«Προσδεθείτε, έρχονται αναταράξεις»… Μια φράση που ταιριάζει γάντι στην περίπτωση του λιανεμπορίου τροφίμων ενόψει της νέας χρονιάς καθώς όλα δείχνουν πως το 2020 θα είναι η χρονιά των μεγάλων ανατροπών στον κλάδο. Η κινητικότητα είναι έντονη όπως αναφέρουν άνθρωποι που γνωρίζουν τα τεκταινόμενα στο παρασκήνιο και επαναλαμβάνουν σχεδόν μονότονα ότι «όλοι συζητούν με όλους».

Κορυφαίοι εκπρόσωποι του χώρου αναγνωρίζουν πως ο κύκλος συγκέντρωσης που άνοιξε με την εξαγορά του Μαρινόπουλου από τον Σκλαβενίτη και τον Βερόπουλο από τα My Market δεν έχει ολοκληρωθεί και δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο εξελίξεων το επόμενο διάστημα. Πρόκειται για μια από τις σημαντικότερες προκλήσεις που θα κληθούν να αντιμετωπίσουν οι παίκτες του χώρου.

Κοινή εκτίμηση όλων είναι ότι στο τέλος της μέρας θα μείνουν τέσσερις με πέντε μεγάλοι παίκτες, οι οποίοι θα ελέγξουν την πλειονότητα του κλάδου καθώς οι μικρότερες αλυσίδες θα αναζητήσουν συμμαχίες με μεγαλύτερα σχήματα. «Η τάση συγκέντρωσης θα συνεχιστεί, όπως έγινε και με τις τράπεζες» ανέφερε πρόσφατα ο Γιάννης Μασούτης, επικεφαλής της ομώνυμης αλυσίδας, δηλώνοντας ότι η «Μασούτης» φιλοδοξεί να αποτελέσει ρυθμιστή των εξελίξεων.

Καταλυτικό ρόλο αναμένεται να παίξει η πορεία ανάκαμψης της κατανάλωσης, η οποία θα κρίνει σε μεγάλο βαθμό την έκταση των ανακατατάξεων. Εάν η κατανάλωση παραμείνει επί μακρόν στα σημερινά επίπεδα του 1% με 2% τότε η πίεση προς τα μικρότερα σχήματα θα ενταθεί, επιταχύνοντας τις εξελίξεις. Μάλιστα, η οριακή αύξηση που παρατηρείται σήμερα αποδίδεται κυρίως στην «αναγέννηση» των πρώην καταστημάτων του Μαρινόπουλου, τα οποία ανέκτησαν πελατεία και δυναμική υπό την καθοδήγηση του Σκλαβενίτη.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο μεγαλύτερος λιανέμπορος στη χώρα «τρέχει» με υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης  κερδίζοντας πελάτες και μερίδια (εκτιμάται ότι ξεπερνάνε το 30%). Η πορεία του Σκλαβενίτη και η πίεση που θα ασκήσει στον άλλο μεγάλο παίκτη την ΑΒ Βασιλόπουλος είναι ένας ακόμη κομβικός παράγοντας για την τροπή που θα πάρουν οι εξελίξεις.

Η συρρίκνωση των πωλήσεων έχει οδηγήσει… σε συρρίκνωση και τα καρότσια των σούπερμαρκετ. Σύμφωνα με τον κ. Μασούτη, τα σημερινά καρότσια είναι τρεις φορές μικρότερα απ’ ότι πριν την κρίση καθώς μετά βίας χωράνε 75 λίτρα από 225 λίτρα τις εποχές των «παχιών αγελάδων». Μια αλλαγή πάντως που έγινε σταδιακά και δεν έγινε αντιληπτή στο ευρύ κοινό.

Η τόνωση της κατανάλωσης θα είναι η δεύτερη μεγάλη πρόκληση για τα σούπερ μάρκετ το επόμενο διάστημα. Οι προσφορές όσο και αν οι επιχειρήσεις θέλουν να απεγκλωβισθούν από την συγκεκριμένη τακτική, μέσα από «διάφορα τρικ» θα αποτελέσουν και πάλι «την αιχμή του δόρατος», μιας και οι καταναλωτές ζητάνε προϊόντα με καλύτερες τιμές και καλύτερη ποιότητα.

Η μάχη για τους millennials

Η τρίτη και σημαντικότερη ίσως πρόκληση που θα κληθούν να διαχειριστούν τα σούπερ μάρκετ είναι η προσαρμογή στις ανάγκες των νεότερων σε ηλικία καταναλωτών και ειδικότερα των millenials. «Η νέα γενιά καταναλωτών αναζητά αλήθειες, δεν αγοράζει προϊόντα αλλά εμπειρίες», σημειώνει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της Lidl Hellas, Ιάκωβος Ανδρεανίδης. Πέρα από τον εμπλουτισμό της γκάμας με νέα εναλλακτικά τρόφιμα, όπως βιολογικά, vegan επιλογές, σνακ, έτοιμα γεύματα και φαγητό ευκολίας, ιδιαίτερη έμφαση δίδεται στις νέες τεχνολογίες. Στο επίκεντρο βρίσκονται οι εφαρμογές στο κινητό που έχει μετατραπεί σε «δεύτερη φύση» για τους millennials, οι οποίοι είναι απόλυτα εξοικειωμένοι με τη νέα τεχνολογία.

Ενδεικτικά η Μασούτης έχει λανσάρει το Masoutis App, μέσα από το οποίο οι καταναλωτές να εξαργυρώνουν εκπτωτικά κουπόνια να ενημερώνονται για τις καθημερινές προσφορές της αλυσίδας να ελέγχουν τους πόντους που έχουν συγκεντρώσει από αγορές με τη χρήση της κάρτας πιστότητας Mas Card και να παίρνουν πληροφορίες για τις δραστηριότητες της εταιρείας.

Διαδραστικές οθόνες και apps

Μεγάλες επενδύσεις για την ενσωμάτωση της νέας τεχνολογίας στη λειτουργία τους έχουν κάνει η ΑΒ Βασιλόπουλος αλλά και τα My Market, τα οποία μετά την παρουσίαση του πρώτου εικονικού σούπερ μάρκετ (e-spot) όπου μέσω διαδραστικών οθονών τελευταίας τεχνολογίας έδωσαν μια γεύση από την αγοραστική εμπειρία του… αύριο, λάνσαραν μια νέα εφαρμογή για το κινητό (app) για την επιλογή του κρασιού.

Στο «παιχνίδι» αυτό, πέρα από τους ισχυρούς του κλάδου που έχουν να επιδείξουν πρωτοποριακές λύσεις μπαίνουν και μικρότεροι όμιλοι όπως η Γαλαξίας, η οποία παρουσίασε πρόσφατα τη νέα κάρτα πιστότητας, στην οποία επένδυσε περίπου 200.000 ευρώ.

«Είναι μία επένδυση μακροπρόθεσμου χαρακτήρα και θέλουμε να απευθυνθούμε στη νέα γενιά που είναι εξοικειωμένη με την τεχνολογία και στην οποία υστερούμε» τόνισε πρόσφατα ο CEO της εταιρείας, Παναγιώτης Πουρσανίδης.