ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Με «τρελούς» ρυθμούς κατατίθενται οι αιτήσεις για το νέο πρόγραμμα «ΣΠΙΤΙ ΜΟΥ 2» με στόχο πάνω από 20.000 πολίτες να αποκτήσουν τη δική τους πρώτη κατοικία, με επιδοτούμενο επιτόκιο κατά 50%.
Ήδη, έχουν υποβληθεί πάνω από 10.000 αιτήσεις, χωρίς ωστόσο να σημαίνει πως στο σύνολό τους είναι επιλέξιμοι και θα περάσουν στην τελική «φάση» ένταξης στο πρόγραμμα.
Ο νέος κύκλος του «ΣΠΙΤΙ ΜΟΥ 2» έχει διευρύνει τα εισοδηματικά και ηλικιακά κριτήρια, ενώ περιέχει μια σειρά από «κρυφά» οφέλη, αλλά και «παγίδες» και «κόφτες» για τους ενδιαφερόμενους.
«Κλειδί» η αξία του ακινήτου
Το πλαίσιο προβλέπει πως γίνονται αποδεκτά ακίνητα αξίας έως 250.000 ευρώ, όμως το ανώτατο ύψος του στεγαστικού δανείου δεν μπορεί να ξεπερνά τα 190.000 ευρώ. Αυτό σημαίνει πως αν ένας πολίτης «κλειδώσει» για αγορά ένα διαμέρισμα έως 150 τ.μ. (χωρίς αποθήκες και θέσεις στάθμευσης) όπως ορίζει ο νόμος με αξία 200.000 ευρώ, τότε θα λάβει δάνειο έως 180.000 ευρώ (το 90% της αξίας) με αποτέλεσμα να πρέπει να καταθέσει από ίδιους πόρους τα υπόλοιπα 20.000 ευρώ. Αν το ακίνητο είναι αξίας πχ 150.000 ευρώ, τότε θα λάβει δάνειο 135.000 ευρώ και θα πρέπει να διαθέσει ίδια κεφάλαια 15.000 ευρώ.
Φυσικά, το ποσό της χρηματοδότησης εξαρτάται από την πιστοληπτική ικανότητα του τελικού αποδέκτη, όπως αυτή αξιολογείται από την Τράπεζα, καθώς και από την εκτίμηση της εμπορικής αξίας του ακινήτου, κατόπιν του τεχνικού ελέγχου της Τράπεζας.
Το «κρυφό» όφελος και ο «κόφτης»
Για να καταστεί κάποιος δικαιούχος του προγράμματος θα πρέπει να πληροί συγκεκριμένα εισοδηματικά κριτήρια. Το οικονομικό επιτελείο έχει θέσει ως «κόφτη» ένα ελάχιστο εισόδημα ύψους 10.000 ευρώ, προκειμένου ο δανειολήπτης να μπορέσει να αποπληρώσει τις δόσεις του χαμηλότοκου δανείου. Σε αυτό το ποσό προσμετρώνται τυχόν συντάξεις/ προνοιακά επιδόματα εξαρτώμενων τέκνων.
Στον αντίποδα, έχει τεθεί και ανώτατος εισοδηματικός «κόφτης». Οι άγαμοι θα πρέπει να έχουν εισόδημα έως 20.000 ευρώ, οι έγγαμοι έως 28.000 ευρώ συν 4.000 ευρώ για κάθε παιδί και οι μονογονεϊκές οικογένειες έως 31.000 ευρώ συν 5.000 για κάθε παιδί πέραν του πρώτου.
Ωστόσο, το οικονομικό επιτελείο έχει προβλέψει ένα «κρυφό» όφελος για τις ενδιαφερόμενους του προγράμματος. Εάν το εισόδημα του τελευταίου φορολογικού έτους υπερβαίνει το ανώτατο όριο (πχ για τον άγαμο τα 20.000 ευρώ), λαμβάνεται υπόψιν ο μέσος όρος εισοδημάτων των τριών τελευταίων ετών. Έτσι, αν πχ στην περσινή του φορολογική δήλωση είχε εισόδημα 22.000 ευρώ, αλλά τα δυο προηγούμενα έτη (2021 και 2022) δήλωνε από 18.000 ευρώ, τότε καθίσταται δικαιούχος, καθώς ο μέσος όρος της τριετίας είναι λίγο πάνω από τα 19.000 ευρώ.
Σε περίπτωση συζύγων ή μερών συμφώνου συμβίωσης, λαμβάνεται υπόψη το οικογενειακό εισόδημα, ανεξάρτητα από το αν υποβάλλουν χωριστές φορολογικές δηλώσεις.
Το δεύτερο «κρυφό όφελος» για οικογένειες
Το πλαίσιο προβλέπει και ένα ακόμα «κρυφό» όφελος. Όταν χρησιμοποιείται ο μέσος όρος των τριών τελευταίων ετών, η οικογενειακή κατάσταση του αιτούντος κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης θεωρείται ότι ισχύει και για τα τρία τελευταία φορολογικά έτη. Δηλαδή, το ζευγάρι απέκτησε ένα παιδί το 2023, τότε θεωρείται πως είναι φορολογικά τριμελής οικογένεια για όλη την τελευταία τριετία, ανεβάζοντας με αυτό τον τρόπο το ανώτατο εισόδημα που απαιτείται για ένταξη στο πρόγραμμα.
Επίσης, σε περίπτωση που κατά τη διάρκεια της αίτησης η σύζυγος κυοφορεί, τότε με την προσκόμιση σχετικού ιατρικού εγγράφου εγκυμοσύνης θεωρείται ότι το ζευγάρι διαθέτει τέκνο και συνυπολογίζεται στα κριτήρια του προγράμματος.
Οι «κόφτες» για τους… πονηρούς
Η αγορά του ακινήτου δεν μπορεί να γίνει από συγγενή εξ’ αίματος ή εξ’ αγχιστείας Α΄ ή Β΄ βαθμού του πωλητή, αν και στις περισσότερες περιπτώσεις αυτής της κατηγορίας συμφέρει η γονική παροχή.
Επίσης, το πλαίσιο αποκλείει την αγοραπωλησία μέσω του προγράμματος από σύζυγο ή πρόσωπο που συνδέεται με σύμφωνο συμβίωσης με τον πωλητή.
Για την επιβεβαίωση ότι η αγορά του ακινήτου δεν γίνεται από συγγενή εξ’ αίματος ή εξ’ αγχιστείας Α’ ή Β’ βαθμού του πωλητή ή από σύζυγο ή πρόσωπο που συνδέεται με σύμφωνο συμβίωσης με αυτόν, υποβάλλεται σχετικό σύμφωνο συμβίωσης και πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης αμφότερων πωλητή και αγοραστή και των συζύγων/μερών συμφώνου συμβίωσης, τόσο της πατρικής όσο και της μητρικής τους οικογένειας, ανεξάρτητα εάν η αίτηση χορήγησης δανείου υποβάλλεται από κοινού ή από τον έναν εκ των δύο.
Δεν μπορείς να αγοράσεις το σπίτι που νοικιάζεις
Τα κριτήρια του προγράμματος έχουν προβλέψει μια σειρά ακόμα από προϋποθέσεις. Για παράδειγμα, το ακίνητο θα πρέπει να αποκτηθεί κατά πλήρη κυριότητα, δεν θα πρέπει να είναι ημιτελές, ενώ απαγορεύεται κατά τον χρόνο αγοράς ο υποψήφιος αγοραστής μέσω του «ΣΠΙΤΙ ΜΟΥ 2» να είναι ο σημερινός ενοικιαστής του.
Επίσης θα πρέπει να:
-αποτελεί ενιαία αυτοτελή οριζόντια ιδιοκτησία ή μονοκατοικία.
-υφίσταται νόμιμα διαθέτει
-Ηλεκτρονική ταυτότητα Κτιρίου
Απαγορεύεται η μίσθωση του σπιτιού
Από την στιγμή που ένας πολίτης αποκτήσει πρώτη κατοικία μέσω του προγράμματος «ΣΠΙΤΙ ΜΟΥ 2» δεν επιτρέπεται να το νοικιάσει για τα πρώτα 7 χρόνια από την ημερομηνία υπογραφής της Σύμβασης Δανεισμού. Η παραβίαση αυτού του κανόνα μπορεί να αποτελέσει λόγο καταγγελίας της σύμβασης.
Ωστόσο, υπάρχουν ορισμένες εξαιρέσεις υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις μπορεί να δικαιολογηθεί η εκμίσθωση πριν την παρέλευση της επταετίας, εφόσον ο Τελικός Αποδέκτης αποδείξει επαρκώς, σε περίπτωση ελέγχου, τις αντικειμενικές περιστάσεις που κατέστησαν αδύνατη τη χρήση του αποκτηθέντος ακινήτου ως κύριας κατοικίας του.
Παραδείγματα αποδεκτών περιστάσεων:
-Εύρεση εργασίας σε διαφορετική περιφερειακή ενότητα από εκείνη όπου βρίσκεται το ακίνητο.
-Υπηρεσιακή μεταβολή σε τόπο διαφορετικής περιφερειακής ενότητας.
-Μόνιμη μετακίνηση στο εξωτερικό.
Ποια δικαιολογητικά που πρέπει να συγκεντρώσει ο ενδιαφερόμενος
-Πιστοποιητικό γέννησης ή αντίγραφο αστυνομικής ταυτότητας ή διαβατηρίου.
-Πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης με ημερομηνία έκδοσης έως ένα (1) μήνα πριν την υποβολή της αίτησης. Κατά περίπτωση και ανάλογα την κατηγορία στην οποία υπάγεται: συμβολαιογραφική πράξη λύσης γάμου ή συμφώνου συμβίωσης/αμετάκλητη δικαστική απόφαση περί λύσης γάμου και πιστοποιητικό περί κατάθεσης ή μη ενδίκων μέσων/ ληξιαρχική πράξη θανάτου του συζύγου ή μέρους συμφώνου συμβίωσης/ αντίγραφο δικαστικής απόφασης κηρύξεως αφάνειας και πιστοποιητικό περί κατάθεσης ή μη ενδίκων μέσων/ αντίγραφο δικαστικής απόφασης υιοθεσίας του τέκνου και πιστοποιητικό περί κατάθεσης ή μη ενδίκων μέσων.
-Ε1 ή Εκκαθαριστικό Σημείωμα/Πράξη Διοικητικού Προσδιορισμού Φόρου Εισοδήματος Φ.Π. τελευταίου φορολογικού έτους / τριετίας και οι τυχόν τροποποιήσεις τους. Σε περίπτωση συζύγων ή μερών συμφώνου συμβίωσης, τα ως άνω έγγραφα υποβάλλονται και από τους δυο, ανεξαρτήτως εάν υποβάλλουν χωριστές δηλώσεις ή εάν υποβάλλει αίτηση για χορήγηση δανείου ο ένας εξ αυτών. Σε περίπτωση εξαρτώμενων τέκνων δικαιούχων, τα οποία λαμβάνουν συντάξεις και προνοιακά επιδόματα που έχουν προσμετρηθεί για τον υπολογισμό του κατώτατου ορίου εισοδήματος προσκομίζονται τα παραπάνω των εξαρτώμενων τέκνων, + εκκαθαριστικό του προνοιακού επιδόματος από ΟΠΕΚΑ
-Υπεύθυνη Δήλωση μέσω gov.gr ότι δεν υπάρχουν Δηλώσεις Στοιχείων Ακινήτων (Ε9). Στην περίπτωση συζύγων ή μερών συμφώνου συμβίωσης, υποβάλλονται και τα αντίστοιχα έγγραφα των συζύγων ή μερών συμφώνου συμβίωσης. Εάν υπάρχουν ακίνητα, Ε9 και κατά περίπτωση περαιτέρω εξειδικεύσεις όπως: πιστοποίηση αναπηρίας ΚΕΠΑ, βεβαίωση κυοφορίας
-Βεβαίωση επιλεξιμότητας στο Πρόγραμμα από την Ενιαία Ψηφιακή Πύλη gov.gr, (βλ. ερώτηση 26)
Υπεύθυνη Δήλωση μεσω gov.gr, με την οποία δηλώνει ότι:
«i) έχει λάβει γνώση των βασικών όρων του Προγράμματος,
ii) τα στοιχεία που αναφέρονται στην αίτηση είναι αληθή και τα υποβαλλόμενα δικαιολογητικά γνήσια,
iii) η δαπάνη για την αγορά της πρώτης κατοικίας του δεν έχει τύχει, ούτε θα τύχει χρηματοδότησης από άλλο Ταμείο ή χρηματοδοτικό μέσο ή από άλλο πρόγραμμα που χρηματοδοτείται από τον μηχανισμό του ΤΑΑ ή από πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης και
iv) εξουσιοδοτεί το Πιστωτικό Ίδρυμα, τις αρμόδιες ελεγκτικές και εποπτικές Αρχές, την ΕΥΣΤΑ, τους Ορκωτούς Ελεγκτές στους οποίους η ΕΥΣΤΑ αναθέτει την επιβεβαίωση της ικανοποιητικής επίτευξης των οροσήμων και στόχων της υπ΄ αριθ. 16400 δράσης του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΕΣΑΑ) στην οποία το Πρόγραμμα «Σπίτι μου ΙΙ» αφορά, την ΕΑΤ και οποιαδήποτε Αρχή, Όργανο ή Οργανισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Ελληνικού Δημοσίου που έχει αρμοδιότητα να ελέγχει τη χρήση των κεφαλαίων που αντλεί το Ελληνικό Δημόσιο στο πλαίσιο και κατ’ εφαρμογή των κανόνων ΤΑΑ για τη χρηματοδότηση των δανείων του Προγράμματος, για την περαιτέρω επεξεργασία και επαλήθευση των προσωπικών δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, ακόμη και των ευαίσθητων, που περιέχονται στην αίτηση με σκοπό τη διαπίστωση της επιλεξιμότητάς του για το Πρόγραμμα και τη δανειοδότησή του, εάν αυτή τελικώς εγκριθεί.
Η επεξεργασία αυτή γίνεται σύμφωνα με τον ν. 4624/2019 (Α’ 137), για τις ανάγκες υλοποίησης του προγράμματος (ενδεικτικά: έλεγχοι και διασταυρώσεις κατά την υπαγωγή των αιτήσεων και την σύναψη δανειακών συμβάσεων και την παρακολούθηση τήρησης των υποχρεώσεων των τελικών αποδεκτών), για το σκοπό εξαγωγής στατιστικών δεδομένων (δεικτών), καθώς και για το σκοπό της διενέργειες ερευνών και της εκπόνησης μελετών για την αξιολόγηση του Προγράμματος.»
Τα ανωτέρω πιστοποιητικά αναφέρονται ως ελάχιστα, καθώς κατά περίπτωση μπορεί να ζητηθούν και περαιτέρω δικαιολογητικά από το πιστωτικό ίδρυμα προκειμένου να διερευνήσει περαιτέρω την πιστοληπτική ικανότητα του αιτούντος.
Διαβάστε επίσης