Η συνταγματικότητα του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού, με τα bonus στα “πράσινα” κτίρια, κρίνεται αύριο στην Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας.

Η απόφαση δεν αναμένεται αύριο αλλά πηγές από το Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο λένε ότι θα εκδοθεί σε σύντομο χρονικό διάστημα. Κι αυτό γιατί πολλοί Δήμοι σε όλη τη χώρα έχουν “παγώσει” την έκδοση νέων οικοδομικών αδειών , μετά τις 4 αποφάσεις τμήματος του ΣτΕ που έκρινε αντισυνταγματικές πολλές από τις διατάξεις του ΝΟΚ.

1

Αλλά και το ΣτΕ με προσωρινές διαταγές, “μπλοκάρει” την εφαρμογή του ΝΟΚ, μέχρι την οριστική απόφαση της Ολομέλειας. Σήμερα, η Επιτροπή Αναστολών του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου, «πάγωσε» προσωρινά τμήμα οικοδομικής άδειας που επέτρεπε την ανέγερση κατοικιών σύμφωνα με το νέο οικοδομικό κανονισμό, στο παραδοσιακό τμήμα του Δήμου Κηφισιάς επί της οδού Κοκκιναρά.

Ενώπιον της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας θα συζητηθούν αύριο το πρωί αυτές οι 4 υποθέσεις.

Παραπέμφθηκαν στην Ολομέλεια και θα κριθούν οριστικά από αυτήν, αφενός λόγω σπουδαιότητας, αφετέρου λόγω των αποφάσεων περί αντισυνταγματικότητας του ΝΟΚ που εξέδωσε το Ε΄ Τμήμα του Δικαστηρίου.

Όπως τονίζουν πηγές από το ΣτΕ, το Σύνταγμα επιβάλλει η χωροταξική και πολεοδομική διαμόρφωση της χώρας να γίνεται μετά από ορθολογικό σχεδιασμό, με σεβασμό στην ιδιαίτερη φυσιογνωμία κάθε περιοχής, να μην προκαλεί επιδείνωση στους όρους διαβίωσης των κατοίκων και να έχει προηγηθεί ειδική επιστημονική μελέτη.

Τα κίνητρα για την αύξηση δόμησης

Έτσι η Ολομέλεια καλείται, μεταξύ άλλων, να αποφασίσει εάν είναι σύμφωνες με το Σύνταγμα οι διατάξεις του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού,
με τις οποίες δίνονται κίνητρα για την αύξηση της δόμησης και την προσαύξηση του μέγιστου επιτρεπόμενου ύψους (έτσι όπως αυτό καθορίζεται σε ειδικές ανά περιοχή διατάξεις), προκειμένου να κατασκευαστούν φιλικά για το περιβάλλον κτίρια και να δημιουργηθούν χώροι πρασίνου.

Ειδικότερα, η Ολομέλεια θα κρίνει αν είναι συνταγματικές οι διατάξεις που επιτρέπουν:

(Α) Την αύξηση του συντελεστή δόμησης (κατά 10%, 15% και 20%), εάν ο κατασκευαστής μειώσει το ποσοστό κάλυψης του οικοπέδου (κατά 10%, 15% και 20%
αντίστοιχα).

(Β) Την αύξηση του συντελεστή δόμησης (κατά 5% ή 10%), εάν αναβαθμιστεί ενεργειακά το κτίριο.

(Γ) Την αύξηση του μέγιστου επιτρεπόμενου ύψους κάθε κτιρίου κατά 1 μ., εάν χρησιμοποιηθεί το ισόγειο και η πυλωτή ως χώρος στάθμευσης οχημάτων ή εάν
κατασκευαστεί φυτεμένο δώμα με κτίσμα ή εάν μειωθεί το ποσοστό κάλυψης του οικοπέδου κατά 5%.

(Δ) Την κατασκευή φυτεμένου δώματος (το οποίο περιλαμβάνει κτίσμα μέγιστης επιφάνειας 35 τ.μ. και μέγιστου ύψους 3,40 μ.) χωρίς να προσμετράται στο μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος κάθε κτιρίου.

(Ε) Να μην προσμετρώνται στον οριζόμενο συντελεστή δόμησης ορισμένες κατασκευές, όπως πατάρια, σοφίτες, έρκερ, φυτεμένα δώματα και κλιμακοστάσια.

“Οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις”

Η Ολομέλεια του ΣτΕ θα κρίνει επίσης εάν πριν από τη θέσπιση αυτών των διατάξεων του ΝΟΚ έπρεπε να προηγηθεί στρατηγική εκτίμηση των περιβαλλοντικών τους επιπτώσεων, όπως επιβάλλει η ευρωπαϊκή Οδηγία 2001/42/ΕΚ για τα σχέδια ή προγράμματα που έχουν σημαντικές επιπτώσεις στο περιβάλλον.

Πώς κρίθηκαν αντισυνταγματικές οι διατάξεις

Τον περασμένο Απρίλιο, το Ε Τμήμα του ΣτΕ εξέδωσε την υπ αριθμόν 293/2024 απόφαση μετά από προσφυγή της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής του Δήμου Αλίμου και του Δήμου Αλίμου. Οι τελευταίοι στρέφονται κατά της Υπηρεσίας Δόμησης του Δήμου Αλίμου, η οποία είχε εκδώσει οικοδομική άδεια για ανέγερση εξαώροφη οικοδομής με δύο υπόγεια, φυτεμένο δώμα με χώρο κύριας χρήσης, πέργκολες στον τέταρτο όροφο και στο δώμα .

Οι ανώτατου δικαστές έκριναν αντισυνταγματικές τις επίμαχες διατάξεις του ΝΟΚ, με τις παρακάτω σκέψεις, μεταξύ άλλων:

“Η γενική αύξηση του ανώτατου ύψους των οικοδομών σε συνάρτηση με τον σ.δ. οδηγεί σε αύξηση του πραγματοποιούμενου σ.δ. των οικοπέδων με όλες τις δυσμενείς συνέπειες (αύξηση της δόμησης, του πληθυσμού, της οικιστικής πυκνότητας, της κυκλοφορίας οχημάτων κ.λπ. και, αντιστρόφως, μείωση των ελεύθερων χώρων, των κοινωνικών εξυπηρετήσεων κ.λπ., με αποτέλεσμα την επιδείνωση του οικιστικού περιβάλλοντος και του επιπέδου ζωής των κατοίκων.

Η προσαύξηση του ύψους σε περίπτωση κατασκευής φυτεμένου δώματος είναι κατ’ αρχήν επιτρεπτή εφ’ όσον οι πολεοδομικές διατάξεις της εκάστοτε περιοχής το επιτρέψουν.

Η δημιουργία φυτεμένων επιφανειών στο δώμα και τους εξώστες των κτιρίων είναι μεν κατ’ αρχήν θετικό μέτρο που συμβάλλει κατά κοινή πείρα στην αύξηση του πρασίνου, της ευεξίας των κατοίκων και της αισθητικής των κτιρίων, πλην όμως δεν πρέπει να βλάπτει περιοχές ειδικής προστασίας ή παρακείμενα μνημεία, διατηρητέα κτίρια κ.λπ., ούτε πρέπει να αποτελεί χαριστικό μέτρο παρεχόμενο χωρίς προϋποθέσεις.

Ως εκ τούτου η εν λόγω προσαύξηση του ανώτατου ύψους μέχρι το πολύ 1 μ. πρέπει να επιτρέπεται αποκλειστικά και μόνο την τοποθέτηση εγκαταστάσεων και κατασκευών φύτευσης και υπό τον όρο της ανάκλησης της άδειας σε περίπτωση παραβίασης και του χαρακτηρισμού των παράνομων κατασκευών ως αυθαίρετων και κατεδαφιστέων.

Αβασίμως προβάλλεται από το Δημόσιο ότι μόνη η αύξηση του ύψους, χωρίς παράλληλη αύξηση του σ.δ., δεν προκαλεί επιδείνωση του οικιστικού περιβάλλοντος, για τους εξής λόγους:

α) Όπως έχει κριθεί, κάθε περιορισμός και όρος δομήσεως κρίνεται αυτοτελώς, με αποτέλεσμα να μην είναι επιτρεπτή η αναζήτηση αντισταθμισμάτων έναντι της επιδείνωσης ενός εξ αυτών . Η αύξηση του ύψους των οικοδομών προκαλεί καθ’ εαυτήν δυσμενείς συνέπειες στους περιοίκους και το οικιστικό περιβάλλον λόγω της μείωσης του φωτισμού, του ηλιασμού και του αερισμού, της στέρησης της θέας και του αντιαισθητικού συμφυρμού χαμηλών και υψηλών κτιρίων, ιδίως σε περιοχές όπου υφίσταται χαμηλή δόμηση ή σώζονται κτίρια παλαιότερων εποχών, για τα οποία μάλιστα δεν υφίσταται νομικό πλαίσιο αποτελεσματικής προστασίας, όπως επιβάλλει το Σύνταγμα.

β) Περαιτέρω, δεν είναι ακριβές ότι με την αύξηση του ύψους δεν αυξάνεται ο σ.δ., διότι ναι μεν δεν αυξάνεται αριθμητικά ο σ.δ., πλην αυξάνεται ο πραγματοποιούμενος σ.δ., όπερ καταλήγει στο αυτό αποτέλεσμα.”

Διαβάστε επίσης:
Publicbusiness.gr: Νέες λύσεις για τις επιχειρήσεις με ποικιλία προϊόντων και ευελιξία πληρωμών

ΑΔΜΗΕ: Ξεκινά η Β’ φάση του διεθνούς διαγωνισμού των 1,7 δισ. ευρώ για διασύνδεση Δωδεκανήσων-ΒΑ Αιγαίου

Θάνος Σοφιός (Breakwave Advisors): Aύξηση στα ναύλα των VLCC εν μέσω γεωπολιτικών αναταραχών