ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Πού θα πάει η Intrakat, o δυνατός τζίρος της ΓΕΚ, τι συμβαίνει με τον Φέσσα, το τετ α τετ Μεγάλου – Πετραλιά, η κρίσιμη ημέρα για Σκλαβενίτη, τι συμβαίνει στο Ελληνικό, τα δίδυμα του Λούτον και η καλή -πλατινομαλλούσα- συνεργάτης του υπουργού
Στο 2024 τοποθετείται, υπό προϋποθέσεις, η έκδοση «πράσινου ομολόγου» σύμφωνα με το προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού, το οποίο στοχεύει σε μια εν γένει συντηρητική δανειακή στρατηγική για τον επόμενο χρόνο, με δεδομένη την ύπαρξη υψηλών ταμειακών διαθεσίμων, τη διάθεση επιπλέον ρευστότητας από τα διαρθρωτικά ταμεία και από το NGEU αλλά και των περιορισμένων χρηματοδοτικών αναγκών για το επόμενο έτος.
Ειδικά όσον αφορά στα πράσινα ομόλογα, ανάλογα με τις συνθήκες που θα επικρατούν στις αγορές αναμένεται να επιχειρηθεί η έκδοσή τους προκειμένου να διευρυνθεί η επενδυτική βάση για το ελληνικό χρέος και να ενισχυθεί η εικόνα της χώρας ως εκδότη χρέους στις διεθνείς αγορές.
Όπως όμως επισημαίνεται στο προσχέδιο αυτό θα γίνει «μετά όμως την ανάλωση πόρων που έχουν ουδέτερο δημοσιονομικό αποτέλεσμα», δηλαδή πρώτα θα αξιοποιηθούν οι επιπλέον εκταμιεύσεις που έχει εξασφαλίσει η χώρα για την υλοποίηση έργων και μετά θα μπει εμπρός το σύνθετο εγχείρημα της έκδοσης πράσινου χρέους, δηλαδή ομολόγων που θα είναι συνδεδεμένο με την υλοποίηση συγκεκριμένων έργων.
Εν τω μεταξύ και μέσω του προσχεδίου επιβεβαιώνεται ο σχεδιασμός της κυβέρνησης να προχωρήσει φέτος στην πρόωρη αποπληρωμή χρέους 5,3 δισ. ευρώ από τα πρώτα δάνεια του Μνημονίου, μετά την πρόωρη αποπληρωμή των δανείων του ΔΝΤ, που ολοκληρώθηκε τον Απρίλιο 2022, την οποία διαδέχθηκε η πρόωρη αποπληρωμή μέρους των ευρωπαϊκών δανείων του GLF, ύψους 2,645 δισ. ευρώ τον Δεκέμβριο του 2022.
Υπενθυμίζεται πως σύμφωνα με πληροφορίες που δημοσίευσε προ λίγων ημερών το Reuters, το δανειακό πρόγραμμα του 2024 αναμένεται να κινηθεί πέριξ των 7 δισ. ευρώ το 2024.
Όπως επισημαίνεται στο προσχέδιο «δεδομένων των υψηλών ταμειακών διαθεσίμων του ΕΔ, των αναμενομένων αυξημένων επιπλέον εκταμιεύσεων προς το ΕΔ από τα χρηματοδοτικά σχήματα που έχουν ήδη αποφασισθεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο, τόσο από τα διαρθρωτικά ταμεία όσο και από το NGEU, καθώς και των σχετικά περιορισμένων χρηματοδοτικών αναγκών του για το έτος 2024, λόγω και των προαναφερόμενων προπληρωμών, η δανειακή στρατηγική για το επόμενο έτος αναμένεται να είναι περιορισμένη, αναφορικά με το συνολικό ποσό εκδόσεων».
Ο στόχος της εκδοτικής στρατηγικής θα είναι να διασφαλιστεί μια συνεχής εκδοτική παρουσία του Ελληνικού Δημοσίου στις διεθνείς κεφαλαιαγορές, με εκδόσεις που θα αξιοποιούν τις ευκαιρίες που παρέχονται από τη συμμετοχή της χώρας στο PEPP έως την 31η Δεκεμβρίου 2024 και θα χαρακτηρίζονται από υψηλή ρευστότητα και εκτεταμένη φυσική ωρίμανση διατηρώντας και βελτιώνοντας περαιτέρω, με διαχειριστικές κινήσεις, το θετικό προφίλ αποπληρωμής του χρέους και της λειτουργίας της δευτερογενούς αγοράς.
Κατά το επόμενο έτος, θα διατηρηθούν οι βασικοί μεσοπρόθεσμοι στόχοι διαχείρισης του χαρτοφυλακίου δημόσιου χρέους, όπως είναι η πλήρης αντιστάθμιση του συναλλαγματικού κινδύνου για τα δάνεια εκτός ευρώ και η διατήρηση της υφιστάμενης αναλογίας χρέους σταθερού επιτοκίου στο σύνολο του χαρτοφυλακίου.
Να σημειωθεί πως οι αναλυτικές κατευθύνσεις για το είδος των εκδόσεων που θα επιχειρηθούν το 2024 αναμένεται να δημοσιοποιηθούν το Δεκέμβριο στο πλαίσιο της ανακοίνωσης του ετήσιου δανειακού προγράμματος για το 2024.
Μικρή αναθεώρηση στο στόχο για το χρέος το 2024
Σχολιάζοντας την πορεία του χρέους το 2023, στο προσχέδιο αναφέρεται πως παρά τις επιπλέον χρηματοδοτικές ανάγκες που προέκυψαν το 2023, λόγω των μέτρων για την αντιμετώπιση της πληθωριστικής πίεσης στα νοικοκυριά, των δύο εκλογικών αναμετρήσεων για την ανάδειξη νέας κυβέρνησης επιπροσθέτως των εκλογών για την τοπική αυτοδιοίκηση, αλλά και για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων που προέκυψαν από τις πρόσφατες καταστροφικές πυρκαγιές και πλημμύρες, η αύξηση του ΑΕΠ και η συνεπακόλουθη άνοδος στα έσοδα είχε ως αποτέλεσμα τον περιορισμό της εκδοτικής δραστηριότητας του Δημοσίου.
Κάτι που με τη σειρά του οδήγησε στη σταθεροποίηση του υφιστάμενου ύψους του δημόσιου χρέους σε ονομαστικούς όρους και σε παράλληλη μείωσή του ως ποσοστό του ΑΕΠ κατά δέκα ποσοστιαίες μονάδες, διατηρώντας ταυτόχρονα το ύψος των ταμειακών του διαθεσίμων σε ίδια περίπου με τα περυσινά επίπεδα.
Το χρέος της γενικής κυβέρνησης αναμένεται στα 357 δις. ευρώ φέτος, στα ίδια σχεδόν επίπεδα με το 2022 και αναμένεται οριακά αυξημένο στα 358 δις. ευρώ το 2024.
Ως ποσοστό του ΑΕΠ όμως αναμένεται να αποκλιμακωθεί από το 159,3% φέτος, δραστικά μειωμένο σε σχέση με το 171,4% το 2022, στο 152,2% τον επόμενο χρόνο, ενσωματώνοντας το όφελος της ανόδου του ΑΕΠ στο λόγο χρέους προς ΑΕΠ.
Να σημειωθεί πως στο Πρόγραμμα Σταθερότητας που είχε κατατεθεί τον Μάιο, το χρέος προβλέπονταν να μειωθεί, με σταθερές πολιτικές, από 171,3% του ΑΕΠ το 2022 σε 162,6% του ΑΕΠ το 2023, 150,8% του ΑΕΠ το 2024.
Προβλεπόταν δηλαδή ελαφρώς μεγαλύτερη αποκλιμάκωση του χρέους σε σχέση με τις νεότερες προβλέψεις του προσχεδίου.
Διαβάστε επίσης:
Προσχέδιο προϋπολογισμού: Πλεόνασμα 2,1% και ανάπτυξη 3% για το 2024
Πιέσεις στα κρατικά ομόλογα της ευρωζώνης – Σταθερά κάτω από το ιταλικό το ελληνικό δεκαετές
DBRS: Αναβαθμίζει τις προβλέψεις για την Ελλάδα – Στο 1,9% η ανάπτυξη φέτος
Αυτοδιοικητικές εκλογές 2023
Αυτοδιοικητικές εκλογές 2023: Όλες οι εξελίξεις
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Μπάιντεν για τα μυστηριώδη drone: Το παρακολουθούμε, μην ανησυχείτε
- Γεωργιάδης: Να καταδικαστεί ο Παναγιωτόπουλος για παραβίαση του ΚΟΚ – Παναγιωτόπουλος: Ήμουν έξω από το σπίτι μου
- Galaxy Cosmos Mezz: Με ποσοστό 10,4% η Hellenic Prosperity Master Fund
- Εφετείο Αθηνών: Από σήμερα διαθέτει το δικό του ιατρείο