Τον τρόπο για τη μείωση του τεράστιου όγκου των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων προς τον ιδιωτικό τομέα αποκαλύπτει το σχέδιο του προϋπολογισμού που κατατέθηκε στη Βουλή. Σημειώνεται πως το θέμα των ληξιπρόθεσμων οφειλών του δημοσίου αποτελεί και δέσμευση έναντι των θεσμών, στο πλαίσιο της Ενισχυμένης Εποπτείας.

Τα περιοριστικά μέτρα που επιβλήθηκαν για την αντιμετώπιση της πανδημίας δημιούργησαν καθυστερήσεις στους φορείς στην προσπάθεια αποπληρωμής των ληξιπρόθεσμων οφειλών, ενώ τον περασμένο Απρίλιο καταρτίστηκε νέο σχέδιο εκκαθάρισης ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων και προβλέφθηκε ένα ελάχιστο σταθερό ποσό ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων για κάθε υποτομέα της Γενικής Κυβέρνησης.

Μάλιστα, το Υπουργείο Οικονομικών έχει αναλάβει δράσεις και μέτρα για την ταχύτερη και αποτελεσματικότερη απομείωση των συσσωρευμένων ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεών τους.

Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης

Οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις των ΟΤΑ προς τρίτους ανήλθαν τον μήνα Σεπτέμβριο τρέχοντος έτους στο ποσό των 109 εκατ. ευρώ, όταν το αντίστοιχο ποσό τον Σεπτέμβριο του 2020 ήταν 221 εκατ. ευρώ, παρουσίασε δηλαδή μείωση της τάξης του 51%. Η εν λόγω μείωση απορρέει από την εφαρμογή του προγράμματος ενίσχυσης των ΟΤΑ από τον Κρατικό Προϋπολογισμό, που για το τρέχον οικονομικό έτος ανήλθε στο ποσό των 72 εκατ. ευρώ.

Επιπρόσθετα, αναμένεται περαιτέρω αποκλιμάκωση του ύψους των υποχρεώσεων και παράλληλα αποφυγή δημιουργίας νέων στο μέλλον, με την εφαρμογή του νέου θεσμικού πλαισίου, που προβλέπει την υποχρέωση δέσμευσης από τους ΟΤΑ ποσού ταμειακών διαθεσίμων ίσου με το σύνολο των ληξιπρόθεσμων οφειλών τους σε τρίτους, σε ειδικό λογαριασμό που θα τηρείται ανά φορέα στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων.

Τα ιδιαίτερα προβλήματα ρευστότητας που αντιμετώπισαν νομικά πρόσωπα που ανήκουν στη Γενική Κυβέρνηση, οδήγησαν σε σημαντική αύξηση των απλήρωτων υποχρεώσεών τους, κατά το προηγούμενο και το τρέχον οικονομικό έτος, λόγω μη είσπραξης των προβλεπόμενων εσόδων, ως συνέπεια της πανδημίας και ιδίως συγκοινωνιακοί φορείς, όπως οι εταιρείες Σταθερές Συγκοινωνίες (ΣΤΑΣΥ) ΜΑΕ, Οδικές Συγκοινωνίες (ΟΣΥ) ΑΕ, Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών (ΟΑΣΑ) ΑΕ κ.λπ. Για τον λόγο αυτό εγκρίθηκε επιχορήγηση από τον κρατικό προϋπολογισμό ύψους 62 εκατ. ευρώ, η οποία χρησιμοποιείται για την εξόφληση ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων.

Επίσης, για την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων των εταιρειών Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ) ΑΕ και Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ) ΑΕ, το ύψος των οποίων τον μήνα Σεπτέμβριο ανήλθε στα 35 εκατ. ευρώ περίπου, πραγματοποιήθηκε τον μήνα Οκτώβριο αύξηση του μετοχικού τους κεφαλαίου.

Το «στοκ» των εκκρεμών συντάξεων

Μείωση παρατηρείται και στις οφειλές από εκκρεμείς αιτήσεις συνταξιοδότησης. Μέρος του σχεδίου είναι η αναδιοργάνωση των υπηρεσιών του e-EFKA και η άμεση στελέχωσή τους, καθώς και η έναρξη εφαρμογής του νομοθετικού πλαισίου για τις προκαταβολές, σύμφωνα με το οποίο κάθε ασφαλισμένος που έχει υποβάλει αίτηση συνταξιοδότησης στον eEFKA δικαιούται να λάβει προκαταβολή υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις.

Ειδικότερα, το ύψος των οφειλών αυτών κατά τον μήνα Σεπτέμβριο 2021 ανήλθε στα 360 εκατ. ευρώ και αν εξαιρεθούν οι εισφορές ύψους 92 εκατ. ευρώ, που παρακρατούνται υπέρ του Δημοσίου, του Ασφαλιστικού Κεφαλαίου Αλληλεγγύης Γενεών (ΑΚΑΓΕ) και του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (ΕΟΠΥΥ), το καθαρό ποσό ανήλθε στα 268 εκατ. ευρώ.

Χρέη νοσοκομείων

Σημειώνεται ότι οι ληξιπρόθεσμες οφειλές των νοσοκομείων τον Σεπτέμβριο του 2021 εμφανίζονται σημαντικά αυξημένες σε ύψος 962 εκατ. ευρώ έναντι 502 εκατ. ευρώ τον Δεκέμβριο του 2020, καθώς περιλαμβάνονται σημαντικά ποσά Clawback και Rebate που δεν έχουν συμψηφιστεί και τα οποία αναμένεται να συμψηφιστούν έως τα τέλη τους έτους.

Τον Σεπτέμβριο του 2020 οι ληξιπρόθεσμες οφειλές ανέρχονταν σε 780 εκατ. ευρώ, 55% υψηλότερες από τις αντίστοιχες του Δεκεμβρίου του ίδιου έτους, καθώς θα πρέπει να ληφθούν υπόψη οι αυξημένες δαπάνες των νοσοκομείων σε συνδυασμό με την επιβάρυνση του συστήματος υγείας από τα αυξημένα περιστατικά του Covid.

Διαβάστε επίσης: