Περιεχόμενα
Στον αέρα η επέκταση της σύμβασης του «Ελευθέριος Βενιζέλος»!: Καθόλου καλά δεν πήγε το χθεσινό ραντεβού του προέδρου του ΤΑΙΠΕΔ Άρη Ξενόφου και του διευθύνοντος συμβούλου Ριχάρδου Λαμπίρη με στελέχη της διαβόητης DG Comp., της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Από το ραντεβού προέκυψε πως η Κομισιόν δεν πρόκειται να εγκρίνει, στην παρούσα μορφή, την πολυδιαφημισμένη 20ετή επέκταση της σύμβασης παραχώρησης που έχει υπογράψει η Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ) με το ελληνικό δημόσιο. Η ΔΑΑ, που ελέγχεται από την καναδική PSP, είχε υποβάλλει προσφορά 483,7 εκατ. ευρώ τον περασμένο Μάιο και από τότε η συμφωνία παράτασης μέχρι το 2046 ξεψαχνίζεται από τις κοινοτικές υπηρεσίες.
Τα στελέχη της DG Comp. είπαν ξεκάθαρα χθες στη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ πως δύσκολα θα εγκριθεί αυτή η συμφωνία η οποία σύμφωνα με διάφορους χειροκροτητές εκείνης της εποχής «έφτανε τα δύο δισ. ευρώ»! Και προσπάθησαν τόσο σκληρά στην PSP να πείσουν κυβέρνηση και πολίτες για τα δισεκατομμύρια που θα βγάζαμε από τη συμφωνία. Τώρα πρέπει να πείσουν και τη DG Comp!
Η σύμβαση παραχώρησης λήγει το 2026 και η καθυστέρηση (ή η ακύρωση, κάτι που δεν πρέπει να αποκλείεται) της συμφωνίας επέκτασης, τινάζει στον αέρα και το σχέδιο για πώληση του 30% του ΔΑΑ που ελέγχει το ΤΑΙΠΕΔ. Μάλιστα στο συμπληρωματικό μνημόνιο αναφέρεται πως εντός του επόμενου μήνα το ΤΑΙΠΕΔ πρέπει να ξεκινήσει το διαγωνισμό για το 30% του ΔΑΑ.
Θα τρίβουν τα χέρια τους οι Κινέζοι
Στενό παρκάρισμα προς την κυβέρνηση ώστε να πάρουν ένα αεροδρόμιο στην Ελλάδα και κατά προτίμηση το «Ελευθέριος Βενιζέλος» κάνουν εδώ και πέντε χρόνια οι Κινέζοι.
Ποιος ξεχνάει την Shenzhen Airport Group, που διαχειρίζεται ένα από τα μεγαλύτερα αεροδρόμια της Κίνας (Shenzhen Bao’an International Airport) η οποία είχε και στο παρελθόν ενδιαφερθεί για τον ΔΑΑ από κοινού με την επενδυτική εταιρεία Friedmann Pacific Asset Management Limited (FPAM).
Οι Κινέζοι έκαναν προ τριετίας μέχρι και συνέντευξη τύπου στην Αθήνα αν και είχαν φάει πόρτα από το ΤΑΙΠΕΔ που τους είχαν εξηγήσει πως «ο ΔΑΑ δεν πωλείται».
Στη συνέχεια έσπευσε στο Μέγαρο Μαξίμου η διοίκηση της China Pacific Construction Group (εκ των μεγαλύτερων κατασκευαστικών ομίλων της Κίνας) για να εκδηλώσει το ενδιαφέρον της για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου που τελικά κατέληξε στην κοινοπραξία της ΤΕΡΝΑ με τους Ινδούς της GMR. Οι Κινέζοι έχουν, όμως, μια αλλεργία στους διαγωνισμούς και όταν έμαθαν πως δεν θα κατέβουν μόνοι τους στη διαδικασία, αποχώρησαν… Οι χθεσινές εξελίξεις στις Βρυξέλλες τους δίνουν κάποιες ελπίδες για το «Ελευθέριος Βενιζέλος» τουλάχιστον. Στο ΔΑΑ, πάντως, δεν πρέπει να ανησυχούν. Να στείλουν τον πρόεδρο κ. Δημητρίου σήμερα στις Βρυξέλλες να τους τα πει χαρτί και καλαμάρι…
Και λίγη ιστορία
Οι παλαιότεροι θα θυμούνται πως από την πρώτη στιγμή, στα μέσα της δεκαετίας του ’90, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ήταν πολύ σκληρή με τη σύμβαση παραχώρησης του «Ελευθέριος Βενιζέλος». Και ας ήταν τότε η γερμανική Hochtief ο ισχυρός μέτοχος (με 40% αλλά και διαχειριστής) του ΔΑΑ. Λέγεται πως υπήρξε συμφωνία κορυφής μεταξύ Γερμανού και Γάλλου επιτρόπου ώστε να προχωρήσει τόσο το «Ελευθέριος Βενιζέλος» όσο και η ζεύξη Ρίου – Αντιρρίου λίγα χρόνια αργότερα. Είχαν τεθεί, όμως, αυστηροί όροι για την επέκταση της σύμβασης κάτι που φαίνεται πως είχαν ξεχάσει στο ΤΑΙΠΕΔ. Τους το θύμισαν χθες.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Κυβέρνηση σε Κομισιόν για ηλεκτρικό ρεύμα: Δώστε λύση τώρα ή θα το λύσουμε μόνοι μας -Επιτρέψτε Μηχανισμό Υπερεσόδων
- Καραβίας (Eurobank): Ζητάμε πολιτική σταθερότητα, κίνητρα για επενδύσεις, περισσότερες μεταρρυθμίσεις
- Ελλάκτωρ: Με ακίνητα αξίας 80 εκατ. του Χόλτερμαν εξασφαλίζει ρευστότητα η Reds
- Μάχη για το έργο κυβερνοασφάλειας των συστημάτων του δημοσίου αξίας €100 εκατ. – Ποιοι το διεκδικούν