ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Προβληματισμένοι συνεχίζουν να είναι οι οδηγοί ταξί, παραμένοντας σε θέση «άμυνας», όσον αφορά στη δράση «Πράσινα Ταξί» του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, που υλοποιείται με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Την προηγούμενη Πέμπτη 2 Ιανουαρίου 2025, υπεγράφη η 2η τροποποίηση της ισχύουσας Κοινής Υπουργικής Απόφασης [ΦΕΚ 243490/30.12.2024 (Β’ 7215)], με βάση την οποία παρατείνεται η προθεσμία υποβολής αιτήσεων στο πρόγραμμα επιδότησης έως και τις 31 Μαρτίου 2025.
Μέχρι στιγμής από την έναρξη του προγράμματος στις 9 Ιανουαρίου 2023 και με την ολοκλήρωση της 6ης πληρωμής, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει καταβάλει επιδοτήσεις συνολικού ποσού, 1.194.078,28 ευρώ μόλις για 57 ηλεκτρικά ταξί, ενώ σε όλη την Ελλάδα ο αριθμός των οχημάτων ανέρχεται στα 2.000!
Όπως όλα δείχνουν, οι οδηγοί ταξί θα συνεχίσουν να αντιστέκονται στην δράση, υποστηρίζοντας πως υπάρχουν άλυτα προβλήματα της ηλεκτροκίνησης για τα οποία θα έπρεπε ήδη να προβλεφθεί η λύση τους από το υπουργείο.
Οι ελλείψεις υποδομών
Ο κ. Λευτέρης Πετράκης, Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Επαγγελματιών Ιδιοκτητών Αυτοκινητιστών Ταξί και Αγοραίων (ΠΟΕΙΑΤΑ) μιλώντας στο mononews, απαρίθμησε μία σειρά προβλημάτων, που αποτελεί τροχοπέδη για την ένταξη των οδηγών ταξί στη δράση.
«Δεν έχει υλοποιηθεί ακόμα το σύστημα της φόρτισης σε πολλά σημεία ανά την Ελλάδα. Κι εκεί είναι το πρόβλημα, στο οποίο ‘’σκοντάφτουν’’ οι συνάδελφοι και δεν θέλουν να προχωρήσουν σε αυτήν την διαδικασία. Εμείς δουλεύουμε είκοσι τέσσερις ώρες το εικοσιτετράωρο. Είναι δύο βάρδιες. Είναι δύο συνέταιροι. Ποιος θα προλαβαίνει να φορτίζει; Πού θα βρίσκουν σημεία φόρτισης; Στην Αθήνα έχει κάποια σημεία, αλλά μιλάμε για δύο χιλιάδες ταξί σε όλη την Ελλάδα. Στη δε επαρχία, δεν υπάρχει σχεδόν τίποτα. Κι εκεί είναι το μεγάλο πρόβλημα», εξηγεί ο κ. Πετράκης.
Παράλληλα, ο κ. Πετράκης υπογραμμίζει ότι με βάση την ευρωπαϊκή οδηγία, το σύστημα των υποδομών που θα υποστηρίζει την κυκλοφορία των πράσινων ταξί θα τελειοποιηθεί μετά το 2035.
«Οι απαντήσεις που υπάρχουν αυτή τη στιγμή είναι ότι ‘’βελτιωνόμαστε συνεχώς και προχωράμε’’. Το θέμα είναι ότι ακόμα και στην Ευρωπαϊκή Ένωση, σε ένα δημοσίευμα που είδα προχθές, το σύστημα αυτό θα τελειοποιηθεί μετά το 2035, για να μπορούμε να προχωρήσουμε στην αντικατάσταση των οχημάτων. Ακόμα και οι ίδιες οι αυτοκινητοβιομηχανίες αρχίζουν και ξαναβγάζουν πετρολαιοκινητήρες».
Ανέφικτη η υποχρεωτικότητα ταξινόμησης νέων οχημάτων ταξί μηδενικών ρύπων από 1/1/2026 σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
Όπως προβλέπει ο κ. Πετράκης, οι οδηγοί ταξί θα συνεχίσουν να είναι αρνητικοί με την εν λόγω δράση, εφόσον τα προβλήματα θα συνεχιστούν λόγω του ανεπαρκούς αριθμού εξουσιοδοτημένων συνεργείων για τη συντήρηση και την επισκευή των ηλεκτροκίνητων οχημάτων, κρίνοντας ταυτόχρονα ανέφικτη την υποχρεωτικότητα ταξινόμησης νέων οχημάτων ταξί μηδενικών ρύπων στην Περιφέρεια Αττικής και την Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης από 1η Ιανουαρίου 2026 .
«Εν τω μεταξύ υπάρχει πρόβλημα όσον αφορά στα συνεργεία. Εξουσιοδοτημένα συνεργεία δεν υπάρχουν για να αντιμετωπίσουν το κάθε πρόβλημα που θα υπάρξει. Αυτό που αντιμετωπίζουμε εμείς τώρα στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη, που από το 2026 και μετά μας λένε να πάμε αποκλειστικά στην ηλεκτροκίνηση, αυτό δεν υπάρχει περίπτωση να περπατήσει. Το ζητάμε επίμονα και περιμέναμε να αλλάξει. Εμείς, ζητάμε μετά το 2035 να γίνει η υποχρεωτικότητα. Υπάρχει ο νόμος που θα ισχύει από την 1η Ιανουαρίου του 2026, αλλά αυτό δεν είναι δυνατόν να ισχύσει. Ούτε στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη, ούτε και αν το πουν και για την υπόλοιπη Ελλάδα».
Προβλήματα και για το επιβατικό κοινό
Ο κ. Πετράκης συνοψίζοντας αναφέρει ότι εκτός από τους επαγγελματίες οδηγούς, προβλήματα αναμένεται να αντιμετωπίσει και το ίδιο το επιβατικό κοινό.
«Είναι πολύ δύσκολο για εμάς, που έχουμε συνεταίρους και οδηγούς να μπορούμε να δουλέψουμε. Τα προβλήματα τα είδατε τις προηγούμενες ημέρες. Πήγαν στην Αράχωβα και κόλλησαν. Φανταστείτε ένας οδηγός να επιβιβάσει πελάτες από τα Σπάτα και να θέλει να πάει σε ένα προορισμό στην Πελοπόννησο. Ο οδηγός πώς θα μπορέσει να επιστρέψει, από τη στιγμή που δε θα είναι στο 100% η φόρτισή του;», διερωτάται ο κ. Πετράκης και προσθέτει «Αν κάποιοι πελάτες του πουν ότι πρέπει να πάνε στην Πάτρα ή στη Σπάρτη, θα σταματήσουν στον δρόμο για να φορτίσουμε; Θέλει μισή ώρα για να φορτίσει. Αυτά που γράφει το ταξίμετρο, ποιος θα τα πληρώσει; Είναι πολλά τα οποία πρέπει να διορθωθούν και που πρέπει να τα δει η Πολιτεία».
Το ύψος των ενισχύσεων και οι ωφελούμενοι
Όλοι οι ωφελούμενοι, που επιθυμούν να ενταχθούν στη δράση πρέπει να είναι ιδιοκτήτες Ε.Δ.Χ. οχημάτων ΤΑΞΙ κατηγορίας EURO 5 και παλαιότερης. Σε περίπτωση θετικής απόκρισης του αιτήματος, κάθε ωφελούμενος δικαιούται αγοράς ή σύναψης επαγγελματικής μίσθωσης ενός αμιγώς ηλεκτρικού αυτοκινήτου μηδενικών εκπομπών ρύπων CO2 ανά άδεια στην οποία συμμετέχει ή είναι μοναδικός κύριος αυτής.
Υπενθυμίζεται ότι το ύψος των ενισχύσεων, όσων ενταχθούν στη δράση καθορίζεται ως ακολούθως:
1. για αμιγώς ηλεκτρικά Ε.Δ.Χ οχήματα ΤΑΞΙ (BEV) το οικολογικό bonus ανέρχεται σε ποσοστό 40% επί της Λ.Τ.Π.Φ. με μέγιστο ποσό 17.500 €,
2. η υποχρεωτική απόσυρση Ε.Δ.Χ. οχήματος ΤΑΞΙ επιβραβεύεται με ποσό ίσο 5.000 € και
3. η αγορά «έξυπνου» φορτιστή επιδοτείται με ποσό 500 €.
Ειδικότερα, αν η ιδιοκτησία της άδειας Ε.Δ.Χ. οχήματος ΤΑΞΙ είναι ατομική ή ανήκει σε παραπάνω του ενός συγκύριους προβλέπονται οι κάτωθι ενισχύσεις:
1. για τις κατηγορίες ΑμεΑ, προσαύξηση έως και 1.000 € στο ποσό του οικολογικού bonus,
2. για τις κατηγορίες των οικογενειών με τουλάχιστον τρία εξαρτώμενα τέκνα, προσαύξηση έως και 1.000 € στο ποσό του οικολογικού bonus και
3. για νέους έως 29 ετών που είναι ήδη κάτοχοι άδειας Ε.Δ.Χ. οχήματων ΤΑΞΙ, προσαύξηση έως και 1.000 € στο ποσό του οικολογικού bonus.
Παρ’ όλο που το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, προσπαθεί να δημιουργήσει τα οικονομικά κίνητρα που θα ωθήσουν τους επαγγελματίες οδηγούς να ακολουθήσουν τον δρόμο της πράσινης μετάβασης, το μέλλον μάλλον θα είναι δυσοίωνο, αν οι οδηγοί δε λάβουν ικανοποιητικές και πρακτικές απαντήσεις στα ερωτήματά τους, γεγονός που το αποδεικνύει και η μηδαμινή συμμετοχή στη δράση.
Διαβάστε επίσης:
Sony Music Entertainment: Γιατί αποφάσισε να επιστρέψει στην ελληνική αγορά
Χρίστος Δήμας στο mononews: Φέρνουμε νέες μειώσεις φόρων και αύξηση των αποδοχών
Αυτοβιογραφία Μέρκελ: Η ευρωζώνη, το άδειασμα στον Αλέξη Τσίπρα και ο ορισμός της ελευθερίας