Φαινόμενα καταστρατήγησης στη χρήση της ψηφιακής κάρτας εργασίας με υπέρβαση του ωραρίου απασχόλησης χωρίς την καταβολή της αντίστοιχης αμοιβής καταγράφονται καθημερινά στις τράπεζες, σύμφωνα με καταγγελίες εργαζομένων. Όπως αποκαλύπτει το «Mononews», η ΟΤΟΕ έχει προχωρήσει σε γνωστοποίηση των προβλημάτων στην αρμόδια διεύθυνση του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και την γενική γραμματέα Εργασιακών Σχέσεων Άννα Στρατινάκη.

Από την πλευρά του το υπουργείο Εργασίας, μέσω της Ανεξάρτητης Αρχής Επιθεώρησης Εργασίας, έχει προχωρήσει σε επανειλημμένους ελέγχους και επιβολή υπέρογκων προστίμων, ειδικά στις περιπτώσεις που εργαζόμενοι είχαν χτυπήσει την κάρτα εργασίας τους για τη λήξη του ωραρίου τους και εντοπίστηκαν στο κατάστημα. Μάλιστα εντός των επόμενων ημερών αναμένεται η δημοσιοποίηση της επόμενης έκθεσης της ανεξάρτητης αρχής.

1

Σε επιστολή της η Ομοσπονδία αναφέρει χαρακτηριστικά ότι «Ήδη έχει επισημανθεί, κατά την εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας καταγγέλθηκαν από πολλούς εργαζόμενους του κλάδου  προβλήματα ορθής καταγραφής του πραγματικού χρόνου εργασίας (δήλωση εισόδου μετά την πραγματική έναρξη της εργασίας ή / και δήλωση εξόδου πριν την πραγματική ολοκλήρωσή της ή ακόμα και συνέχισή της με μη δηλωμένη τηλεργασία)».

Σύμφωνα με τους εργαζόμενους, οι προϊστάμενοι τους, τους ζητούν να «χτυπήσουν» την κάρτα εργασίας τους μέσω της εφαρμογής σκανάροντας το QRcode τους και στη συνέχεια να επιστρέψουν στη θέση τους συνεχίζοντας την δουλειά τους χωρίς να καταγράφονται οι υπερωρίες τους.

 Η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας περιλαμβάνει την εφαρμογή myErgani mobile app την οποία οι εργαζόμενοι «κατεβάζουν» στο κινητό τους τηλέφωνο και την εφαρμογή Ergani CardScanner για τις επιχειρήσεις , η οποία «διαβάζει» κατά την έναρξη και λήξη της εργασίας τις Ψηφιακές Κάρτες των εργαζομένων και μεταδίδει αυτόματα σε πραγματικό χρόνο την πληροφορία στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ. Δυστυχώς όμως οι δυνατότητες χρήσης της κάρτας δεν πιστοποιούν την παραμονή ή όχι στην χώρο απασχόλησης του εργαζόμενου.

Παράλληλα, η ΟΤΟΕ έχει ζητήσει να επεκταθεί άμεσα η εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας και στους τηλεργαζόμενους, ώστε να διασφαλιστεί το δικαίωμα αποσύνδεσης, το οποίο στις τράπεζες, όπως  ρητά έχει συμφωνηθεί με την κλαδική ΣΣΕ. Το σύνολο των τραπεζών δίνουν την δυνατότητα στους εργαζόμενους τους να απασχολούνται κάποιες μέρες εξ’ αποστάσεως, χωρίς όμως να διασφαλίζεται τηρείται το προβλεπόμενο ωράριο.

3.000 διευθύνοντες υπάλληλοι στις τράπεζες 

Την ίδια στιγμή, ως άλλο ένα «παραθυράκι» καταστρατήγησης του ωραρίου για τη μη χρήση της ψηφιακής κάρτας χαρακτηρίζει η ΟΤΟΕ τον πολυάριθμο αριθμό των διευθυντικών υπαλλήλων στις τράπεζες που ξεπερνούν τις 3.000.  Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του υπουργείου Εργασίας «Την ψηφιακή κάρτα χρησιμοποιούν στις τράπεζες 26.598 εργαζόμενοι σε σύνολο 29.181 (32.206 μείον 3.025 που κατέχουν θέσεις ευθύνης),  ενώ σε 14 πιστωτικά ιδρύματα το ποσοστό εφαρμογής της είναι 100%».

Σύμφωνα με την Ομοσπονδίας «Ο αριθμός αυτός είναι εξαιρετικά υψηλός και αποδεικνύει χωρίς αμφιβολία ότι οι Τράπεζες έχουν χαρακτηρίσει ως διευθύνοντες υπαλλήλους και εργαζόμενους, οι οποίοι δεν πληρούν τις προϋποθέσεις της Υπουργικής απόφασης, ούτε  τα κριτήρια όπως αυτά έχουν διαπλασθεί από τη νομολογία, μόνο και μόνο  επειδή αυτοί κατέχουν κάποια θέση ευθύνης. Έχουν χαρακτηρισθεί αδιακρίτως Διευθύνοντες Υπάλληλοι από τους απλούς Προϊστάμενους Τμημάτων και τους  Διευθυντές Καταστημάτων, μέχρι τους Γενικούς Διευθυντές». Μάλιστα η Ομοσπονδία έχει επισημάνει ότι η υπουργική απόφαση δημιουργεί σύγχυση σε σχέση με τη νομολογία σχετικά με τα ποια κριτήρια πρέπει να πληροί κανείς για να «τεκμαίρεται» ότι το πρόσωπο στο οποίο αναφέρεται ο όρος αυτός είναι διευθύνων υπάλληλος.

 «Οι ασάφειες της ΥΑ παρέμειναν και μετά την από 14-1-2022 εγκύκλιο του Υπουργείου, το περιεχόμενο της οποίας παρερμηνεύθηκε από τις υπηρεσίες των Τραπεζών (όπως διαπιστώθηκε από την απογραφική διαδικασία για την ψηφιακή κάρτα εργασίας, κατά την οποία πλέον των 3000 εργαζομένων έχουν απογραφεί ως διευθύνοντες υπάλληλοι).

Σε κάθε περίπτωση, οι Διευθυντές Τραπεζικών Καταστημάτων, αλλά και στελέχη κεντρικών υπηρεσιών εμφανώς δεν εμπίπτουν στα κριτήρια, όπως αυτά έχουν διαπλασθεί από τη νομολογία για τον χαρακτηρισμό τους ως διευθυνόντων υπαλλήλων. Συνεπώς το Υπουργείο πρέπει να παρέμβει προκειμένου να αρθεί άμεσα η μετατροπή σε διευθύνοντες υπαλλήλους του συνόλου των Διευθυντών των Καταστημάτων των Τραπεζών και στελεχών κεντρικών υπηρεσιών, όσο και κάθε άλλη ασάφεια που ανοίγει το δρόμο σε παρερμηνείες» επισημαίνεται στο υπόμνημα της Ομοσπονδίας.

Επιπλέον η ΟΤΟΕ επιμένει να διασφαλιστεί ότι:

  • «θα τεκμαίρεται ότι γίνεται κατ’ εντολή του εργοδότη η παροχή εργασίας εκτός συμβατικού ωραρίου για την κάλυψη υπηρεσιακών αναγκών αυτού, προκειμένου να αποτραπεί οποιαδήποτε διαφορετική «ερμηνεία» από τις επιχειρήσεις του κλάδου, ώστε αυτές να αποστούν από την υποχρέωσή τους στην πληρωμή της πραγματοποιηθείσας υπερεργασίας και υπερωρίας αλλά και για να αποφύγουν τυχόν πρόστιμα από τους ελέγχους των αρμόδιων Ελεγκτικών Αρχών
  • θα υπάρξει αυτοματοποιημένος τρόπος ελέγχου και διασταύρωσης των δεδομένων  της ψηφιακής κάρτας εργασίας και των καταβαλλόμενων αμοιβών από τους εργοδότες
  • θα εφαρμοσθούν ορθά τα κριτήρια για τον χαρακτηρισμό των διευθύνοντων υπαλλήλων
  • θα γίνονται συνεχείς έλεγχοι από τις αρμόδιες αρχές για την ορθή εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας και την ορθή καταγραφή του πραγματικού χρόνου εργασίας, μέσω ενός άμεσα συνδεδεμένου και διαλειτουργικού, σε πραγματικό χρόνο, με το ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ συστήματος, χωρίς δυνατότητα παρέμβασης του εργοδότη».

Διαβάστε επίσης

Ψηφιακή κάρτα εργασίας σε όλες τις ΔΕΚΟ- Ακολουθεί η βιομηχανία

Ψηφιακή κάρτα εργασίας: Ξεκινούν άμεσα οι διεργασίες για την επέκταση της στις ΔΕΚΟ