειψη κεντρικής βάσης δεδομένων με σημείο αναφοράς – αναζήτησης τα φυσικά πρόσωπα που συνδέονται με τις εταιρίες.
- Εμπόδια και αδυναμίες ως προς τη δυνατότητα συνεργασίας με τρίτες Χώρες (εκτός ΕΕ), στις περιπτώσεις όπου το εγκληματικό προϊόν καταλήγει σε τραπεζικά ιδρύματα που εδρεύουν σε αυτές
Διαβάστε επίσης:
Τραμπ: Σωρεία εκτελεστικών πράξεων αναμένεται λίγες ώρες μετά την ορκωμοσία του
CPLP Shipping: Πέμπτη περίοδος εκτοκισμού ομολογιακού
Alpha Bank: Αγορά ιδίων Μετοχών συνολικού κόστους 3.589.772,54 ευρώ
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Τράπεζα Πειραιώς: Παραιτήθηκε από το ΔΣ ο Σολομών Μπεράχας
- Παιχνίδια Εκδίκησης: Ένας «απλός» χωρισμός μετατρέπεται σε εφιάλτη – Τι θα δούμε στην καθηλωτική πρεμιέρα
- Δένδιας: Η ευζωία των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων προτεραιότητα της κυβέρνησης
- Ευρωπαϊκή Ένωση: «Πράσινο φως» στο σχέδιο προϋπολογισμού της Γαλλίας