ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, συμπλήρωσε ότι “Μετά την πανδημία ήρθε μια αρκετά ισχυρή ανάπτυξη που συνεχίζεται ως τον ορίζοντα των οικονομικών μας προβλέψεων, το 2025.
Τώρα η Ελλάδα, όπως και όλα τα κράτη-μέλη, έχει μπροστά της να εφαρμόσει το δύσκολο, δεύτερο μισό του σχεδίου ανάκαμψης και ανθεκτικότητας, κατά το οποίο πραγματοποιούνται οι περισσότερες επενδύσεις.
Το επίπεδο εφαρμογής του ελληνικού σχεδίου ανάκαμψης και ανθεκτικότητας μέχρι στιγμής είναι καλό. Εκταμιεύθηκε η τρίτη πληρωμή στα τέλη Δεκεμβρίου”.
“Επίσης”, συμπλήρωσε ο κ. Τζεντιλόνι ” τη χρονιά που πέρασε, κυρίως μετά τις πυρκαγιές, δουλέψαμε πολύ για τον αναπροσανατολισμό μέρους των κονδυλίων για να αντιμετωπιστεί η κλιματική κρίση.
Νομίζω, ότι μετά από αυτό τον αναπροσανατολισμό των κονδυλίων, μπορούμε να αναμένουμε μια γρήγορη και ομαλή εξέλιξη στην εφαρμογή του ελληνικού σχεδίου ανάκαμψης”.
Οι στόχοι ενός νέου χρηματοδοτικού εργαλείου κοινού δανεισμού
Εξέφρασε ακόμη την άποψη ότι μετά το Ταμείο Ανάκαμψης (NextGenerationEU) που λήγει το 2026, η ΕΕ χρειάζεται ένα νέο χρηματοδοτικό εργαλείο κοινού δανεισμού που θα απαντά στους νέους κοινούς ευρωπαϊκούς στόχους, όπως η άμυνα, οι τεχνολογίες αιχμής και η καθαρή τεχνολογία.
Λίγες ημέρες πριν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσιάσει την ενδιάμεση έκθεσή της για την εφαρμογή των σχεδίων ανάκαμψης και ανθεκτικότητας των κρατών-μελών, ο Π. Τζεντιλόνι είπε ότι «βρισκόμαστε στα μισά του δρόμου».
Επεσήμανε ακόμη ότι η πλειοψηφία των επενδύσεων έρχεται τα τρία τελευταία χρόνια και εκφράζει την ικανοποίησή του που τα σχέδια ανάκαμψης έχουν ήδη καταφέρει να περιορίσουν την απόκλιση στην ανάπτυξη μεταξύ των κρατών-μελών.
Για τους νέους δημοσιονομικούς κανόνες, ο Ιταλός Επίτροπος τόνισε ότι εφόσον εγκριθούν, η εφαρμογή τους θα ξεκινήσει το 2025, κάτι το οποίο σημαίνει ότι το φθινόπωρο τα κράτη-μέλη θα πρέπει να υποβάλουν τα πολυετή σχέδια προσαρμογής τους.
Υπάρχει προθεσμία για την εφαρμογή του NGEU
Σχετικά με την παράταση της ισχύος του NGEU μετά το 2026, όπως έχουν ζητήσει κάποιες χώρες, ανέφερε ότι υπάρχει μια προθεσμία.
“Νομικά, μέρος της απόφασης που ελήφθη τότε δεν μπορεί να επεκταθεί και ειδικά σε ό,τι αφορά την απόφαση να αντλήσουμε κοινό χρήμα από τις χρηματοπιστωτικές αγορές, αυτή έχει σαφή προθεσμία.
Για να αλλάξει αυτή η προθεσμία πρέπει να ζητηθεί η έγκριση 27 ή 29 εθνικών κοινοβουλίων. Προσωπικά δεν θα επένδυα πολιτικό κεφάλαιο σε αυτό, αλλά συμμερίζομαι πλήρως την άποψη ότι μετά το NGEU πρέπει να συζητήσουμε το συντομότερο δυνατόν – πριν την 1η Ιανουαρίου του 2027 – τί θα ακολουθήσει”, είπε.
Για ένα νέο χρηματοδοτικό εργαλείο κοινού δανεισμού σημείωσε ότι αυτό θα συζητηθεί στον επόμενο νομοθετικό κύκλο.
“Είναι ξεκάθαρο ότι έχουμε κάποιους κοινούς ευρωπαϊκούς στόχους και αυτό θα άξιζε τουλάχιστον εν μέρει κοινή χρηματοδότηση. Για παράδειγμα η άμυνα, οι τεχνολογίες αιχμής, η καθαρή πράσινη τεχνολογία”, υπογράμμισε.
Μάλιστα, ενημέρωσε ότι η Πρόεδρος Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν πρότεινε κάτι παρόμοιο πριν από ένα χρόνο.
“Πρότεινε ένα ευρωπαϊκό κυρίαρχο ταμείο, το οποίο σήμερα είναι περιορισμένο και είναι το πρόγραμμα STEP, αλλά θα μπορούσε να είναι ένα πρώτο βήμα”, ανέφερε ο κ. Τζεντιλόνι.
Τα επόμενα βήματα της συμφωνίας στη μεταρρύθμιση των δημοσιονομικών κανόνων της ΕΕ
Ερωτηθείς για τα επόμενα βήματα της συμφωνίας στη μεταρρύθμιση των δημοσιονομικών κανόνων της ΕΕ, είπε πως οι νέοι κανόνες θα πρέπει να εγκριθούν με ψηφοφορία από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στα μέσα Απριλίου και την επόμενη μέρα από το Συμβούλιο (Coreper).
Στη συνέχεια, “θα επιβεβαιώσουμε με τα κράτη μέλη την εφαρμογή των νέων κανόνων από το 2025. Η πλειονότητα των κρατών μελών συμφωνεί να ξεκινήσουν να εφαρμόζονται οι νέοι κανόνες ήδη το 2025, με τετραετή ή επταετή σχέδια προσαρμογής. Αυτό σημαίνει ότι φέτος το καλοκαίρι και το φθινόπωρο θα έχουμε πολύ δουλειά με τις διαπραγματεύσεις μεταξύ των κρατών-μελών και της Επιτροπής για τα πολυετή σχέδια” , εξήγησε.
Πρόσθεσε δε ότι “Δεν έχει αποφασιστεί πότε θα πρέπει τα κράτη-μέλη να υποβάλουν τα μεσοπρόθεσμα σχέδιά τους, γιατί οι κανόνες δεν έχουν ακόμη τεθεί σε ισχύ, αλλά λογικά το φθινόπωρο (Σεπτέμβρης-Νοέμβρης), μετά το καλοκαιρινό διάλειμμα, θα λάβουμε τα σχέδια”.
Πως θα εξασφαλιστεί η διαφάνεια όσον αφορά τη βοήθεια προς την Ουκρανία
Σχετικά με τα 50 δισ. ευρώ που προγραμματίζονται από την ΕΕ για την Ουκρανία τα τέσσερα επόμενα χρόνια και τον κοινοτικό έλεγχο της διάφανης διαχείρισης από τις Ουκρανικές Αρχές αυτών των κονδυλίων, ο κ. Τζεντιλόνι σημείωσε ότι υπάρχει σειρά Μνημόνια με τις Ουκρανικές Αρχές, με στόχους που θα πρέπει να πιάσουν, τα περισσότερα δε από αυτά έχουν να κάνουν με τους μηχανισμούς Δημοσίων Προμηθειών και τους τρόπους με τους οποίους η εθνική οικονομία τους θα πρέπει να λειτουργεί κατά της διαφθοράς.
Συμπλήρωσε μάλιστα ότι τα τελευταία δυο χρόνια η Ουκρανία έχει ανταποκριθεί θετικά στην διαδικασία αυτή, η οποία είχε θετική ανταπόκριση από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ).
“Αυτό δεν υπήρξε ένας απλός αυτοματισμός. Υπήρξε μια σωστή απόφαση. Αλλά και το ΔΝΤ επίσης βάζει τους δικούς του όρους. ‘Αρα πλέον η Ουκρανία έχει να αντιμετωπίσει όρους και προϋποθέσεις που τίθενται ταυτόχρονα από την ΕΕ , το ΔΝΤ και πιθανόν τις ΗΠΑ, όπου η σχετική διαδικασία βρίσκεται ακόμα σε εκκρεμότητα”, δήλωσε χαρακτηριστικά ο Πάολο Τζεντιλόνι.
Διαβάστε επίσης:
ΙΟΒΕ: Βελτίωση των επιχειρηματικών προσδοκιών στη βιομηχανία τον Ιανουάριο
POS: Πρόστιμα από 10.000 έως 300.000 ευρώ σε όσους δεν συμμορφωθούν