Αποκαλυπτικό ρεπορτάζ, αρθρογραφία και άμεση ενημέρωση, με όλα τα τελευταία νέα και ειδήσεις για την Οικονομία, τις Επιχειρήσεις, το Χρηματιστήριο, το Bitcoin, τις πολιτικές εξελίξεις και τον πολιτισμό
Οικονομία

Στα «σκαριά» αλλαγές στα τέλη ταξινόμησης των ΙΧ – Ποιοι μπορούν να εξαιρεθούν

Ο Διοικητής της ΑΑΔΕ, Γιώργος Πιτσιλής

Ο Διοικητής της ΑΑΔΕ, Γιώργος Πιτσιλής

Τις αλλαγές στο πλαίσιο των τελών κυκλοφορίας «τρέχει» εδώ και μερικούς μήνες η ειδική ομάδα εργασίας που έχει συσταθεί στο Υπουργείο Οικονομικών, με τις όποιες τροποποιήσεις να ανακοινώνονται του χρόνου, ώστε να εφαρμοστούν από το 2026.

Στο ίδιο «πακέτο» εξετάζεται και η αλλαγή στον υπολογισμό του τέλους ταξινόμησης. Οι συντελεστές τέλους ταξινόμησης καθορίζονται ανάλογα με την φορολογητέα αξία των αυτοκινήτων και διαφοροποιούνται περαιτέρω, σύμφωνα  με την εκπεμπόμενη μάζα διοξειδίου του άνθρακα (CO2) και με τις προδιαγραφές του προτύπου εκπομπών ρύπων (Euro).

Σύμφωνα με πληροφορίες, στο τραπέζι βρίσκεται το σενάριο να οριστούν νέοι συντελεστές με βάση τη φορολογητέα αξία των αυτοκινήτων.

Για παράδειγμα, καινούργιο επιβατικό αυτοκίνητο, με τιμή λιανικής πώλησης προ φόρων 15.000 ευρώ, Euro 6 και εκπομπές CO2 99 γρ/χλμ προερχόμενο από χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχει συντελεστή τέλους ταξινόμησης 7,60%, δηλαδή το συνολικό τέλος που θα πρέπει να καταβληθεί αγγίζει τα 1.140 ευρώ (15.000 ευρώ χ 7,60%).

Ωστόσο, εξίσου σημαντικό είναι το ζήτημα για τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα. Γι΄ αυτά λαμβάνεται υπόψη η τιμή λιανικής πώλησης προ φόρων για όχημα ίδιας μάρκας, τύπου, ίδιας χρονολογίας καινούργιου οχήματος με τον ίδιο εξοπλισμό και στη συνέχεια εφαρμόζεται ένα ποσοστό απομείωσης που ορίζεται ανάλογα με την ηλικία του και την κατηγορία αμαξώματος.

Η φορολογητέα αξία, μετά την απομείωση, μειώνεται περαιτέρω ποσοστιαία με χρήση συντελεστή 0,10 για κάθε 500 επιπλέον χιλιόμετρα που έχουν διανυθεί από τον ετήσιο μέσο όρο. Η απομείωση βάσει διανυθέντων χιλιομέτρων δεν πρέπει να ξεπερνά το 10% της αξίας που προσδιορίζεται μετά την ως άνω απομείωση. Ο ετήσιος μέσος όρος διανυθέντων χιλιομέτρων, ορίζεται στις δεκαπέντε χιλιάδες (15.000). Η συνολική απομείωση, περιλαμβανόμενης και της απομείωσης λόγω διανυθέντων χιλιομέτρων πέραν του μέσου όρου, δεν δύναται να υπερβαίνει το 95%.

Έστω μεταχειρισμένο επιβατικό αυτοκίνητο διετίας με 36.000 διανυθέντα χιλιόμετρα. Μέσος όρος διανυθέντων χιλιομέτρων για τη διετία είναι 30.000 χιλιόμετρα, δηλαδή έχει διανύσει 6.000 παραπάνω χιλιόμετρα από τον μέσο όρο. Επομένως, η φορολογητέα αξία θα μειωθεί κατά 1,2% (6.000 χιλιόμετρα διά 500 χιλιόμετρα υπέρβασης επί συντελεστή 0,10).

Ποιοι απαλλάσσονται από το τέλος ταξινόμησης ΙΧ

Νέες διευκρινίσεις για την απαλλαγή από το τέλος ταξινόμησης ΙΧ των ατόμων με αναπηρία δίνει με εγκύκλιο η ΑΑΔΕ. Σύμφωνα με τα όσα αναφέρει το επείγον έγγραφο που υπογράφει ο Γιώργος Πιτσιλής για την χορήγηση της απαλλαγής, ο δικαιούχος θα πρέπει να υποβάλει στην αρμόδια τελωνειακή αρχή, το τελωνειακό παραστατικό και η Γνωμάτευση Αποτελέσματος Πιστοποίησης Αναπηρίας του ΚΕ.Π.Α.

Για τον έλεγχο της εγκυρότητας των Γνωστοποιήσεων Αποτελέσματος Πιστοποίησης Αναπηρίας του ΚΕ.Π.Α. λειτουργεί στην ΑΑΔΕ η ψηφιακή εφαρμογή «Αναζήτηση Πιστοποιητικών Αναπηρίας», η οποία μέσω web service, ανακτά τα διαθέσιμα από την αρμόδια υπηρεσία του ΕΦΚΑ «Στοιχεία πιστοποιητικού αναπηρίας ΚΕΠΑ για χορήγηση απαλλαγής από τέλη κυκλοφορίας» δεδομένα των Γνωστοποιήσεων Αποτελέσματος Πιστοποίησης Αναπηρίας του ΚΕ.Π.Α..

Η πρόσβαση στην εφαρμογή γίνεται μέσω του εσωτερικού ιστότοπου της ΑΑΔΕ και ειδικότερα μέσω της ψηφιακής διαδρομής Εφαρμογές->Εφαρμογές Τελωνείων->Αναζήτηση Πιστοποιητικών Αναπηρίας» από πιστοποιημένους τελωνειακούς υπαλλήλους, με κωδικούς χρήστη που επιτρέπουν την είσοδο στο Πληροφοριακό Σύστημα Τελωνείων. Στην ίδια διαδρομή υπάρχει διαθέσιμο εγχειρίδιο χρήσης της εφαρμογής.

Για τον έλεγχο Εγκυρότητας Γνωστοποιήσεων Αποτελέσματος Πιστοποίησης Αναπηρίας ο πιστοποιημένος τελωνειακός χρήστης εισέρχεται στην ψηφιακή εφαρμογή και γίνεται αναζήτηση του αιτούντος την χορήγηση απαλλαγής με τον ΑΜΚΑ αυτού και συμπληρώνοντας τα υποχρεωτικά πεδία της εφαρμογής. Σε περίπτωση που εγκριθεί από το σύστημα, ο πιστοποιημένος τελωνειακός χρήστης διενεργεί διασταύρωση των στοιχείων της Γνωστοποίησης που έχει συνυποβληθεί με το τελωνειακό παραστατικό στο υποσύστημα συνυποβαλλομένων του ICISnet με τα στοιχεία που ανακτώνται μέσω της ανωτέρω ψηφιακής εφαρμογής, προκειμένου για τον τελωνισμό του αυτοκινήτου με απαλλαγή από το τέλος ταξινόμησης.

Τέλος, ο έλεγχος εγκυρότητας των Γνωστοποιήσεων Αποτελέσματος Πιστοποίησης Αναπηρίας, μέσω της εν λόγω εφαρμογής, αφορά σε αυτές που έχουν εκδοθεί από τον Σεπτέμβριο 2022 και μετέπειτα, καθώς και ορισμένες Γνωστοποιήσεις που έχουν εκδοθεί από τον Ιούλιο 2018 έως και τον Σεπτέμβριο 2022. Για Γνωστοποιήσεις που έχουν εκδοθεί πριν τον Ιούλιο 2018 δεν θα είναι εφικτός ο έλεγχος μέσω της προαναφερόμενης ψηφιακής εφαρμογής.

Διαβάστε επίσης

Μπαράζ ελέγχων της ΑΑΔΕ σε οδηγούς ταξί σε μεγάλες πιάτσες της Αττικής – Πόσοι δεν είχαν κολλήσει το ειδικό σήμα για τη χρήση POS

Τζον Πόλσον: Ανακοίνωσε πως δεν ενδιαφέρεται για τη θέση του Υπουργού Οικονομικών των ΗΠΑ

Κεραμέως: Τέλος στο δίλημμα “εργασία ή σύνταξη” για τα ΑμΕΑ – Τώρα γίνεται και το ένα και το άλλο