Μέρισμα” στο ποσό της “μαϊμού απόδειξης που θα εντοπίσουν μέσω της νέας εφαρμογής της ΑΑΔΕ “Appodixi” θα λαμβάνουν στο εξής όσοι καταναλωτές εντοπίσουν φαινόμενα φοροδιαφυγής στις συναλλαγές τους.

Η εφαρμογή λειτουργεί σε δύο γλώσσες, ελληνικά και αγγλικά και θα είναι διαθέσιμη για τους πολίτες σε λίγες ημέρες στα ηλεκτρονικά καταστήματα Google play (για κινητά android) και ΑppStore (για κινητά IOS, δηλαδή της Apple).

1

Χρηματικό μπόνους σε καταναλωτές

Το σχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών και της ΑΑΔΕ βάζει στο “παιχνίδι” και τους ίδιους τους καταναλωτές, δίνοντας κίνητρα σε όσους καταγγείλουν φαινόμενα φοροδιαφυγής.

Συγκεκριμένα, το σχέδιο του οικονομικού επιτελείου προβλέπει μια χρηματική επιβράβευση, ως πολλαπλάσιο της αξίας της απόδειξης και μέχρι κάποιο όριο, εφόσον η αναφορά της απόδειξης, οδηγήσει σε βεβαίωση προστίμου για παραβάσεις που αφορούν επέμβαση ή παραποίηση φορολογικών μηχανισμών ή για μη διασύνδεση της ταμειακής με την ΑΑΔΕ.

Αν και δεν έχει διευκρινιστεί ακόμα το ποσοστό που θα επιστρέφεται στους καταναλωτές ως “μπόνους”, το Υπουργείο Οικονομικών σκέφτεται αν πχ ένας καταναλωτής εντοπίσει μια “μαϊμού” απόδειξη και προχωρήσει σε καταγγελία στην ΑΑΔΕ μέσω της νέας εφαρμογής να του επιστραφεί ένα ποσό, το οποίο θα υπολογιστεί με βάση το ύψος της απόδειξης.

Βήμα βήμα η διαδικασία

Ανοίγοντας την εφαρμογή, ο χρήστης, μέσω της κάμερας του κινητού, σκανάρει τον κωδικό QR της απόδειξης. Ανάλογα με την κατάσταση της απόδειξης, η εφαρμογή παράγει τα αντίστοιχα μηνύματα:

– Ότι η απόδειξη έχει διαβιβαστεί στην ΑΑΔΕ. Στην περίπτωση αυτή, εμφανίζει και τα στοιχεία της απόδειξης, δηλ. τον αριθμό της ταμειακής, το ΑΦΜ της επιχείρησης, τον αριθμό της απόδειξης, την ημερομηνία και ώρα έκδοσης της συναλλαγής, την αξία της συναλλαγής και τον ΦΠΑ, και στις συναλλαγές με πρατήρια καυσίμων, την ποσότητα και το είδος του καυσίμου.

Στην περίπτωση αυτή, ελέγχεται εάν τα στοιχεία που εμφανίζονται στην εφαρμογή είναι τα ίδια με αυτά που εμφανίζονται στην απόδειξη. Εάν δηλαδή η αξία που αναγράφεται στην απόδειξη είναι ίδια με την αξία που έχει διαβιβαστεί στην ΑΑΔΕ. Εάν υπάρχει διαφορά, αυτό σημαίνει ότι πιθανότατα έχει γίνει επέμβαση στον φορολογικό μηχανισμό της επιχείρησης, ώστε άλλο ποσό να εμφανίζει στην απόδειξη στον πελάτη και άλλο, μικρότερο, ποσό να διαβιβάζει στην ΑΑΔΕ.

– Ότι η ταμειακή είναι δηλωμένη, αλλά η απόδειξη δεν έχει ακόμα διαβιβαστεί στην ΑΑΔΕ. Στην περίπτωση αυτή, αναφέρεται η ημερομηνία και ώρα πέραν την οποίας η απόδειξη θα έπρεπε να έχει διαβιβαστεί στην ΑΑΔΕ. Εάν η απόδειξη έχει εκδοθεί πριν από το χρονικό σημείο αυτό, υποδεικνύεται η αναφορά για μη διαβίβαση της απόδειξης.

– Ότι ο κωδικός QR δεν μπορεί να διαβαστεί ή ότι η ταμειακή δεν είναι δηλωμένη ή δεν είναι ενεργή. Στην περίπτωση αυτή υποδεικνύεται η υποβολή αναφοράς στην εφαρμογή.

Πώς γίνεται η καταγγελία της “μαϊμού” απόδειξης

Εφόσον ο χρήστης επιλέξει να αναφέρει την απόδειξη, καλείται να κάνει τα εξής:

1. Να τραβήξει φωτογραφία της απόδειξης.

2. Να εισαγάγει τον λόγο αναφοράς, υπό μορφή πεδίου Λίστας Επιλογών (με δυνατότητα επιλογής μιας τιμής).

3. Να προσθέσει όποιες παρατηρήσεις θέλει.

4. Να επιλέξει αν θα πραγματοποιήσει ανώνυμη ή επώνυμη καταγγελία.

Η αναφορά ενημερώνει το πληροφοριακό σύστημα αξιοποίησης καταγγελιών της ΑΑΔΕ και με βάση αυτήν δρομολογείται ο σχετικός έλεγχος.