Απαντήσεις σε επίκαιρες ερωτήσεις που αφορούν την πορεία των εν εξελίξει έργων υποδομών, έδωσε από το βήμα της Βουλής, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας.

Ειδικότερα, σε επίκαιρη ερώτηση που κατέθεσε ο Βουλευτής Αχαΐας του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, Ανδρέας Παναγιωτόπουλος για τα έργα των Γραμμών Αιγίου – Ρίου και Ρίου – Ακτής Δυμαίων, ο υπουργός κατά την πρωτολογία του ανέφερε:

1

“Σχετικά με τα ερωτήματα που τίθενται στην ερώτησή σας, σας ενημερώνουμε ότι: 

1ον. Στην περιοχή από Αίγιο έως Ρίο βρίσκονται σε εξέλιξη τα εξής έργα:

  • Ηλεκτροκίνηση της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Κιάτο – Αίγιο και έως την περιοχή Ροδοδάφνης.
  • Κατασκευή σιδηροδρομικών στάσεων (κτίρια, αποβάθρες, στέγαστρα και περιβάλλων χώρος), επιδομής, ηλεκτροκίνησης, σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης, ETCS και τηλεπικοινωνιών για τη νέα σιδηροδρομική γραμμή στα τμήμα Ροδοδάφνη – Ρίο.

Παράλληλα, στο τμήμα από Ψαθόπυργο έως Ρίο, έχει κατασκευαστεί μέρος των έργων υποδομής από εργολαβία η οποία δεν κατέστη δυνατό να ολοκληρωθεί και, τον Αύγουστο του 2023, η ΕΡΓΟΣΕ προχώρησε στη διάλυση αυτής.

Κατά τη δευτερολογία του ο κ. Σταϊκούρας επεσήμανε: 

2ον. Για την ολοκλήρωση της γραμμής από Ρίο έως Πάτρα και τη σύνδεσή της με τον νέο Λιμένα Πατρών, είναι σε διαδικασία δημοπράτησης με «Ανταγωνιστικό Διάλογο» η σύμβαση για τη «μελέτη- κατασκευή» του έργου «Ολοκλήρωση της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Κιάτο – Πάτρα στο τμήμα Ρίο – νέος Λιμένας Πατρών», εκτιμώμενου προϋπολογισμού 477 εκατ. ευρώ.

Στο αντικείμενο του έργου είναι η κατασκευή νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Ρίο – Νέος Λιμένας Πατρών, μήκους 10,2 χλμ, με υπογειοποίηση αυτής σε μήκος περίπου 5,2 χλμ, για τη διέλευσή της από την πόλη της Πάτρας (από Κανελλοπούλου έως Αγ. Ανδρέα), με κατασκευή οκτώ (8) στάσεων, εκ των οποίων οι πέντε (5) στο υπόγειο τμήμα.

Τον Δεκέμβριο του 2023 ολοκληρώθηκε το Β Στάδιο (Διάλογος με συμμετέχοντες) του Διαγωνισμού και στην παρούσα χρονική στιγμή είναι σε προετοιμασία τα Τεύχη για την εκκίνηση του Β.ΙΙ Σταδίου (Πρόσκληση για υποβολή οικονομικής δεσμευτικής προσφοράς).

Προϋπόθεση για τη σύναψη σύμβασης είναι η εξασφάλιση συγχρηματοδότησης από πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης. 

Υποβλήθηκε, τον Ιανουάριο του 2024, σχετική Αίτηση για χρηματοδότηση από τον «Μηχανισμό Συνδέοντας την Ευρώπη» 2021-2027 και αναμένεται, έως το τέλος του α’ εξαμήνου 2024, η αξιολόγησή της από τις υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης”. 

Φράγμα στον ποταμό Ενιπέα στη Σκοπιά Φαρσάλων

‘Οσον αφορά το Φράγμα στον ποταμό Ενιπέα στη Σκοπιά Φαρσάλων, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή Λάρισας της Νέας Δημοκρατίας, Μάξιμου Χαρακόπουλου, με θέμα την πρόοδο της κατασκευής φράγματος στον ποταμό Ενιπέα στη Σκοπιά Φαρσάλων, ο κ. Σταϊκούρας, κατά την πρωτολογία του ανέφερε τα εξής:

“Πράγματι, το έργο της κατασκευής φράγματος στον ποταμό Ενιπέα στη Σκοπιά Φαρσάλων, χαρακτηρίστηκε, με απόφαση Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, το 2021, εθνικού επιπέδου, ειδικό και σημαντικό.

Το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή των εξής υποδομών:

Φράγμα στον ποταμό Ενιπέα, σε θέση περίπου 5 χιλιόμετρα ανατολικά της κοινότητας Σκοπιάς Φαρσάλων.

Έργα προσαγωγής του νερού του ταμιευτήρα για την άρδευση των πεδινών περιοχών οι οποίες ανήκουν στους ΤΟΕΒ Φαρσάλων, Θεσσαλιώτιδας και Τιτανίου, συνολικής έκτασης 107.500 στρ., καθαρής γεωργικής γης.

Έργα για την ύδρευση της πόλης των Φαρσάλων και 31 οικισμών της περιοχής.

Το συνολικό έργο εντάχθηκε στον προγραμματικό σχεδιασμό της Γενικής Γραμματείας Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Τον Ιούνιο του 2022, αποφασίστηκε το έργο αυτό να υλοποιηθεί με τη μορφή ΣΔΙΤ, συμβατικής διάρκειας 30 ετών (4 έτη περίοδος κατασκευής και 26 έτη περίοδος λειτουργίας).

Τον Αύγουστο του 2022, με Απόφαση Υφυπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων, εγκρίθηκε η ένταξη στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, με προϋπολογισμό περίπου 230 εκατ. ευρώ.

Τον ίδιο μήνα, με Απόφαση Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, εγκρίθηκε η διενέργεια Διεθνούς Διαγωνισμού, με τη διαδικασία του Ανταγωνιστικού Διαλόγου, για την Ανάθεση Σύμβασης Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (Σ.Δ.Ι.Τ.).

Τον Απρίλιο του 2023, με Απόφαση Υφυπουργού Υποδομών, εγκρίθηκε το Πρακτικό για την Α’ φάση του Διαγωνισμού και η προεπιλογή τριών υποψηφίων για τη συμμετοχή τους στη Β΄ Φάση του Διαγωνισμού”

Κατά τη δευτερολογία του, επεσήμανε:

“Έκτοτε, υλοποιούνται οι ενέργειες για την ωρίμανση του έργου.

Μέχρι σήμερα, έχουν συναφθεί τρεις συμβάσεις παροχής τεχνικών υπηρεσιών για την υποβοήθηση της αρμόδιας Δ/νσης του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών στις απαιτούμενες ενέργειες, και συγκεκριμένα αυτές του Τεχνικού Συμβούλου (μόνο για την υποβολή της πρότασης υπαγωγής – έχει λήξει), του Νομικού Συμβούλου (σε εξέλιξη) και του Χρηματοοικονομικού Συμβούλου (σε εξέλιξη).

Για τη φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου (Β΄ Φάση του Διαγωνισμού), απαιτείται η πρόσληψη και άλλων Τεχνικών Συμβούλων, π.χ. για τις υδραυλικές μελέτες, την τοπογραφική αποτύπωση, τις Η/Μ μελέτες και κυρίως για τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.

Είναι απαραίτητη η περαιτέρω ωρίμανση του έργου, με την εκπόνηση αυτών των μελετητικών στοιχείων, προκειμένου να εκδοθεί η Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) του έργου, η οποία είναι προϋπόθεση για την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών των συμμετεχόντων.

Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δρομολογεί, άμεσα, την έκδοση προσκλήσεων για το σύνολο των απαραίτητων Συμβούλων για την προκήρυξη του έργου.

Στην παρούσα φάση συντάσσονται, επίσης, τα τεύχη της προκήρυξης για τη διεξαγωγή της Β.1 φάσης του ανταγωνιστικού διαλόγου”. 

Flyover

“Αναφερθείς στον Flyover και απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση, που κατέθεσε η Βουλευτής Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, Κατερίνα Νοτοπούλου, με θέμα την κατασκευή του έργου της Αναβάθμισης της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης, ο κ. Σταϊκούρας, κατά την πρωτολογία του, ο κ. Σταϊκούρας ανέφερε:

Η σημερινή πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών βρίσκεται αντιμέτωπη, από την ανάληψη των καθηκόντων της, με τρία προβλήματα στη Θεσσαλονίκη:  

Το γεγονός ότι στην πόλη – επί δεκαετίες – καρκινοβατούσαν εμβληματικά έργα υποδομών, την υπολειτουργία των δημόσιων συγκοινωνιών, με τον ΟΑΣΘ σε καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης από το 2017 και την εύλογη καχυποψία της τοπικής κοινωνίας ως προς την αξιοπιστία των διαδοχικών Κυβερνήσεων.

Σήμερα προσπαθούμε, με σχέδιο, επιμονή και μεθοδικότητα, γνωρίζοντας ότι δεν υπάρχουν μαγικές συνταγές, να αντιμετωπίσουμε αυτές τις προκλήσεις και να βελτιώσουμε την ποιότητα ζωής των κατοίκων της Θεσσαλονίκης.

Το Fly Over είναι χρήσιμο και αναγκαίο έργο για την πόλη, όπως αναγνωρίζεται σχεδόν από το σύνολο των φορέων αυτής και όπως παρουσιάστηκε πρόσφατα σε δημοσκόπηση της εφημερίδας ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ.

Και αυτό γιατί από τη νέα περιφερειακή οδό Θεσσαλονίκης θα μπορούν να διέρχονται 10.000 οχήματα ανά ώρα, όταν σήμερα διέρχονται 5.000 οχήματα, ενώ, παράλληλα, αυξάνεται το επίπεδο οδικής ασφάλειας και μειώνεται το περιβαλλοντικό αποτύπωμα. 

Το υπόψη έργο δημοπρατήθηκε ως έργο Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) και η σχετική σύμβαση υπεγράφη στις 19 Δεκεμβρίου 2022, με σκοπό τη μελέτη, χρηματοδότηση και κατασκευή του έργου. 

Σύμφωνα με τα οριζόμενα στη σχετική σύμβαση, ο Ιδιωτικός Φορέας Σύμπραξης (ΙΦΣ) υποχρεούται να εκπονήσει τις απαραίτητες μελέτες σε δύο στάδια.

Επισημαίνεται ότι στο συγκεκριμένο έργο, σύμφωνα με την υπογεγραμμένη σύμβαση ΣΔΙΤ, δεν απαιτείται το σύνολο των οριστικών μελετών του έργου να υποβληθεί πριν από την έναρξη της κατασκευής του, όπως απαιτείται στις Συμβάσεις Δημοσίων Έργων, αλλά η υποβολή των μελετών γίνεται πριν την έναρξη των εργασιών κάθε αντικειμένου, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα εργασιών για τον έλεγχο και τον σχολιασμό τους.

Οι συμβατικές υποχρεώσεις του έργου έχουν ξεκινήσει από την ημέρα υπογραφής της σύμβασης έργου, που υπενθυμίζω πως ήταν ο Δεκέμβριος του 2022 και αφορούν περίοδο 30 ετών.

Η παράδοση του έργου τοποθετείται για τις 14 Μαΐου του 2027″ 

Κατά τη δευτερολογία του ο επεσήμανε:

“Είναι, βέβαια, γεγονός ότι η υλοποίηση μεγάλων δημόσιων έργων, όπως αυτού, επιφέρει – παροδικά – ταλαιπωρία στην καθημερινότητα των πολιτών.

Ήδη από το καλοκαίρι του 2023, έχει συσταθεί Συντονιστική Επιτροπή στο Υπουργείο Μακεδονίας και Θράκης, με εκπροσώπους από την Περιφέρεια, τον Δήμο, το ΕΚΑΒ, τον ΟΑΣΘ, τον ΟΣΕΘ, τα Υπουργεία Εσωτερικών, Υποδομών και Μεταφορών και Προστασίας του Πολίτη και έχουν υιοθετηθεί μια σειρά από ενέργειες για την επιτόπια παρακολούθηση της κίνησης και τη δρομολόγηση παρεμβάσεων.

Πρόσφατα, ήρθαμε να παρουσιάσουμε μια σειρά πρόσθετων παρεμβάσεων, που συνιστούν και απαντήσεις σε εύλογα αιτήματα συναδέλφων Βουλευτών, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, των φορέων της πόλης, της ίδιας της κοινωνίας των πολιτών.

Θα αναφερθώ σε κάποιες από αυτές:

1ον. Υπό τον συντονισμό της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, που διαθέτει τις επιχειρησιακές μονάδες που παρέχουν άμεση πληροφόρηση για τις κυκλοφοριακές συνθήκες στην Περιφερειακή, δρομολογείται η εκπόνηση μελετών εφαρμογής για την άμβλυνση των επιπτώσεων στην πόλη.

Θα ακολουθεί διαβούλευση στο Συντονιστικό Όργανο υπό τον Υφυπουργό Εσωτερικών, αρμόδιο για θέματα Μακεδονίας – Θράκης.

Η συμβολή του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών θα αφορά στην άμεση έκδοση, από τη Γενική Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών, αποφάσεων έγκρισης των μελετών που θα προέρχονται από τον παραπάνω μηχανισμό, σύμφωνα με την εξαιρετική διαδικασία που θεσπίστηκε με την τροποποίηση των διατάξεων του ΚΟΚ, με το Άρθρο 28 του Ν.5058/2023.

Αναμένεται η υπογραφή σχετικής απόφασης για τον προσδιορισμό των οδών στις οποίες θα εφαρμόζεται η σχετική εξαιρετική διαδικασία, βάσει της εισήγησης των επιστημόνων του Ινστιτούτου Μεταφορών του ΕΚΕΤΑ, οι οποίοι λαμβάνουν «real-time» δεδομένα για τις κινήσεις στον περιφερειακό και στις βασικές αρτηρίες της πόλης, παράγοντας προγράμματα σηματοδότησης. 

2ον. Υπεγράφη, στις 14 Φεβρουαρίου, η σύμβαση για την εκμίσθωση τμημάτων του πρώην στρατοπέδου Καρατάσιου με το Ταμείο Εθνικής Άμυνας για την εξασφάλιση διαδρόμου για τα ασθενοφόρα προς τα Νοσοκομεία 424 και Παπαγεωργίου.

Θα ακολουθήσει η κατασκευή της οδού από τον Ιδιωτικό Φορέα Σύμπραξης.

3ον. Υπεγράφη, στις 16 Φεβρουαρίου, Υπουργική Απόφαση για την ανάθεση αρμοδιοτήτων στην ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ για τη λειτουργία της Εσωτερικής Περιφερειακής Οδού Θεσσαλονίκης, από τον Ανισόπεδο Κόμβο Κ5 (Νοσοκομείο Παπαγεωργίου) έως τον Ανισόπεδο Κόμβο Κ12 (σύνδεση με Ε.Ο. Θεσσαλονίκης-Μουδανιών) κατά την διάρκεια κατασκευής του έργου.

Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι θα υπάρχουν γερανοφόρα οχήματα ώστε, αν χρειαστεί, να απομακρυνθεί ένα αυτοκίνητο που κλείνει τον δρόμο στον Περιφερειακό, ενώ θα υπάρχουν και οχήματα που θα παρακολουθούν τον δρόμο, ούτως ώστε να μην παρακωλύεται η κυκλοφορία, καθώς επίσης θα υφίσταται και οδική βοήθεια σε 24ωρη βάση. 

4ον. Έχουν ήδη πραγματοποιηθεί συναντήσεις της ΓΑΙΑΟΣΕ και της ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ με τον Δήμο Θεσσαλονίκης, και του Δήμου και με άλλους φορείς, ώστε να αποδοθούν προσωρινά σε αυτόν χώροι που απελευθερώνονται ή είναι δυνατόν να απελευθερωθούν για κατασκευή υπαίθριων χώρων στάθμευσης. 

5ον. Θα υπάρχει περιοδική και συστηματική ενημέρωση των φορέων σχετικά με την εξέλιξη του έργου, στο πλαίσιο του Συντονιστικού Οργάνου.

6ον. Δρομολογείται η ακόμη μεγαλύτερη ενίσχυση του ΟΑΣΘ, με λεωφορεία και προσωπικό.

Συγκεκριμένα:

1ον. Ο στόλος των λεωφορείων στη Θεσσαλονίκη θα ενισχυθεί με την προσθήκη 110 νέων ηλεκτρικών λεωφορείων το 2ο τρίμηνο του 2024.

Το χρονοδιάγραμμα τηρείται.

Ενδεικτικά, αύριο καταφθάνουν αυτά στη Θεσσαλονίκη.

2ον. Προχωρά ο διαγωνισμός για ανάθεση λεωφορειακών γραμμών (όχημα, οδηγός και συντήρηση), 10 ετών ή νεότερα, για τα επόμενα 10+1 έτη στη Θεσσαλονίκη.

3ον. Βρισκόμαστε στη φάση σχεδιασμού του 2ου διαγωνισμού προμήθειας 750 νέων λεωφορείων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας για Αθήνα και Θεσσαλονίκη, εκ των οποίων περίπου 225 λεωφορεία αναλογούν στη Θεσσαλονίκη.

4ον. Ολοκληρώθηκε, μέσω διαγωνισμού ΑΣΕΠ, η ενίσχυση του ΟΑΣΘ με 150 νέους συμβασιούχους οδηγούς.

Σε συνεννόηση με το Υπουργείο Εσωτερικών, διερευνάται η δυνατότητα επέκτασης του χρόνου σύμβασης των νέων συμβασιούχων οδηγών και η δυνατότητα απασχόλησης επιπλέον περίπου 40 οδηγών, έως το τέλος του 2024.

Δηλαδή μέχρι την έναρξη λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης, που προσδιορίζεται για τον εφετινό Νοέμβριο. 

Το αποτέλεσμα των μέχρι σήμερα ενεργειών είναι ο αριθμός των λεωφορείων που κυκλοφορούν στους δρόμους της Θεσσαλονίκης να έχει αυξηθεί σημαντικά. 

Συγκεκριμένα, από 245 λεωφορεία του ΟΑΣΘ τον περασμένο Δεκέμβριο, χθες κυκλοφόρησαν 296 λεωφορεία. 

Πρόσθετα, ο ΟΣΕΘ επιβεβαίωσε την αυξητική τάση στις επικυρώσεις εισιτηρίων της αστικής συγκοινωνίας (ΟΑΣΘ και ΚΤΕΛ). 

Συγκεκριμένα, το 2023, έγιναν 9,6 εκατομμύρια επικυρώσεις εισιτηρίων, 69% περισσότερες από το 2022.

Αυτές είναι έξι πρόσθετες παρεμβάσεις για να περιορίσουμε το υφιστάμενο πρόβλημα.

Σε κάθε περίπτωση, είμαστε διατεθειμένοι να προχωρήσουμε και σε πρόσθετες, ανάλογα με την πορεία και τη δυναμική των επιπτώσεων υλοποίησης αυτού του σημαντικού – για την πόλη – έργου”. 

Διαβάστε επίσης: 

Αξιοποίηση δημόσιας περιουσίας σε παραθαλάσσιες περιοχές – Οι 7 πιο σημαντικές αλλαγές με τον νέο νόμο

Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών: 7 στις 10 εμπορικές επιχειρήσεις κατέγραψαν χειρότερες πωλήσεις στις εκπτώσεις

ΕΝΦΙΑ: Τέλος χρόνου για την έκπτωση του 10%