ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Σκοπός του νομοσχεδίου είναι ο εκσυγχρονισμός-επικαιροποίηση της νομοθεσίας (ν.3959/2011) για την προστασία του ελεύθερου ανταγωνισμού, με την ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 11ης Δεκεμβρίου 2018.
Το άρθρο 1Α
Στις σημαντικότερες αλλαγές που προβλέπονται αποτελεί η εισαγωγή του άρθρου 1 Α. Η συγκεκριμένη ρύθμιση θεωρείται αρκετά καινοτόμα και αντίστοιχες διατάξεις υπάρχουν στο Δίκαιο του ανταγωνισμού των ΗΠΑ και της Αυστραλίας. Σύμφωνα με πηγές της Επιτροπής Ανταγωνισμού μάλιστα, θεωρείται ως ένα εργαλείο που θα μπορούσε ενδεχομένως να βοηθήσει στον περιορισμό των αυξήσεων τιμών.
Σύμφωνα με το άρθρο:
- Απαγορεύεται σε μία επιχείρηση να προτείνει, να εξαναγκάζει, να παρέχει κίνητρα ή να προσκαλεί οποιονδήποτε τρόπο άλλη επιχείρηση να συμμετέχει συμφωνία μεταξύ επιχειρήσεων ή σε αποφάσεις ενώσεων επιχειρήσεων ή σε εναρμονισμένες πρακτικές, οι έχουν ως αντικείμενο την παρεμπόδιση, τον περιορισμό ή τη νόθευση του ανταγωνισμού στην ελληνική επικράτεια και οι οποίες συνίστανται:
- στον άμεσο ή έμμεσο καθορισμό των τιμών αγοράς ή πώλησης σε μία αγορά ή
- στον περιορισμό ή στον έλεγχο της παραγωγής, της διάθεσης, της τεχνολογικής ανάπτυξης ή των επενδύσεων ή
- στην κατανομή των αγορών των πηγών εφοδιασμού.
- Μία επιχείρηση απαγορεύεται να γνωστοποιεί πληροφορίες για τιμή, έκπτωση, παροχή ή πίστωση σχετικά με προϊόντα ή υπηρεσίες που προμηθεύει ή προμηθεύεται, εάν: α) η γνωστοποίηση περιορίζει τον αποτελεσματικό ανταγωνισμό στην ελληνική επικράτεια, και β) δεν αποτελεί συνήθη εμπορική πρακτική.
Προκειμένου να αξιολογηθεί εάν η γνωστοποίηση περιορίζει τον αποτελεσματικό ανταγωνισμό λαμβάνονται υπόψη:
- ο βαθμός εξειδίκευση και ο εξατομικευμένος χαρακτήρας των πληροφοριών
- εάν οι πληροφορίες σχετίζονται με μελλοντικές δραστηριότητες
- σε ποιο βαθμό οι πληροφορίες είναι άμεσα προσβάσιμες στο κοινό,
- εάν η γνωστοποίηση εντάσσεται σε ένα σύνολο παρόμοιων γνωστοποιήσεων από την επιχείρηση
- εάν υφίσταται ιστορικό προηγούμενο συμπαιγνιών στη συγκεκριμένη αγορά μεταξύ των ίδιων επιχειρήσεων
- εάν η η σχετική αγορά που αφορά η γνωστοποίηση είναι συγκεντρωμένη και ολιγοπωλιακή
Τα μέλη της Επιτροπής και η επιλογή τους
Αλλαγές υπάρχουν στη επιλογή των μελών της Επιτροπής Ανταγωνισμού ενώ αυξάνεται και ο αριθμός τους από 8 σε 10 και συγκεκριμένα Πρόεδρος, Αντιπρόεδρος, 6 Εισηγητές και 2 τακτικά μέλη με τους αναπληρωτές τους. Παράλληλα αυξάνονται από 3 σε 5 τα μέλη του Πειθαρχικού Συμβουλίου.
Ο Πρόεδρος και Αντιπρόεδρος Επιτροπής Ανταγωνισμού συνεχίζουν να επιλέγονται με απόφαση Διάσκεψης των Προέδρων Βουλής των Ελλήνων. Η επιλογή των εισηγητών, των τακτικών μελών και των αναπληρωματικών θα γίνεται από τον υπουργό Ανάπτυξης με τη σύμφωνη γνώμη της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, ωστόσο, βάσει καταλόγου υποψηφίων ο οποίος θα καταρτίζεται από επιτροπή επιλογής. Ο κατάλογος θα προκύπτει ύστερα από ανοικτό διαγωνισμό, δεν θα περιλαμβάνει εξεταστική διαδικασία, αλλά κατάθεση ατομικού φακέλου.
Η πρώτη φάση επιλογής, γίνεται από ανεξάρτητη πενταμελή Επιτροπή Επιλογής η οποία αποτελείται από τον πρόεδρο ή τον αντιπρόεδρο του Συμβουλίου της Επικρατείας, τον πρόεδρο ή τον αντιπρόεδρο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, τον πρόεδρο ή τον αντιπρόεδρο του ΑΣΕΠ, από έναν πρώην πρόεδρο ή αντιπρόεδρο της Ε.Α., από ένα μέλος ΔΕΠ ΑΕΙ με εξειδίκευση στο Δίκαιο του ανταγωνισμού και από ένα μέλος ΔΕΠ ΑΕΙ με εξειδίκευση στα Οικονομικά του ανταγωνισμού.
Σημειώνεται πως στο τελικό νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή δεν προβλέπεται διεύρυνση των αρμοδιοτήτων της Επιτροπής Ανταγωνισμού στους τομείς του κλάδου των τηλεπικοινωνιών και ταχυδρομικών υπηρεσιών, όπως άλλωστε είχε προαναγγελθεί μετά τις συζητήσεις που είχαν γίνει το περασμένο καλοκαίρι για τα συγκεκριμένα ζητήματα.