Πρόστιμα που ξεπερνούν τις 327.000 ευρώ επέβαλε η Ανεξάρτητη Αρχή Επιθεώρησης Εργασίας σε τράπεζες και σούπερ μάρκετ για καταστρατήγηση της εφαρμογής της ψηφιακής κάρτας εργασίας.

Όπως είχε αποκαλύψει το «Mononews.gr», υπήρχαν χιλιάδες καταγγελίες εργαζομένων στις τράπεζες για υπέρβαση του ωραρίου απασχόλησης χωρίς την καταβολή της αντίστοιχης αμοιβής και ψευδή καταγραφή των ωρών εργασίας τους.

Συγκεκριμένα, η Επιθεώρηση Εργασίας, αξιοποιώντας τις δυνατότητες της ψηφιακής κάρτας εργασίας, έχει προχωρήσει ήδη σε ελέγχους για 17.339 εργαζόμενους, σε τράπεζες και σούπερ μάρκετ. Οι έλεγχοι αυτοί εντάχθηκαν στο πλαίσιο 650 «εξορμήσεων», οπότε επιβλήθηκαν πρόστιμα ύψους 327.321 ευρώ σε 55 περιπτώσεις, για παραβάσεις όπως εργασία σε ημέρα ανάπαυσης, μη καταβολή αμοιβής, πέρα του δηλωμένου ωραρίου, μη υποβολή δήλωσης οργάνωσης χρόνου εργασίας, μη υποβολή στοιχείων ψηφιακής κάρτας, μη καταβολή προσαύξησης πρόσθετης εργασίας υπερεργασίας, αλλά και μη παραχώρηση ρεπό. Μετά από την παρέμβαση των επιθεωρητών, σε 138 σημεία ελέγχου επήλθε συμμόρφωση και έγινε καταβολή πρόσθετης μισθοδοσίας σε 2.603 εργαζόμενους.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Επιθεώρησης Εργασίας, με την ψηφιακή κάρτα εργασίας διευκολύνεται ο έλεγχος από την με διαφανείς και αντικειμενικές διαδικασίες. Πλέον, οι έλεγχοι μπορεί να γίνονται και απομακρυσμένα, εφόσον οι επιθεωρητές ελέγχουν μέσω του ΕΡΓΑΝΗ τις καταγραφές των χτυπημάτων έναρξης και λήξης του ωραρίου των εργαζομένων και μπορούν να διαπιστώνουν σε βάθος χρόνου πραγματοποιημένες υπερωρίες και στη συνέχεια να ελέγχουν την πληρωμή τους.

Ωστόσο, όπως έχει γνωστοποιήσει η ΟΤΟΕ στο υπουργείο Εργασίας υπάρχουν καταγγελίες εργαζομένων στις τράπεζες ότι υπάρχουν «προβλήματα ορθής καταγραφής του πραγματικού χρόνου εργασίας (δήλωση εισόδου μετά την πραγματική έναρξη της εργασίας ή / και δήλωση εξόδου πριν την πραγματική ολοκλήρωσή της ή ακόμα και συνέχισή της με μη δηλωμένη τηλεργασία)».

Σύμφωνα με τους εργαζόμενους, οι προϊστάμενοι τους, τους ζητούν να «χτυπήσουν» την κάρτα εργασίας τους μέσω της εφαρμογής σκανάροντας το QRcode τους και στη συνέχεια να επιστρέψουν στη θέση τους συνεχίζοντας την δουλειά τους χωρίς να καταγράφονται οι υπερωρίες τους.

                Υπενθυμίζεται ότι η  Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας περιλαμβάνει την εφαρμογή myErgani mobile app την οποία οι εργαζόμενοι «κατεβάζουν» στο κινητό τους τηλέφωνο και την εφαρμογή Ergani CardScanner για τις επιχειρήσεις , η οποία «διαβάζει» κατά την έναρξη και λήξη της εργασίας τις Ψηφιακές Κάρτες των εργαζομένων και μεταδίδει αυτόματα σε πραγματικό χρόνο την πληροφορία στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ. Δυστυχώς όμως οι δυνατότητες χρήσης της κάρτας δεν πιστοποιούν την παραμονή ή όχι στην χώρο απασχόλησης του εργαζόμενου.

Που εφαρμόζεται ήδη

Η ψηφιακή κάρτα εργασίας τίθεται σταδιακά σε εφαρμογή σε όλες τις ΔΕΚΟ. Σύμφωνα με πληροφορίες από το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, η χρήση της ψηφιακής κάρτας εργασίας ενεργοποιείται σε: ΟΣΕ ΑΕ, ΕΡΓΟΣΕ, Σταθερές Συγκοινωνίες ΑΕ, ΟΣΥ, ΟΑΣΑ, ΟΣΕΘ, ΟΑΣΘ, Αττικό μετρό, Κτιριακές Υποδομές ΑΕ, Εγνατία Οδός ΑΕ, ΕΥΔΑΠ και ΕΛΤΑ.

Στις επιχειρήσεις αυτές αποφασίστηκε να συμπεριληφθούν η Hellenic Train και η Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Υλικού προκειμένου να αντιμετωπιστούν ομοιόμορφα τα ζητήματα που σχετίζονται με τους εργαζομένους στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας.

Αμέσως μετά η ψηφιακή κάρτα θα επεκταθεί στη βιομηχανία, στις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο χώρο της ενέργειας και στη συνέχεια σε τουρισμό και επισιτισμό.

Ηλεκτρονικά, µέσω της ψηφιακής κάρτας εργασίας, δηλώνεται πλέον η ώρα έναρξης και λήξης της εργασίας 32.000 εργαζομένων στους κλάδους των ασφαλιστικών εταιρειών και των επιχειρήσεων παροχής ιδιωτικής προστασίας (security), ενώ οι πρώτοι κλάδοι που εντάχθηκαν στο νέο σύστημα ήταν οι τράπεζες και τα σούπερ μάρκετ με περισσότερους από 250 εργαζόμενους.

Διαβάστε επίσης

Ψηφιακή κάρτα: Τι έδειξαν οι έλεγχοι της Επιθεώρησης Εργασίας