Την εκτίμηση ότι η τιμή της βενζίνης θα φτάσει τις επόμενες ημέρες ακόμα και τα 2,5 ευρώ το λίτρο εκφράζουν φορείς της αγοράς, με αποτέλεσμα να επιστρέφει ακόμα πιο ισχυρά το αίτημα για μείωση των φόρων στα καύσιμα. Ωστόσο, πρόκειται για μια εξαιρετικά ακριβή φοροελάφρυνση, η οποία θα κοστίσει πολλά δισεκατομμύρια ευρώ στα κρατικά ταμεία.

Συγκεκριμένα, με βάση τον προϋπολογισμό του 2022, από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στη βενζίνη εκτιμάται ότι θα εισρεύσουν φέτος στα κρατικά ταμεία περίπου 2,1 δις ευρώ, ενώ από τον ΕΦΚ στο πετρέλαιο κίνησης επιπλέον 359 εκατ. ευρώ.

1

Οι ίδιοι φορείς σημειώνουν πάντως, πως μόνο με τη μείωση των φόρων στα καύσιμα θα μπορέσουν να αποκλιμακωθούν οι τιμές στις αντλίες της βενζίνης, οι οποίες έχουν ήδη σπάσει το «φράγμα» των 2 ευρώ το λίτρο. Με τη βάση τις σημερινές τιμές, οι φόροι σε κάθε λίτρο βενζίνης αντιστοιχούν φόροι 1,0703 ευρώ και τέλη 0,0157, δηλαδή πάνω από το 56% της τιμής.

Μάλιστα, επικαλούνται και τις αποφάσεις της Κύπρου και της Πορτογαλίας που ανακοίνωσαν τη μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα. Συγκεκριμένα, ο Πορτογάλος Πρωθυπουργός, Αντόνιο Κόστα ανακοίνωσε τη μείωση του ISP (Φόρος Πετρελαιοειδών) και η Κύπρος τη μείωσή του για την περίοδο από 8 Μαρτίου έως και 1 Ιουνίου 2022.

Δάνεια ή επιχορήγηση τα χρήματα των ευρωομολόγων;

Φυσικά, για να μπορέσει να υλοποιηθεί μια τέτοια μείωση φόρων θα πρέπει να έχει δημιουργηθεί ένας σημαντικός δημοσιονομικός χώρος και φυσικά, να έχει υιοθετηθεί η πρόταση που βρίσκεται στο τραπέζι της Κομισιόν για επέκταση της ρήτρας διαφυγής και το 2023, που θα δώσει την ευχέρεια στο Υπουργείο Οικονομικών να ξεφύγει από το στόχο μείωσης του ελλείμματος φέτος στο 1,4% και επιστροφή στα πρωτογενή πλεονάσματα από το ερχόμενο έτος.

Καταλυτικό ρόλο αναμένεται να παίξει όμως, ο τρόπος που θα διανεμηθούν στα κράτη – μέλη τα κονδύλια από το ευρωομόλογο που θα εκδώσει η Ευρώπη. Σύμφωνα με τον Υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα, σε περίπτωση που διανεμηθούν στα κράτη μέλη ως χαμηλότοκα δάνεια, αυτό θα διογκώσει τα ελλείμματα και το χρέος. Αν όμως, χαρακτηριστούν ως επιχορηγήσεις τότε θα ανοίξει ο δρόμος για τη δημιουργία ενός δημοσιονομικού χώρου, αφού δεν θα προσμετρήσουν στα ελλείμματα. Υπενθυμίζεται πως ήδη, υπάρχει η πρόταση οι επιδοτήσεις για την ενέργεια (που θα διατεθούν μέρος των πόρων από τα ευρωομόλογα) θα εξαιρούνται ως δαπάνες από τον προϋπολογισμό.

Όπως σημειώνουν αναλυτές, η μεγάλη αύξηση στις τιμές των καυσίμων είναι βέβαιον ότι θα οδηγήσει σε μείωση της κατανάλωσης, με αποτέλεσμα τα δημόσια ταμεία να έχουν απώλεια σε φορολογικά έσοδα.

Οι σκέψεις του Υπουργείου Οικονομικών

Επισήμως πάντως, τα στελέχη του Υπουργείου Οικονομικών απορρίπτουν το ενδεχόμενο μείωση των φόρων στα καύσιμα. Είναι χαρακτηριστική η απάντηση του Χρήστου Σταϊκούρα σε τηλεδιάσκεψη που διοργάνωσε χθες το απόγευμα το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθήνας όταν φορείς της αγοράς ζήτησαν τη μείωση του ΕΦΚ στα καύσιμα: «Αν θέλετε να  επαναφέρουμε την εισφορά αλληλεγγύης στον ιδιωτικό τομέα για να μειώσουμε το ΕΦΚ στα καύσιμα και να θέλετε να αυξήσουμε κατά τρεις ποσοστιαίες μονάδες τις ασφαλιστικές εισφορές για να μειώσουμε τον ΦΠΑ στα τρόφιμα».

Με αυτό τον χαρακτηριστικό τρόπο, ξεκαθάρισε πως το οικονομικό επιτελείο προτιμά να υλοποιήσει τα μέτρα που έχει υιοθετήσει για το 2022, αλλά και το 2023, ενώ δεν υπάρχουν οι απαραίτητοι πόροι για τη μείωση των φόρων στα καύσιμα.

Ο ΕΦΚ στην Ελλάδα

Στην Ελλάδα ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στη βενζίνη ανέρχεται σχεδόν σε 0,71 ευρώ ανά λίτρο ή 713 ευρώ ανά χιλιόλιτρο βενζίνης και είναι ένας από τους υψηλότερους στην Ευρώπη.

Βάσει της κοινοτικής νομοθεσίας, ο ελάχιστος ειδικός φόρος κατανάλωσης ανά λίτρο βενζίνης είναι το 0,36 ευρώ ανά λίτρο και οι μόνες χώρες που επιβάλλουν τη μίνιμουμ φορολογία είναι η Βουλγαρία, η Ουγγαρία, η Πολωνία και η Ρουμανία.

Αντίθετα, τον υψηλότερο ΕΦΚ επιβάλει η Ολλανδία με 0,82 ευρώ ανά λίτρο, η Ιταλία με 0,73 ευρώ ανά λίτρο και η Φινλανδία με 0,72 ευρώ ανά λίτρο, αφήνοντας τη χώρας μας 4η θέση της ευρωπαϊκής κατάταξης με τον ακριβότερο ειδικό φόρο.

Μάλιστα, η Γαλλία έχει ΕΦΚ 0,68 ευρώ ανά λίτρο, η Γερμανία 0,65 και η Ισπανία 0,50 ευρώ, όταν ο μέσος όρος σε επίπεδο Ε.Ε. είναι το 0,56 ευρώ ανά λίτρο.

Διαβάστε επίσης

Προσδοκίες για παροχές έως και 800 εκατ. με… «ρήτρα ανάπτυξης» – Τι σχεδιάζεται για την ακρίβεια

Ο πόλεμος «βραχυκυκλώνει» τον προϋπολογισμό – «Ποντάρει» σε ενιαία ευρωπαϊκή λύση το οικονομικό επιτελείο