Ήρεμη συνεδρίαση
Αγαπητοί αναγνώστες, χθες η αγορά ήταν επιφυλακτική στις περισσότερες μετοχές και ειδικά στις τράπεζες.
Alpha, Attica, Πειραιώς, Eurobank και Εθνική έκλεισαν με απώλειες.
Εξαίρεση ήταν η Optima που ολοκλήρωσε την συνεδρίαση με κέρδη 0,76% στα 15,82 ευρώ.
Δυνατά ξεκίνησε η METLEN καθώς προσέγγισε τα 44 ευρώ, αν και στο τέλος έχασε τα αρχικά της κέρδη και τελικώς έκλεισε με οριακή άνοδο στα 43,16 ευρώ.
Για να σας φρεσκάρω την μνήμη ο Ευάγγελος Μυτιληναίος χθες από το Λονδίνο σχετικά με την πολιτική μερισμάτων σημείωσε ότι «πρέπει να κρατηθεί μια ισορροπία ανάμεσα στις επενδύσεις, την κερδοφορία και το μέρισμα».
«Στόχος», είπε είναι «το μέρισμα να είναι στο 35% των κερδών» και όπως πρόσθεσε στοχεύει να το συνδυάσει με το «υψηλό επενδυτικό πρόγραμμα.»
Έντονα ανοδικά κινήθηκαν ΑΔΜΗΕ, ΦΑΙΣ, JUMBO και Αβαξ.
Ευρώπη Holdings-Intracom: Ισχυρές
Ισχυρά κέρδη είχαμε για δυο μετοχές του ομίλου Κόκκαλη.
Η μια είναι η Ευρώπη Holdings και η άλλη η Intracom.
Η Ευρώπη “έκοψε” χθες το δικαίωμα καθώς ακολουθεί η Αύξηση Μετοχικού Κεφαλαίου.
Η μετοχή έκανε ράλι και έκλεισε στα 1,56 ευρώ στο +5% ενώ η Intracom κέρδισε 4,10% και έκλεισε στα 3,15 ευρώ.
Βέβαια η δεύτερη υστερεί αρκετά από τα υψηλά της που ήταν τα 3,85 ευρώ εντός του 2024.
Ψυχανεμίζομαι δε οτι το ράλι θα συνεχιστεί.
Ευρώπη Holdings: Ξεκίνησε η διαδικασία της ΑΜΚ
Χθες 28/4 ήταν η ημερομηνία αποκοπής του δικαιώματος συμμετοχής στην αύξηση, με τη περίοδο διαπραγμάτευσης να διαρκεί έως τις 13/5, ενώ η περίοδος άσκησης θα «κρατήσει» έως τις 16/5.
Η εισηγμένη επιδιώκει να αντλήσει 68,3 εκατ. ευρώ ενώ συνολικά θα εκδοθούν 56.948.627 νέες μετοχές με αναλογία που δίνει σε κάθε 1 παλιά, (περίπου) 0,659 νέες.
Τα αντληθέντα κεφάλαια από την ΑΜΚ θα κατευθυνθούν σε τέσσερις πυλώνες.
Πρώτον, για την εξαγορά του υπολοίπου 35% της Ευρώπη ασφαλιστικής, με κόστος 16,55 εκατ. ευρώ, δεύτερον 28 εκατ. ευρώ θα χρησιμοποιηθούν για την ενίσχυση των εποπτικών κεφαλαίων της ασφαλιστικής.
Τρίτον περίπου 17 εκατ. ευρώ προορίζεται για εξαγορές εταιρειών στον ασφαλιστικό κλάδο και τέταρτον περίπου 5,9 εκατ. ευρώ θα διοχετευθούν σε κεφάλαιο κίνησης.
Στόχος της Ευρώπη είναι να μπει δυναμικά σε νέους ασφαλιστικούς κλάδους, όπως τα ακίνητα, οι μεταφορές, ο κλάδος περιουσίας, τεχνικών έργων και εγγυήσεων, ενώ όπως αναφέρουν διοικητικά στελέχη του ομίλου, δεν θα κινηθεί στο πεδίο των ασφαλίσεων υγείας και αυτοκινήτου, καθώς είναι αρκετά προβληματικοί κλάδοι.
Το σχέδιο Μυτιληναίου για τη Metlen
Αγαπητοί αναγνώστες, δεν είναι σύνηθες αυτό που έγινε χθες στο Λονδίνο.
Δηλαδή μια ελληνική εταιρεία, που το 2005 είχε 158 εκατ. EBITDA να έχει βάλει στόχο τα 2 δις τα επόμενα χρόνια και να εισάγεται στο βρετανικό χρηματιστήριο.
Ο Ευάγγελος Μυτιληναίος απέδειξε για ακόμη μια φορά ότι είναι game changer και οι ανακοινώσεις που έκανε για τη Metlen προκάλεσαν μεγάλο ενδιαφέρον στους 150 και πλέον αναλυτές που βρέθηκαν στην Capital Markets Day.
Ο Μυτιληναίος παρουσίασε επενδυτικό πρόγραμμα 2,5 δις ευρώ έως το 2028 ενώ ανακοίνωσε ένα νέο τομέα δραστηριοποίησης στον κλάδο της μεταλλουργείας, όπου θα επενδύσει 500 εκατ. για την ανάκτηση μετάλλων.
Θα κατασκευάσει δε 2 εργοστάσια για χαλκό και νικέλιο, στη Βόρεια Ελλάδα και στη Ρουμανία.
Αφού ανέπτυξε το πλάνο του για την επίτευξη του στόχου για EBITDA 2 δις, ήταν συγκινημένος και γλαφυρός όταν διηγήθηκε τις δυσκολίες της εταιρείας, την κρίση του 2009 που άλλαξε τις εγγυήσεις που είχε δώσει η εταιρεία, την δεκαετή κρίση που ταλαιπώρησε τη χώρα, αλλά και την ισχυρή ανάκαμψη από το 2017 και μετά.
Metlen: Οι συναντήσεις με 40 fund managers
Σήμερα και αύριο o Ευάγγελος Μυτιληναίος και η διοικητική του ομάδα θα κάνει παρουσιάσεις σε 40 νέους επενδυτές funds με έδρα το Λονδίνο, που δεν έχουν ακόμη παρουσία στη Metlen.
Οι παρουσιάσεις θα γίνουν υπό μορφή b2b, σε 20 επενδυτές σήμερα και σε επιπλέον 20 την επόμενη και έτσι θα δοθεί η ευκαιρία πιο άμεσης και σε βάθος επικοινωνία με τους νέους ενδιαφερόμενους για την εταιρεία επενδυτές.
Το Capital Martkets Day, που έγινε χθες συγκέντρωσε μεγάλο ενδιαφέρον, καθώς είναι η πρώτη μεγάλη είσοδος στο LSE μετά το Covid.
Είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν την Metlen αναλυτές από όλο τον κόσμο, να μάθουν για το στρατηγικό πλάνο και τα νέα της ελληνική εταιρείας από τον Πρόεδρό της και τα στελέχη της.
Μεταξύ αυτών και επενδυτές από τις ΗΠΑ που ταξίδεψαν ως το Λονδίνο για να δουν από κοντά την παρουσίαση και να γνωρίσουν την ισχυρή ομάδα που τη διοικεί.
Οι εντυπώσεις ήταν πολύ θετικές για τους φιλόδοξους στόχους και τα πρωτοποριακά πλάνα, καθώς η εταιρεία έχει δώσει δείγμα γραφής και έχει αποδείξει ότι πετυχαίνει τους στόχους που βάζει.
Σχολιάστηκε πολύ θετικά ότι ο στόχος των EBITDA μεσοπρόθεσμα των 2 δισ. είναι όσο σχεδόν το επενδυτικό πλάνο της πενταετίας των 2,5 δισ.
Γιώργος και Ερικέτη Μυτιληναίου στο προσκήνιο
Η επόμενη γενιά, οι Γιώργος και Ερικέτη Μυτιληναίου, τα παιδιά του ιδρυτή του Ομίλου, βρέθηκαν χθες στη σημαντική εκδήλωση για την Metlen, δίνοντας το στίγμα τους.
Ο Γιώργος Μυτιληναίος Project Director στο νέο σχέδιο της Metlen για ανάκτηση μετάλλων από βιομηχανικά υπολείμματα, μπαίνει μπροστά σε ένα εντελώς νέο και πολλά υποσχόμενο σχέδιο τoυ Ομίλου, που μπορεί να αποδώσει πολλαπλά στο μέλλον.
Αφετηρία η μονάδα στη Σίνδο, και το 2026 θα είναι η πρώτη χρονιά που θα καταγραφούν σημαντικά έσοδα και κέρδη από τη δραστηριότητα.
Η εκκίνηση γίνεται με ανάκτηση χαλκού και ψευδαργύρου και θα ακολουθήσει η εξαγωγή νικελίου, κοβαλτίου, μαγγανίου και όσων ακόμα μετάλλων έχουν τα υπολείμματα και έχουν αξία.
Η ολοκλήρωση των νέων επενδύσεων 500 εκ. θα γίνει το 2028 και η δυναμική που μπορεί να προσδώσουν στην εταιρεία είναι σημαντική τα επόμενα χρόνια.
Ο κομάντο Κυρανάκης…
Ημέρα… Κυρανάκη και σιδηρόδρομου ήταν η χθεσινή, όπως καταλαβαίνετε, αγαπητοί αναγνώστες.
Από το πρωί στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών επικρατούσε αναβρασμός.
Ο αναπληρωτής υπουργός ήθελε να είναι όλα στην εντέλεια, τόσο με την υπογραφή των συμβάσεων για τα σιδηροδρομικά έργα, όσο και με τη συνέντευξη τύπου που έδωσε στη συνέχεια για να εξειδικεύσει το νομοσχέδιο «σκούπα» που παρουσίασε νωρίτερα στο υπουργικό.
Από αυτά που μου είδα εγώ στο υπουργείο, κρατάω την αποφασιστικότητα που έχουν στην κυβέρνηση να κλείσουν την «μαύρη τρύπα» του ΟΣΕ πάση θυσία γιατί «αιμορραγούν» και πολιτικά ενώ η κοινωνία ζητά εκσυγχρονισμό του κράτους.
Διαπίστωσα ότι τελικά ο Κυρανάκης και διαβασμένος είναι και καλά «μαθήματα» έχει πάρει από την «παλιά καραβάνα» στις μεταρρυθμίσεις, τον Κωστή Χατζηδάκη, και επικοινωνιακός είναι.
Οπότε όλα κύλησαν καλά.
Ολα δείχνουν, πάντως, ότι ο Κυρανάκης εξελίσσεται σε υπουργό-κομάντο.
Μπαίνει στα τρένα, κάνει αυτοψίες, παρουσιάζει νέα νομοσχέδια, μιλά με φορείς, δίνει συνεντεύξεις και όλα αυτά σε λιγότερο από 2 μήνες.
Θα κερδίσει το στοίχημα της αναδιάρθρωσης του σιδηρόδρομου;
Ο χρόνος θα το δείξει.
… Οι παρουσίες με νόημα
Στέκομαι επίσης, στη λιτή εκδήλωση για την υπογραφή των συμβάσεων, όπου βρέθηκε ο επικεφαλής του ομίλου Aktor, Αλ. Εξάρχου, ο Κ. Μιτζάλης από την ΑΒΑΞ και πολλοί ακόμη.
Αλλοι χαρούμενοι, άλλοι… πικραμένοι για διάφορους λόγους.
Είδα εκεί τον υπουργό Χρίστο Δήμα φυσικά, τον Νίκο Παπαθανάση, και τους πολιτικούς της Θεσσαλίας, τον Κώστα Τσιάρα από το Αγροτικής Ανάπτυξης, τον υφυπουργό, Χρ. Μπουκώρο, την πρώην υφυπουργό, Ζέττα Μακρή, τον υφυπουργό Χρήστο Κέλλα, τον βουλευτή Λάρισας, Χρ. Καπετάνο (που συνομίλησε αρκετά με τον Αλ. Εξάρχου), αλλά και τον Χρήστο Τριαντόπουλο, ο οποίος όμως, δεν ήταν σε καλή διάθεση…
Τελευταίος αλλά όχι έσχατος ο πρώην υπουργός Υποδομών, Χρήστος Σταϊκούρας, ικανοποιημένος διότι έχει βάλει κι αυτός ένα λιθαράκι…
… Και το δίδυμο Κωστή – Κωνσταντίνου
Αν είναι κάποιος που έχει δώσει μάχες με το «βαθύ κράτος» που αντιστέκεται στον εκσυγχρονισμό και τις μεταρρυθμίσεις, αυτός είναι ο Κωστής Χατζηδάκης.
Και με τίμημα βεβαίως, πολιτικό και προσωπικό.
Ο αντιπρόεδρος, με αφορμή τις χθεσινές ανακοινώσεις για τον σιδηρόδρομο, έγραψε σε ανάρτησή του: «Το Ελληνικό Δημόσιο τα κατάφερε στη μάχη με το βαθύ κράτος: στον ΟΤΕ, στον ΟΛΠ, στην Ολυμπιακή, στη ΔΕΗ, στον ΕΦΚΑ, στον ψηφιακό εκσυγχρονισμό του Δημοσίου.
Με σύστημα και αποφασιστικότητα, μπορούμε να τα καταφέρουμε και με τους ελληνικούς σιδηροδρόμους.
Έχουμε διπλή υποχρέωση γι’ αυτό!»
Κι έχει δίκιο, αν μη τι άλλο ο Κωστής, ότι και ο εκσυγχρονισμός του ΟΣΕ μια ακόμη μεγάλη μάχη με το «βαθύ κράτος» θα είναι.
Να δούμε αν το «μοντέλο ΔΕΗ» θα λειτουργήσει κι εδώ.
Και μαθαίνω ότι ήταν πολύ καλή η συνεργασία του Κωστή (Χατζηδάκη) με τον Κωνσταντίνο (Κυρανάκη).
Είχαν σχεδόν καθημερινή συνεργασία μεταξύ τους και τα βασικά στελέχη του επιτελείου του αντιπροέδρου της κυβέρνησης – η διευθύντρια του γραφείου του Χριστίνα Μπουσουλέγκα, ο διευθυντής του Νομικού Γραφείου του, Λάμπρος Οικονόμου και ο στενός συνεργάτης του Μιχάλης Κεφαλογιάννης – εργάστηκαν εντατικά με τα στελέχη του υπουργείου Μεταφορών.
Βασίλης Ψάλτης: Δραστήριος
Σε πολύ καλό δρόμο, μαθαίνω, βρίσκεται η Alpha Bank, η οποία έχει κάνει τις πρώτες προβλέψεις της για τα αποτελέσματα του 2025 και τα οποία είναι άκρως ενθαρρυντικά.
Ακόμη καλύτερη θα είναι η κατάσταση για τη διετία 2026-2027, με τον επικεφαλής της τράπεζας, Βασίλη Ψάλτη, να έχει φτιάξει ένα πολύ ενδιαφέρον πλάνο, με επιτεύξιμους στόχους.
Μαθαίνω ότι για φέτος τα κέρδη θα κινηθούν περί τα 850 εκατ. ευρώ, δηλαδή γύρω στα 212 εκατ. κάθε τρίμηνο.
Ωστόσο, ο δραστήριος Ψάλτης έχει ανακοινώσει τρεις εξαγορές (ΑΧΙΑ Ventures, AstroBank στην Κύπρο και Flexfin) οι οποίες θα δώσουν μεγάλη ώθηση στα αποτελέσματα τα επόμενα χρόνια.
Μου λένε, επίσης, ότι ως προς τη δανειακή επέκταση, ο στόχος της τράπεζας είναι τα 2,5 δις μέσα στο 2025 και τα έσοδα από τόκους στο 1,65 δις ευρώ.
Τέλος, η ποιότητα των δανείων συνεχίζει να είναι πολύ καλή, με σχεδόν μηδενική ροή νέων κόκκινων δανείων και ο στόχος είναι 50 εκατ. από προβλέψεις μέσα στο 2025.
H… παρανοϊκή αυτοδιάψευση του Τόλη Βακάκη
Εντάξει, όλα τα έχουμε δει και τα έχουμε ακούσει από τον Απόστολο Βακάκη της Jumbo, γνωστό και ως Τόλη για τους φίλους.
Κι έχουμε βαρεθεί αυτή την μίζερη και απαισιόδοξη ανάλυσή του για τις μελλοντικές εξελίξεις.
Όμως, η αλήθεια είναι ότι το να λέει ένας κορυφαίος επιχειρηματίας, όπως ο ίδιος, ότι «παραμένουμε αισιόδοξοι αλλά… και παρανοϊκά επιφυλακτικοί», είναι από μόνο του… παρανοϊκό.
Ο Τόλης Βακάκης συνεχίζει στο ίδιο μοτίβο, να συγκρατεί δηλαδή την αισιοδοξία του ή μάλλον να δείχνει ότι ανησυχεί για το μέλλον, αλλά στο τέλος σχεδόν πάντα… αυτοδιαψεύεται καθώς τα οικονομικά αποτελέσματα της Jumbo κάθε άλλο παρά άσχημα είναι.
Χθες π.χ. ανακοίνωσε πωλήσεις 1,149 δις, αυξημένες κατά 6,33%. EBITDA 424,5 εκατ. από 398,1 εκατ. το 2023 και τα καθαρά κέρδη του Ομίλου ανήλθαν σε 320,10 εκατ. ευρώ από 303,00 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 5,64%.
Εντός του guidance δηλαδή κι ακόμη καλύτερα με τον Τόλη να αυτοδιαψεύεται, όπως είχε γράψει πρόσφατα το mononews.
Jumbo: Αδύναμη
Εχει μεγάλη σημασία τι θα κάνει σήμερα η JUMBO μετά τα κέρδη των 320 εκατ. ευρώ για το 2024 που ανακοίνωσε χθες.
Η μετοχή πάντως έδειξε μεγάλη αδυναμία τις τελευταίες ημέρες και από τα 27,39 που είχε φτάσει έπεσε και πάλι στα 27,06 ευρώ.
Η ζημιά της Jumbo από την Trade Estate
Ο Απόστολος Βακάκης αρέσκεται στο να δίνει συχνά συμβουλές περί επενδύσεων.
Συνήθως δεν κατονομάζει εταιρείες και οι συμβουλές του περιορίζονται στο να κάνει λόγο για διασπορά και πολυποίκιλο επενδυτικό καλάθι ώστε να περιορίζεται το ρίσκο.
Ως εταιρεία η Jumbo έχει επενδύσει στην Trade Estates του ομίλου Fourlis.
Μια απόφαση την οποία ο διοικητικός ηγέτης της Jumbo είχε χαρακτηρίσει ως «ψήφο εμπιστοσύνης» στην εταιρεία τονίζοντας πώς οι εταιρείες αυτού του τύπου -δηλαδή οι ΑΕΕΑΠ- δεν φαντάζουν ελκυστικές λόγω επιτοκίων αλλά στο μέλλον όσο θα εξομαλύνεται η κατάσταση στην οικονομία, οι εταιρείες αυτές θα ανακάμπτουν και θα ανακτούν θετικό μομέντουμ σε σύγκριση με σήμερα.
Τι δείχνει λοιπόν το ταμείο σήμερα;
Όπως αναφέρεται στις οικονομικές καταστάσεις μετά την έκδοση και εισαγωγή των μετοχών της Trade Estates για διαπραγμάτευση στο Χρηματιστήριο η Jumbo Trading LTS κατέχει συνολικά 1.277.693 μετοχές της εταιρείας.
Η τιμή της μετοχής στο κλείσιμο της 31/12/24, που αφορά και η χρήση, ήταν 1,6480 και από την αποτίμηση των μετοχών προέκυψε ζημία 143.102 ευρώ.
Μαρτίνος, Προκοπίου, Οικονόμου
Τρεις ελληνικές εταιρίες συμφερόντων Ανδρέα Μαρτίνου, Γιώργου Οικονόμου και Γιώργου Προκοπίου φαίνεται να επιστρέφουν στην αγορά πετρελαίου των Ουράλς της Ρωσίας.
Αυτό γίνεται καθώς , η τιμή διολισθαίνει κάτω από το δυτικό ανώτατο όριο τιμών των 60 δολαρίων ανά βαρέλι, επιτρέποντάς τους να παρέχουν υπηρεσίες μεταφοράς και ασφάλισης, ενώ συμμορφώνονται με τις κυρώσεις.
Τον Απρίλιο, οι Ελληνικές εταιρείες συμπεριλαμβανομένων των Minerva Marine, Dynacom και TMS Tankers, διέθεσαν πλοία για ρωσικές μεταφορές πετρελαίου, σύμφωνα με τρεις πηγές από το χώρο της ναυτιλίας και του εμπορίου.
Οι εταιρείες αυτές, σύμφωνα με το Reuters, δεν ήταν παρούσες στη ρωσική αγορά πετρελαίου πέρυσι.
Βέβαια οι εκπρόσωποι των ελληνικών εταιρειών δεν απάντησαν στα αιτήματα του Reuters για σχολιασμό.
Το ανώτατο όριο τιμών που εισήγαγε η Ομάδα των Επτά χωρών (G7) δεν επιτρέπει στις δυτικές εταιρείες να παρέχουν υπηρεσίες ασφάλισης και μεταφοράς για το ρωσικό πετρέλαιο που πωλείται πάνω από 60 δολάρια ανά βαρέλι στο λιμάνι φόρτωσης.
Η συμφωνία 100 εκατ. του εφοπλιστή Νοτιά
Συμφωνία με το νοτιοκορεατικό ναυπηγείο K Shipbuilding για την κατασκευή δύο τάνκερ MR, χωρητικότητας 50.000 dwt έκαστο, προχώρησε η ναυτιλιακή SteelShips, με επικεφαλής τον εφοπλιστή Νικόλα Νοτιά.
Η παράδοση των πλοίων αναμένεται το 2027, ενώ το κόστος τους, αν και δεν έχει ανακοινωθεί επίσημα, εκτιμάται από ναυλομεσίτες περίπου στα 50 εκατομμύρια δολάρια έκαστο.
Η κίνηση αυτή δεν αποτελεί την πρώτη επένδυση της SteelShips στην κατηγορία των δεξαμενοπλοίων MR.
Η εταιρεία εισήλθε στη συγκεκριμένη αγορά το 2021 και συνέχισε με νέες παραγγελίες το 2023.
Ωστόσο, η στρατηγική αυτή φαίνεται να στοχεύει στην αξιοποίηση των ευκαιριών της αγοράς, καθώς πέρυσι προχώρησε στην πώληση δύο νεότευκτων δεξαμενοπλοίων σε τιμή σημαντικά υψηλότερη από αυτή της αρχικής τους παραγγελίας (το 2023), αποκομίζοντας συνολικά κέρδη της τάξεως των 8 εκατομμυρίων δολαρίων.
Ναυλομεσιτικές πηγές συνέδεσαν την πώληση τους με την επίσης ελληνική ναυτιλιακή Sea World Management & Trading του Βασίλη Λαλιώτη και η παράδοση τους είναι προγραμματισμένη για το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους.
Παρά τις κινήσεις στον τομέα των δεξαμενοπλοίων τα τελευταία χρόνια, η SteelShips διατηρεί ισχυρή παρουσία στην αγορά ξηρού φορτίου, που αποτελεί τον πυρήνα των δραστηριοτήτων της από την ίδρυσή της.
Η εταιρεία διαθέτει έναν στόλο από επτά bulkers, εξυπηρετώντας ένα ευρύ φάσμα μεταφορών προϊόντων ξηρού φορτίου.
Ο Νικόλας Νοτιάς, γιος του Κωνσταντίνου Νοτιά συνεχίζει την εφοπλιστική παράδοση της οικογένειάς του με ρίζες από τη Χίο και μακρά παρουσία στη Νέα Υόρκη.
Η αδελφή του Νικόλα Νοτιά, Ειρήνη Νοτιά, ασχολείται στον ευρύτερο τομέα της ναυτιλίας από το 1999, ως μεσίτης καυσίμων.
Μην τον μπερδεύετε, πάντως, με τον έτερο Νικόλα Νοτιά του Χαράλαμπου, ο οποίος υπήρξε μέτοχος και αντιπρόεδρος στην ΑΕΚ…
Η αυστηρή εντολή Παπασταύρου σε ΑΔΜΗΕ
Μπορεί το τετραήμερο του Πάσχα να κύλησε ομαλά και χωρίς παρατράγουδα στο σύστημα ηλεκτροδότησης χάρη στο Γενικό Συναγερμό που κήρυξε εγκαίρως ο ΥΠΕΝ Σταύρος Παπασταύρου, αλλά ο Υπουργός δεν εφησυχάζει βλέποντας τι έγινε χθες στην Ιβηρική Χερσόνησο.
Διαπιστώνοντας τον «χαμό» που έγινε χθες το μεσημέρι σε Ισπανία και Πορτογαλία με το τεράστιο μπλακ άουτ και συνυπολογίζοντας τις καιρικές συνθήκες στη χώρα μας, έδωσε αυστηρή εντολή στον ΑΔΜΗΕ για γενική επιφυλακή από χθες μέχρι και την Πρωτομαγιά.
Ο «κόκκινος συναγερμός» αφορά σε παραγωγούς ΑΠΕ που εισέρχονται στο σύστημα διανομής του ΔΕΔΔΗΕ και τα φωτοβολταϊκά πάρκα τους δεν έχουν τη δυνατότητα τηλεχειρισμού.
Συνεπώς σε αυτά, οι παραγωγοί και αυτοπαραγωγοί κόβουν την παροχή επί τόπου και με δικά τους μέσα.
Με τη σειρά του ο ΑΔΜΗΕ προειδοποίησε ότι πιθανότατα θα απαιτηθεί να κλείσουν τους διακόπτες των πάρκων τους στο χρονικό διάστημα από 11 το πρωί έως 4 το απόγευμα.
Ο ΔΕΔΔΗΕ από την πλευρά του, θα ειδοποιήσει τους παραγωγούς και αυτοπαραγωγούς με κάθε πρόσφορο μέσο για τον πλήρη περιορισμό της ισχύος των σταθμών τους και για τον ακριβή χρόνο έναρξης και λήξης του περιορισμού, τουλάχιστον τρεις ώρες πριν τον χρόνο έναρξης του περιορισμού.
Μάνος: Πέφτουν οι υπογραφές για τους έξυπνους μετρητές
Στο αμέσως επόμενο διάστημα υπογράφει τις συμβάσεις για την πρώτη μεγάλη παρτίδα των 3 εκατομμυρίων «έξυπνων» μετρητών ο Τάσος Μάνος του ΔΕΔΔΗΕ.
Αμέσως μετά τις «τζίφρες» ο κος Μάνος θα πρέπει να παραλάβει μεγάλο στοκ από συσκευές, που θα χρησιμοποιηθούν από την επόμενη χρονιά.
Αρκεί φυσικά και οι νικητές του διαγωνισμού να είναι απολύτως έτοιμοι, ώστε να διαψευσθεί και η φημολογία που υπάρχει, όχι τόσο για το στοκ, όσο για τις προδιαγραφές παράδοσης που είναι πολύ αυστηρές από το Διαχειριστή.
Όπως έχουν γράψει κατ’ επανάληψη το mononews.gr και ο wiseman, οι εταιρίες που επικράτησαν ήταν οι Itron, Iskraemeco και Protasis.
Μάλιστα στις 21 Φεβρουαρίου και με τίτλο «Από που ξεκινάει ο Τάσος Μάνος (ΔΕΔΔΗΕ) τους έξυπνους μετρητές» ο wiseman σας είχε αποκαλύψει πρώτος την ακριβή κατανομή όσων κέρδισαν.
Η Itron κέρδισε το 40% της παραγγελίας δηλαδή την προμήθεια 1,2 εκατ. ψηφιακών «ρολογιών».
Ακολούθησε η Iskraemeco, με 35% της παρτίδας, ήτοι 1,05 εκατ, «ρολόγια», ενώ 750.000 έξυπνους μετρητές θα παραδώσει η ελληνική (και διεθνώς άγνωστη) Protasis, η οποία εκπροσωπεί στη χώρα μας τη γαλλική Sagemcom με το 25% της παρτίδας.
Επίσης, η Itron επικράτησε και στον διαγωνισμό για το Κέντρο Τηλεμέτρησης χωρητικότητας 8 εκατ. μετρητών, που θα συμπληρώσει το πρότζεκτ.
Η «ταυτότητα» των νικητών…
Η Itron που είναι ο μεγάλος νικητής, είναι κορυφαία αμερικανική εταιρεία κατασκευής μετρητών και κέρδισε μέσω της ισπανικής θυγατρικής της από κοινού με την επίσης ισπανική ZIV.
Δεύτερος νικητής η σλοβενική εταιρεία κατασκευής μετρητών Iskraemeco, αλλά με την πλήρη στήριξη της μεγάλης γαλλικής Oracle η οποία κάνει το «μακρινό» κουμάντο.
Και τελευταία αλλά… τυχερή η κοινοπραξία της Protasis με την Sagemcom Energy & Telecom, που είχε κερδίσει τον «πιλοτικό» διαγωνισμό με 600.000 έξυπνους μετρητές, ενώ η αρχική προκήρυξη ήταν για 360.000.
Γράφαμε τότε για την Protasis και είχε σχολιαστεί ευρύτατα στο ΥΠΕΝ: «Αυτό θα πει να σε θέλει η τύχη. Αυτοί είναι νικητές με … λάφυρα.
Πας για 360 και σου δίνουν 600!
Μήπως να παίξουν κι ένα ΤΖΟΚΕΡ οι… παγκοσμίως άγνωστοι μέτοχοι της Protasis;».
Στους φιναλίστ τις διαδικασίας περιλαμβανόταν και η ρουμανική θυγατρική της πολυεθνικής Elster.
Οι εγκαταστάσεις όπως είπε ο κος Μάνος, στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών έχουν ήδη ξεπεράσει το φράγμα του 1 εκατομμυρίου, ήτοι το 54% της κατανάλωσης.
Παράλληλα τρέχουν δύο πιλοτικά πρότζεκτ στην Αθήνα (σε Καλλιθέα και Περιστέρι), ενώ ξεκινά και ανάλογος «πιλότος» στη Θεσσαλονίκη.
Δοκιμάζονται έτσι τα τεχνικά χαρακτηριστικά των συσκευών στην πράξη.
Θυμίζω πως ο αρχικός προϋπολογισμός του σχεδίου είναι 1,16 δισ. ευρώ, αλλά «όπως λεν αυτοί που ξέρουν» θα ξεπεράσει τα 2 δις τελικά, μέχρι το 2030.
Οι νέοι διαγωνισμοί και ποιοι ενοχλήθηκαν…
Σύντομα ο κος Μάνος και ο ΔΕΔΔΗΕ θα δρομολογήσουν νέες παραλαβές, με νέους κύκλους στη διαγωνιστική διαδικασία.
Οι ποσότητες θα καθορίζονται ανάλογα με τις ανάγκες.
Ο Διαχειριστής έχει δικαίωμα να αλλάζει τα τεχνικά χαρακτηριστικά των έξυπνων μετρητών, ώστε να προσαρμόζονται στις εξελίξεις που έχουν μεσολαβήσει, με εκσυγχρονισμό των συσκευών.
Μία πολύ χαρακτηριστική λεπτομέρεια που έχει συζητηθεί και έχει ενοχλήσει ορισμένους είναι ότι σε κάθε εσωτερικό διαγωνισμό, οι εταιρείες θα υποβάλλουν εντελώς νέες προσφορές, με βάση τις οποίες αξιολογούνται.
Επομένως, ένας ανάδοχος που κέρδισε π.χ. το 25% της πρώτης παραγγελίας, θα μπορεί κάλλιστα να αναλάβει το 40% της επόμενης.
Η ΝΔ «τσιμπάει» στις δημοσκοπήσεις
«Βροχή» δημοσκοπήσεων να περιμένουμε τις επόμενες ημέρες αφού οι διακοπές του Πάσχα δεν επέτρεπαν τις μετρήσεις για το πολιτικό κλίμα.
Και αναμένονται με ενδιαφέρον μετά από τις κινήσεις που έκανε η κυβέρνηση, οι οποίες έδειξαν ότι και σφυγμό έχει και μπορεί να παράξει πολιτική.
Κάτι η ανακοίνωση του θαλάσσιου χωροταξικού, κάτι ο πασχαλινός «μποναμάς» του Μητσοτάκη με το ένα ενοίκιο «δώρο» συν το 250άρι στους συνταξιούχους, κάτι οι εξελίξεις για τον σιδηρόδρομο, έβαλαν σε κάποια τροχιά την κυβέρνηση.
Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις των «γκαλοπατζήδων» η Νέα Δημοκρατία «τσιμπάει» στην εκτίμηση ψήφου 2-3 μονάδες και κινείται λίγο κάτω – λίγο πάνω από το ψυχολογικό όριο του 30%.
Ομως, πρόκειται για ευμετάβλητο εκλογικό σώμα που μετακινείται ανάλογα με τη συγκυρία και που μπορεί να αλλάξει σύντομα κατεύθυνση.
Γι’ αυτό και στο Μαξίμου δεν εφησυχάζουν.
Οσο για τα άλλα κόμματα… Χάος.
Η Ζωή παραμένει στη δεύτερη θέση με ποσοστά σταθερά πάνω από 13%-15%, το ΠΑΣΟΚ στην τρίτη θέση μεταξύ 12%-14% και ο ΣΥΡΙΖΑ βολοδέρνει μεταξύ 5% και 7%.
Ο δε Στέφανος Κασσελάκης που πρόσφατα δήλωσε δυνατός… μάλλον θα πρέπει να δει αν θα μπει στη Βουλή στις επόμενες εκλογές.
Το αστείο του ΚΜ για τα μαλλιά του Άδωνι που προκάλεσε πολύ γέλιο
Σας έχω πλούσιο παρασκήνιο από το χθεσινό υπουργικό συμβούλιο.
Λες και ήμουν… μέσα στην αίθουσα και παρακολουθούσα αόρατος όσα συμβαίνουν όταν μαζεύονται όλοι οι υπουργοί και ο πρωθυπουργός.
Έχουμε και λέμε λοιπόν:
Μόλις στο Υπουργικό Συμβούλιο (το πρώτο μετά το Πάσχα) έφυγαν οι κάμερες και οι υπουργοί έμειναν μόνοι μαζί με τον Πρωθυπουργό σημειώθηκε μια… ανατροπή στην ατζέντα.
Ο κ. Μητσοτάκης θέλησε να προτάξει ένα θέμα που ενδιαφέρει, όπως είπε χαμογελώντας, το πανελλήνιο και αυτό δεν ήταν άλλο από τα μαλλιά του Άδωνι, ή μάλλον για να ακριβολογώ για την μεταφύτευση μαλλιών του υπουργού Υγείας.
Ο Πρωθυπουργός δεν ρώτησε πόσες τρίχες μεταφύτευσε ο Άδωνις, ούτε ποια ήταν η κομμώτρια που του έκανε το new look κούρεμα, αλλά ήθελε ιδίοις όμμασι να δει εάν πέτυχε το «πείραμα Άδωνι».
Έτσι είπε κάτι το επαναστατικό: «Κανονικά θα έπρεπε να αλλάξω θέσεις στο τραπέζι και να βάλω τον Άδωνι ανάμεσα στους Δένδια, Τσιάρα και Χατζηδάκη για να φανεί η διαφορά».
Δηλαδή, ήθελε να βάλει τον Άδωνι ανάμεσα σε υπουργούς που έχουν χάσει τα μαλλιά τους για να δει, πώς φαίνεται ο Άδωνις, εάν δηλαδή η μεταφύτευση έπιασε τόπο.
Έπεσε όπως καταλαβαίνετε γέλιο, το οποίο πέρασε σε άλλο επίπεδο (σε πιο δυνατά ντεσιμπέλ), όταν ο Άδωνις είπε στον Πρωθυπουργό εάν θέλει και αυτός να δοκιμάσει να κάνει μεταφύτευση μαλλιών.
Έγινε, βλέπετε ειδικός στην προσθήκη νέων μαλλιών.
Ο Πρωθυπουργός δεν αρνήθηκε την… προσφορά Άδωνι, αλλά όπως του είπε, πρώτα θέλει να διαπιστώσει εάν έχει πετύχει το πείραμα Άδωνι…
Η Αγαπηδάκη, οι σταφίδες και ο Πιέρ
Ξαφνικά τα βλέμματα των υπουργών έπεσαν πάνω στο μεγάλο υπουργικό τραπέζι και πρόσεξαν ότι μαζί με τα (παραδοσιακά) κουλουράκια (που δεν τα τρώει κανείς, πλην Άδωνη) υπήρχαν αυτή τη φορά και… σταφίδες.
Η αναπληρώτρια υπουργός Υγείας Ειρήνη Αγαπηδάκη θα έπρεπε να ένιωσε μεγάλη υπερηφάνεια αφού ήταν η μόνη εδώ και καιρό που ζητούσε στο υπουργικό σταφίδες, αποξηραμένα φρούτα, μπάρες δημητριακών και πολλά άλλα της λεγόμενης υγιεινής διατροφής και έως ότου ο Πρωθυπουργός αποφασίσει να τα φέρει, η κυρία Αγαπηδάκη έφερνε μαζί της ένα ταπεράκι με νωπά αμύγδαλα.
Αλλά για τις σταφίδες επενέβη άμεσα ο υπουργός Οικονομικών Κυριάκος Πιερρακάκης για να βάλει τα πράγματα στη θέση τους: «Το γεγονός ότι έχει σταφίδες στο Υπουργικό δεν σημαίνει ότι είμαστε σε… σταφιδική κρίση, όπως συνέβη στη δεκαετία του 1890 (λόγω της δυσαρέσκειας και της απογοήτευσης που είχε κυριαρχήσει στον αγροτικό χώρο με αποτέλεσμα να εξελιχθεί σε οικονομική κρίση), γιατί όπως είπε η οικονομία μας τώρα πάει μια χαρά.
Ο Μητσοτάκης, ο Σταϊκούρας και το ΟΠΑ
Το κύριο θέμα βεβαίως ήταν το νομοσχέδιο για τα τρένα, με τον αναπληρωτή υπουργό Μεταφορών Κωνσταντίνο Κυρανάκη να ξεδιπλώνει το νομοσχέδιό του, αλλά του έγινε από τον Πρωθυπουργό και μια παρατήρηση.
Όχι βεβαίως για το νομοσχέδιο, αλλά επειδή ο Πρωθυπουργός ήθελε όλα τα μέτρα να μην παρουσιάζονται ως πρωτόγνωρα, ως μέτρα δηλαδή Κυρανάκη, αλλά να υπάρχει συνέχεια στις αποφάσεις της κυβερνητικής πολιτικής, κάτι βεβαίως που σίγουρα θα χαροποίησε τον Χρήστο Σταϊκούρα (μπορεί να μην ακούστηκε το όνομά του, αλλά ακούστηκαν ορισμένες αποφάσεις που είχε πάρει).
Η αλήθεια να λέγεται. Προεργασία είχε γίνει, κάποια μέτρα είχαν ήδη σχεδιαστεί…
Α και να μην το ξεχάσω.
Έμαθα ότι ο Σταϊκούρας, ο οποίος σήμερα είναι Αναπληρωτής Καθηγητής Χρηματοοικονομικής στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΟΠΑ) , υπέβαλε τα χαρτιά του για να «αναβαθμιστεί» σε καθηγητή.
Η απόφαση από το ΟΠΑ θα ληφθεί σε περίπου 6 μήνες.
Η παρατήρηση στους υπουργούς και το… μωρό της Δόμνας
Στο σημείο αυτό ο Πρωθυπουργός έκανε και με δεύτερη παρατήρηση: Να μην προτρέχουν οι υπουργοί να ανακοινώνουν μέτρα (κυρίως φοροελαφρύνσεις) πριν τις ανακοινώσεις που θα γίνουν από τον κ. Μητσοτάκη στην ΔΕΘ με τον Πρωθυπουργό να αποκαλύπτει ότι ακόμα δεν έχει γίνει πλήρως ετοιμασία.
Υπήρξε όμως και ένα αίτημα Πρωθυπουργού που δεν ικανοποιήθηκε.
Η νέα μαμά Δόμνα Μιχαηλίδου μετείχε στη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου με τηλεδιάσκεψη.
Σε κάποια στιγμή ο Πρωθυπουργός ζήτησε να δει το αγοράκι της.
Η Δόμνα του είπε πως αυτό δεν γίνεται γιατί το παιδάκι… κοιμάται.
Έτσι το Υπουργικό Συμβούλιο αποφάσισε ομοφώνως να μην διακόψει τον ύπνο του νεογέννητου της Δόμνας.
Ο μεθοδικός Κωστής και η μάχη για την αντιπροεδρία του ΕΛΚ
Δεν ξέρω από πού πηγάζουν όλες αυτές οι διαρροές ότι ο Κωστής Χατζηδάκης θα «σαρώσει» στο Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα, αλλά σίγουρα όχι από τον ίδιο. Προσεκτικός πάντα ο Κωστής κάθε άλλο παρά σίγουρη θεωρεί την εκλογή του στη θέση του αντιπροέδρου του ΕΛΚ.
Αλλωστε, υπάρχουν 12 υποψήφιου για 10 θέσεις αντιπροέδρων και όλοι διεκδικούν με αξιώσεις την εκλογή τους λέει στους συνομιλητές του.
Και για να μην ξεχνιόμαστε, ο Κωστής έχει κάνει δεκάδες εκλογές, νεαρός ακόμη στη ΔΑΠ-ΝΔΦΚ, μέχρι και σήμερα και γνωρίζει ότι ποτέ δεν πρέπει να υποτιμά την κάλπη.
Κάνει, λοιπόν, κανονική προεκλογική εκστρατεία ώστε να διεκδικήσεις με αξιώσεις την τιμητική θέση.
Μέσα στο Σαββατοκύριακο έστειλε επιστολή στους 198 ευρωβουλευτές του ΕΛΚ σε ηγετικά στελέχη των κομμάτων που συμμετέχουν στο ΕΛΚ, ενώ καθημερινά κάνει δεκάδες τηλέφωνα.
Από αύριο το πρωί η ελληνική αντιπροσωπεία με επικεφαλής τον Κυριάκο Μητσοτάκη θα βρίσκεται στη Βαλένθια και πλέον οι ζυμώσεις θα ενταθούν στο χώρο του συνεδρίου του ΕΛΚ, στο Feria Valencia, που ξεκινά αύριο μεσημέρι.
Η ψηφοφορία θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη το πρωί και θα γνωρίζουμε το αποτέλεσμα το μεσημέρι, μετά τις 3 ώρα Ελλάδος.
Οι παρεμβάσεις Πιερρακάκη
Μπορεί στο χθεσινό Υπουργικό Συμβούλιο να ξεχώρισε (και δικαίως) το ζήτημα των σιδηροδρόμων, ωστόσο οι νέες νομοθετικές παρεμβάσεις του Υπουργείου Οικονομικών δεν πάνε πίσω σε σπουδαιότητα.
Ο λόγος για τον νέο τελωνειακό κώδικα και, ιδίως τον νέο δημοσιονομικό κανόνα, που παίρνουν τον δρόμο για διαβούλευση και, κατόπιν, θα οδηγηθούν προς ψήφιση στη Βουλή.
Για την ανάγκη αναθεώρησης του Τελωνειακού Κώδικα λίγα πράγματα μπορεί να πει κανείς.
Το πιο σημαντικό είναι ότι κλείνει ακόμα μια εκκρεμότητα στη φορολογική πολιτική του κράτους – ή, ορθότερα, ένα ακόμα παράθυρο φοροδιαφυγής.
Οι νέες ρυθμίσεις ψηφιοποιούν όλες τις τελωνιακές διαδικασίες, εξασφαλίζοντας ταχύτητα και διαφάνεια.
Με τον νέο δημοσιονομικό κανόνα της ΕΕ τα πράγματα είναι πιο περίπλοκα, ωστόσο αυτό που πρέπει να κρατήσουν οι πολίτες σε πρώτο χρόνο είναι ότι πρόκειται για ένα «μαξιλάρι ασφαλείας», που εξασφαλίζει στις χώρες της ΕΕ ότι δεν θα ξαναπέσουν στην ανάγκη μνημονίων και τιμωρητικού χαρακτήρα μέτρων.
Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης προσφέρονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση των κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Κατά συνέπεια δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Κερατέα: Φωτιά στην περιοχή της Διψέλιζας – Μήνυμα του 112 σε Παλιοκαράμιζα
- Μεταμόσχευση μαλλιών: Η μέθοδος που ακολούθησε ο Άδωνις Γεωργιάδης – Τι λένε οι ειδικοί
- Shark Tank: Οι ήρωες του αμερικανικού Dragons’ Den καλούνται κι αυτοί να αντιπαλέψουν τους δασμούς
- Βαγγέλης Μαρινάκης: Ο όμιλος της Capital Shipping ναυπηγεί 74 πλοία αξίας 7,3 δισ. δολαρίων
