Ουσιαστικά αμετάβλητος παρέμεινε τον Απρίλιο εφέτος ο ρυθμός ανόδου του πληθωρισμού, καθώς καταγράφηκε αύξηση 3,1%, από 3,2% τον Μάρτιο και έναντι αύξησης 3% τον Απρίλιο 2023. Στην ενέργεια ξεχωρίζει η μείωση της τιμής στο φυσικό αέριο (26,9%).

Στον αντίποδα, συνεχίζονται, έστω και μικρότερες, οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα και είδη διατροφής (5,4%), με το ελαιόλαδο να ανατιμάται κατά 63,7%.

Ειδικότερα, σε ένα έτος υπήρξαν περαιτέρω ανατιμήσεις σε: Ρύζι (8,5%), Κρέατα- γενικά (3,2%), Ψάρια νωπά (10,6%), Ελαιόλαδο (63,7%), Φρούτα- γενικά (11,6%), Λαχανικά- γενικά (6,1%), Ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά (3,4%), Λοιπά τρόφιμα (3,3%), Μεταλλικό νερό- αναψυκτικά- χυμούς φρούτων (12,5%) και Αλκοολούχα ποτά- μη σερβιριζόμενα (5,8%).

Επίσης, καταγράφηκαν ανατιμήσεις σε: Ένδυση και υπόδηση (4%), Ενοίκια κατοικιών (4,3%), Επισκευή και συντήρηση κατοικίας (3,2%), Πετρέλαιο θέρμανσης (6,3%), Οικιακές υπηρεσίες (2,2%), Φαρμακευτικά προϊόντα (5,5%), Ιατρικές- οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες (2,5%), Νοσοκομειακή περίθαλψη (3,4%), Αυτοκίνητα καινούργια (1,1%), Αυτοκίνητα μεταχειρισμένα (0,7%), Ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου (2,9%), Καύσιμα και λιπαντικά (2,3%), Συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς (3,5%), Μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (15,1%), Εξοπλισμό επεξεργασίας πληροφοριών (6,5%), Μικρά είδη αναψυχής- άνθη- κατοικίδια ζώα (3,4%), Κινηματογράφους- θέατρα (5%), Εφημερίδες- βιβλία και χαρτικά είδη (2,1%), Πακέτο διακοπών (7,9%), Προσχολική και πρωτοβάθμια εκπαίδευση (4%), Δευτεροβάθμια εκπαίδευση (3,6%), Τριτοβάθμια εκπαίδευση (2,8%), Εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία (5,2%), Ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία (7,3%), Κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας (3,6%), Ασφάλιστρα υγείας (14%) και Ασφάλιστρα οχημάτων (4,1%).

Από την άλλη πλευρά, μειώσεις τιμών σημειώθηκαν σε: Ψωμί (0,7%), Ζυμαρικά (3,5%), Γαλακτοκομικά και αυγά (1,2%), ‘Αλλα βρώσιμα έλαια (16,6%), Ηλεκτρισμό (7,4%), Φυσικό αέριο (26,9%), Είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού (0,9%), Τηλεφωνικές υπηρεσίες (1,4%), Διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού (1,4%) και ‘Αλλα είδη ατομικής φροντίδας (1,1%).

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η αύξηση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή κατά 3,1% τον Απρίλιο, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

*5,4% στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ρύζι, κρέατα (γενικά), νωπά ψάρια, ελαιόλαδο, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά, λοιπά τρόφιμα, μεταλλικό νερό- αναψυκτικά- χυμούς φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: ψωμί, ζυμαρικά, γαλακτοκομικά και αυγά, άλλα βρώσιμα έλαια.

*2,6% στην ομάδα «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).

*4% στην ομάδα «Ένδυση και υπόδηση», λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.

*0,1% στην ομάδα «Διαρκή αγαθά- Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στις οικιακές υπηρεσίες. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού.

*3,6% στην ομάδα «Υγεία», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικές- οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.

*3,2% στην ομάδα «Μεταφορές», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.

*2,1% στην ομάδα «Αναψυχή- Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εξοπλισμό επεξεργασίας πληροφοριών, μικρά είδη αναψυχής- άνθη- κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους- θέατρα, εφημερίδες- βιβλία και χαρτικά είδη, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού.

*3,5% στην ομάδα «Εκπαίδευση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

*5,2% στην ομάδα «Ξενοδοχεία- Καφέ- Εστιατόρια», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία, ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία.

*2,3% στην ομάδα «’Αλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.

2. Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:

*0,5% στην ομάδα «Στέγαση», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, πετρέλαιο θέρμανσης.

*1,3% στην ομάδα «Επικοινωνίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες

Παράλληλα, ο γενικός δείκτης παρουσίασε αύξηση 0,5% τον Απρίλιο 2024 σε σύγκριση με τον Μάρτιο 2024, έναντι αύξησης 0,6% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.

Όσον αφορά στον εναρμονισμένο πληθωρισμό, αυτός παρουσίασε αύξηση 3,2% τον Απρίλιο εφέτος σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Απριλίου 2023, έναντι αύξησης 4,5% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση το 2023 με το 2022. Ενώ υπήρξε αύξηση 0,9% σε σύγκριση με τον Μάρτιο 2024, έναντι αύξησης 1,1% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.

Διαβάστε επίσης:

Η ISOMAT Grand Sponsor στην αρχιτεκτονική ημερίδα ΕΣΩ