Αποκαλυπτικό ρεπορτάζ, αρθρογραφία και άμεση ενημέρωση, με όλα τα τελευταία νέα και ειδήσεις για την Οικονομία, τις Επιχειρήσεις, το Χρηματιστήριο, το Bitcoin, τις πολιτικές εξελίξεις και τον πολιτισμό
Οικονομία

Σαντορίνη: Τι συμβαίνει με τον τουρισμό στη ναυαρχίδα των Κυκλάδων, πόσο μειώνεται η κίνηση

Αντώνης Παγώνης

Κόντρα στον άνεμο της διαρκούς ανοδικής πορείας των εσόδων ρεκόρ του τουρισμού και των αυξανόμενων κρατήσεων κινείται και φέτος η Σαντορίνη, με τους ξενοδόχους να αποδίδουν τη μικρή ύφεση στις προηγούμενες χρονιές ρεκόρ που είχε καταγράψει το κυκλαδίτικο νησί.

Την ώρα που οι… απαισιόδοξες φωνές κάνουν λόγο για πτώση των κρατήσεων σε μονάδες της Σαντορίνης, που φτάνει έως και το 40%, ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Σαντορίνης, Αντώνης Παγώνης, μιλά στο mononews για πτώση των κρατήσεων σε ποσοστό 10% έως 15%, «στον ρυθμό, δηλαδή, που κινείται σχεδόν όλη η Ελλάδα, πλην της Αθήνας». Σύμφωνα με την εξήγηση που δίνει ο ίδιος για τη διψήφια πτώση των κρατήσεων μέχρι σήμερα, «η Σαντορίνη βιώνει μια φυσιολογική φθορά, αφού επί 20 χρόνια κατέγραφε αυξητικές τάσεις. Ήταν επόμενο να έρθει η κάμψη». Χαρακτηριστικά αναφέρει πως η πτώση αφορά στη σύγκριση με το 2023, ενώ σε σχέση με το 2019 – που θεωρούταν χρονιά ρεκόρ – οι κρατήσεις στις ξενοδοχειακές μονάδες του νησιού είναι αυξημένες, σημειώνοντας μάλιστα διψήφια ανάπτυξη.

Οι παραδοσιακές για τη Σαντορίνη αγορές είναι η αμερικανική, η βρετανική και η σκανδιναβική, ενώ φέτος δεν έχουν κάνει την εμφάνισή τους στο νησί Ασιάτες και Αυστραλοί. Η παρουσία των Βρετανών είναι φέτος μειωμένη, αφού οι κρατήσεις είναι λιγότερες κατά 10%. Μειωμένες κατά 8% και οι κρατήσεις από τις ΗΠΑ, παρόλο που στο κοινό υψηλότερου εισοδήματος δε σημειώνονται μεταβολές. Η Γερμανία είναι 10% έως 12% χαμηλότερα στις κρατήσεις, «αν και πλέον ο όγκος των Γερμανών τουριστών στη Σαντορίνη δεν είναι μετρήσιμος», επισημαίνει ο κ. Παγώνης. Τέλος, οι κρατήσεις Ασιατών επισκεπτών είναι μεν μειωμένες κατά 15% σε σχέση με το 2019, αυξημένες όμως σε σύγκριση με την προηγούμενη σεζόν. «Η μικρή ύφεση οφείλεται στις ευρωπαϊκές και αμερικανικές χώρες, όπου το 2024 είναι εκλογική χρονιά. Ας μην ξεχνάμε πως φέτος διεξάγονται και Ολυμπιακοί Αγώνες και το Euro στην Ευρώπη. Εξάλλου, όταν μιλάμε για χρονιά ρεκόρ, θα πρέπει να μη διαβάζουμε τα νούμερα μονοδιάστατα», συμπληρώνει ο κ. Παγώνης.

Να σημειωθεί εδώ ότι στη Σαντορίνη ο κύκλος εργασιών των καταλυμάτων ήταν ήδη το 2023 μειωμένος κατά 3%, όταν τα συνολικά έσοδα στα τουριστικά καταλύματα της χώρας αυξήθηκαν κατά 10%, ενώ τα κέρδη ορισμένων περιοχών αυξήθηκαν έως και 30%. Στον κλάδο της εστίασης, οριακή ήταν επίσης η πτώση του τζίρου και διαμορφώθηκε σε 0,2%.

Η αεροπορική κίνηση

Την ύφεση στη Σαντορίνη επιβεβαιώνουν τα στοιχεία αεροπορικής κίνησης. Σύμφωνα με το Airdata Tracker του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων, οι προγραμματισμένες αεροπορικές θέσεις είναι 2,6% λιγότερες από πέρσι, ενώ το 2023 είχε ήδη σημειωθεί πτώση των αφίξεων στο αεροδρόμιο του νησιού που έφτασε το 5,2% και μεταφράζεται σε 546.311 πτήσεις.

Πάντως, βάσει των αποτελεσμάτων που έχει δημοσιεύσει η Fraport, για τις αφίξεις και τις αναχωρήσεις στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, η επιβατική κίνηση από το εξωτερικό στο αεροδρόμιο της Σαντορίνης σημείωσε μικρή άνοδο κατά 1,6% τον Ιούνιο. Ωστόσο, μικρότερη άνοδο της τάξης του 0,9% παρουσιάζει η διεθνής επιβατική κίνηση στη Σαντορίνη. Σημειωτέον ότι τον Μάιο, μαζί με το αεροδρόμιο της Μυκόνου, αυτό της Σαντορίνης ήταν το μοναδικό όπου καταγράφεται ύφεση σε σχέση με τα υπόλοιπα περιφερειακά αεροδρόμια.

Εν τω μεταξύ, η Σαντορίνη κρατά τα σκήπτρα της κρουαζιέρας μεταξύ των νησιωτικών προορισμών. Το 2023 η Σαντορίνη υποδέχτηκε 1,29 εκατομμύρια επιβάτες και ήρθε δεύτερη μετά τον Πειραιά (1,5 εκατ. επιβάτες), αλλά ήταν στην κορυφή των προσεγγίσεων πλοίων, αφού περίπου 800 κρουαζιερόπλοια έδεσαν πέρσι στη Σαντορίνη. Θυμίζουμε ότι τον προηγούμενο μήνα, ο Κυριάκος Μητσοτάκης σε συνέντευξή του στο Bloomberg, άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο να επιβληθούν περιορισμοί στα κρουαζιερόπλοια που επισκέπτονται τα δημοφιλέστερα ελληνικά νησιά, τουτ’έστιν τη Σαντορίνη και τη Μύκονο, από το 2025, στο πλαίσιο αντιμετώπισης των συνεπειών του υπερτουρισμού, φαινόμενο για το οποίο η συζήτηση έχει ξεκινήσει μετά την πανδημία. O δήμαρχος Σαντορίνης Νίκος Ζώρζος και η διευθύντρια Ανατολικής Μεσογείου της Διεθνούς Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA) Μαρία Δεληγιάννη συμφώνησαν στο όριο των 8.000 επιβατών κρουαζιέρας ημερησίως που πρότειναν οι δημοτικές αρχές, όπως προέκυψε από συνάντηση εργασίας που πραγματοποιήθηκε στη Σαντορίνη, την προηγούμενη εβδομάδα.

Διαβάστε επίσης:

Μάνος Μανουσάκης: «Βατερλώ» για το καλώδιο Κρήτης-Κύπρου-Ισραήλ, έξω φρενών και οι Αμερικανοί