Τα στοιχεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού στο πρώτο δίμηνο του έτους θα αποκαλύψουν το εύρος της θετικής απόκλισης που μάλλον θα εμφανίσει το πρωτογενές πλεόνασμα του 2023, χωρίς όμως να αναμένονται θεαματικές εκπλήξεις.

Έστω όμως και μια οριακά ανοδική υπέρβαση του στόχου για το περσινό έλλειμμα από το 1,1% του ΑΕΠ που προβλέπεται θα είναι μια θετική ένδειξη για το ότι η χώρα είναι σε θέση να παράγει σταθερά πρωτογενή πλεονάσματα, το οποίο είναι ένα από τα βασικά κριτήρια που εξετάζουν οι οίκοι αξιολόγησης προκειμένου να θωρακιστεί η σταθερά πτωτική πορεία του χρέους.

1

Μια έστω και λίγο καλύτερη επίδοση το 2023 θα εκληφθεί άλλωστε ως μια θετική ένδειξη για μια χρονιά υψηλότερων απαιτήσεων καθώς φέτος το πρωτογενές πλεόνασμα πρέπει να είναι βάσει στόχων στο 2,1% του ΑΕΠ διπλάσιο δηλαδή σε σχέση με πέρσι. Σε αυτά τα επίπεδα σε γενικές γραμμές αναμένεται να κινηθούν οι στόχοι για το πρωτογενές πλεόνασμα και για την προσεχή τριετία.

Τα ακριβή στοιχεία πρόκειται να ενσωματωθεί και στο νέο Μεσοπρόθεσμο που πρόκειται να δημοσιοποιήσει η χώρα τον Μάιο στέλνοντας σήμα δημοσιονομικής πειθαρχίας στις αγορές. Θα έχει προηγηθεί τον Απρίλιο η κοινοποίηση των στοιχείων για το 2023 στην Eurostat όπου αναμένεται να πιστοποιηθεί η επίτευξη του στόχου ίσως και μια μικρή υπέρβαση.

Εκεί που είναι όμως το πραγματικά μεγάλο στοίχημα φέτος είναι στην ανάπτυξη που θα είναι φέτος συνάρτηση των επενδύσεων καθώς ο φιλόδοξος στόχος που έχει τεθεί σχεδόν 3% κόντρα στις εκτιμήσεις οργανισμών και αναλυτών που κινούνται μεταξύ 2% – 2,4% στηρίζεται στο εάν η χώρα θα καταφέρει να πετύχει αύξηση των επενδύσεων με υπερδιπλάσιο ρυθμό (15%) σε σχέση με πέρσι.

O προϋπολογισμός

Σχετικά με το κλείσιμο του 2023 σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού, σε τροποποιημένη ταμειακή βάση, το πρωτογενές αποτέλεσμα σε τροποποιημένη ταμειακή βάση διαμορφώθηκε σε πλεόνασμα ύψους 3,692 εκατ. ευρώ, έναντι στόχου για πρωτογενές έλλειμμα 851 εκατ. ευρώ και πρωτογενούς ελλείμματος 6,652 εκατ. ευρώ για την ίδια περίοδο το 2022.

Αναφορικά με την διαφορά έναντι των στόχων στο πρωτογενές αποτέλεσμα σε ταμειακούς όρους, κατά κύριο λόγο αφορούν ποσά που δεν επηρεάζουν το δημοσιονομικό αποτέλεσμα Γενικής Κυβέρνησης κατά ESA, το οποίο διαμορφώνεται κατόπιν ενσωμάτωσης των στοιχείων των φορέων Γενικής Κυβέρνησης και των εθνικολογιστικών προσαρμογών.

Συγκεκριμένα, ποσό ύψους 1,687 εκατ. ευρώ που αφορά στην είσπραξη κατά το μήνα Δεκέμβριο από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, που είχε προβλεφθεί για είσπραξη το πρώτο τρίμηνο του 2024, καθώς και το μεγαλύτερο μέρος εκ της παρατηρούμενης υποεκτέλεσης ταμειακής πληρωμής δαπανών ύψους 2.767 εκατ. ευρώ (όπως για παράδειγμα ο ετεροχρονισμός ταμειακών πληρωμών εξοπλιστικών δαπανών, οι μεταβιβάσεις προς φορείς Γενικής Κυβέρνησης κ.ά.) δεν επηρεάζουν το πρωτογενές αποτέλεσμα σε δεδουλευμένη βάση.

Πάντως σύμφωνα με τα τρέχοντα στοιχεία και με την προϋπόθεση τα έσοδα να εξελιχθούν θετικά και στο πρώτο δίμηνο του 2024, μέρος των οποίων λογίζονται δημοσιονομικά στο 2023, και κινηθούν σχετικά θετικά και οι προϋπολογισμοί των φορέων της γενικής κυβέρνησης με τα στοιχεία της Eurostat τον Απρίλιο είναι πιθανόν να πιστοποιηθεί μια μικρή υπέρβαση.

Διαβάστε επίσης:

«Επίθεση» των Χούθι στο σχέδιο για μείωση επιτοκίων – Πυκνώνουν τα σύννεφα στην παγκόσμια οικονομία
Η αγωνία για τη Moody’s και τα 10 δισ. της αναβάθμισης – Κλειδί η ερχόμενη εβδομάδα
«Καμπανάκι» από 60 υπουργούς Γεωργίας: Χωρίς δραστικά μέτρα, 600 εκατ. άνθρωποι θα πεινάνε ακόμη το 2030!