ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, στην ομιλία του στο 3ο Φόρουμ των Δελφών στις Βρυξέλλες, παρουσίασε τις προτεραιότητες της κυβέρνησης για τις μεταφορές, με στόχο την ενίσχυση της συνδεσιμότητας και της ανθεκτικότητας των υποδομών, σε συμφωνία με τις πολιτικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών (TEN-T) και τη Στρατηγική για Βιώσιμες και Έξυπνες Μεταφορές.
«Η ανάπτυξη των σιδηροδρόμων υψηλών ταχυτήτων είναι ζωτική για το μέλλον της ευρωπαϊκής συνδεσιμότητας και ανταγωνιστικότητας», υπογράμμισε ο υπουργός, αναφερόμενος στην ανάγκη επέκτασης του Δικτύου TEN-T, με προτεραιότητα στην ολοκλήρωση όλων των συνδέσεων και την άρση των εμποδίων, τόσο εντός των κρατών-μελών όσο και σε διασυνοριακό επίπεδο.
Ο κ. Σταϊκούρας τόνισε πως η Ελλάδα βαδίζει προς τη σωστή κατεύθυνση ώστε να αντιμετωπιστούν οι διαχρονικές ελλείψεις και ασυνέπειες στον ελληνικό σιδηρόδρομο, λέγοντας χαρακτηριστικά πως για την αντιμετώπιση των προβλημάτων απαιτείται συστηματική, επίμονη και μακροχρόνια προσπάθεια. Βαδίζουμε προς τη σωστή κατεύθυνση και συνεργαζόμαστε στενά με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή».
Σύμφωνα με τον κ. Σταϊκούρα, μετά την ψήφιση του σχετικού νόμου τον Δεκέμβριο του 2024, έχει τεθεί σε εφαρμογή ένα σχέδιο δράσης για την ασφάλεια και τη διαλειτουργικότητα των σιδηροδρόμων, το οποίο περιλαμβάνει την οργανωτική μεταρρύθμιση του σιδηροδρόμου σε έναν νέο, ενιαίο, σύγχρονο δημόσιο φορέα, που αναλαμβάνει πλέον πλήρως τον ρόλο και τις ευθύνες του Διαχειριστή Σιδηροδρομικής Υποδομής.
«Τον περασμένο Οκτώβριο υπεγράφη σύμβαση με την ΕΤΕπ για την προετοιμασία της Σιδηροδρομικής Στρατηγικής και του Πολυετούς Επενδυτικού Προγράμματος», ενώ η Ελλάδα εγκαινιάζει τη συμμετοχή της στους νέους σιδηροδρομικούς διαδρόμους που θα συνδέουν τη Βαλτική, Μαύρη θάλασσα και Ανατολική Μεσόγειο. Για την αποκατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου και αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής έχουν ήδη εξασφαλιστεί 1,5 δισ. ευρώ, μεταξύ άλλων για:
-Την αποκατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου της Στερεάς Ελλάδας,
-Την αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής στη Μακεδονία,
-Την κατασκευή νέας ενιαίας γραμμής που συνδέει το λιμάνι της Καβάλας με το σιδηροδρομικό δίκτυο
-Την αναβάθμιση του προαστιακού σιδηροδρόμου Δυτικής Αττικής και Δυτικής Θεσσαλονίκης.
Υποδομές και Βιώσιμες Μεταφορές
Η ελληνική στρατηγική για τις μεταφορές περιλαμβάνει την υλοποίηση πολλών έργων μεγάλης κλίμακας σε όλη τη χώρα. Το 2024 παραδόθηκαν στην κυκλοφορία:
Η οδική σύνδεση από το Άκτιο-Αμβρακία,
Οδικός άξονας Καλλονή – Σίγρη στη Λέσβο
Ένα σημαντικό τμήμα του αυτοκινητόδρομου Στερεάς Ελλάδας (Ε-65).
Ο υπουργός Μεταφορών έκανε ιδιαίτερη αναφορά στη λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης, χαρακτηρίζοντάς το “το πιο εμβληματικό αστικό έργο της τελευταίας δεκαετίας”. Παράλληλα, επιβεβαίωσε ότι η επέκταση του Μετρό Καλαμαριάς θα ολοκληρωθεί εντός του 2025, όπως και ο αυτοκινητόδρομος Πατρών – Πύργου. «Με γοργούς ρυθμούς» προχωρά το Flyover της Θεσσαλονίκης, ενώ υπογράφηκε η σύμβαση για τον οδικό άξονα από Ιωάννινα προς Κακαβιά, το 40% του νέου αεροδρομίου Καστελίου έχει ολοκληρωθεί, καθώς προχωρά και η κατασκευή του ΒΟΑΚ.
Αντιπλημμυρικά και αρδευτικά έργα
Ο κ. Σταϊκούρας υπενθύμισε ότι έχουν ήδη υπογραφεί συμβάσεις και προκηρυχθεί διαγωνισμοί για φράγματα και αντιπλημμυρικά έργα σε Μεσσηνία, Αιτωλοακαρνανία, Λέσβο, Ρέθυμνο και Αττική. Επιπλέον, υπογράφηκαν συμβάσεις και έχουν ολοκληρωθεί αρδευτικά έργα σε Αργολίδα, Ημαθία, Φθιώτιδα, Χαλκιδική, Σέρρες, Καστοριά, Λάρισα, Τρίκαλα, Μαγνησία και Κορινθία.
Σχετικά με τη συντήρηση των υφιστάμενων υποδομών, το πρόγραμμα «Έξυπνες Γέφυρες» του ΤΕΕ στοχεύει στην αναβάθμιση τόσο των οδικών όσο και των 100 σιδηροδρομικών γεφυρών της χώρας. «Παράλληλα, προχωράμε στην αποκατάσταση των ζημιών στο οδικό δίκτυο που επλήγη από τον Daniel, διασφαλίζοντας λειτουργικότητα, ασφάλεια και κλιματική ανθεκτικότητα, με παρεμβάσεις τουλάχιστον 200 τοποθεσιών σε 2.100 χλμ. του περιφερειακού οδικού δικτύου, σε 6 νομούς».
Αστική κινητικότητα και ηλεκτροκίνηση
Ο υπουργός μίλησε επίσης για τη σημαντική ανανέωση του στόλου αστικών λεωφορείων, με 278 νέα, κυρίως ηλεκτρικά, λεωφορεία ήδη σε κυκλοφορία στην Αθήνα, ενώ μέχρι τον Ιούλιο του 2025 ο αριθμός θα φτάσει τα 950.
Η προώθηση της ηλεκτροκίνησης αποτελεί προτεραιότητα, με τη συνολική επιδότηση για την αγορά 20.000 οχημάτων τα τελευταία δύο χρόνια να ανέρχεται στα 60 εκατ. ευρώ, ενώ τα δημόσια σημεία φόρτισης αυξήθηκαν από 73 το 2019 σε 6.807.
Ακόμη, η εισαγωγή Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, ως κύριο εργαλείο σχεδιασμού για τους δήμους και τις περιφερειακές αρχές σηματοδοτεί την ιδιαίτερη έμφαση στον αειφόρο σχεδιασμό των αστικών συγκοινωνιακών δικτύων.
Συνεργασία με την Ε.Ε.
Ο κ. Σταϊκούρας υπογράμμισε ότι η συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και η εξασφάλιση επαρκών χρηματοδοτήσεων μέσω του νέου Πολυετούς Δημοσιονομικού Πλαισίου (MFF) και του Μηχανισμού CEF είναι ζωτικής σημασίας για την επιτυχία των στόχων της κυβέρνησης.
«Μαζί μπορούμε να διασφαλίσουμε ότι οι υποδομές μας θα είναι ανθεκτικές, καινοτόμες και ικανές να υποστηρίξουν τη βιώσιμη ανάπτυξη της Ευρώπης», κατέληξε.
Διαβάστε επίσης
ΕΚΤ: Νέα μείωση επιτοκίων κατά 25 μονάδες βάσης στο 2,75%
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Eurovision: Η Klavdia με την Αsteromata θα μας εκπροσωπήσει στον 69ο Διαγωνισμό Τραγουδιού
- Apple: Απογοήτευσαν οι πωλήσεις των iPhone, πτώση 11% στην Κίνα
- Wall Street: Οι απειλές του Τραμπ για δασμούς περιόρισαν στο τέλος τα κέρδη – Άλμα 12,9% για την IBM
- Τέμπη: Αστυνομικοί καταγγέλλουν ότι «τους ασκήθηκαν πιέσεις» για το «μπάζωμα», λέει δημοσίευμα