ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Στόχος μας είναι να μονιμοποιηθούν οι μειώσεις φόρων, ανέφερε μεταξύ άλλων ο Υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, στην ομιλία στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής για τον Κρατικό Προϋπολογισμό 2021.
Αναφορικά με τον προϋπολογισμό υπογράμμισε πως είναι ρεαλιστικός, αναπτυξιακός, μεταρρυθμιστικός, φιλο-αναπτυξιακός και κοινωνικά δίκαιος. Όσον αφορά στην επόμενη ημέρα τόνισε πως η κυβέρνηση θα επιμένει να έχει στόχο τη μείωση φόρων και εισφορών και βασική επιδίωξη παραμένει η μονιμοποίηση κάποιων από των προσωρινών μειώσεων φόρων.
«Τα συστήματα υγείας, διεθνώς, πιέζονται. Οι οικονομίες, παγκοσμίως, κλυδωνίζονται» σημείωσε ο υπουργός, τονίζοντας ότι «στην ασυνήθιστα μεγάλη αβεβαιότητα και ανησυχία που συνδέονται με την άγνωστη εξέλιξη της πανδημίας, έρχεται να προστεθεί η ανάγκη ισχυροποίησης της χώρας για την αντιμετώπιση πρόσθετων προκλήσεων.»
Αναλυτικά η ομιλία του Υπουργού Οικονομικών
Μέσα σ’ αυτό το ρευστό περιβάλλον, καταθέσαμε τον Προϋπολογισμό.
Έναν Προϋπολογισμό:
– που εδράζεται στις επιτυχημένες οικονομικές πολιτικές του τελευταίου έτους,
– που θέτει ρεαλιστικούς στόχους,
– που προωθεί μεταρρυθμίσεις οι οποίες διακρίνονται από οικονομική αποτελεσματικότητα και κοινωνική ανταποδοτικότητα,
– που προσαρμόζεται στις απαιτήσεις και τις ανάγκες που δημιουργεί η κάθε φάση εξέλιξης της υγειονομικής κρίσης.
Συμπερασματικά, πρόκειται για έναν Προϋπολογισμό που στοχεύει στην υπέρβαση της κρίσης, με την οικονομία σε λειτουργία και την κοινωνία όρθια, που θέτει τις βάσεις, αρχικά, για ταχεία ανάκαμψη και, στη συνέχεια, μετά το πέρας της πανδημίας, για υψηλή, διατηρήσιμη, έξυπνη και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξη.
Να γίνω συγκεκριμένος:
1ον. Το Σχέδιο είναι ένας Προϋπολογισμός συνέπειας και συνέχειας.
Συνέπεια ως προς τις πολιτικές που έχουμε δεσμευτεί να υλοποιήσουμε, ακόμη και μέσα σε δύσκολες οικονομικά συνθήκες.
Και συνέχεια «βηματισμού στο μονοπάτι» στο οποίο είχε αρχίσει να μπαίνει η ελληνική οικονομία, από το 2ο εξάμηνο του 2019, με την εφαρμογή ενός διαφορετικού μείγματος πολιτικής από την Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας.
Μείγμα πολιτικής που περιελάμβανε, πέρα από την εξάλειψη των δημοσιονομικών υπερβάσεων, την άμεση χαλάρωση των συνθηκών ρευστότητας στην οικονομία με την πλήρη άρση των capital controls, τη στήριξη των τραπεζών στην προσπάθεια διαχείρισης των μη εξυπηρετούμενων δανείων μέσω του σχεδίου «Ηρακλής», τα μόνιμα μέτρα ελάφρυνσης του φορολογικού βάρους νοικοκυριών και επιχειρήσεων, και τη διαμόρφωση ενός νέου αναπτυξιακού πλαισίου, με επιτάχυνση της υλοποίησης σημαντικών επενδυτικών σχεδίων και την ταχύτερη εκτέλεση του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων.
Μείγμα πολιτικής που ενίσχυσε, γρήγορα, τις προσδοκίες των πολιτών, τις συνθήκες ρευστότητας της οικονομίας και την εμπιστοσύνη του διεθνούς περιβάλλοντος.
Το αποτέλεσμα ήταν ο ετήσιος ρυθμός μεγέθυνσης της οικονομίας να επιταχυνθεί το 2019, σε σχέση με το 2018.
Και για πρώτη φορά από το 2007, η ανάπτυξη στη χώρα μας να είναι, το 2019, υψηλότερη από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο!
Δυναμική που συνεχίστηκε και τους πρώτους μήνες του 2020.
2ον. Ο Προϋπολογισμός είναι ρεαλιστικός, λαμβάνοντας βέβαια υπόψη τις τεράστιες αβεβαιότητες που σήμερα υφίστανται.
Αυτό επιβεβαιώνει το consensus των ευρωπαϊκών και διεθνών οργανισμών.
Ακούω κριτική από την Αντιπολίτευση για τη συνεχή αλλαγή των εκτιμήσεων.
Υποθέτω ότι είτε είναι «εκτός τόπου και χρόνου», είτε έχουν «μαντικές ικανότητες» του πώς θα εξελισσόταν η υγειονομική κρίση, κάτι που ήταν άγνωστο, παγκοσμίως.
Η απάντηση είναι προφανής…
Μία αναδρομή στις αναθεωρήσεις των ευρωπαϊκών εκτιμήσεων, θα επιβεβαιώσει ότι η Αντιπολίτευση είναι εκτός πραγματικότητας.
Επίσης, ακούω κριτική από την Αντιπολίτευση για την αλλαγή των προβλέψεων σε σχέση με το Προσχέδιο του Προϋπολογισμού, πριν από μόλις έναν περίπου μήνα.
Και εδώ όμως η κριτική είναι έωλη!
Δείγμα άγνοιας και καιροσκοπισμού!
Και αυτό διότι, τον τελευταίο μήνα, όπως επιβεβαίωσε χθες και ο Επικεφαλής του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή, είχαμε καινούργια δεδομένα:
1ον. Είχαμε ένα νέο, μεγαλύτερο κύμα της πανδημίας, με σημαντικές μακροοικονομικές επιπτώσεις, που μεταφέρονται και στο 2021.
2ον. Είχαμε την ανάγκη λήψης νέων περιοριστικών μέτρων για την αντιμετώπιση των συνεπειών του δεύτερου κύματος.
3ον. Και τέλος, είχαμε την προς τα κάτω αναθεώρηση του επιπέδου του ΑΕΠ από την Ελληνική Στατιστική Αρχή, για την περίοδο 2015-2018, δηλαδή για την περίοδο διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.
Μάθαμε, μετά την κατάθεση του Προσχεδίου, στις 16 Οκτωβρίου, ότι η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ άφησε 5 δισ. ευρώ λιγότερο πλούτο το 2018.
Και κάτι ακόμη:
Καλύτερα, Συνάδελφοι της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, μην αναφέρεστε σε προβλέψεις.
Γιατί σε όλα τα χρόνια διακυβέρνησής σας αποτύχατε στις εκτιμήσεις σας για την ανάπτυξη!!!
Είχατε 0 στα 4!!!
Τέλος, η Αντιπολίτευση υποστηρίζει ότι η εκτίμηση για το ποσοστό ανεργίας το 2020 και το 2021, είναι υπεραισιόδοξη.
Βέβαια, η ΕΛΣΤΑΤ, μέχρι σήμερα μας δικαιώνει.
Όπως και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Και αυτό οφείλεται στην υλοποίηση μέτρων διατήρησης και τόνωσης της απασχόλησης, όπως είναι η αποζημίωση ειδικού σκοπού, το πρόγραμμα ΣΥΝ-Εργασία και η κάλυψη των ασφαλιστικών εισφορών για τη δημιουργία 100.000 νέων θέσεων εργασίας.
Τα σημάδια ανθεκτικότητας της αγοράς εργασίας επιβεβαιώνονται και από 3 μελέτες:
– Την πρόσφατη έκθεση της Eurostat, σύμφωνα με την οποία η χώρα μας κατατάσσεται ανάμεσα σε αυτές που είχαν τη μικρότερη απώλεια θέσεων εργασίας εξαιτίας της υγειονομικής κρίσης.
– Την διεθνή οικονομική ιστοσελίδα VOX EU, η οποία αναγνωρίζει την αποτελεσματικότητα των κυβερνητικών μέτρων υπέρ των θέσεων εργασίας και των εργαζομένων.
– Την φθινοπωρινή πρόβλεψη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, σύμφωνα με την οποία η Ελλάδα αναμένεται να πετύχει την 2η μεγαλύτερη μείωση του ποσοστού ανεργίας το 2021, μεταξύ των ευρωπαϊκών κρατών-μελών.
Βέβαια, αυτά τα στοιχεία δεν μπορούν να αποτελούν αντικείμενο θριαμβολογίας, σε μία εξαιρετικά δύσκολη χρονική συγκυρία για εργαζόμενους και επιχειρήσεις.
Ούτε όμως μπορούν να αποτελούν αντικείμενο κινδυνολογίας, όπως κάνει η Αξιωματική Αντιπολίτευση, η οποία ποντάρει στην καταστροφή.
3ον. Ο Προϋπολογισμός είναι αναπτυξιακός.
Σε αυτή την κατεύθυνση, εκτός των επεκτατικών δημοσιονομικών μέτρων, των μέτρων ενίσχυσης της ρευστότητας της οικονομίας και των μεταρρυθμιστικών πρωτοβουλιών, σημαντικός καθίσταται ο ρόλος του Ταμείου Ανάκαμψης.
Για τη βέλτιστη παραγωγική αξιοποίηση των πόρων του, επεξεργαζόμαστε ένα ολοκληρωμένο και συνεκτικό Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Ανάπτυξης.
Οι προτεραιότητές του εστιάζουν στη στήριξη της επιχειρηματικότητας, στην προσέλκυση ιδιωτικών επενδύσεων, στην προώθηση της καινοτομίας, στην ενίσχυση της απασχόλησης και της κοινωνικής συνοχής, στην πράσινη ανάπτυξη, στον ψηφιακό μετασχηματισμό και την τεχνολογική αναβάθμιση δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, στην αναβάθμιση των υποδομών και στη στήριξη της περιφέρειας.
Και όλα αυτά σε συνδυασμό και συμπληρωματικά με τα άλλα προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως αποτυπώνονται στο Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο 2021-2027.
Κεντρικός στόχος της Κυβέρνησης είναι η συστηματική αύξηση του κατά κεφαλήν πραγματικού εισοδήματος, ώστε αυτό να συγκλίνει σταδιακά με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Επιπλέον βασικοί στόχοι κατά τη διαδικασία σύγκλισης είναι η ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής και η βελτίωση των περιβαλλοντικών επιδόσεων.
Επισημαίνονται δύο βασικές προϋποθέσεις για την επίτευξη ουσιαστικής σύγκλισης του ελληνικού με το μέσο ευρωπαϊκό εισόδημα.
Πρώτον, η σημαντική αύξηση της απασχόλησης, τόσο μέσω της μείωσης της ανεργίας όσο και μέσω της αύξησης της συμμετοχής στην αγορά εργασίας υποαπασχολούμενων ομάδων του πληθυσμού, όπως οι γυναίκες και οι νέοι.
Η αυξημένη απασχόληση, επιπλέον, θα συμβάλλει στην άμβλυνση των κοινωνικών αποκλεισμών και στην ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής.
Και δεύτερον, η ισχυρή αύξηση της παραγωγικότητας της εργασίας, που θα διασφαλίσει την ευημερία των νοικοκυριών.
Η αύξηση της παραγωγικότητας απαιτεί αύξηση του παραγωγικού κεφαλαίου και επομένως νέες επενδύσεις, τόσο από τις εγχώριες επιχειρήσεις όσο και από ξένες, ώστε να περιοριστεί και το τεράστιο επενδυτικό κενό της χώρας.
Ενώ επίσης απαιτεί και την ενσωμάτωση καινοτόμων μεθόδων παραγωγής και νέων τεχνολογιών.
4ον. Ο Προϋπολογισμός είναι φιλο-επενδυτικός.
Ενσωματώνει μειώσεις φόρων και ασφαλιστικών εισφορών, και περικλείει πρωτοβουλίες ενίσχυσης της ρευστότητας στην πραγματική οικονομία.
Συγκεκριμένα, η σημερινή Κυβέρνηση έχει μειώσει, με μόνιμο τρόπο, συγκεκριμένους φόρους και ασφαλιστικές εισφορές. Προφανώς, αυτές οι μειώσεις θα ισχύσουν και το 2021, και τα επόμενα χρόνια!
– Αναμορφώσαμε τη φορολογία εισοδήματος φυσικών προσώπων με εισαγωγικό συντελεστή 9% και αυξήσαμε το αφορολόγητο για κάθε τέκνο.
– Μειώσαμε τον ΕΝΦΙΑ κατά 22%.
– Απαλλάξαμε από τον ΕΝΦΙΑ τους κατοίκους μικρών, ακριτικών νησιών.
– Μειώσαμε το φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων, στο 24%.
– Μειώσαμε τη φορολογία διανεμόμενων κερδών, στο 5%.
– Μειώσαμε τις ασφαλιστικές εισφορές.
– Αναστείλαμε τον ΦΠΑ στις νέες οικοδομές.
– Παρέχουμε ισχυρό φορολογικό κίνητρο για την πραγματοποίηση επενδύσεων σε πράσινη οικονομία, ενέργεια και ψηφιοποίηση.
– Δώσαμε κίνητρα σε φυσικά πρόσωπα που εισφέρουν επενδυτικά κεφάλαια για νεοφυείς επιχειρήσεις.
– Θεσπίσαμε επενδυτικά κίνητρα για δαπάνες επιστημονικής και τεχνολογικής έρευνας.
Επίσης, μέσα στη υγειονομική κρίση, προχωρήσαμε σε πρόσθετες και σημαντικές, μη μόνιμες μειώσεις φόρων και ασφαλιστικών εισφορών.
Και αυτό διότι, στο πλαίσιο των ευρωπαϊκών θεσμικών οργάνων, οι ευρωπαϊκοί Προϋπολογισμοί δεν μπορούν να περιλαμβάνουν μόνιμα δημοσιονομικά μέτρα.
Συγκεκριμένα, μεταξύ άλλων:
– Μειώσαμε, και σε ορισμένες περιπτώσεις μηδενίσαμε, την προκαταβολή φόρου εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων.
– Καλύψαμε, από τον κρατικό προϋπολογισμό, ασφαλιστικές εισφορές επί του ονομαστικού μισθού, και εργοδοτικές ασφαλιστικές εισφορές εργαζόμενων στις εποχικές επιχειρήσεις.
– Συμψηφίσαμε, με μελλοντικές φορολογικές υποχρεώσεις, την εμπρόθεσμη καταβολή ΦΠΑ.
– Παρείχαμε έκπτωση στις ρυθμισμένες φορολογικές και ασφαλιστικές οφειλές που πληρώθηκαν εμπρόθεσμα.
– Μειώσαμε τον ΦΠΑ στις υπηρεσίες μεταφοράς προσώπων, σε μη αλκοολούχα ποτά, στα εισιτήρια κινηματογράφων, θεατρικών παραστάσεων και συναυλιών.
– Μειώνουμε, κατά 3 ποσοστιαίες μονάδες, τις ασφαλιστικές εισφορές των μισθωτών του ιδιωτικού τομέα.
– Καταργούμε την εισφορά αλληλεγγύης για τα εισοδήματα που προέρχονται από ιδιωτική οικονομική δραστηριότητα.
Προσδοκούμε, όταν κλείσει η παρένθεση της υγειονομικής κρίσης, και ανάλογα και με τις δημοσιονομικές δυνατότητες της χώρας και τις προτεραιότητες της Κυβέρνησης, σε κάποιους από αυτούς τους φόρους και τις ασφαλιστικές εισφορές, ή σε κάποιους άλλους, να μονιμοποιηθούν οι μειώσεις τους.
Και φυσικά, να επαναλάβω και να τονίσω, ότι όπως συνέβη το 2020, έτσι και το 2021, δεν υπάρχει ούτε ένας πρόσθετος φόρος για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις! Ας αφήσουν λοιπόν κάποιοι την κινδυνολογία στην άκρη!
Επίσης, μέσα στην υγειονομική κρίση δημιουργήθηκαν και εργαλεία ενίσχυσης της ρευστότητας στην πραγματική οικονομία.
Η συνολική στήριξη της ελληνικής οικονομίας από το ΤΕΠΙΧ, το Ταμείο Εγγυοδοσίας και την Επιστρεπτέα Προκαταβολή διαμορφώνεται, μέχρι σήμερα, περίπου στα 8,8 δισ. ευρώ.
Η συνολική «ένεση» ρευστότητας αναμένεται να ξεπεράσει, μέσα από αυτά μόνο τα εργαλεία, τα 12 δισ. ευρώ εφέτος.
Και αυτό διότι η επιστρεπτέα προκαταβολή διευρύνεται και επεκτείνεται, και το 2021!
Αναμένεται, μόνο για εφέτος, να διαμορφωθεί πλέον περίπου στα 5,4 δισ. ευρώ.
5ον. Ο Προϋπολογισμός είναι μεταρρυθμιστικός.
Η Κυβέρνηση, τον τελευταίο χρόνο, υλοποίησε σειρά μεταρρυθμίσεων. Ακόμη και μέσα στην πανδημία, ο σχεδιασμός μας όχι μόνο δεν «εκτροχιάστηκε», αλλά συντελέστηκε και ουσιαστική πρόοδος. Πρόοδος που αναγνωρίστηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στην 8η Έκθεση Ενισχυμένης Εποπτείας.
Ενδεικτικά, παρά τις αντίξοες συνθήκες, στο Υπουργείο Οικονομικών:
– Προχωρήσαμε, στο βαθμό που εμπλεκόμαστε, εμβληματικά επενδυτικά έργα, όπως είναι το Ελληνικό.
– Εκκινήσαμε τις διαγωνιστικές διαδικασίες για την αξιοποίηση περιφερειακών λιμένων.
– Δρομολογήσαμε και υλοποιούμε σχέδια ενίσχυσης της βιωσιμότητας εταιρειών του Δημοσίου, όπως είναι η ΕΛΒΟ, τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, η ΛΑΡΚΟ και η ΕΑΒ.
– Υλοποιήσαμε τον «Ηρακλή», με στόχο τη μείωση των «κόκκινων δανείων» στα χαρτοφυλάκια των τραπεζών.
– Ενεργοποιήσαμε το πρόγραμμα «Γέφυρα», για τη στήριξη δανειοληπτών που πλήττονται από τις οικονομικές επιπτώσεις του κορονοϊού.
– Καταθέσαμε το νέο, συνεκτικό, κοινωνικά ευαίσθητο και εθνικά αναπτυξιακό πλαίσιο αντιμετώπισης του υψηλού ιδιωτικού χρέους, με στόχο τη ρύθμιση οφειλών και την παροχή 2ης ευκαιρίας.
– Αναβαθμίσαμε και εκσυγχρονίσαμε το θεσμικό πλαίσιο για την εταιρική διακυβέρνηση και την Κεφαλαιαγορά.
– Θεσπίσαμε το πλαίσιο των μικροπιστώσεων.
– Θέσαμε σε εφαρμογή το νέο θεσμικό πλαίσιο για τα διαδικτυακά τυχερά παίγνια.
– Αναθεωρήσαμε το πλαίσιο για τη φορολογική κατοικία και εισαγάγαμε τον εναλλακτικό τρόπο φορολόγησης (Non-Dom).
– Ενσωματώσαμε στην εθνική έννομη τάξη κοινοτική οδηγία για το «ξέπλυμα» μαύρου χρήματος.
– Νομοθετούμε διατάξεις για τον περιορισμό του λαθρεμπορίου.
– Προωθήσαμε την επισκόπηση δαπανών σε επίπεδο Γενικής Κυβέρνησης.
– Συνεχίζουμε τον σχεδιασμό προϋπολογισμού επιδόσεων και δομής προγραμμάτων.
– Ενσωματώνουμε, στο Προϋπολογισμό, περιβαλλοντική διάσταση, με την αξιολόγηση του αποτυπώματος των δημοσιονομικών πολιτικών στις προτεραιότητες για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.
Το 2021, υπό ευνοϊκότερες – προσδοκούμε – συνθήκες, θα συνεχίσουμε την υλοποίηση μεταρρυθμίσεων, με στόχο την επίτευξη βιώσιμης ανάπτυξης, τη δημιουργία πολλών και καλών θέσεων απασχόλησης και την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής.
6ον. Ο Προϋπολογισμός είναι ευέλικτος.
Η αβεβαιότητα επιβάλλει εγρήγορση και προσαρμοστικότητα.
Το 2020 διαφοροποιήσαμε σημαντικά τις προτεραιότητες της οικονομικής πολιτικής, προχωρώντας σε μία δημοσιονομικά επεκτατική πολιτική, προκειμένου να επιτύχουμε συγκεκριμένους στόχους:
– Την ενίσχυση του εθνικού συστήματος υγείας με προσωπικό και εξοπλισμό, ενισχύοντας τις δαπάνες υγείας κατά περίπου 800 εκατ. ευρώ το 2020.
– Την ενίσχυση των πληγέντων φυσικών και νομικών προσώπων.
– Την παροχή ρευστότητας στις επιχειρήσεις.
– Τη στήριξη της απασχόλησης.
– Την ενίσχυση των ανέργων και των εποχικά απασχολούμενων.
– Τη στήριξη των ευάλωτων δανειοληπτών.
– Τη στήριξη κλάδων που λόγω των χαρακτηριστικών τους, επλήγησαν εντονότερα από την υγειονομική κρίση, όπως είναι ο τουρισμός, η εστίαση, ο πολιτισμός, ο αθλητισμός, οι μεταφορές και ο πρωτογενής τομέας.
Για το 2021, εκτός από την αντιμετώπιση της υγειονομικής κρίσης, βασικές προτεραιότητες αποτελούν:
– η ανάπτυξη της οικονομίας μέσω της αξιοποίησης των ευρωπαϊκών πόρων του Μηχανισμού Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας,
– η ενίσχυση των ενόπλων δυνάμεων, με την αύξηση των δαπανών και των φυσικών παραλαβών εξοπλιστικών συστημάτων,
– η στήριξη των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, μέσω της αύξησης των καταβαλλόμενων επιδομάτων από τον ΟΠΕΚΑ,
– η στήριξη της υγείας, με πρόσθετες δαπάνες εξοπλισμού, υποδομών και προσλήψεις στο Εθνικό Σύστημα Υγείας,
– η στήριξη των παιδείας, μέσω της πρόσληψης σημαντικού αριθμού μονίμων εκπαιδευτικών,
– η αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση των μεταναστευτικών ροών, μέσω της αύξησης των σχετικών δαπανών,
– η συνέχιση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων.
Τα μέτρα που διαρκώς λαμβάνονται, επεκτείνονται, ενισχύονται και εμπλουτίζονται. Σε πλήρη εξέλιξη, αναμένεται να ανέλθουν στα 24 δισ. ευρώ το 2020.
Ό,τι είχα πει μάλιστα κατά τη συζήτηση του Προσχεδίου του Προϋπολογισμού, δηλαδή ότι ανάλογα με την εξέλιξη της διασποράς του ιού είναι πιθανόν να αναληφθούν πρόσθετες δημοσιονομικές παρεμβάσεις, σήμερα επιβεβαιώνεται! Τόσο για το 2020, όσο και για το 2021!
Προσθέτοντας 7,5 δισ. ευρώ μέτρα αντιμετώπισης των επιπτώσεων της πανδημίας το 2021!
Και ανεβάζοντας το συνολικό ύψος των παρεμβάσεων στα 31,5 δισ. ευρώ, όσο δηλαδή είναι και το ύψος της χρηματοδότησης μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης τα επόμενα χρόνια! Και είμαστε εδώ, ως Υπουργείο Οικονομικών, για όσο χρειαστεί και για ότι απαιτηθεί!
Με σοβαρότητα, υπευθυνότητα και γρήγορα αντανακλαστικά, μακριά από το αντιπολιτευτικό κρεσέντο πλειοδοσίας και παραλογισμού!
Και φυσικά παραμένει, και για το 2021, η δημοσιονομική ευελιξία.
Ευρωπαϊκή απόφαση που έχει ως στόχο να προφυλαχθεί, στο μέγιστο δυνατό βαθμό, από τις επιπτώσεις της πανδημίας ο παραγωγικός και κοινωνικός ιστός, και να μην παρεμποδιστεί η σημαντική ανάκαμψη, που σε κάθε περίπτωση προβλέπεται για το επόμενο έτος.
Άλλο όμως δημοσιονομική ευελιξία, και άλλο δημοσιονομικός εκτροχιασμός, που μας εισηγείται, ανεύθυνα, η Αξιωματική Αντιπολίτευση!
7ον. Ο Προϋπολογισμός είναι κοινωνικά δίκαιος.
Πριν και κατά τη διάρκεια της υγειονομικής κρίσης, σχεδιάζουμε και υλοποιούμε πολιτικές που ενέχουν το στοιχείο της κοινωνικής δικαιοσύνης, με τη στήριξη της απασχόλησης και του διαθέσιμου εισοδήματος.
– Παρείχαμε κίνητρα για την αντιμετώπιση της υπογεννητικότητας.
– Συνεχίσαμε και ενισχύσαμε δράσεις του ΟΠΕΚΑ για τη στήριξη των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, με αυξημένο κατά 600 εκατ. ευρώ το ύψος των κοινωνικών επιδομάτων για το 2021.
– Χορηγούμε, με προκαταβολή, εμπροσθοβαρώς, διευρυμένο επίδομα θέρμανσης, προκειμένου να διευκολυνθούν τα ευάλωτα νοικοκυριά.
– Ενισχύουμε, περισσότερο, τους χαμηλόμισθους, με την αποζημίωση ειδικού σκοπού.
– Παρατείναμε και επεκτείναμε τακτικά και έκτακτα επιδόματα ανεργίας.
– Ενισχύσαμε τα προγράμματα κοινωνικού τουρισμού.
– Στηρίζουμε τους μακροχρόνια ανέργους στο πλαίσιο του προγράμματος για τη δημιουργία πολλών, νέων θέσεων εργασίας.
– Υλοποιούμε πρόγραμμα κρατικής επιδότησης της μηνιαίας δόσης δανείου, για ευάλωτα, ενήμερα και μη νοικοκυριά.
Ενδεικτικά, τις επόμενες ημέρες και εβδομάδες:
– Θα καταβληθούν τακτικά επιδόματα ανεργίας, σε 123.000 συμπατριώτες μας.
– Θα καταβληθεί έκτακτη ενίσχυση σε 130.000 μακροχρόνια ανέργους.
– Θα καταβληθεί έκτακτο βοήθημα σε 482.000 δικαιούχους ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος.
– Θα καταβληθεί αποζημίωση ειδικού σκοπού, καταρχήν σε 310.000 εργαζόμενους των οποίων οι επιχειρήσεις έκλεισαν με κυβερνητική εντολή.
Το Οικονομικό Επιτελείο συνεπώς, σε αυτή την κρίσιμη στιγμή, με μειωμένα έσοδα λόγω φορολογικών και ασφαλιστικών αναστολών και περιορισμών στη λειτουργία της οικονομίας, έχει πάρει «στην πλάτη» του, όπως έχει καθήκον μέσα στην πρωτοφανή αυτή κρίση, την ελληνική κοινωνία, καταβάλλοντας μισθούς, συντάξεις, επιδόματα και αποζημιώσεις, σε μισθωτούς, συνταξιούχους, ελεύθερους επαγγελματίες και ανέργους.
Και θα συνεχίσει να το πράττει, για όσο χρειαστεί!
Γιατί λειτουργήσαμε με σύνεση, σωφροσύνη και διορατικότητα, «χτίζοντας» στο μεσοδιάστημα επαρκή ταμειακά διαθέσιμα.
Και μη ακολουθώντας, ευτυχώς για την κοινωνία και την οικονομία, τις ανεύθυνες και λαϊκίστικες προτροπές της Αντιπολίτευσης, που σήμερα θα μας είχαν οδηγήσει σε αδιέξοδα!
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
Συμπερασματικά, ο Προϋπολογισμός του 2021, υπό συνθήκες εξαιρετικής αβεβαιότητας, είναι ρεαλιστικός, αναπτυξιακός, φιλο-επενδυτικός, μεταρρυθμιστικός, ευέλικτος και κοινωνικά δίκαιος.
Η ορθότητα των χαρακτηριστικών που τον διέπουν, αναγνωρίζεται από την κοινωνία, τους εταίρους, τους επενδυτές, τους οίκους αξιολόγησης και τις αγορές.
– Από την κοινωνία, αφού ο Δείκτης Οικονομικού Κλίματος, παρά τις πιέσεις που δέχεται εξαιτίας της πανδημίας, παραμένει σε επίπεδα κοντά στον μέσο ευρωπαϊκό όρο.
– Από τους εταίρους, οι οποίοι δημόσια αναγνωρίζουν ότι η Ελληνική Κυβέρνηση σχεδίασε και υλοποιεί, έγκαιρα, μεθοδικά και στοχευμένα, μεγάλο πακέτο μέτρων, ενώ επιπλέον επιβεβαιώνουν την πρόοδο στην υλοποίηση σημαντικών διαρθρωτικών αλλαγών.
– Από τους επενδυτές, όπως επιβεβαιώνει, προσφάτως, ενδεικτικά η ίδρυση ενός υπερσύγχρονου κέντρου από τη Microsoft στην Ελλάδα.
– Από τους οίκους αξιολόγησης, μετά την πρόσφατη αναβάθμιση της ελληνικής οικονομίας.
– Από τις αγορές, αφού το κόστος δανεισμού της χώρας έχει μειωθεί σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα.
Κερδίσαμε εμπιστοσύνη και αξιοπιστία, επιδεικνύοντας σοβαρότητα και υπευθυνότητα!
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
Θα επαναλάβω ότι ο υπό συζήτηση Προϋπολογισμός αποδεικνύει ότι το Οικονομικό Επιτελείο της Κυβέρνησης ζει μέσα στην οικονομία και την κοινωνία, και όχι σε «γυάλινους πύργους».
Αντιλαμβάνεται τις δυσκολίες τους, ακούει το σφυγμό τους, και αντιδρά με αμεσότητα.
Παρεμβαίνει υποστηρικτικά, έγκαιρα και στοχευμένα, στον βαθμό και τον χρόνο που οι παρούσες, έκτακτες, συνθήκες απαιτούν.
Στόχος μας είναι να ξεπεράσουμε και αυτή τη μεγάλη δοκιμασία, με όσο το δυνατόν λιγότερες κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις.
Παράλληλα, διατηρούμε αποθέματα για κάθε ενδεχόμενη εθνική ανάγκη.
Ταυτόχρονα, κινούμαστε και με το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον, θέτοντας, με τις συνεκτικές πολιτικές μας, στέρεες βάσεις για να ανακάμψουμε, και να επιτύχουμε, το ταχύτερο δυνατόν, διατηρήσιμη και κοινωνικά δίκαιη ανάπτυξη.
Είναι χρέος όλων μας έναντι των καλών σελίδων της ιστορίας μας και των επόμενων γενεών, να έχουμε μία διεθνώς αξιοπρεπή και διαρκώς ισχυροποιούμενη Πατρίδα!
Θα τα καταφέρουμε!
Με σχέδιο, συνεργασία, μεθοδικότητα, εμπιστοσύνη στις δυνάμεις μας και σκληρή δουλειά!
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Η Κεραμέως και η επιστροφή των πτυχιούχων
- Απίστευτο: Το 0,2% των οφειλετών χρωστάει 83 δις! – Σχεδόν 6 στα 10 ευρώ είναι απλήρωτες οφειλές στην εφορία
- Η δημόσια πρόταση της Masdar, η ρευστότητα 220 εκατ. ευρώ και η μετοχή της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
- Ποιοι παίζουν για ΠτΔ, η εμπιστοσύνη στα ΕΛΠΕ, το bid της Masdar και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, οι δύο εφοπλιστές και το bad-mouth, ο καταδικασμένος Σταύρος Τάκη, οι δωρεές του Δένδια, το καλό mood του Νικολάου και της Χρυσής Β, και η παρακολούθηση της πλατινομαλλούσας